Aktuellt datum och tid: fre 22 sep 2017, 02:48





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Byte kopplings och tryckfjädrar
InläggPostat: mån 01 nov 2010, 19:42 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2323
Ort: Luleå
Detaljerad nybörjar guide

Varför byta fjädrar?
  • Din nuvarande tryckfjäder är kortare än 92,8mm = utsliten (gäller Baotian)
  • Svårt att ställa tomgången utan att bakhjulet börjar "driva" - För mjuk tryckfjäder
  • Du får varva upp väldigt högt innan scootern drar iväg - För hårda kopplingsfjädrar
  • Du vill ha ett högre acc genom att låta kopplingen slå till vid ett högre varvtal
Konsekvenser vid byte
  • Du kanske måste sätta tyngre vikter i variatorn för att den skall varva ur
  • Drivremmen utsätts för högre slitage
Fjädrar som används
Bild
Bild
Länk: Bikenet.se

Hur funkar det?
Att ha en rätt justerad variator handlar om att hålla motorn vid det varv där den ger mest effekt.
En tumregel är att lättare variatorvikter ökar motornsvarv och tyngre vikter sänker det, tyngre vikter skapar även en högre centrifugalkraft.
Tryckfjädern ser till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar, detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar.
För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt.

Verktyg som är bra att ha
Bild
  • Hylsnyckel/spärrskaft 8mm
  • Hylsnyckel/spärrskaft 13mm
  • Plattång
  • Liten mejsel
  • Spännband
  • Stor skiftnyckel (alt.polygrip eller ringnyckel 38mm)
  • Skruvstäd
__________________________________________________________________________________________________________________________
Då sätter vi igång!

Bild
Bild 1 Lossa de åtta bultarna som håller fast variatorkåpan med hylsnyckel 8mm
Notera att kicken kan sitta kvar


Bild
Bild 2 Använd spännbandet att hålla fast kopplingsklockan genom att dra remmen genom klockan och runt stötdämparen
Detta gör du för att inte kopplingskåpan skall snurra när du skall lossa den
Tips - använd en mutterdragare om du har en

Bild
Mutterdragare JULA

Bild
Bild 3 Lossa kopplingskåpan med spärrskaft och 13mm hylsa
Tips 1- använd gärna sexkants hylsor för att skona muttrar
Tips 2 - bromsa bakhjulet med bromshandtaget när du lossar muttern



Bild
Bild 4 Lossa kopplingsklockan


Bild
Bild 5 Plocka bort kopplingsklockan


Bild
Bild 6 Spänn fast (inte för hårt) i skruvstädet lossa muttern med skiftnyckeln.
Obs! var försiktig så inte fjädern sprättar isär remskivor (använd skyddsglasögon)!
Notera trasan som skyddar remskivor från att skadas av klämbackarna i skruvstädet.



Bild
Bild 7 Snart halvvägs!
Tips när du gör underhållsjobb på din moped var noggrann!
Lägg upp delarna du demonterar på en bänk i den ordning du plockat bort dem.
Detta underlättar arbetet när du skall montera tillbaka alltihop igen.
Risken för att du glömmer montera något minskar också.



Bild
Bild 8 Plocka bort EN kopplingsfjäder
Notera att en sida av fjädern är kortare lossa fjädern genom att dra i den långa delen och lirka ur den först!


Bild
Bild 9
Notera att jag sätter fast en sida av fjädern först
och sedan använder en liten mejsel som hävstång för att lirka fjädern på plats.

Bild
Bild 10 Ersätt den kopplingsfjäder du plockat bort (byt en fjäder i taget)


Bild
Bild 11Lägg i tryckfjädern i variatorn när du är klar med kopplingsfjädrarna

Bild
Bild 12 På plats

Bild
Bild 13 Tryck ihop koppling och dra dit den stora muttern
Tips - Nu är det bra att ha en kompis som kan hjälpa till eftersom det är lättare att trycka ihop remskivorna med bägge händerna medan någon drar dit muttern.
Om du inte har någon kompis gör som nedan :D


Bild
Bild TIPS Om du har en bilfälg gör så här
Tips - Lägg hjulet över kopplingen se till att muttern från kopplingen ligger i hålet på bilfälgen.
Nu kan du dra åt muttern




Kolla detta klipp! - Snabbaste/enklaste sättet att byta tryckfjäder!

Bild
Bild 14 Dags för monteringen, tryck ihop remskivor och sätt i remmen innan du monterar den på drivaxeln


Bild
Bild 15 På med kopplingsklockan fäst spännremmen som tidigare och dra fast


Bild
Bild 16 På med variatorkåpan KLART!

Kolla igenom så du inte hoppat över något steg eller fått över några delar.
Ut och provkör!
__________________________________________________________________________________________________________________________

Kommentera gärna om du fått hjälp av min guide

Bild
HasSse666



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Byte kopplings och tryckfjädrar
InläggPostat: tis 17 maj 2011, 01:06 
50 km/h
50 km/h

Blev medlem: tis 09 nov 2010, 11:28
Inlägg: 82
Tack för en som vanligt bra guide!

Vid bild 6 skulle jag föreslå att nämna alternativet mutterknack till 38-muttern.
Och stortårna på kopplingen istället för bilfälg/kompis måste vara det smidigaste.



_________________
DinSport X2 -08 * 63cc * 0,79 original hvd-munst. * All variomatik original * 1300mil juni 2011.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron