Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 16:00




 Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: baotian vintage elstartproblem *Löst*
InläggPostat: sön 21 jun 2020, 23:11 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 21 jun 2020, 16:58
Inlägg: 4
har någon hittat ett elschema till denna modell BT49QT-21 årsmodell -12
Enligt manualen står det BT139QMA-A övers i rutan motordata.
Schemat skall innefatta en cdi med 8 pin. Där borde också finnas en beskrivning av hur sidostödet är inkopplat.
Det märkliga är att i den manual som tillhör mopeden finns schema med en 6 pin cdi.
Jag har pratat med två säljare av delar men ingen ville kännas vid detta mysterium med. Båda två typ "nä de finns inte"
Har någon listat ut vad alla 8 pin anslutningar har för funktion.
Kanske någon har en annan modell med just 8 pin cdi, verkar f.ö. vara ovanligt med tanke på att alla schemor jag hittar, så sitter där en 6 pin cdi.
Problemet är att elstarten bara fungerar någon gång ibland.
Kick startar bra och lätt.
Batteri bra. har även kopplat in stort batteri.
startmotor vevar på bra, men ingen gnista.
Jordanslutning är åtgärdad.

Hoppas någon har en ide på lösning.
Med vänliga häsningar
Lee


Senast redigerad av lee57 ons 01 jul 2020, 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: baotian vintage elstartproblem
InläggPostat: mån 22 jun 2020, 15:00 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: tis 01 aug 2017, 01:16
Inlägg: 35
Hej, har du möjlighet att bifoga några bilder?

Har den alltid strulat i din ägo? Eller fungerade allt från början? Om så, kom bekymren successivt eller från en dag till en annan?

Mvh
JonFri


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: baotian vintage elstartproblem
InläggPostat: mån 22 jun 2020, 17:05 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 21 jun 2020, 16:58
Inlägg: 4
Den har nyss hamnat hos mig. Enligt tidigare ägare gick den en dag inte att starta längre på elstart. starten tuggar på som den ska men det finns ingen gnista. Det händer i bland att den startar på el, då man kört den riktigt varm. Men det behöver bara gå några minuter så är det kört.
Vad ville du se för bilder, på vad? Jag fotar gärna, bara jag vet på vad.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: baotian vintage elstartproblem
InläggPostat: tis 23 jun 2020, 09:26 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Hej,

Hittar bara med 6-pnnars CDI...
Här har du elschema:
https://www.libble.de/baotian-bt49qt-12tanco/p/544684/?page=0020
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fdealers.lexmoto.com%2Fdownloads%2F50cc_Wiregram_AC.pdf&psig=AOvVaw1ZPtMXYes0ZFi1_W9O3Nbr&ust=1592977204931000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCNCqptacl-oCFQAAAAAdAAAAABAD

och här kan du se hur man kopplar bort sidostödsbrytaren: http://scooterdoctors.egetforum.se/guide-koppla-bort-sidostodsbrytare-t55.html



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: baotian vintage elstartproblem
InläggPostat: ons 24 jun 2020, 19:22 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 21 jun 2020, 16:58
Inlägg: 4
Tack för länkarna.
Problemet är nu löst!
När jag köpte mopeden sa tidigare ägaren att den en dag inte ville starta på el. Den var dessutom kinkig att kicka igång. Jag började med att byta tändspole. den blev då lite lättare att kick igång men fortfarande ingen gnista och start på el. Jag lånade kompis cdi, ingen skillnad! Jag lossade svänghjul och där fanns grundproblemet. någon idiot hade försökt bryta loss svänghjulet och lyckats få det att börja kasta. Detta gjorde att statorn tog emot metallen på svänghjulet och därmed förlorade lite av sin magnetverkan. Plasten på statorspolarna hade skadats av den friktion som skapades, men funktionen på statorn är fortfarande intakt. Efter byte av svänghjul, så började elstarten att fungera. Mopeden hade dessvärre efter all felsökning och reparation börjat tappa kraft intermittent och dessutom hade lyse fram slutat fungera.
Efter massor av felsökning (finns inget elschema till denna moped), så var lösningen att byta tillbaka till den gamla tändspolen. Den nya tändspolen störde ut elsystemet totalt. Det gick inte ens att koppla in en multimeter och kunna läsa av några värden när den var igång! Så för allt i världen, koppla inte in en orange racing tändspole i en vintage med helvågs tändsystem.
Nu går den iallafall som en dröm!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Senast redigerad av lee57 ons 01 jul 2020, 13:20, redigerad totalt 5 gånger.

Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: baotian vintage elstartproblem
InläggPostat: tis 30 jun 2020, 12:03 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
:) :tummeupp:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: baotian vintage elstartproblem *Löst*
InläggPostat: lör 17 apr 2021, 17:24 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 17 apr 2021, 17:12
Inlägg: 2
Vad hade du för typ av avdragare till svänghjulet?
Jag insåg rätt snabbt att jag inte kommer få bort det bara genom att dra bort det med händerna.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: baotian vintage elstartproblem *Löst*
InläggPostat: lör 17 apr 2021, 22:08 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: sön 21 jun 2020, 16:58
Inlägg: 4
@Jimmie
Använde en sån här
https://www.pinalen.se/index.php?route= ... ct_id=2964


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: baotian vintage elstartproblem *Löst*
InläggPostat: sön 25 apr 2021, 17:00 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tis 20 aug 2019, 19:40
Inlägg: 11
En sådant fungerar lika bra med!
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000031361


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: