Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 13:54




 Sida 1 av 1 [ 27 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: tis 01 okt 2013, 00:28 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
Hej hallå,

Jag köpte en icke fungerande Baotian Sport från 05 fick böta 500kr för den. Jag köpte grisen i säcken kan man säga. Det fattades en del delar på den,
CDI, Luftfilter, Batteri och tändlås borta och insug trasigt och vaccum/bensinkran osäkert skick.

När jag börjat skruva på den så började jag plocka bort kåpor och innan det var färdigt så var alla borta... då kom jag på tanken att göra något Honda Zoomer inspirerat av den.
Vet inte hur/om jag ska lyckas med det men viljan finns. Risken är dock att saker kommer kosta så mycket att jag lägger ner det.
Nu har jag lånat en cdi och köpt delar för 350kr och fått fart på liket och provat köra en sväng.

Jag tänker högt om det jag vill göra, kom gärna med synpunkter och idéer på hur man löser saker.

Byta dämparen bak till något som är kortar, den som sitter på nu original är 29-30cm, tips på billiga kortare dämpare mottages (20-24 cm)

Kapa ramen bakom motorfästet och bygga en ny bakdel för att få ner höjden, det är detta jag inte vet hur jag ska lyckas med...
Jag kan få tillgång till bockverktyg som klarar 22mm rör (men som bara är 1,5mm tjockt) vet inte om det skulle hålla.
skickar med en bild på hur den ser ut (har kapat det som sticker ut bakom dämparen)

Bild


Senast redigerad av Aheden tis 01 okt 2013, 01:07, redigerad totalt 1 gång.

Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: tis 01 okt 2013, 01:02 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
Har ju inget program att rita med i datorn men det här kanske förklarar lite

Bild

Gröna sträck skulle då vara en ny ram för bakpartiet, cirkel under sadel en bensintank.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: tis 01 okt 2013, 08:46 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: lör 14 sep 2013, 00:01
Inlägg: 25
Skoj.
Nåt sånt här skulle jag kunna tänka mig att ha gjort med min Jinlun om jag hade haft kunskap och utrustning...
Blir kul att följa.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: tis 01 okt 2013, 10:04 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Mycket intressant projekt :yes:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: tis 01 okt 2013, 11:56 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
ska bli intressant o se hur de kmr gå :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: tis 01 okt 2013, 18:07 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
Det är mycket ideer som snurrar men det är det där med kunskap, verktyg och material.
Jag har själv typ bara en vinkelslip och en MIG-svets... svetsa rör skulle man kanske helst göra med en TIG-Svets för att få det bra.
och det är inte heller så lätt att bara gå att köpa material, rör och plåt finns väl inte ens på "järnhandeln" längre (det som var järnhandeln är idag beijer) bor på liten mindre ort.
Ytterligare en problemfaktor är tiden... jag är ett återfall som tycker det är roligt att skruva och skapa och är idag över 30år med fru och två små barn :-) skruvande får ske när övriga familjen sover. För mig är det mer terapi och egentid, stänger in mig i garaget lyssnar på lite punk och skruvar moppe.

Jag ska försöka göra uppdateringar när något händer...

Över and ut
///Anders


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: tis 01 okt 2013, 21:04 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Ja så är livet fokusera på familjen i nuläget.
Ta dock en paus med lite garageterapi emellanåt det är nyttigt för själen
Senare i livet får du säkert tid för dina EGNA intressen.
Skriver som vanligt av egen erfarenhet ;)

Hasse med fru + tre utflugna "barn" samt tre barnbarn (dock ett av barnbarnen ej längre i livet...)
Nu har jag tid att träna och skruva HUR mycket jag vill :)



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: tis 01 okt 2013, 22:54 
100 km/h
100 km/h

Blev medlem: fre 01 jun 2012, 11:17
Inlägg: 164
Ort: Gotland
Du får iallafall skruva Hassse även om det är köpstopp :D



_________________
Peugeot Kisbee
139QMB-E 50cc 4-takt

Det finns tre typer av människor: De som kan räkna och de som inte kan.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: ons 02 okt 2013, 00:12 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
He he jag får hoppas att kottarna fattar tycke för motorfordon så kanske man kan få sällskap i garaget om några år. Dottern (3år) säger att hon vill ha en moppe i julklapp så det ser ju ljust ut nu iaf.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 10:35 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
Aheden skrev:
Hej hallå,

Jag kan få tillgång till bockverktyg som klarar 22mm rör (men som bara är 1,5mm tjockt) vet inte om det skulle hålla.




En sak jag kom o tänka på: om du nu bara kan använda 1,5mm tjocka rör så kan du ju istället använda lite fler rör o svetsa ihop till en lite starkare konstruktion


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 11:17 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
Ja precis har själv tänkt lite i de banorna, har snott två bilder som visar lite vad jag skulle vilja få gjort. Dock har Zoomer/Ruckus ett helt andra förutsättningar med motorfästet på ovansidan av motorn mm.
Problemet som jag tror är väl att få styrka där jag tänkt få ihop bakdelen med befintlig ram. Men det borde gå om man gör förstärkningar plus att allt blir hopsvetsat till ett stycke precis som första bilden så borde det blir ganska starkt

Bild Bild


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 11:46 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
Ändrade min fina skiss lite
dubbla rör ovanpå varandra på sidorna och antingen hela vägen runt (vilket jag tror blir svårt att böja två som ser lika ut) eller bara upp till röret som sadeln kommer vila på. sen får rören gå rakt hela vägen och "vila" på befintlig ram (rosa sträck).
Måste få tag på rör så jag kan testa snart....
Bild


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 14:30 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
Ja du borde kunna få en stark och hållfast konstruktion om du använder flera rör och ser till o göra ordentliga svetsfogar.
Du kanske även skulle sätta dubbla rör där du har ett lodrätt rör under/framför sadeln på din bild?
Du borde kunna få tag på rör tämligen simpelt om du bor på ngn ort som inte är allt för liten, div mekaniska verkstäder och affärer brukar kunna ordna fina rör till rätt så bra priser.

En annan ide jag fick: du kanske skulle ta och jobba med rektangulära/fyrkantiga rör, då skulle du kunna såga till dem så de passar fint ihop och du skulle kunna använda lite tjockare metall för o få en starkare konstruktion än me 1,5mm rören. Vet ej om de är ngn ide de kanske blir strul o svetsa samman fyrkantiga rör på den runda mopperamen, men de skulle nog kunna se fräckt ut! Tänker mig typ en look i likhet med denna:
Bild


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 15:00 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
Jag var inne på de från början men så när svärfar hade böj/bockverktyg så snöade jag in på det.
Det är nog mycket lättare att konstruera något när man har raka kanter att utgå ifrån. man kanske skulle göra en kombo..
"Bottenramen" där jag ritat in två rör senaste bilden får ett fyrkantsrör med tjockare gods för bärighet och styrka. Sen bygger man sittdelen med runda rör för att mjuka upp utseendet lite.

Har fått förslag på plåtslageri här i stan som jag ska ta kontakt med, sen har vi Stena metall här oxå men det är nog bara en återvinningsstation.

Stort tack för idéer!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 15:02 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
Jo stena har vi här i götet me, man brukar kunna köpa saker där, vet iaf att farsan som jobbat som svetsare brukade handla lite rör&dylikt till jobbet där förr i tiden, men kanske lika bra o satsa på ett gäng nya rör om du skall bygga en ram av de, tror inte nya rör borde kosta dig så mkt.

Jo att kombinera fyrkantiga och runda rör kan nog bli snyggt, du får se till o välja ngn snygg lack till sedan me så kmr de nog bli ett najs åk :D Hoppas även du trimmar upp motorn lite så moppen inte bara ser najs ut utan även går fort o najs!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 15:24 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
He he ja om jag kommer så långt att det är värt att lacka så kommer den bli grön förmodligen matt militärgrön med vita och/eller gula detaljer.

får jag ihop något som går att åka på igen så blir det väl till att försöka öka kraft och fart lite :meka:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 15:50 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
hehe trevligt färgval, militärgrön färg passar då fasiken på alla sorters fordon och ser najs ut =)
Kanske vore ngt att satsa på typ matt klarlack, de kan nog ge en trevlig look tsm me militärgrön färg!

Vet du f.ö hur de funkar me ombesiktning ifall man modifierar ramen på en moppe? Måste man besiktiga om för att den ska bli laglig?
Jag funderar nämligen på att modda ramen på min ciao lite grann, men de är iof en gammal 30 moppe så är väl ej samma regler som för eu moppar iof..


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 16:11 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
"allt" är fint i grönt :-)
Just nu är det byggandet som är målet för få ha något roligt att pyssla med. Annars är det väl att kontakta SFRO för att regga det som ett hobbyfordon kanske har inte koll.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 04 okt 2013, 22:31 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
By the way om du tänker modda din ciao så kanske det inte är några större förändringar du tänker göra? gör du det hyfsat diskret är det väl inte en kotte som vet om det är original eller ej efter 30år.

///Anders


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: lör 05 okt 2013, 15:29 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
ja det jag funderar på att göra är att ramförstärka den och svetsa fast ett rör mellan sadelfäste och framme vid styret, men får se det blir kanske lite överflödigt då jag ändå inte skall hårdtrimma min ciao.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: sön 06 okt 2013, 01:05 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
trimmar du så är det nog det ett större problem mot att förstärka ramen :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: tis 08 okt 2013, 12:39 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
Jag var in på Beijer idag och blev förvånad där finns faktiskt lite rör, fyrkantsprofiler och plattjärn mm
det finns bla fyrkantsrör 25x25x2mm som jag tror jag ska prova använda för ram samt 16mm rör för "sadelställning". Bra hos Beijer var att man får såga och kapa lite själv, skulle ha kollat mer på sågen om det gick att såga vinklar oxå det hade varit prima.

över and ut
///Anders


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: tor 24 okt 2013, 00:26 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
Idag fick det vara nog med funderande ... från teori till action måste testa böja lite rör...

ett litet bildbevis på eländet kommer här
Bild 1
första testet att gör en 90° böj
Bild
bild2
ena sidan på det som skulle kunna bil ramen
Bild

///Anders


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 25 okt 2013, 11:59 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
Ser najs ut =) kommer bli spännande o se hur den blir när du får ihop allt :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: fre 25 okt 2013, 13:16 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
Det visade sig att svärfar hade prylar för att böja fyrkantsrör så det är det jag provat med. Det fanns på Beijer så lätt att få tag på.
Problemet jag hade vid detta test är att få böjen där man förväntar sig. Prylarna är egentillverkade men fungera man måste bara få lite koll på vad som händer när man böjer :-) . Ett annat problem var att fixera röret, det gled ca 3-5mm vid varje böj, försökte använda flera tvingar men det gled. Ska nog lösa det med att borra ett hål på 2-3 mm och sätt i en sprint som stopp.

nu gäller det bara att få tid igen att prova mer.

///A


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: lör 26 okt 2013, 02:07 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
Hehe lite störigt att rören glider, men de borde nog gå att fixa på ett sätt eller annat =)
Kul att du även hade verktyg för o böja fyrkantsrör, hur tjocka är rören du jobbar me nu?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt: Har Baotian Sport -05 drömmer om Zoomer
InläggPostat: lör 26 okt 2013, 23:14 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tis 17 sep 2013, 23:21
Inlägg: 23
Jag kör med 20x20mm som är 2mm tjock, det känns lite klent men vi får se hur det går. Kommer försöka förstärka vid böjar med plåt och även ett stag från under styret till någonstans under sadeln.

behöver lite mer garage tid.


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 27 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: