Aktuellt datum och tid: fre 24 maj 2019, 08:12





 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Baotian Retro Original 50cc
InläggPostat: tor 02 jun 2011, 03:25 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tor 02 jun 2011, 02:50
Inlägg: 1
Hej nu blev min moppe stulen idag och det var ju lite synd eftersom jag lagt ned ganska mycket tid att mecka med den.Jag hade turen att få moppen gratis då den hade gått 700km idag blev den stulen i Kista på ca 5000km
så på 3månader har jag hunnit att få en del erfarenheter.

För det första:
Jag tycker inte om när man läser om trim och så får man reda på hur man ska strypa av sin moped.
Trim i min värld är när man fysiskt gör ngt med cylinder, avgas, kamaxel etc. om man tar bort restriktioner
är det inte ett trim. Det är mer en tuning till original. Låt mig kalla ordet för originalisering.

Min moped var i det närmaste "originaliserad"
Det finns en det rykten om vad en ostrypt kines gör, och jag kan med min erfarenhet säga som följer:
1.) När ni på forumen säger ngt säg då vad ni har för moppe och vad ni har gjort med den
att säga att den gör 80kmh säger absolut ingenting och ingen här blir gladare.
Det som är intresstant är "hej jag har en 50cc eller jag har en 70cc" hastigheten är tagen flat eller i svag nedförsbacke eller en nedförsbacke som lutar utav bara helvete. Och mätningen är gjord med Baotians egna mätare, eller den är gjord med GPS.

Jag kan säga följande:
Med 100% Etanol E85 i tanken
och förtändning ungefär 10 grader ? 6 varv medsols med en Naraku CDI

50cc original cylinder ? Har inte kollat och nu är det ju för sent men ganska säker.
original utäxling
original allting
-Iridium Tändstift
-Så kallad Naraku Racing Spole
-Så kallad Naraku CDI Racing (förtänding för etanol)
-Pollini Speedcontrol Variator 4 Takt med 5.5 grams vikter (Dock tror jag 6.0 hade blivit bätre)
-Malossi Boostbotle med en y-kontakt, den kändes bra ett tag innan förgasar inställningen var ok
nä förgasaren var ok, känner jag mig lite tveksam till om den gav ngt.

Michelin däck bak med vad det nu hade för storlek vet jag inte men hastighets skillnaden var nästan
störst efter alla andra trim så gav däcket mer skillnad än allt det andra :-)

Hur som helst den gick i vindstilla med mätaren :-) 60 km/h och det var ganska exakt
det var 55-58 på gps, 0-45 på mätaren gick fort som fasen (7-8 sekunder) sedan tog det stop
men den gjorde ungefär 53 i ett svagt motlut men då fick man vänta 30 sekunder
och i detta fallet pratar vi 53 på mätaren (50 på mätaren var ungefär 45 på gps)

i litet nedlut gjorde den 63-65 enligt mätaren och återigen väldigt nära gps. (kanske -5km)
som max gjorde den 75 i STARKT medlut och då återigen visade mätaren inte helt fel
den visade 68 på gps.

Munstyckena på original förgasaren var för etanol:
0.95
0.38
nålen längst ned
och membranet som har 2 små hål längs ned var den minsta hålet minimerad till ca en tredjedel av
vad den hade innan. Gjord med epoxy.

Innan jag konverterade till etanol, så hade jag en annan förgasare som heter PD19J eller ngt s¨ådant
där utökade jag lågfart till 0.38 och huvudmunstycket var 0.95. den förgasaren var "lugnare" och snällare
utan hack och meck men den kom aldrig i närheten till hastigheterna av 70kmh snarare 55kmh
(Hann dock inte mecka runt med den och huvudmunstycket var på M5 och inte M4 så det sket sig.

Alla gnällde på original förgasaren, efter att täppt till vakuum hålet och utökat lågfart från 0.34 till 0.38 även innan etanol hade jag aldrig några problem med förgasaren, snarare tvärtom, förgasaren är skitskön om man vet hur man ställer in den. dock svårt att komma under en halv sekunds delay men jag gillar ändå förgasaren.
bla bla bla

Jag har skrivit kilometrar om vad jag hgjort med moppen.
Men det viktigaste är ovan. här kommer i alla fall det som jag gjorde innan den blev stulen.
Kanske kommer det ngn till nytta.
---

01.) Iridium Tändstift Hösten 2010 Okänd kilometerställning
02.) Trimtändspole 2010 Tidigare än Tändstiftet Kilometerställning 800km ?
(Som den var när jag fick den)
Ger 31000Volt
03.) Bytt Transmissionsolja Hösten 2010 Okänd kilometerställning
04.) Fyllt på med olja Flera gånger
05.) Bytt framlamporna 20110508
06.) Tagit bort stödavkännaren
07.) Nya speglar När jag fick den 2010
08.) Ställt Ventilerna När jag fick den 2010
09.) Tagit bort rost från Mätarna 20110508
10.) Nytt batteri När jag fick den 2010
11.) Handtag Högersida utbytt 20110507
12.) Bränslefilter 20110507
13.) Bränsleslangar 20110507
14.) Nytt Batteri 7Ah Biltema När jag fick den 2010
15.) Bytt förgasare Bikenets PD19J 20110512
-Bestyckad med 0.90 munstycke
16.) Framlampan inställd 20110512 Skruv saknades, switchen har nu pajat och det är
nu endast heljus på för alltid
16.) Bytt vikter till 5grams 20110513
17.) Bakbromsen justerad 20110513
18.) Malossi Boostbottle 20110518 (Har inte fäst den ordentligt)
19.) Polini Variator Speedcontrol 20110520 6.9grams vikter (Vi låter dem vara på en stund för att kolla
20.) Skruvat in trimtändspolen 20110520 (Helt otroligt nog så var alla misständningar pga att kabeln var lös, hur fan kan den ha varit det)
21.) Rengjort Bendixdrevet 20110520
22.) Y-koppling till boostbottle/vacuum 20110520 (Klockan började fungera igen så höll på att få gå från vallentuna)
22.) Smörjt Bendixdrevet 20110521 (Drivknuts vaselin) Vet inte om detta är rekomenderat men tror helt ok!
23.) Bytt motorolja 4300km 20110521 (Mutterurdragaren är helt fantastisk!!!)
Tog lite drevknutsvaselin nu :-) (Tror det var en sjukt dålig idé)

24.) Shimsat framgaffeln 2-brickor 2mm 20110521
25.) Sänkt nålen 20110521 (Tror den går sämre? lågfart måste tunas in på nytt ialla fall)
(Testet måste göras om när vi hittat felet)
(Här kom felet, och det var slidern som fastnade och inte gick ända upp)
26.) Vikter 3x5 + 3x6.66 20110521 (Tycker den gick bättre än med 6x 6.9gram)
27.) Rengjort Luftfilterhållaren 20110521 (Samt satt en stripe i framkanten
28.) Limmat igen bromsbehållaren 20110522 Tyvärr läcker det hydraulolja från bromshandtaget.
Gummibussning som är sönder.
Oavsett så verkar det som att vi får byta hela jävla bromsen
Vi kanske ska lägga på en riktig broms på en gång när vi håller på
29.) Tog bort broms-startspärren 20110522 Behöver inte hålla in bromsen när man startar maskinen
Fruktansvärt irriterande att man ska behöva hålla in bromsen tycker jag

30.) Slangklämma till boostbottle 20110523
31.) Satte tillbaka 5grams 20110523 Tycker det går sämre än innan
32.) Satte tillbaka nålen till mitten 20110523 2.25varv samt 1.75 varv verkar vara ok
33.) Skruvade fats låset som var lös 20110523
34.) Rengjorde kopplingen med brääk- 20110523
clean
35.) Monterat kardborreband bakom 20110524
skärmarna så dem hålls på plats
utan silvertejp

36.) Nya handtag påsatta 20110525 Den högra som hanterar gasen var inte exakt rätt
plasten tar i, men jag ser det som en feature
nu har jag autogas-funktion :-)
37.) 5.5 Gram på 20110525 Ingen väsentlig skillnad
Dock mindre oväsen, det blev i alla fall inte sämre än med 5.0 gram
Antingen ngn inställning som gått åt helvete, bendixdreves smörjan
spökar, eller så har vi fått ett nytt problem på halsen
Läcka? Kolvring? Eller så var putsandet av kopplingen en dålig ide
Shimsandet, snurrar framdäcket som det ska
38.) 0.38mm Tomgångmunstycke påsatt 20110525
39.) Satte fast boostbottle med stripe 20110525
40.) Frambromsen utbytt och fungerar 20110526 Ingen spegel, därför har jag inte bytt ut vänstra delen
För att jag inte den inte har spegel påsättare.
41.) Trim CDI På 20110526 Har inte testat i nedförsbacke om den går bättre
42.) Började labba med Etanol 20110527 Och insåg att det var förgasaren som gjort att maskinen
Har gått dåligt, med den gamla förgasaren kom vi upp i samma
hastigheter som innan.
Dock läcker den någonstans och jag måste gå igenom den för att
få bort läckaget, därefter kör vi på etanol.
43.) Vurpade utanför Sigma 20110527 Blött och regningt och halt, tänkte på annat hamnade fel blev stel
och refugen kom ivägen, moppen åkte i backen och höger blinkers
samt fotområdet sprack. Vet inte vad mer som har hänt. Min svanskota
har fått sig en redig smäll, den är fortfarande avdomnad hoppas inte
det är en spricka.Ska börja läsa lite om kurvtagning nu.

44.) Fixat gamla förgasaren 20110528 Har slutat läcka och är i tiptop kondition
45.) Påbörjat Etanolkonvertering 20110528 Lågfart:0.38 Huvud:0.92 Nål längst upp
Skruvat 2 varv medsols på CDI (12-13 varv finns tillgodo)
medsols=ställa tändningen före
20110530 78% E85 i Tanken, svårstartad så in i helvete
när den är kall.

46.) Justerat kicken till 45grader 20110528 Den är trög av ngn anledning och går inte tillbaka.

47.) Nya insuget fixad 20110530 Den är i princip klar +-18mm och len som en barnrumpa med 8mm nippel
48.) Fick punktering nytt Michelin 20110531 Dem berättade att den satt så hårt att dem fick svetsa loss den
bakdäck Efter servicen så går moppen utav bara helvete.
Den gör 60-68 på platt underlag enligt mätaren.
Maxhastigheten i backen är fortfarande +-75km/h
Men axeleration och övrigt är helt otroligt bra.

När jag fick den tror det var ungefär 20100830 så hade den gått 800km

Checka: (Felet började nog 21/5
=======
-Snurrar framdäcket som det ska (Tror inte den gör det, bulten hade föresten lossnat igen
2 frågor, varför gör den det och varför snurar framdäcket inte när man drar åt bulten ordentligt ?
ngt saknas eller ngn typ av konstruktionsfel ?
-En annan grej jag testade aldrig PD19J as is när den kom dvs jag har inte testat den med 0.85 munstycket
och om man läser på internet verkar det nästan som att alla som är missnöjda med 0.85 kör med 72cc cylindrar

Kollat:
=======
-Justera in bakbromsen (Tror att jag gjorde det idag btw)
-Kollat Läckage med Startgas hittade inget
Den gör ungefär 10km/h långsammare på alla underlag
Där den tidigare gjorde 40 gör den 30 där den tidigare gjorde 50 gör den 40 osv
I stora nedförsbacken gör den 65km/h nu !!! helt sanslöst dåligt
(Vi hittade väl att slidern till vacuum grejset hade fastnat på ngt sätt den gick inte upp helt)
(Nu har vi iofs konverterat till Etanol och hållre på med det) Idag 68km/h i stora nedförsbacken)
7-8km/h långsammare än dem tidigare bästa värdena, ej optimala inställningar i förgasaren för etanol just nu.
samt att framdäcket är för hårt dragen som gör att den bromsar.Ska även släppa frambroms inställningen med 1 varv imorgon

Det är väldigt stora siffror och WOT är väl bara huvudmunstycket
Vi har inte ändrat huvudmunstycket 2.5 varv nu på luftskruven och den är i mellersta.
Dvs det borde vara nära optimalt.

Även 5.5 gram borde vara nära optimalt.
Det enda som kvarstår är fett på remmen från bendixdrevet

Luftburkens inställningar även dem är återställda

PÅ-G:
=====
-Vänstra kontrolpanelen för ljus och blinkers (*olämpligt språk raderat av SD* säger jag bara tror jag beställt fel)
Monteras när Spegelfästena kommer
-Portat och putsat insuget och satt dit en 8mm nippel för boostbottlen
-Fixa så att insugs packningarna motsvarar 19mm vilket dem inte gör från fabrik (snarare 17mm)
-Remspray Biltema 364506
-Rengör med Brääkclean (Kan vara fett överallt från bendixdrevet)
-Sandpappra kopplingsytorna
-Limma vänstra lampan den vibrerar och låter illa
-Måla kicken

-påbörjat montage av polisradio gps (Behöver en lysdiod för larmet)
-Har köpt blåa lysdioder men inte testat om det lirar.
-gps kardborreband
-Blackbox (50cc behövs den nog inte)
-Rengör luftfiltret och dränk ena sidan med olja (Kolla video på Youtube)
-När vi tar bort framdäcket kolla om vi kan få framskärmen att hålla käften
(Troligen kan vi fästa 2 gummi grejer så att inte dem 2 metall sakerna fladdrar utan sitter fast.)
-Byta fjädrar eller få dem att bli lite mer styvare på ngt sätt
-Byta Transmissionsolja
-Kopplingsfjäder (Hur i helvete får man loss skruven som håller fast kopplingen)
-Kortare variatorhylsa Omonterad (den verkar vara för kort, vi har inte en 70cc)
Vi kan prova lite senare när vi har fått nya kopplingsfjädrarna på plats

Göra ordning gamla förgasaren: (Är fixad och i drift som etanolkonverterad förgasare)
==============================
0.38 Tomgång isatt (Den gamla 0.34 var föresten helt igensatt med vax och glägg)
0.90 Huvudmunstycke (Verifierat att den sitter i och inte 0.88)
ACC Membran (Nytt Acc membran ditsatt
Ny Nål (Den gamla går antagligen inte in i hålet då den är böjd därav läckage)
Ny O ring
Ny Plastplutt
Ny Ryttare
Ny Packning

Todo:
=====
-Fäst sidokåporna i framkant med ngn fiffig grej, kanske med stripes, snöre, ståltråd.... eller ngt liknande
-Transmissionsoljan
-Slangklämma till Vacuumklockan
-sportfilter (Vi behöver ha ett skumgummi kitt till den, den är friblåsande och det vill vi nog inte ha)
-Packning till insuget (Måste förstoras den är på 17mm)
-Plastdelarna fram håller på att vittra sönder dem också (Vad göra)
-------------------------------------------
-Stänkaren (Förbättra)
-Montera på några typ mugghållare/badrumshållare eller dylikt där man kan lägga saker som telefon
-Montera kardborrebands hållare till telefon/gps

============================================================================================================================
TRIMDELAR SOM KAN TESTAS MED:
=============================

Fjädrar vi har:
===============
1500RPM GUL
2000RPM RÖD

Kopplingsfjädrar vi har:
========================
1500RPM GUL
2000RPM RÖD

Vikter som vi har:
==================
4.50
5.00
5.50
6.00
6.66
6.90

Munstycken 4mm: Original Förgasare
===============
0.85 Original Vet inte vart den är
0.88
0.90 Har två då den andra sitter i förgasaren (Den extra 0.90 ska göras om till 1.00)
0.92
0.95
0.98
Note: Fick ett 5-pack från Bikenet istället för dem 3 jag beställde

Munstycken 5mm: PD19J Förgasare
===============
0.85
0.90 Försvann vet inte vart den är just nu

============================================================================================================================

Beställt:
==========
-Spegelfästen
-Beståll Oljeplugg, då den gamla har fått sig en känga (Till nästa oljebyte) (Beställdes men den kom inte)
--
-Trottelnål gamla förgasaren (hoppas det kommer med en ryttare
-Fjäder till sidostödet

Inköpslista:
============
-0.44mm lågfartsmunstycke
-M5 0.90 munstycke samt om det finns större
-Packning till fögasaren (PD19J behöver ett nytt)
-Multimeter 549:- som kan kolla varvtal
-Jumbo blocknyckel 38 från Biltema artikelnummer 11738 (Kopplingen)
-Gröna Blinkers Indikatorn Lampan (Verkar finnas liknande på Biltema även andra färger)
Köp Grön och Orange
========
-92 munstycke 5mm till stora förgasaren
-Dr Pulley Vikter När vi vet vilken vikt som gäller så byter vi ut rullar till Dr Pulley
-Kevlar Rem (Vi beställer när remmen går av, eftersom vi håller på att labba nu så kan den gå sönder
samt att det är nog ett helvete att få på och av den som är av kevlar)
-Trim Kamaxel Racing Bikenet 390Kr
-72cc Bikenet 670Kr
-Drevningen (Vi börjar med att förkorta pluggen sedan får vi se)
-Frambroms hela paketet (Vi avvaktar ett tag har beställt frambromsen med behållaren så länge)
-Ny trim koppling (Vi avvaktar ett tag)
-Ny trim kopplingsklocka (Vi avvaktar ett tag) (Borra hål i den för att få den lättare)
-Varvräknare Finns på biltema
-Tändplatta
-Avgasrör Leovince (Försök få tag på ngn som har en svets istället)

---
Jag har en Baotian -05a o den gör ju 60 original...när man tar bort skruven gör den 70,sen har ja sänkt nålen för
att få upp axxet lite...eftersom den inte gasar direkt i vanliga fall..Sen har ja bytt det bakre "variatorhjulet"
med en Malaguti FireFox f15 nu axxar den bättre o går i 75....skulle vilja trimma den lite till....går det koppla
bort cdiboxen på -05:orna,isåfall HUR? och ger den mer effekt då?och går de på ngt sätt sätta i en strömbrytare i
cdin ifall snuten skulle komma? vore tacksam för svar:P

Saker vi nog inte ska ge oss in på:
===================================
-Justera förtändningen 3 grader (Kanske ngt som går att göra med en ny CDI utan att vi behöver trilskas med stroboskop)

Obsolete:
==========
Plastbitar måste fixas (400SKr x2) det får bli lagningar dem kostar 400 styck inte en chans

Köpte ett sportluftfilter och precis som vi trodde så fungerade det sämre
Men nu har vi testat. (Har en ide dock om att man kan få till luftmotståndet med sporfiltret också)
Men jag börjar gilla original filtret mer och mer. Ev kan man använda den på ngt sätt
20110522

Har kollat bränsleförbrukningen ett par dagar:
==============================================
0.33 Onsdag
0.31 Torsdag
0.29 Fredag
0.30 Lördag

Observera att när jag nu bytte olja trots att jag fyllt på med olja ganska ofta så fanns det max 3-4dl i motorn
som tar 0.8Liter !!!
Var observant nu när vi äntligen ser nivån på stickan.

Beställningrn från Racing Planet saknade oljeplugg


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Baotian Retro Original 50cc
InläggPostat: tor 02 jun 2011, 10:35 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2334
Ort: Luleå
Hoppas du skaffar dig en ny moppe eller får tillbaka din gamla... :cry:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron