|
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 11:20
|
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ] |
|
|
|
|
|
kamikaze
|
Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt Postat: fre 24 jan 2014, 16:39 |
10 km/h |
|
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10 Inlägg: 15 Ort: Åland
|
Vi kan snacka vidare i denna tråd wilds wilds skrev: Cylindern är OK! Toppen skulle jag valt denna: http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/performance-Cylinder-Head-125ccm-large-valve-gy6-engine-152qmi-and-157-qmjTar man den toppen kan man i.o.f.s. inte använda original avgassystem. Slutväxeln du valt kan ge lite höga varav när du får på allt trim. Det märker du när du är klar med motorn och provkör. Varvar den för mycket så kan du gå upp till 37/18 och får då ner den lite i varv. Motorn måste också orka med den utväxlingen. Hur mycket stroke har du tänkt på vevaxeln? Jag tänkte att jag skulle porta toppen......men jag får se...kanske jag beställer en annan topp innan detta projekt är klart! bra att du nämnde de där med utväxlingen... måste nog gå upp där.. Jag får väl testa mig fram! Vilken stroke? Jag tänkte börja med 2mm+ eller 3mm+ Har ej bestämmt mig! Motorn ska hålla ihop oxå och kunna köras dagligen inte vara en streetracemaskin
_________________ Gillar när det går lite för fort
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt Postat: fre 24 jan 2014, 16:48 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Jag testade ju portad topp men toppen jag länkade till var faktiskt bättre. Det beror nog i.o.f.s. på kammen som följde med. Slutväxeln skall ju även balanseras med variatorn och vikterna. Med 3mm stroke tror jag faktiskt du kan klara dig med original kamkedja. Men motorn blir varmare när man kör strokat, fundera även på oljekylare. Risken finns att det kommer att spåra ur för dig som det gjorde för mig. Jag sköt ju min motor...
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
kamikaze
|
Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt Postat: fre 24 jan 2014, 16:53 |
10 km/h |
|
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10 Inlägg: 15 Ort: Åland
|
Jag glömde att nämna oljekylare! Klart jag ska ha oljekylare! ...Att det kommer att spåra ur... ja det är skrivet i sten Behöver nog en extra maskin att gå bananas på!! Och en helt original som man kan köra med när allt har rasat! Funderar på att ta hem lite prylar från Taida! .......dom verkar ha kvalitets delar
Senast redigerad av kamikaze fre 24 jan 2014, 20:09, redigerad totalt 1 gång.
_________________ Gillar när det går lite för fort
|
|
|
|
|
kamikaze
|
Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt Postat: lör 25 jan 2014, 13:48 |
10 km/h |
|
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10 Inlägg: 15 Ort: Åland
|
Jo jag får kapa av pinnbultarna lite i såfa Jag har förstått att det start-kopplingen som går sönder på gy6 med big bore! http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 0575572f9c Kanske får uppdatera den med en förstärkt. Jag ska byta ut kablarna till grövre som du gjort för säkerhets skull. Kanske jag borde köra på +3mm stroke då så kanske min håller ihop Jag måste säga att jag är sugen på ett sånt där EFI som du har wilds skrev: Du kommer absolut inte att bli besviken på toppen. Det enda som kan bli är att pinnbultarna är så långa att de kan slå i ventilkåpan så att man behöver ta av dem lite. Det märker du.
Spacerplattan klarade jag mig utan och jag hade en 3,8mm strokad vevaxel. Jag tog två extra cylinderfotspackningar istället för att få ut så mycket komp det gick. Försök få kolven i så högt toppläge det går utan att den slår i toppen, tändstiftet eller ventilerna. Allt komputrymme som blir kvar från övre kolvläget är effektförlust och det vill vi inte ha.
Den starkare startmotorn tror jag inte du kommer att behöva. Jag hade 183cc och det fungerade ganska okej med original startmotor. Man behöver bara byta ut kablarna mot en med tjockare kärna så orkar startmotorn väldigt mycket mer än med original kablarna.
Du borde nå upp till ungefär 163cc med strokad vevaxel och ett statiskt komp på ca: 10kg. Man ska då veta att med original vevaxel hade du haft 155cc men en 160cc cylinder och ett statiskt komp på ca: 9,5 kg. Kompressionen jag nämner ovan är med en original kamaxel och den kanske inte stämmer exakt med ZV-kammen för den har inte mätt upp ännu.
_________________ Gillar när det går lite för fort
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt Postat: lör 25 jan 2014, 15:03 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
kamikaze skrev: Jo jag får kapa av pinnbultarna lite i såfa Jag har förstått att det start-kopplingen som går sönder på gy6 med big bore! http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 0575572f9c Kanske får uppdatera den med en förstärkt. Jag ska byta ut kablarna till grövre som du gjort för säkerhets skull. Kanske jag borde köra på +3mm stroke då så kanske min håller ihop Jag måste säga att jag är sugen på ett sånt där EFI som du har Startkopplingen hade jag inga problem med alls... EFI kitet är kanon men jag skulle ta en sak i taget. Först få motorn att fungera ordentligt innan man monterar insprutning. Då vet man att eventuella problem inte sitter i motorn utan att det är eventuella inställningar i insprutningen som måste fixas. Själv har jag varit riktigt sugen på att köpa en komplett Taida 232cc motor, men det blir ju det där problemet med trumbromsen. Det blev i slutändan så j*vla dyrt att det fick jag strunta i. Det är ju bara en scooter man håller på med och man kan ju inte plöja ner hur mycket stålar som helst i en sån...
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
kamikaze
|
Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt Postat: lör 25 jan 2014, 22:11 |
10 km/h |
|
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10 Inlägg: 15 Ort: Åland
|
Jag har tänkt byta till en 30mm flat-slide förgasare..eller va dom nu kallas , Om det blir den där låter jag vara osagt, men nåt liknande blir det, Funderar om 30mm blir för stort för 160cc kanske blir 28mm viktor meck skrev: byt ut cvk-förgasaren. den är värdelös. kör på tex en sån här http://www.racing-planet.se/reservdelar ... uOdr0PMAcw
_________________ Gillar när det går lite för fort
|
|
|
|
|
kamikaze
|
Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt Postat: lör 25 jan 2014, 22:16 |
10 km/h |
|
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10 Inlägg: 15 Ort: Åland
|
wilds skrev: kamikaze skrev: Jo jag får kapa av pinnbultarna lite i såfa Jag har förstått att det start-kopplingen som går sönder på gy6 med big bore! http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 0575572f9c Kanske får uppdatera den med en förstärkt. Jag ska byta ut kablarna till grövre som du gjort för säkerhets skull. Kanske jag borde köra på +3mm stroke då så kanske min håller ihop Jag måste säga att jag är sugen på ett sånt där EFI som du har Startkopplingen hade jag inga problem med alls... EFI kitet är kanon men jag skulle ta en sak i taget. Först få motorn att fungera ordentligt innan man monterar insprutning. Då vet man att eventuella problem inte sitter i motorn utan att det är eventuella inställningar i insprutningen som måste fixas. Själv har jag varit riktigt sugen på att köpa en komplett Taida 232cc motor, men det blir ju det där problemet med trumbromsen. Det blev i slutändan så j*vla dyrt att det fick jag strunta i. Det är ju bara en scooter man håller på med och man kan ju inte plöja ner hur mycket stålar som helst i en sån... Jo jag vet, samma här, har varit nära att beställa en 232cc jag oxå, men som du säger lite onödigt dyyyyyyyyyyyyrt! Som du säger så borde jag nog få motorn att lira vettigt med en förgasare först innan man tar steget mot ett sprut.
_________________ Gillar när det går lite för fort
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ] |
|
|
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
|
|