Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2024, 06:42




 Sida 1 av 1 [ 22 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 14:01 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Hej. Eftersom skrivandet visat sig ha en klargörande och närmast terapeutisk effekt, tänker jag här beskriva mitt projekt med att återställa moppen i kördugligt skick efter att vevstaken titta fram genom blocket.

Jag är inte mekaniker, snarare en otålig kreatör/organisatör/entreprenör. Allt jag gör med moppen, sker efter att noga plöjt igenom detta forum och sedan Youtube :)

Objektet för min experimentlust är en Viarelli Vetus, 50 cc, klass 1. Anledningen till att vi 2015 köpte denna, ett år gammal, var att exakt samma bygge såldes som 125 cc. Den gav intryck av att vara ett mer robust bygge än de flesta andra. Och eftersom den skulle bära två vuxna, kändes det klokt.

Omedelbart påbörjades arbetet med att uppmuntra moppen till bättre uppförande vid start från rödljus och körning i hetsig stadstrafik, särskilt med två vuxna på.
Således kontrollerades allt i enlighet med: guide-avstrypning-4-taktare-t194.html
Därefter vidtog mer handfasta tag; 70 cc, därefter 90 cc, 24 mm förgasare, A14 kam, sportluft, effektljuddämp, ny variator/vikter/fjäder, Stage6 koppling, ventilerad kopplingsklocka, kevlarrem..

Ett missljud började krypa fram. Underligt frekvens tyckte vi dock, lät mer som ett sågverk.. Hittade inget på Youtube, jag sökte på svenska (!). Hade jag sökt på engelska, hade jag fått upp detta: https://www.youtube.com/watch?v=nGb8QwKtJa8 :blush:

Slutresultatet av mina ansträngningar:

Bild

Vevaxellager nöp, vevstaken av, slog sönder cylinderfodret och startmotorn på sin väg ut genom blocket.

Fortsättningen beskriver mina ansträngningar att få ihop en fungerande motor, med så lite nyinköp som möjligt :meka:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 17:38 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Så jag började scanna marknaden för ersättningsmotorer och/eller motorblock.
Återförsäljaren sålde motor för 6-7.000.-
Block kostade mellan 700 och 1200.- /st
Fick många goda råd och hejarop i forumet - Tusen tack för dessa :tummeupp: .
Lärde mig att det var viktigt med variatorkåpans längd och bakhjulets storlek. Det hade även varit viktigt att tänka på det faktum att vår modell har två stötdämpare bak; Då behövs en längre bakaxel för svingen.
Nu visade det sig att skrotmotorn jag köpte för en femhundring hade denna, men senare visade det sig att det var bättre utnyttja den från vår kraschade motor istället.

Här är fyndet jag kallade "en lottsedel":

Bild

Blev en del tvätt och putsande, vacker var den inte. Axlarna var lätt rostiga, kändes sådär. Men värt ett försök.

Monterade på 70 cc med stora topplocket från 90 cc. Bytte till min kamaxel. Köpte startmotor, monterade 24 mm förgasaren. In med min variator o koppling.

Spännade dag; Giftemål på gång!

Bild


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 19:35 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Lycka till!
Håll oss uppdaterade! :D



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: ons 09 aug 2017, 12:57 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Innan jag gifte ihop motor med ram, hade jag även lyft över tändplatta och svänghjul från min skadade motor.
Således blev det egentligen inte mycket jag i förstaläget förlitade mig på av min 'lottsedel', den skitiga motor jag köpt billigt; Vev, transmission och block, typ.

Ok, ett par ord om det förnämliga arbete min svåger gjorde med insuget, nu när allt var nerplockat igen;
Vi tyckte det var svårt att få ut effekten av 90 cc och 24 mm i förra setup'en. Svågern har uppfattningen att bränsle/luftblandningen måste få 'fri väg' genom insuget, och gärna med 'rätt böj' på sinuskurvan :ugeek:
Så han tog tag i ett mellanlägg (som sitter mellan insugsröret och cylindern), slipade till det:
Bild

Så vi fick en jämn och fin övergång mellan förgasare och cylinder:
Bild

Närbild på mellanlägget efter behandling:
Bild

Nu ska det i teorin bli mindre kavitation (luftbubblor och oroliga gasströmmar) när soppan lämnar förgasarens 24 mm och möter cylinderinloppet (17 eller 19 mm, minns inte exakt).
Ja, snyggt blev det och ser inte ut att skada, och teorin låter finfin :tummeupp:

Ihop med grejerna, otålig som bara sjutton. Kommer den att starta?
Ser till att det finns fräscha oljor i motor och transmission. Har som plan att byta ut dom efter några få mil; det lär ju finnas spindelnästen och korrosion som behöver sköljas ur, tänker vi.

Den startar! Lite hostigt och trögt till en början, men den är i gång! Jubel och high-five. :yahoo:

Nu vidtar tålamodsprövande arbete med munstycken och förgasare :meka:
Mer om det och fortsättningen i "nästa avsnitt" :)


Senast redigerad av Ruttger ons 09 aug 2017, 15:55, redigerad totalt 1 gång.

Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: ons 09 aug 2017, 14:04 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Jag erkänner att ställa in munstyckena har alltid varit en utmaning. Tålamodet räcker inte riktigt till.
Som tur är har jag insett att jag MÅSTE skriva ner varje byte och de effekter som bytet hade, annars är jag rökt :?

Listan blir låång med munstyckens storlekar (lågfarts- och huvud) samt bränsleskruvens inställning. Hur gick den med dom: Tvekar vid pådrag o/elr avdrag, mooar, brrööölar, nyser, dör, "fyrtaktar" :roll:
Återkommer ständigt till dessa tre beskrivningar:
guide-forgasar-installning-justera-din-forgasare-t814.html
http://www.garagego.se/forum/guider/oev ... are-raett/
http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm

Den senare beskriver visserligen tvåtaktsförgasare, men symptomen lär vara liknande.
Ibland är det nyttigt att gå igenom och få saker förklarade på andra sätt, nya synsätt.

Har svårt att köra "plug-chop style" eftersom jag bor inne i stan, så det får bli att lyssna och känna in mestadels.

Denna gången plockade vi bort originalluftfiltret helt och hållet. Det satt bara ivägen tyckte vi.
Men sanningen är den att burken, stor som den är, troligen bryter av ljudvågorna inne i 'motorrummet'.
Sidokjolarna är rätt kraftiga på Vetus'en och ljudet studsar omkring och skapar en resonansvåg som går raukt upp genom kroppen.
Således hade jag (och har fortfarande) svårt att acceptera det höga BRÖÖÖLande ljud som uppstod vid gaspådrag (och nu pratar vi inte Tony-Rickardsson-drag på gashandtaget).
Det kommer senare bli fråga om att köpa in självhäftande, ljudisolerande matta från Biltema :yes:

Till slut fick jag ordning på förgasaren, någotsånär. Oljorna byttes ut, det fanns inga spån i motoroljan (bottensilen), kanske något liitet flarn..?

Å nu började andra ljud att fånga uppmärksamheten:

Dels hade transmissionen aldrig slagit oss som fullständigt tajt och smidig i sin funktion. Och så var det annat ljud.. " -Är det inte cykliskt på liknande sätt som innan veven gick på den förra?" Fast ett annat, mer snäppande, klickande ljud.. Avgaskröken? Ja, där saknades nya packningar och riktiga muttrar, dom beställer vi.
Nu efter några kilometer märktes ett tydligt glapp; Om man tog tag i bakdäcket och rullade det fram och tillbaka, så tog det ett tag innan transmissionen 'tog tag'. Klonk klonk :funderar:
Vi hade ju allt kvar av den föregående motorn, så isär me't:
Bild

Ny packning och nya muttrar till avgaskröken hade vi ju oxå. "Det här blir bra". I bakhuvudet lät det: "Det där ljudet asså, fasen om det inte är veven likt förb.."

Transmissionens lager var helt slut; de skavde och hade glapp. Så vi värmde ut de som gav intryck av att vara kass.
Köpte nya från Gamlestan:
Bild

"Jaa, nu är det inte mycket kvar av 'lottsedeln'.. Bara.. veven.. och blocken, typ". Veven :funderar:

Fortsättning följer.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: ons 09 aug 2017, 15:49 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Storyn börjar nu närma sig 'nutid'. Jag sitter här och följer spänt den nya vevaxelns (https://www.racing-planet.de/vevparti-n ... =1&slide=1) irrfärd från Tyskland genom Skåne till mig.

Det blev ju så, som ni förstår, att förnuftet till slut segrade.
Medan motorn låg på arbetsbordet, blev inte steget så långt att byta ut även den sista rörliga delen: Vevaxelpartiet.
Med en aning skräck i blicken började jag bryta isär blocken för och se vad som skulle erbjuda motstånd, gå sönder eller gäcka mig.
Kollade först som vanligt in ett gäng Youtube-avsnitt i ämnet.
Såg att man kunde välja mellan att banka ut skrotveven (den skulle enligt utsago bli skrot av bankandet),
eller köpa verktyg för att emellan 800,- och 2.000,- i syfte att kontrollerat bryta isär blocken.
Tills jag hittade de unga killarna med det hemmabyggda verktyget. "Hmm, det där kan jag göra".

Såhär ser verktyget ut när jag fått fria händer:

Bild
I arbete med att klyva isär motorblock.

Till slut låg den där:
Bild
Kontrollerat urtagen, så nu kunde jag avgöra huruvida det skulle behövas en extra tur till Gamlesta'n o köpa lager eller (som det visade sig) inte.
På bilden ser man korrosionen på axlar och splines. Vi ryckte o drog i vevstaken och tyckte förstås att den klickade/glappade något :doctor:

Idag kommer den nya veven, imorgon kommer packboxarna.
I helgen sätts dom ihop.. :meka:
Om jag minns hur alla hylsor o skruvar.. :funderar:

Får se om den här 'bloggen' tystnar för evigt med en Vetus nersänkt i metallskrotcontainern eller med skumpa och ett himla tjötande :wink_:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: lör 12 aug 2017, 14:14 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Nu måtte alla goda krafter samlas åt mitt håll här,
annars tror jag Viarelli'n lever farligt ::)

Men först lite solsken;
Tyska vevaxelpartiet (fr Japan) och Gamlestadens lager ut ur frysen.
In i garaget och peta ihop motorhalvorna.
Stor lycka!

Bild

Ser ni vad som fattas?

Tittar till höger för att samla ihop tankarna kring nästa steg... En kamkedja. :blush:
Okidoki, isär igen.

Moahahhahaaa! Fick ihop allt igen :cool_:

Ihop med transmissionen.. (la jag allt åt rätt håll - går det att sätta på åt fel håll - kollade jag?) :vissla: Och isär igen .
Och ihop igen!
Allt snurrar och lirar. Inga skruv kvar i tråget, alla hittade ett hem :D

Efter en stund:
Bild

Ok ihop med allt, gift ihop med ramen.

Nu till sektionen "huvudbry":

Ett steg i min resa från att vara icke-mekaniker till orädd upptäcksresande i mekanikens värld, var att köpa en mutterknack.
Anledningen var att variator och koppling tidigare tog så lång tid att skruva av och på med hjälp av specialverktyg (som ändå inte höll för mitt tryck).
När jag senast drog fast kopplingsklockan (innan motorhaveri), tycker jag att muttern drog lite konstigt. Liksom inte i bott, men nöp fast klockan ändå.
Nu när jag ville byta till min egna transmission så fick vi problem att dra loss muttern. Gängorna var slut. Jag hade dragit sönder den :blush:
Beställde nya muttrar och tänkte inte mer på det, förrän nu. I projektets allra sista små steg, sätta ihop variator och koppling. Allt annat var på plats.
Muttern till kopplingsklockan går bara på ett varv, sedan tar det stopp. Känner lite försiktigt med nyckel, men nej. Vågar inte dra mer.
Den nya muttern uppvisar bums skador på gängorna. Drivaxeln ser ok ut, jag ser inga skador på gängorna.
Var är min wing-mate, han som ser lösningar på sådana här saker?
- Cyklar i fädrens spår. :cry:
När han kan vara här och göra mekaniska underverk (i mina ögon).

Tänker gängfil och skärskåda drivaxeln under lupp. Köpa M12 mutter - Finns det måhända olika stigning på gängor, och jag har fått fel?
Precis så är det, ser jag när jag läser nogrannare och jämför sajternas specifikationer:

Agentens sida säger att den heter: "NUT HEX 12MM"
Twostroke säger: Gänga: "M12 x1,25mm
OBS! Kontrollera innan beställning att mutterns storlek och utförande matchar din nuvarande då det även kan vara M10 mutter på vissa modeller. OBS!"

Ok :oops: Skulle alltså inte beställt muttrarna av tysken.

En gänga ifrån att fått ihop allt. :(

Nåväl. Tänker mig att starta upp den i alla fall. Vill ju se om den startar.
Fyller på motorolja och transmissionsolja först 8)

Startmotorn vill inte dra runt. Visar sig att batteriet nästan dött. Suck. Sitter nu laddning.
Helt slut efter en heldag i garaget :sova:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: fre 18 aug 2017, 12:07 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
En vecka efter senaste heldagen har gått , och kan jag sammanfatta den med "tålamodsprövande".
Som jag tidigare nämnt, ryms inte oceaner med tålamod i knopp och kropp hos undertecknad.
Blandar dessutom lätt ihop saker och viktiga ting, såsom siffror, i synnerhet mutterstorlekar tydligen.
Jag beställer det jag tror är en M10 med "rätt" stigning på gängan. Men läser inte det jag själv klistrar in (i tidigare inlägg), att det är en "M12". Samtidigt med detta vet jag att det är en M10 - åker nämligen till lokala järnhandlaren och frågar efter M10 mutter med annan stigning än 'standard' (fanns inte för övrigt -"kolla med båtverkstäder el.dyl."). Ok, nog med självklander, bara lite bildligt oxå: :spank:

Efter att beställt om och om igen, kommer så småningom M10 med rätt gänga på posten.
Mutterknackaren får jobba, ihop åker kåpor (nu begåvade med självhäftande ljudisolerande matta på insidorna - detta skall dämpa resonansen, hoppas jag).

Batteriet har stått på laddning ett dygn.

Vrider nyckeln och... trötta försök att dra runt startmotorn.

Tålamod? Mäta batteri, söka fel? Icke; Kickar mig svettig och den startar! :bananarock:

Kör en femminuters sväng på höga varv (lättat vikter för mkt). Inser; Har mycket jobb kvar med inställningar av vikter, munstycken och koppling (Stage6, ni minns? Många inställningsmöjligheter. "Torque Control!"). Vill hitta optimalt vrid, den ska klara två vuxna och inte bröla ;). Nu varvar den upp till 10' varv omedelbart och accelerar långsamt, blir varm och smattrar ("fyrtaktar") vid fullgas och gassläpp/pådrag. Kommer öka huvudmunstycke till 120 och skruva aktivt på bränsleskruven, så får vi se. Och öka vikterna.

Batteriet då? För det är väl batteriet? Jag monterar loss främre variatorn och bendixdrevet. Nu kan startmotorn köras utan belastning, och..
Nä, den ork ork orkar in in inte dr dra runt, inte ens startmotorn. Tolkar det som svagt batteri. Slår på blinkersen och den blinkar i techno/house tempo, snabbt. Tolkar det som ytterligare ett tecken på svagt batteri. Det är för övrigt inte heller original (rätt lite på moppen som är det nuförtiden), max ett år gammalt fr TH Pettersson (alltså inte Biltema - vilket jag förstått att meningarna går isär om gällande kvalitet).
Hur är det ens möjligt att batteriet grinar ihop efter en månad på lastpallar. Ok, det har varit monterat under hela tiden, kanske det har spelat roll? Men tändningen har ju aldrig varit påslagen, så nån form av utmattande kortslutningsteori får jag inte ihop (men det är inte jag som är professor i detta ämne, heller).
Byter laddare och kör laddningsprocessen igen.
Vi hörs! :meka:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: mån 21 aug 2017, 11:37 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Laddaren visar 2 ampere laddström när vi knäpper på den, och det dalar ner till 0 på tre-fyra timmar. När batteriet kopplas in igen, är det samma trötta visa eller helt tyst. Startmotorn rör sig inte. Knäpper bara till i reläet.
Nu är teorin att antingen har batteriet klappat ihop eller så har reläet gjort det.
Positivt är att den kickas igång väldigt lätt nuförtiden.
Munstyckena är inställda och den går hyggligt upp till lite drygt halvgas. Efter halvgas känns det bara som att hälla i mer bensin i systemet, utan att få ut ngt annat än en lång väntan på ökad hastighet. Händer liksom inte ett jota. Men det känns inte helt orimligt heller; Den kommer upp fint i fart på bara halvgas, och ligger väl kring 45-55 km/h efter en kort stund. Känns inte som om setup'en har så mycket mer effekt att erbjuda efter 55-60 km/h, vilket låter helt rimligt i mina öron.

Och så till det trista: Nu finns det två olika missljud jag inte får grepp på:
Det ena är ett "nyckelknippeskramlande" framme vid motorn. Lite skarpare och dovare än ventilknack. Håller inte samma distinkta takt som ventilknattret, det ligger liksom utanför den takten.
Lyssna här:

Det andra är ett sjungande från slutväxeln/transmissionen. Behöver troligen bryta isär allt och kontrollera lagren, två av tre är nya. Det låter lite "skavigt" när man rullar in den i garaget. Något är det som inte står rätt till.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: tis 22 aug 2017, 22:13 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Hmm intressant läsning och bra kämpat! :meka:
Testat sätta spänning från batteriet direkt till startmotorn för att utesluta jordfel o.d? :funderar:
Ljudet är svårt att utröna...följer missljudet varvtalet?



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: ons 23 aug 2017, 10:21 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Tack Hasse.
Jag har släppt batterifrågan för nu, eftersom den startar så snällt på kicken. Men vi sätter upp detta test på listan :tummeupp: . Tänkte sätta på startkablar på batteriet från bilen, men vi kommer till det oxå.

Njae, missljudet kommer när varvtalet sjunkit till tomgång. Då hörs det. Följer tyvärr samma frekvens som sågljudet (kapsåg), vilket ljöd före vevbrottet. Byt ut sågen mot nyckelknippa (inte så många nycklar dock, kanske tre :roll: )
När man gasar upp eller kör med den så hörs inget missljud.
Vi tog bort temp.givaren som satt runt foten på tändstiftet, för vi trodde det läckte runt den. Och stiftet visade vissa tecken på det, såg vi. Bytte stift till ett med brickan kvar, men ljudet är kvar.
Efterdrog avgasböjens fäste in till utblåset, men ingen effekt på ljudet.

Nu har jag fokuserat på transmissionens skav och gnäll.
Monterat isär drivpaketet. Två lager är ju redan som sagt utbytta. Allt snurrar och känns smidigt isärplockat, förutom kopplingsaxeln som går igenom blocket. Slog loss lagret som sitter på kopplingsaxeln och köpte nytt från SKF.
Nu skall jag lista ut hur jag värmer/fryser på det utan att slå sönder det :funderar: , samt värmer dit axeln när lagret sitter på plats igen. Milt våld verkar oundvikligt. Passar mitt sinande tålamod utmärkt ::)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 16:08 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Varning. Läs nu bara vidare om du har starka nerver och klarar läsa om motgångar och trubbel i kvadrat.

Gick huur bra som helst att få på lagret på kopplingsaxeln; In med axel i frysen en timma, och värm upp lagret till 100 grader: Släpp lagret över axeln och KLICK" Där sitter det :)

Nu vidtar följande: In med axeln i frysen igen. Börja efter en timma värma upp blocket och lagersätet med varmluftspistolen. Nu så, montera axel. Fasen va lätt den går in!
Japp, det går vääldigt lätt att montera ett två millimeter för litet lager i ett säte..
Jätte.
Lätt.

Tillbaka till expertbutiken för proffs, Momentum. Ärkerepresentant för SKF.
Hur kommer det sig att man får fel lager, undrar den uppgivne?
Lagret ifråga är märkt "6203A/P6". Jag erhåller ett "6203".
Äääh, förklaringen jag erhåller är att "detta är ett speciallager då, och det har inte vi". Åååkejj..

Jag googlar "6203A/P6" hemma, och träffarna står tätt med lagerbutiker på nätet som har rätt mått på lagret ifråga.
Läxa att lära: Var inte bekväm och lita inte på någon annan, inte ens proffsbutiken.

Beställer lagret på nätet.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 23:41 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
:skitarg:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 11:40 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Tagit en välbehövlig paus i väntan på rätt lager från https://www.chinesemotorcyclepartsonline.co.uk/
Dom har rätt ok priser. Nackdelen är förstås att frakten kostar minst 160.-. Men det funkar bra, grejerna kom fram inom 4-5 dagar. Och rätt lager, dessutom!

Pang, in med det bara. Värme, kyla, olja. The works.
:rulla:
Trodde ni va?
Nä'rå. Nog ska väl förste-mekaniker-wannabe-ingenjören tappa tålamodet någon gång och strula lite?
Foten i kläm? Jajjemän!
Lageruslingen slank inte på vevaxeln såsom jag hade instruerat den. Utan stannade försmädliga 2-3 mm innan "botten is nådd". Ok, trött nu på detta.. :skitarg: ::) :evil:
Så jag hittar "röret". Det som ser ut att passa fint över lagrets inre krans och når samtidigt över hela vevaxelns längd, och pang på bara! Lite lätt och försiktigt, bara för o kolla :roll:
Glömde kolla inuti röret. Vad fanns där? Jo, resterna efter min effektiva itusågning, då jag tillverkade motorblocksdelningsinstrumentet. Spån. Metall. Spån.
Många spån var det.
Lagret täckt av metallspån.
Ridå. Släck garaget o gå o lägg dig.

Detta var bottenkänningen. "Nu kan det inte bli värre".
Svågern. Ingenjören. Han visste råd. Vi tvättade lagret i fotogen, ett antal gånger. Tills det var rent och fint igen. Ok, back in business! :hotpepper:

Tjong!
Nu slog svågern dit det, efter att noggrannt gjort rent röret han slog med. Jag djupt imponerad av vad man skulle fått lära sig om man tagit sig in på ingenjörsskolan i sin ungdoms dagar..

Sedan sattes allt ihop.
Startmotorn ville inte, så kicka igång. Yes! Inga missljud. Förutom ett fruktansvärt brölande från insuget/luftfiltret. Mer om det i nästa episod:

"Varför går det inte att köra moppen utan att få tinnitus, och är det startmotorn eller batteriet som krånglar?"


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 23:03 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
:tummeupp:
Tack för din uppdatering hoppas allt funkar som det ska



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: sön 10 sep 2017, 09:51 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1718
Ort: Stockholm
Brölande förgasare är jobbigt!
Folk som är ett kvarter bort tror ju att nu jäklar kommer det något i hästväg, sen kommer man där på sin lilla Kines.
De undrade blickarna "hur något så litet kan låta så mycket" känner man igen...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: mån 11 sep 2017, 12:40 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Tack för uppmuntrande ord :tummeupp:

@wilds: Inte bara att folk vänder sig om, låångt framför en; De måtte ju undra varför den inte gör svarta spår eller åtminstone niger kraftigt vid gaspådrag :blush: . Händer ju ingenting, verkar som all kraft går ut på att väsnas. Är för stunden övertygad om att 24mm med 72cc inte är kompisar. Ingen balans. Blir troligen att köpa större cylinder igen. 24mm med 90cc lät inte såhär.

Startmotorn då? Jo, den lät alltså lite trött. Som om batteriet var svagt. Men startade alltid. Tills nu då. Batteriet laddades upp, men det gav i sin tur inget gensvar av startmotorn.
Så vi kopplade ström raukt på startmotorn. Hände nada. Helt tyst.
Skruvade isär startmotorn för att konstatera natten, sotet, det brända landet. "Den har brunnit upp alltså".. Va sjutton då för?
Tillbakablick: Vevstaken gick igenom motorblock och.. just det ja: Slog loss startmotorn, med följden att fästena i blocket pulvriserades och startmotorns axel kröktes. Den krökningen borde ju rimligen påverkat bendixdrevet!
- Men vi kollade ju bendixdrevet?
Ja det gjorde vi. Men inte med nanoinstrument. Det måste således vara stukat. Jaha, ok.. Men bara lite då, så lite att blotta ögat inte ser. Våra blotta ögon.
Ny startmotor och nytt bendixdrev inhandlas. Från dinhoj.se denna gången. Billigt. Funkar.
Monterades. Testades. YES! Hade helt glömt att startmotorn kunde låta så pigg o glad :)

Kompenserar brölet något; Man hinner bli glad av nystartad motor, men sedan.
Svågern har konstruerat ett luftfilter av slang och originalluftburk. Den går väldigt tyst och fint upp till halvt gaspådrag. Sedan bryter oväsendet ut. Osäker på hur mycket huvudmunstycket kan spela roll här. Har funnit att 118 är bra, 120 ger fyrtaktssyndrom, och 116 värmde? Har lite mer test att göra med 116 och bränsleskruv. Minsta lågfartsmunstycke är redan i. Får liksom känslan att det enda sättet att uppnå balans är att köra med mager inställning. Ger en orolig magkänsla.
Just det ja; Jag satte i originalkamaxeln.
Nyckelknippeskramlandet försvann. Var det ventilknatter likt förbaskat? Eller kan trimkamaxeln fått en smäll vid vevbrottet? Njaaää. Kedjan kanske?
Vi får se, byter nog tillbaka till trimkammen igen.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: tis 26 sep 2017, 12:18 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Nu skall ni få höra vad farbror hittat på:
Beställer 90cc cylinder (85cc true) eftersom trött på brölandet och avsaknad av effekt. Skickar även in en beställning på bromsok och stötdämpare för att ha något att göra i vinter :meka:
Har en klok fru som uppmanar mig att mäta cylindern innan jag byter ut.. Ok, ok.. Har egentligen ingen lust med det men faller till föga.
Loss med cylinder, som enligt min uppfattning är en 72cc (är säker på att detta var det jag beställde för länge sedan).
Mäter nybeställd vara: 51 mm diameter.
Mäter losstagen cylinder: 52 mm... !!!
Hmmm... :funderar:

Kontrollerar måtten mot specifikationer i respektive webbutik; Ser alltså ut som om jag redan har en 89cc (true). Känns inte vettigt längre att skruva in en 85cc.. Hur fasen gick detta till? En viss efterstänksam tystnad uppstår med spärrnyckel i hand :?

OK! Acceptera läget, omgruppera, tänk om och gör rätt. Eller åtminstone nåt annat; All dressed up for the party, liksom :p

Tillbaka med 89cc. I med trimkamaxel (A14), ställ ventilerna. Osså lite kreativt tänkande (Mycket enklare när jag är ensam i garaget. Ingen som stör med noggrant/logiskt/tekniskt tänkande :mrgreen: ) ;
Jag tar bort mellanlägget i insuget; Det där som svågern slipade till perfektion, ni minns? Nu hamnar sinuskurvor fel och kavitation uppstår. Sk*tsamma. Gör inget med munstyckena; Det får värka fram. Sätt ihoop, jag är hungrig!!
Efter fyra timmar blankt är jag hemma igen (totaltid för demont. och ihopsättn.), ankommandes på en moppe med nyväckta krafter, mindre brölande, inget skramlande. Går som en dröm helt enkelt :rockparty:

Vad återstår nu?

Blir byte av bromsok, eftersom det glappar i "framvagnen". Känns som ett resultat av för många elaka brunnslock, typ.
Blir nya gasdämpare bak, hoppas på stunsigare uppförande med två vuxna på.

Nu ska den bara hålla ihop :blush:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: ons 27 sep 2017, 08:53 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1718
Ort: Stockholm
:tummeupp:
Skönt att du fått den fungera vettigt.

Att den "glappar i framvagnen" åtgärdas väl inte av ett nytt bromsok?
Det är väl mer styrlager som kanske behövs dras åt eller bytas ut, kan ju även vara fästen till stötdämparna...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: ons 27 sep 2017, 13:49 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Skramlet är tillbaka :( . Blir tydligt när ordentligt varmkörd. Ventilknattret är tydligare (beror på brantare vinklar i kamaxel förstås?), får dock efterjustera ventilerna.
Bytte ju tillbaka till trimkam, kan det verkligen vara den som skramlar (tänk "nyckelknippa")? Känns som kedjeskrammel för mig :roll:

Du kan nog ha rätt Wilds, jag har returnerat oket eftersom det ändå inte var rätt. Det såg initialt ut att vara glapp i /runt den när vi kollade.
Får ta loss allt o kolla bussningar o fästen i vinter istället.

Vi kan inte fullt ut acceptera att mellanlägget skulle göra så stor skillnad på ljud och effekt.
Effekten som var helt frånvarande efter halvgas, återfinns nu (kamaxelns förstjänst troligen).
Bröölandet efter halvgas har försvunnit, kan väl rimligen inte bero på kamaxeln? Måste ju vara mellanlägget som 'optimerat' insuget på någe vis..? Tänker vi :funderar:

Nåja, nöjd som en lärka med uppförandet :bike1:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 11:35 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Efter en del missöden och fadäser (muttern t främre variatorn lossnade, variatorhylsan satt fast som berget), är vi nu i bruksskick med moppen. Åker två vuxna, lätt och ledigt genom trafiken. Kanonskönt :tummeupp:
Men pedant och skeptiskt lagd har jag börjat fundera över egenskaperna.
Den går helt enkelt bedövande bra upp till halvgas. Är uppe i 60 på mätaren efter no-time, inga problem att komma iväg och nå marschfart således. Kör faktiskt väldigt sällan över 1/3-gas när jag sitter ensam på den, uppförsbackar och rödljus i motlut kräver förstås mer gas.
Men vad händer med effektuttaget efter halvgas egentligen? Som att hälla bensin ner i avloppet; Låter mer, det gör den. Men det drar inte iväg i förhållande till ljudnivån.
Jag körde ett test där jag ville se var topphastigheten hamnade; 68km/h enligt appen. Mätaren stod utanför skalan, pekandes rakt ner mot där jag misstänker "70" skulle varit präglat på tavlan. Och som sagt, efter ca 55km/h är det inte mycket action. Teststräckan tar slut innan toppfarten är nådd. Varven är i topp, tycker jag. Går upp och tangerar röda området (10,000 varv).
Finns det en enkel lösning på detta?
Jag har ju tidigare testat större och mindre huvudmunstycke med rätt så tydliga symptom för stort respektive för litet munstycke. Så jag känner mig rätt övertygad om att h-munstycket är det korrekta.
Har Stage6's koppling MKII (Torque Control), och tänker att här bör effektuttaget justeras. Satte från början i en hårdare tryckfjäder och kopplingsfjädrar, men minns inte exakt vilken 'storlek' - bara att de är ett steg större än de minsta, dvs mittenläge ungefär. Lade in samtliga vikter i kopplingsbackarna eftersom jag tänkte att det behövs för att dra fram två vuxna.. : Tungt lass = Tyngre backar. Rätt?
Tycker oxå att den startar på "andra växeln" från stillastående. Detta tror jag beror på att det behövs en extra bricka mellan variatorskivan och remskivan fram. Tänker jag rätt här? Då får jag isär skivorna i främre variatorn, så att remmen släpps ända ner till variatorhylsan. Kommer köra tuschpennan på variatorn, i syfte att få detta bekräftat iaf.
Tips och trix emottages tacksamt :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: tis 24 okt 2017, 16:31 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1718
Ort: Stockholm
Här finns info från Hasse om koppling och variator:

http://scooterdoctors.egetforum.se/hur-fungerar-kopplingen-t28.html
Kopplingen - övrigt
Om du har en trimmad motor kan kopplingen slira när kör eftersom kopplingsbackarna inte "orkar" hålla emot.
Då måste du byta till en koppling med tyngre kopplingsbackar
Men ju mer vikt du har i backarna desto mer kraft stjäl kopplingen av motorn.

http://scooterdoctors.egetforum.se/guide-hur-och-varfor-man-justerar-en-racingkoppling-t187.html

http://scooterdoctors.egetforum.se/guide-justera-cvt-variator-kopplingsfjadrar-t2285.html



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 22 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron