Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 08:35




 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Troligen elrelaterat startproblem. Hur tolka multimeter m.m.
InläggPostat: tis 15 mar 2011, 15:52 
50 km/h
50 km/h

Blev medlem: tis 09 nov 2010, 11:28
Inlägg: 82
Resultat av mätningarna av CDI i Hasses guide, samt angivet korrekt värde enligt Hasse:

1&4: 132 Ohm. (Rätt är 80-160)
(Mäter pick-up (1) mot JORD (4)).
Rätt!

2&Tändhatt: 3,43KOhm. (Rätt är 7-9KOhm) Men jag är inte säker på att jag fick rätt värde när jag mätte; multimeterns pinnar nådde inte ända in.
(Felsöker: tändspolen, tändhatt eller tändkabeln)
Möjlig "fail", jag ska mäta bättre senare.

3&4: 1 Ohm (Rätt är "ej noll") Men mitt instrument har nog ingen nolla i displayen, så jag tror att mitt 1 Ohm ska räknas som noll.
(Felsöker: Sidostöd, tändningslås, larm, kortslutning.)
"Fail!"

4&-batteri: 1 Ohm (Rätt är 0)
(Felsöker: Jordning av kabel 4, skavd kabel.)
Rätt!

4&6: 232 Ohm svart multimeter på jord. Samt 640 Ohm röd multimeter på jord. (Rätt är 500-600 Ohm)
(Felsöker: Om kablage till pickup helt och jordat: Eventuellt fel på magnetspolen/tändplattan.)
”Fail!" Men hur?


Symptom jag har är:
¤ Mkt svårstartad och dör efter enstaka sekund på tomgång. Elstarten helt död.
¤ Starka lampor och blinkers när CDI:n är ur. Med CDI:n monterad, mycket svag eller död el. Vid halvljus funkar instrumentpanelsbelysning och blinkers, men inte när helljuset är påslaget.
¤ Larmet: Med CDI urkopplad, kan man larma på och av; blinkersen blinkar och det klickar som det ska. Med CDI inkopplad, lyser inte blinkersen och klicklätet är snarast ett knarrande läte.
¤ Ett problem jag upptäckt för längesedan är att larmet emellanåt pep till utan att moppen vidrördes. Dock fungerade moppen.


Övrigt:
Torrt stift, men bensin når förgasaren. Har gnista.
Testat att: Byta CDI och topp (och ventiler), rengöra förgasare och luftfilter.


Och så frågorna då:
Eftersom jag nu är mer eller mindre säker på att något är fel med elen, inriktar jag mig på den.
¤ Jag ska försöka avmontera larmet. Finns det beskrivning/guide på detta. Befintliga guiden om montering av plug-and-play-larm, kan jag använda den till mitt originalmonterade larm?
¤ Kan jag sticka ner en skruv e.d. i tändhatten, och sedan mäta på den och få rättvisande mätresultat?
¤ Utifrån att mätning av 3&4 ger dåligt värde, men jag har gnista och moppen kan gå enstaka sekunder på tomgång. Kan man dra någon slutsats om vad som är fel/funkar?
¤ Mätning av 4&6, hur ska jag tolka det?
¤ Övriga tankegångar på vad som kan vara fel?
Min arbetsordning blir nog 1) Bort med larmet, 2) Mäta igen i tändspolen 3) Kolla kablage till tändplatta. Synpunkter uppskattas!



_________________
DinSport X2 -08 * 63cc * 0,79 original hvd-munst. * All variomatik original * 1300mil juni 2011.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Troligen elrelaterat startproblem. Hur tolka multimeter
InläggPostat: tis 15 mar 2011, 21:49 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
bartil skrev:

Och så frågorna då:
Eftersom jag nu är mer eller mindre säker på att något är fel med elen, inriktar jag mig på den.
1 Jag ska försöka avmontera larmet. Finns det beskrivning/guide på detta. Befintliga guiden om montering av plug-and-play-larm, kan jag använda den till mitt originalmonterade larm?
2 Kan jag sticka ner en skruv e.d. i tändhatten, och sedan mäta på den och få rättvisande mätresultat?
3 Utifrån att mätning av 3&4 ger dåligt värde, men jag har gnista och moppen kan gå enstaka sekunder på tomgång. Kan man dra någon slutsats om vad som är fel/funkar?
4 Mätning av 4&6, hur ska jag tolka det?
5 Övriga tankegångar på vad som kan vara fel?
Min arbetsordning blir nog 1) Bort med larmet, 2) Mäta igen i tändspolen 3) Kolla kablage till tändplatta. Synpunkter uppskattas!


1. Förmodligen bara dra ur kontakten..problemet blir att du inte kan slå av moppen med nyckeln utan måste fälla ned stödet.
Men det kan du ju testa först iaf?
2. Ja
3. 1 ohm är inget bra värde men jag vet inte hur du avläst ditt instrument..(den borde inte starta alls)
4. 232 Ohm är nog inget problem kinamopparna verkar ha olika värden på spolarna värdet 500-600ohm är ur manualen men jag har själv upptäckt att detta värde kan variera.Jag hade varit orolig om värdet varit 0 Ohm (kortslutning) eller oändligt (avbrott)
5. Min misstanke är glappkontakt i ngn kontakt alternativt skavd kabel...

Jag skulle börja med att kolla varför inte elstarten fungerar.
Och när jag hittar det felet gå vidare i felsökningen
Orsaken till varför den inte fungerar kan vara grundorsaken till övriga fel.. :funderar: PS
Kolla om alla lampor är hela det kan vara kortslutning i en glödlampa det ger konstiga felsymptom..
Mitt tips kolla bakljuset först.



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Troligen elrelaterat startproblem. Hur tolka multimeter
InläggPostat: mån 18 apr 2011, 06:32 
50 km/h
50 km/h

Blev medlem: tis 09 nov 2010, 11:28
Inlägg: 82
Gick igenom lampor, sladdar och alla kontakter och avmonterade larm samt rengjorde en del bleck. Elen blev då bra och den fungerade en kort tur! Jag var tvungen att döda motorn ofta pga gashäng. Efter kanske fem villiga återstarter, blev den som vanligt igen, med konstig el, ingen elstart och ostartbar. Jag blev alltmer säker på att det är glapp eller skav någonstans, frågan var nu bara var.

Gick igenom kabelstammen, och hittade en plats där det tydligt finns ett fel. Det finns en stålbalk i golvet bakom batteriet, där kabelstammen grenar sig, och under balken finns kabelfelet. Om jag hade parkeringslampa, baklampa och blinkers tända, kunde jag knipa och släppa på detta ställe på kabelstammen med fingrarna, varefter lamporna funkade och ofunkade. Jag tejpade grenen i ett läge där all belysning samt instrumentpanel fungerade (förutom hel- och halvljus som kräver att mopeden är igång – dessutom var en av dessa lampor troligen bränd).

Nu, med stark elstart, är det betydligt trevligare att försöka få igång den, men det vill sig fortfarande inte. Det bästa jag kommit är en meter på startgas i tändstiftshålet och lite bensin islagen i toppen ovanifrån. Efter det vill den inte gå igång. Har torrt stift, gnista finns men jag kan inte avgöra om den är svag eller stark.

Fram med multimetern igen:
Primärspole och sekundärspole med tändhatt är bra (01,0 Ohm resp. 8,52Kohm).
CDI:
Pickup (kabel 1) mot jord (4) samt tändplatta (6) mot jord (4) ger inget utslag på multimetern – det står ”1”, som när man håller mätpinnarna i luften. Båda dessa var okej före tejpning (131 Ohm samt 248 Ohm). Kan tändplatta och pickup ha gått sönder pga elfel, eller är det mer troligt att vrickandet av kabelstammen fört dessa kablar ur ledning?
Dödarknapp/tändningsnyckel (3) mot jord ger inte heller något utslag på multimetern. Borde inte elstarten vara död?


Jag använder multimetern så här:
Röd sladd i ”V Ohm mA”. Svart i ”COM”. Dessa är de två nedersta på multimetern, översta (10ADC) är således tom. Sedan ställer jag ratten på det Ohm-värde som ligger närmast över det förväntade. Jag har glömt vilket som är rätt, så jag mätte nu senast med CDI:n både i och urkopplad. Jag får vad vi kan kalla icke-värdet ”1” hela tiden.

Multimetern:
http://cgi.ebay.co.uk/LCD-Digital-Ohm-Ammeter-Voltmeter-Multimeter-DT830B-New-/120707747943?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item1c1abe1067



_________________
DinSport X2 -08 * 63cc * 0,79 original hvd-munst. * All variomatik original * 1300mil juni 2011.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Troligen elrelaterat startproblem. Hur tolka multimeter
InläggPostat: tis 19 apr 2011, 14:29 
50 km/h
50 km/h

Blev medlem: tis 09 nov 2010, 11:28
Inlägg: 82
Problemet tycks vara löst nu. Jag hade isär kabelklumpen där jag lokaliserat fel. Och fann nästintill avskavda kablar vid ett par kabelskor. Använde ett par sockerbitar och en massa tejp för att fixa.

Nu funkar den men kan inte köras eftersom jag måste vänta på en vacumslang för 10kr.

Jag får bara sådana abstinensbesvär när jag hör scootrarna knattra förbi utanför, hehe.



_________________
DinSport X2 -08 * 63cc * 0,79 original hvd-munst. * All variomatik original * 1300mil juni 2011.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Troligen elrelaterat startproblem. Hur tolka multimeter
InläggPostat: tis 19 apr 2011, 20:15 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Grattis :tummeupp:

Trägen vinner!!



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron