|
Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 12:37
|
Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: tor 30 maj 2013, 10:03 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
MechaniX skrev: Låter bra, har spånat med jobbarkompisen om lite trim till hans 150cc som knappt gör 95kmh som bäst.. En annan variator till att börja med och ev en större cylinder för mer ork. Får väl se om han "tar steget" ut i trimvärlden. Jag vet ju inte vilken typ av variatorn han har nu men skulle tro att den här variatorn och remmen kan vara ett bra alternativ!
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: fre 31 maj 2013, 00:26 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Jag började göra i ordning grenröret till den gamla ur-rensade ljuddämparen. Original avgassystem startar med ett smalt rör med inner-diameter på ca:18mm för att steppas upp efter ca: 5cm till ett större som på den här bilden (inringat): Döm om min förvåning när jag kapade det gamla grenröret ungefär mitt emellan fästet till cylindern och ljuddämparen. Alltså, långt efter det att det steppats upp som i bilden ovan. Då såg det ut så här: Det smala innre röret fortsätter hela vägen fram till ljuddämparen!!! Det lite grövre röret utanpå är bara för syns skull! De måste ju ha börjat med två raka rör och sedan kört allt i en bockningsmaskin, för det är omöjligt att peta in det mindre röret efteråt. Hållbart blir det men f-n inte bra! Man kan verkligen undra varför i hel--te de har gjort så. Inte undra på att original avgassystem känns som om någon tagit stryptag på motorn. Den kan ju inte andas ordentligt! Blir väl klar med det "original liknande" avgassystemet i helgen hoppas jag...
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: fre 31 maj 2013, 22:33 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Nu är avgassystemet klart.Det är av step-up typ och första ökningen är strax efter lambda-fästet, nästa är vid kröken ca: 20 cm. efter lambda-fästet. Den tredje ökningen sker precis innanför själva ljuddämparen. Första ökningen går från 19mm till 28mm, andra ökningen 28mm till 30mm och sista 30mm till 32mm. Själva EGR-ventilen fimpade jag helt. Det blev ganska diskret omgjort och nästan ingen skillnad mot original utseende... Skall testa den sen någon dag när jag har tid o lust att skruva på systemet... Det här avgassystemet går inte att använda på ett topplock som är 6mm högre. Då kommer inte de två fästena bak att linjera med hålen i blocket.
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
C-man
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: mån 03 jun 2013, 19:30 |
Moderator |
|
Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18 Inlägg: 575
|
Wilds: gillar dig (kul när folk lyssnar!) Mec: tre stegs expantionsrör är ultimat för att gaserna skall expandera och öka avgashastig och där med skaffa ett sug i första konan i röret, som i sin tur suger in soppa i förbränningsrummet, men det tunna röret gör även att soppamixen inte drar rätt genom toppen om man kör kam med mycket overlap. fast du har ju helt rätt om du kan valsa upp ett 18mm rör till 32mm i 3steg med böjar(mandrill) och allt!! Wilds: Hur går det med akunar systemet då?
_________________
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
|
|
|
|
|
MechaniX
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: tis 04 jun 2013, 11:45 |
Administratör |
|
|
Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59 Inlägg: 1392
|
C-man skrev: Mec: tre stegs expantionsrör är ultimat för att gaserna skall expandera och öka avgashastig och där med skaffa ett sug i första konan i röret, som i sin tur suger in soppa i förbränningsrummet, men det tunna röret gör även att soppamixen inte drar rätt genom toppen om man kör kam med mycket overlap. fast du har ju helt rätt om du kan valsa upp ett 18mm rör till 32mm i 3steg med böjar(mandrill) och allt!! Nja, nu menade jag originalsystemets 2 rör i varann, då var det yttre röret bara "kosmetika" och hade ju ingen funktion alls.. Annars är jag med på varför man använder olika storlekar på rör.
_________________ Det är aldrig försent att ge upp.. 63cc
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: ons 05 jun 2013, 20:41 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Idag så skulle jag "inspektera" insprutningen för att "lära" mig lite mer. Då pajade jag injektor-packningen Så nu har jag kontaktat Matt på Ecotrons för att få en ny innan jag kan ut o köra igen. Får bli bilen tills den kommer. Där får man för att man är nyfiken gul och vill kolla lite mer " Don't fucking touch it if it works"
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: tis 11 jun 2013, 12:54 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Fick precis den nya toppen jag skall testa... 30 mm insugsventil. 26 mm avgasventil. Ventilvinkeln är annorlunda för att få i de större ventilerna vilket även gör att toppen måste vara lite högre. Vilket i sin tur gör att pinnbultarna, lyftarna, kammen och kamkedjan måste bytas. Snygg förpackning i alla fall... Upptäckte dock att kittet levereras med nya lyftare endast, inte hela kamöverfallet. Blir till att montera isär det gamla kamöverfallet och byta ut lyftarna... Förbränningsrummet blir ju påverkat av större ventiler. Blev inte så mycket kvar av det hemisfäriska rummet...
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: ons 12 jun 2013, 22:42 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Har snart skruvat ihop trim-motorn igen med den nya toppen som skall testas. Montaget av de nya lyftarna i gamla kamöverfallet var inga problem. Avgasporten är ju betydligt större än på andra toppen så gamla avgas-packningar går inte att använda, de är för små. I kittet ingår en ny avgaspackning som så här initialt känns bättre än original packningen. Måste slipa bort lite på plastkåpan runt motorn för toppen är ju lite högre än original, men det är inte så mycket så det går väl snabbt det med... Som jag vet finns det ingen annan topp till de här motorerna med större ventiler så lite intressant blir det att se om det blir bättre med denna topp och nya kammen. Och blir det skillnad så blir det svårt att veta om det är kammen eller toppen som ger effekten. Men blir det ingen skillnad eller blir det sämre så blir det till att klyva motorn igen för att montera tillbaka den andra toppen. Mycket jobb bara för att byta topplock...
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: mån 05 aug 2013, 13:00 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Har nu skruvat på 183 cc motorn med den nya toppen med de större ventilerna. Tyvärr så är kompen lite för hög för att original startmotor skall orka med riktigt. Den går lite för sakta för att starta motorn lätt. Får nog investera en startmotor som klarar lite mer. GY6 Motor har ju denna startmotor för 49 € som skall orka lite mer:
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: lör 07 sep 2013, 11:42 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Misstänker att styrboxen har pajat. Får se vad Ecotrons support säger sen... Så nu har jag monterat på 30mm förgasaren igen och varit ute på en sväng. Helt klart träffade jag rätt med munstycken och CVT'n direkt (hade kvar anteckningar om vad jag testat innan). Kompen är nu precis vad original startmotor klarar av. Kan inte vrida något alls på gasen när jag skall starta för då orkar inte startmotorn. Motorn drar nu så in i hel--vte med den nya toppen och kammen, hur lätt som helst att hålla 100 km/h i uppförsbacke! Accelerationen är otroligt bra upp till 90-95 km/h och behöver inte hålla mer än halvgas när jag åker i 100. Men ni vet ju hur det är med sådana här förgasare, de tappar helt plötsligt ork. Efter ca: 110 händer det f-n inte mycket... Toppen tillsammans med kammen är ju det som ger effekt nu. Kan verkligen rekommendera kittet med toppen och kammen men det kräver tyvärr att man river isär hela motorn för att montera allt. Har man då kvar original avgassystem så kommer nog inte fästena att passa eftersom toppen är lite högre.
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: mån 09 sep 2013, 20:41 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Tror eventuellt att jag börjar nå begränsningen för vad 125cc blocken klarar av... Idag när jag gav full gas för att testa ordentlig hur den accar så drog den iväg som aldrig förr. Var uppe i 100km/h och den drog fortfarande riktigt bra, sen sa det bara "PLOFF" (som en lös brak-skit ungefär) och sen tvärdog den och läckte olja. Ska skruva loss motorn när jag får tid och titta efter vad som hänt. Jag har ju iofs 150cc motorn nästan klar för att skickas på... Jag är rätt säker på att 125cc blocken inte riktigt pallar med hög cylinder volym, strokade vevaxlar, hög komp och stora topplock.
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: lör 14 sep 2013, 12:32 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Jaha, då har jag skruvat bort lite delar för att eventuellt kunna se vad som hände. Är det någon som har behov av två sprängda blockhalvor? Skruven som sticker upp är en av dem som håller ihop blockhalvorna. Vet inte om cylinder tagit styrk också, får se mer när jag skruvar isär motorn. Lite underligt att den även slog sönder startmotorn! Det var som jag misstänkte, blocket gav upp... Den drog ju i alla fall iväg som en skållad råtta när jag accade max, så motorn gav allt den hade och lite mer tills det inte höll längre! 203cc ur dem här blocken är nog ingen idé att ge sig på
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: sön 15 sep 2013, 17:44 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Då vet jag vad som hände... Vevstaken gick av. Tyvärr var det ju den strokade vevaxeln. Det var "lite mer" skador på baksidan av blocket. Cylindern och kolven slogs sönder också. Var inte många delar man kunde spara från den motorn... Skruvade klart och monterade 150cc motorn som inte alls är mycket trimmad. Så nu är man en stoppkloss igen. Det var ju relativt enkelt att se vilken motor jag körde med. 183cc var silverlackad och 150cc är svart lackad.
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: sön 15 sep 2013, 19:04 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Toppen klarade sig som tur var. Ska snart klyva motorn och montera toppen med de stora ventilerna på den här motorn. Får se om jag hittar på nåt annat roligt då också,,,
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: tis 26 nov 2013, 11:52 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Har beställt lite prylar igen... 160cc hög komp. cylinder. Valde den här för att jag inte orkar hålla på och borra upp motorblocket just nu. Tyckte det var lika bra att byta ut oljepumpen och kedjan. Senare blir det nog en ny strokad vevaxel igen Vill ju inte agera stoppkloss
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: lör 07 dec 2013, 20:05 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Har skruvat dit den nya oljepumpen, 160 cc cylindern och det stora topplocket igen. Men som alltid så blir det lite justering när man monterar. När man splittat motorn är det ju minst två blockpackningar man skall byta. När man byter packningen i mitten av blocket är det något man skall tänka på innan man skruvar ihop blocket. Den rödmarkerade delen är ju väldigt uppenbar att man måste kapa bort, den sitter ju precis i mitten av öppningen när man skall montera cylindern. Men den kan man ta bort efter man skruvat ihop blocket. Men hur många tänker på att kapa bort den grön markerade delen som sitter längre in i motorn innan man skruvar ihop blocket? Gör man inte det så kommer den senare att gå sönder och delarna kan täppa igen oljefiltret så att smörjningen blir nästan lika med noll! Jag vill ju ha bra smörjning av motorn och då är det ytterligare en sak att som är viktig att kolla. Som ni ser så är linjeringen av hålet på packningen mot motorblocket inte bra. Det måste justeras!Så där! Klippte ur lite så oljan inte bromsas på nåt vis här. Kolven har ett bra och högt toppläge. Så högt att jag behövde fler cylinderfots packningar... Ihopskruvad och klar. Snart kan jag ut och leka igen
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: lör 14 dec 2013, 13:37 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Ibland jävlas det... Hade skruvat ihop motorn igår för att montera den idag. Jag fyller alltid på olja innan och låter motorn stå på bordet en dag. Nu upptäckte jag ett litet oljeläckage så jag kommer att skruva isär den igen och gå igenom allt en extra gång. Bättre att vara riktigt säker på att allt är som det ska innan jag startar upp den.
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
kamikaze
|
Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning Postat: fre 24 jan 2014, 16:44 |
10 km/h |
|
Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10 Inlägg: 15 Ort: Åland
|
Tjena! Man blir nyfiken på om du varit ut testat den ännu! Eller har du för mycket snö där du bor! Jag va ut igår med min original 125cc med sommardäck
_________________ Gillar när det går lite för fort
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning Postat: lör 22 mar 2014, 14:27 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Då har jag varit ute på årets första sväng. Den verkar fungera som den ska och det var inga problem att åka i 100 km/h i alla fall, trots att det är mycket mindre trim på nu. Ligger fortfarande bra i varvtal och det beror nog mycket på variatorn och topplocket med nya kammen. Behöver dock köpa nytt batteri. Batteriet är verkligen dåligt nu... Det blir det första batteri jag köper under hela tiden jag haft 125:or...
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
mejg
|
Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning Postat: ons 07 maj 2014, 00:17 |
0 km/h |
|
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 00:25 Inlägg: 14
|
Själv har jag kört i en dryg månad nu, men jag kan inte direkt säga att det alla dagar varit direkt skönt Vi får hålla tummarna för att det blir vår på riktigt snart!
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning Postat: fre 16 maj 2014, 09:40 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Nu har jag fått medicin mot min pollenallergi så nu kunde jag ta scootern till jobbet utan problem. Inga som helst problem att åka på motorvägen och hänga med i trafiken, 95-115 km/h. Man är ju alltid lite nojjig och lyssnar hur motorn arbetar och efter eventuella onormala ljud. Men allt lät som det ska...
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning Postat: ons 28 maj 2014, 16:41 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Var o besiktade scootern idag. Åkte på en ombesiktning då framhjulslagret var lite dåligt. Jag böt blinkerslamporna bak igår för att ena var trasig. Tyvärr böt jag till vanliga vita istället för orange, så jag åkte på en anmärkning på det också för att det inte lös tillräckligt orange. Han som provkörde den tyckte den gick riktigt bra och sa att han vart intresserad av att köpa en liknande 125:a för att ha till o från affären. Jag kunde ju inte upplysa honom att dem inte går lika bra i original skick...
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning Postat: sön 23 nov 2014, 12:45 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Har bytt växellådsolja och motorolja så den är klar för nästa säsong. Passade även på att montera och testa en enkel varvräknare som visar gångtimmar när motorn är avslagen. Installationen är enkel: Man behöver bara linda avkännarkabeln fyra varv runt kabeln som går till tändstiftet och montera mätaren sedan är det klart. Det negativa som jag kan se med den här är att avkänningskabeln är lite för kort så den går inte att montera uppe vid styret. Jag monterade den på väggen ovanför golvplattan och man kan se den klart och tydligt när man kör om man kikar ner i alla fall. Samt att den bara fungerar så länge det interna batteriet räcker, men för 127:- kan man inte begära allt Tomgången är tydligen på 1030RPM... Den finns att köpa på Ebay:
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
125cc
|
Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning Postat: sön 05 apr 2015, 15:49 |
100 km/h |
|
Blev medlem: tis 21 dec 2010, 15:52 Inlägg: 185
|
wilds skrev: Var ute på en längre tur för att se om variatorn är rätt balanserad med de nya vikterna. Den har bra ork och drag i uppförsbacke och varvtalet när jag kör i 95 km/h är 4500 rpm så jag är nöjd...
Men hua! Vad kallt det var... Vad hade du för maxvarvtal tidigare? På den trimmade allså, innan den ... "slutade fungera"...
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning Postat: sön 05 apr 2015, 17:35 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
125cc skrev: Vad hade du för maxvarvtal tidigare? På den trimmade allså, innan den ... "slutade fungera"... Den här motorn är lite optimerad den också fast inte alls lika mycket... Vet inte vad det var för varvtal på 183cc motorn eftersom jag inte hade varvräknare då. Men det var i alla fall högre än på den här motorn.
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning Postat: ons 15 apr 2015, 21:59 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Bestämde mig för att testa en annan varvräknare, 125:- Är ju inga större pengar om den inte fungerar... Får väl se om den visar samma varvtal, misstänker att de kommer att vara skillnad..
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
wilds
|
Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning Postat: tor 23 apr 2015, 21:28 |
Moderator |
|
|
Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14 Inlägg: 1720 Ort: Stockholm
|
Nu är mätaren monterad. Inga som helst problem med funktion eller inkoppling. Förvånande nog så fungerade mätaren direkt InkopplingKablarna till instrumentbelysning Röd till +12V när tändning eller lyset slås på. Svart till jord. Kablar till varvräknaren Gul till blå/gul från pickup. Svart till 12V+ när motorn är igång. Grön till jord.
_________________
Suzuki GSX-R 1000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
|
|