Det där med startproblem vid regn har nog många råkat ut för, för egen del så har det nästan uteslutande varit att vatten kommer in i batteri"boxen" där även cdin har legat (finns på olika ställen men tar bara ett exempel här) och då har det kommit vatten i kontaktstycket till cdin så för min del har det då, varit att dra isär kontakten, varmluftspistol lite försiktig för att torka kontakter (passar på att kolla dåliga kontakter på en gång) och sedan tillbaka...
Start
Alltid en början.
Angående jord så bör du ha en vid startmotorn, annan färg? Kolla vilka två kablar som går till den och se till att bägge har ordentlig kontakt.
En viktig sak jag kommer på här är: Fungerar blinkers? Är du tvungen att ha laddat batteri i mopeden för att den ska gå att starta alls?
Kanske är det en dc-cdi (felaktigt uttryck, men...) som får sin matning direkt från batteri istället för från generatorn. Har för mig att om den krånglar (tillfälligt eller helkass, men din verkar fungera i övrigt så) att då lägger blinkers och tuta av.
Är trött och har inte käkat sen 4-tiden i morse, det kan vara en helvändning på symptomen också, dvs bara tuta och blinkers fungerar men inget annat... Kanske någon mer vaken kan utveckla mitt svar.
När du trycker in tut-knappen, får du spänning på bägge kablarna som går till tutan då? Även om de inte är kopplade till tuta eller annat?
I så fall, montera tutan i ramen (tuta mot metall) och anslut endast en kabel från tutknappen, isolera den andre med antingen krympslang eller liknande.