Såg att vissa av er är inne och kikar med jämna mellanrum. Kul!
Jag passade på att fota delar av det som ligger greppbart i bostaden.
Verktyg för att lossa och montera ventiler.
Verktyg för att montera och demontera bustaningar.
Svänghjulsavdragare och hyllsa till muttern för startkopplingen.
Mikuni bensinpunp (vakuum). Trivs inte med tanken att förlita mig på vakuum, men det får bli den initiala lösningen. Detta då tanken sitter under fotstöden.
Oljekylare.
Höger blockhalva. Borrat till 65mm samt portar för ovan kylare. Nu lutar det dock åt att jag kommer nöja mig med 171cc och därför inte borra vänstra halvan. Dock spännande med portarna som sitter direkt ut ifrån pumpen. Känns som effekten jämfört med den typen av anslutning som annars sitter i filterpluggen kommer vara markant.
Se ovan.
A8 kamaxel. Väldigt osäker om jag kommer köra med denna. Ju mer jag läser, desto mer litar det åt en klassisk A9 alt en A13.
Lager.
Oljepump. Skall enligt den otvivelaktiga grafen på förpackningens baksida pumpa 20-25% mer. Amerikanska forum höjer den till skyarna.
Packningar.
Extra uppsättning av samtliga skruvar och bultar.
Motorfäste.
Värre startkoppling för att säkerställa många och bra starter.
Delsamlarfasen fortskrider.
Vill egentligen inte ta några genvägar, men har gjort ett och annat köp från kina. Bakfjädringen och delar bromsarna (220mm). Kanske biter det mig i baken, vi får se!
Beträffande cylindervolymen så lutar det starkt åt 61mm kolv vilket ger 171cc. Taida och NCY skall enligt forum (har aldrig haft sakerna i mina händer) tillverkas i samma fabrik och hålla samma typ av standard. Smidd kolv finns att tillgå samtidigt som jag inte kommer jobba med den typen av kompression.
Förgasarmässigt känner jag mig bekväm med vanliga CVK-förasare, men kommer testa vingarna med en PWK om 28mm. Står emellane en OKO (svart) eller Stage6. Snarlika men den sistnämnda kan jag köpa här i Sverige via Twostroke.
Koso a/f-mätare kommer monteras.
Ljuddämparen är på väg men jag tänkte försöka få ett rostfritt system svetsat via goda vänner (som kan mycket om svetsning men inget om motorer).
Jag tar tacksamt emot alla typer av erfarenheter och perspektiv. Ser ni att jag är på väg att kliva på en mina - varna mig gärna.
/ JonFri