Aktuellt datum och tid: sön 05 apr 2020, 07:04

Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nordica Big50 trubbel
InläggPostat: lör 21 mar 2020, 20:39 
0 km/h
0 km/h

Hej på er
Jag har en del konstiga bekymmer med min moppe, det är en Nordica Big50, eller mer korrekt en Yiying QT tror jag sen heter.
Sitter i alla fall en GY6-motor på.
Köpte den ganska nyligen och vi tyckte den var ganska slö, men den gick... tills den inte gjorde det. Den drog inte. Skruvade isär variation och glidklackarna visade sig ha torkat ihop och smulats sönder, bytte dessa och nu gick det igen men den betedde sig fortfarande slött och ojämnt. Rev förgasaren och gjorde rent allt, flyttade också upp nålen ett snäpp, skruvade ihop och nu tyckte jag att den funkade ok, drog iväg rappt och fick bra fart, upp emot 70 nerför och typ 45-50 på plan mark. Tog den till jobbet häromdagen men efter ca 15 km började den kännas slö och konstig, tog mig i alla fall fram men på vägen hem betedde den sig supermärkligt, först ville den inte alls gå när den var kall, när jag väl kom iväg gick den knackigt och ville inte varva ur. Efter en halvmil bestämde den sig för att dö, startade igen enkelt men efter någon km så dog den igen, detta fortsatte hela vägen hem. Väl hemma rev jag allt igen, kollade kranen med vakum, inga problem, kollade om det blev vakum i tanken, inte det heller, bytte ändå alla soppaslangar, filter och vakumslangar. Tog isär förgasaren, gjorde rent, hittade inget uppenbart, kollade elchocken, verkade funka. Satte ihop allt och tog en repa, gick precis lika dåligt.
Tillbaka i verkstaden bestämde jag mig för att kolla luftburken, tog isär, rev ur skorstenen, ingen skillnad. Nu tog jag helt enkelt bort luftburken och vips går den helt ok, justerar tomgång och luftskruv och ger mig av igen, går som ett skållat troll men... bestämmer mig halvvägs för att försöka tråckla tillbaka luftburken, moppen dör direkt. Får inte igång den, tar av luftburken, fortfarande död. Sätter upp moppen på central stödet, försöker starta, går igen, skall ge mig av, tar ner moppen från stödet, dör direkt. Startar inte förrän jag ställer upp den på stödet igen. Till slut visar det sig att om jag flyttar förgasaren en aning så går den, släpper jag den så stannar den, fattar ingenting... någon som har en idé om vad som händer. Alltså, varför är den så känslig för förgasarläget och varför går den bara ordentligt utan luft burk?

Inläggsrubrik: Re: Nordica Big50 trubbel
InläggPostat: ons 25 mar 2020, 13:37 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Hade liknande symptom. Då var det insugets gummi som hade spruckit och tjuvdrog luft.

Inläggsrubrik: Re: Nordica Big50 trubbel
InläggPostat: tor 02 apr 2020, 09:54 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Håller med Ruttger, verkar som tjuvluft någonstans.
Min första tanke när jag läste var automatchoken men sedan skrev du att du hade kollat den...

Testa med att spruta lite startgas mellan förgasaren och cylindern, runt insugsgummit, läcker det så kommer den att öka i varvtal.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 3 inlägg ]