Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 10:23




 Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tomgången försvann..
InläggPostat: ons 03 maj 2017, 22:08 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Var ute och skulle söka efter toppfarten idag. Inte enkelt att i storstaden finna tillräckligt med fri raka :bike1:
Bestyckning: 90cc cylinder, A14 kamaxel, 24 mm Division förgasare (80 huvudmunstycke och 35 lågfart, 3 varv ut på bränsleskruven), sportluftfilter från Motoforce. 4 och 4.5 grams vikter i variatorn.
Det finns ett skönt bottendrag i den, inga tveksamheter vid gaspådrag eller släpp, inte i något fart- eller gasregister. Kanske liite för trött vid rödljus i motförslut med två pers på.
Men moppen är absolut inget man kan dra upp på bakhjulet genom att vrida på gasen, men vi är inte sist från rödljusen och ingen behöver vänta på att vi flyttar på oss så att säga.

Märkte idag att den inte hinner varva ut, finns ingen raksträcka lång nog :(
Nådde som mest 76 km/h enligt Speedometer appen från Baulin Roman.
Sedan försvann helt plötsligt tomgången.

Öppnar sadelfacket och ser att slangklämman närmast insugsröret sitter snett.. Ser ut att hålla på att halka av. När jag lossar klämman noterar jag att gummit spruckit under klämman närmast cylindern. Hela skiten hållar på att trilla av som ett moget äpple. Får dit klämman och rullar hem utan att våga andas (man hinner rätt långt hemifrån i 70 knyck), vill liksom inte leda hem (uppför hela vägen).
Installationen ser ut såhär: Cylinder -> kromat insugsrör -> förgasargummi -> förgasare. Förgasargummit sitter med två bastanta slangklämmor. I förgasarens andra ände sitter luftfiltret. Alltihopa "hänger" på förgasargummit -Kan ju aldrig hålla i längden, måste ju ruskas om rätt kraftigt, ständigt. :funderar:

Nu blir första åtgärden att köpa nytt förgasargummi ( efter att jag klurat ut måtten ).

Sedan till frågan: Är detta vanligt? Kan/ska man förebygga?

Till sist kommer frågan upp om jag ändå inte ska köpa racingkoppling som tillåter ställa in accet där jag vill ha det. Eller kommer det räcka att fortsätta lätta på vikterna i variatorn tills varven hinner upp snabbare än kopplingen greppar in?

Tar gärna emot forumets åsikter i frågorna :yes:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomgången försvann..
InläggPostat: fre 05 maj 2017, 10:33 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Efter att sovit på saken (och beställt nytt gummi och luftfilter fr Twostroke) inser jag att originalsetup'en hade förgasaren "inklämd" mellan luftfilter och insug.
Dvs med två fasta fästpunkter i vardera ände. Efter att kopplat bort originalfiltret och satt på det inboxade luftfiltret, blev helt enkelt tyngden av 24 mm förgasare och luftfilter för stort. Logiskt. Varför tänkte jag inte på det? :blush:
Köpte nu ett lättare luftfilter, men problemet lär ju kvarstå till viss del, räknar jag med.
Har forumet aldrig upplevt dessa frågeställningar? Hur lösa?
- Bygga upphängning med hjälp av strips, eller vad?

Nåja, vi får se hur det blir med nya filtret på plats.
Sedan vidtar det prövande arbetet med att ställa in förgasaren igen, gissar nämligen på att luftinflödet ökar med det nya filtret (öppet nu, tidigare inboxad).


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomgången försvann..
InläggPostat: sön 07 maj 2017, 09:26 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
I stället för mindre vikter kan du även ändra kopplingen med starkare fjädrar.
Då får du ett högre startvarv innan koppling hugger in. Det gör att du borde uppleva accet bättre.

För att få den att varva ur ordentligt så får du nog lätta lite på vikterna också...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomgången försvann..
InläggPostat: mån 08 maj 2017, 11:07 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Tack wilds, då vet jag att jag är i rätt tankebanor. Blir att labba lite till med vikterna först.
Har svårt för att bestämma om jag skall gå på ny racingkoppling (med alla inställningsmöjligheter) eller bara byta fjädrar.. :funderar:
Vi får se hur det faller ut, återkopplar i takt med att projektet rullar på :ugeek:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomgången försvann..
InläggPostat: tis 09 maj 2017, 11:22 
0 km/h
0 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 18 jan 2015, 20:58
Inlägg: 14
Ort: Sala
Hoj tycker det ser lite konstigt ut , tänker på bestyckningen den va klen och vikterna. Skälv har jag en baotian city med 89 cc på bestyckningen är huvud 102 låg 35. Malossi koppling ,Malossi variator med 7 grams vikter. Naraku cdi ställbar .Naraku avgassty crossover. 24 mm förgasare. Sen är toppen upptagen mera med större ventiler. kamaxel Naraku. Och efter en bil så tzt vi hastigheten och den va då 115 km . Går nog att få ut mera om man drevar om den. Och laborerar med vickterna lite. Följ Hasses ifo , han vet vad han skriver om :


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomgången försvann..
InläggPostat: ons 10 maj 2017, 17:59 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Tack för input Wolf. Jag har nu bytt ut inboxat luftfilter (Polini) till öppet (Stage6) och justerat upp huvudmunstycket till 100 och lågfart till 38. Nu svarar den fint i alla gasregister.
Har oxå beställt Malossi variator m tryckfjäder samt kopplingsfjädrar (+1500 rpm). Kommer förhoppningsvis nu kunna justera in accet där jag vill ha det.
Ett nytt "problem" uppstod dock:
Med öppet luftfilter skallrar takpannorna när jag kör förbi husen med fullt gaspådrag. Svårt som fasen att överhuvudtaget köra "incognito", alla på gatan vrider på skallen känns det som.
En sak jag räknar med: Ny sportvariator, tryckfjäder och kopplingsfjädrar på plats kommer göra att moppen drar iväg smidigare. Dvs med mindre gaspådrag. = Mindre oväsen. Hoppas jag.
Annars blir det till att försöka på ihop montaget med originalfiltret. Förhoppningsvis får den då tillräckligt med luft och är inboxad nog för att inte väsnas så inni he*.
Vi får se 8)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomgången försvann..
InläggPostat: lör 13 maj 2017, 14:35 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Uppdatering:
Fick leverans från Twostroke och började skruva.
Snålade ur och köpte inte specialverktyget till kopplingen.. eller glömde.. eller trodde "det ska nog gå - har ju sett på Youtube hur man gör". :mrgreen:
Resultat:
Är ju inte begåvad i nivå med McGyver, så jag kom endast halvvägs.
Fick inte loss muttern som håller ihop kopplingen med bakre variatorn. 39 mm hylsa/skiftnyckel ligger inte i min verktygslåda.
Främre variatorn på plats dock, bytte dock inte ut vikterna till de 6 grams som följde med. Tänkte att kopplingens fjädrar och tryckfjädern måste vara på plats för att balansera/kompensera för de tyngre vikterna.
Nu varvar den villigt, men det märks att kraften inte kommer ut till bakhjulet.
Får se om lösningen ligger i att hitta villig verkstad i Gbg-trakten. Tips mottages tacksamt :)

Men ljudet, detta brÖÖlande från öppna luftfiltret :oops:
F-n vet om jag kommer vänja mig ..


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomgången försvann..
InläggPostat: tis 23 maj 2017, 12:57 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 10 apr 2016, 12:34
Inlägg: 113
Ort: Göteborg
Uppdaterar följetongen igen:
Fick hjälp hos återförsäljaren, knackade loss koppling och bytte ut tryckfjäder samt kopplingsfjädrar. Fick dit 6 grams vikterna oxå. Blev lite annan balans i registret, kan man säga :bike1:
Nu märktes det även tydligare att huvudmunstycket fortfarande var för litet; värmen gick upp för mkt och varvade inte ut, samt bööade en hel del vid fullt gaspådrag. Takpannorna skallrade inte längre lika mycket dock :)
Bytt h-munstycke stegvis till 120. Märker att temperaturen sjunkit med upp till 20-25 grader och ett mycket skönare drag och ljud. Fortsätter köpa in munstycken tills jag når den "fyrtaktande symptomen" som skvallrar om för stort munstycke. Märker nu tydligt att inget händer den sista 1/4 av gaspådraget, mest MOOO och BÖÖ.
Blir till att byta ut förgasargummit igen, till ett kortare denna gången; Får ju knappt plats med förgasaren vid återmontering, dräneringsslangen på undersidan kläms av, så trångt är det :meka:


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: