Aktuellt datum och tid: tis 19 mar 2024, 06:42




 Sida 1 av 1 [ 22 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vevstaken avslagen, vevaxelpaj - Så här blev det.
InläggPostat: tis 08 aug 2017, 14:01 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Hej. Eftersom skrivandet visat sig ha en klargörande och närmast terapeutisk effekt, tänker jag här beskriva mitt projekt med att återställa moppen i kördugligt skick efter att vevstaken titta fram genom blocket.

Jag är inte mekaniker, snarare en otålig kreatör/organisatör/entreprenör. Allt jag gör med moppen, sker efter att noga plöjt igenom detta forum och sedan Youtube :)

Objektet för min experimentlust är en Viarelli Vetus, 50 cc, klass 1. Anledningen till att vi 2015 köpte denna, ett år gammal, var att exakt samma bygge såldes som 125 cc. Den gav intryck av att vara ett mer robust bygge än de flesta andra. Och eftersom den skulle bära två vuxna, kändes det klokt.

Omedelbart påbörjades arbetet med att uppmuntra moppen till bättre uppförande vid start från rödljus och körning i hetsig stadstrafik, särskilt med två vuxna på.
Således kontrollerades allt i enlighet med: guide-avstrypning-4-taktare-t194.html
Därefter vidtog mer handfasta tag; 70 cc, därefter 90 cc, 24 mm förgasare, A14 kam, sportluft, effektljuddämp, ny variator/vikter/fjäder, Stage6 koppling, ventilerad kopplingsklocka, kevlarrem..

Ett missljud började krypa fram. Underligt frekvens tyckte vi dock, lät mer som ett sågverk.. Hittade inget på Youtube, jag sökte på svenska (!). Hade jag sökt på engelska, hade jag fått upp detta: https://www.youtube.com/watch?v=nGb8QwKtJa8 :blush:

Slutresultatet av mina ansträngningar:

Bild

Vevaxellager nöp, vevstaken av, slog sönder cylinderfodret och startmotorn på sin väg ut genom blocket.

Fortsättningen beskriver mina ansträngningar att få ihop en fungerande motor, med så lite nyinköp som möjligt :meka:


Offline
 Profil