Aktuellt datum och tid: mån 25 sep 2017, 15:43





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Scooterdrevning - Byte slutväxel Baotian
InläggPostat: mån 01 nov 2010, 19:44 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2324
Ort: Luleå
Den här uppgraderingen rekommenderas endast för de som kör med 72cc eller mer.
En moppe som går ca 80km/h kommer att få en fartökning på ca 10%
Passar alla 50cc GY6 motorer.
Ökningen med 10% baseras på originaldrevning 52/16 och 51/15 som 90% av alla kinesiska 4-taktsmodeller har.
Satsen som används här har 52/14
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lite kort information om scooterdrevning
Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på, byter man drev så blir det som en annan växel på t.ex en bil.
Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även accelleration).
När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen, och om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.

För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel:

RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar)
Med denna formel kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.

Länk: Läs mer om hur du räknar ut utväxlingen

Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart, eftersom mopden måste orka använda den tyngre växeln.
Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen.

Generellt kan man säga
Högt RF = Bättre acceleration
Lågt RF = Högre toppfart
Lågt RF kräver mer av cylinder så den klarar av att dra runt dreven!
RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så bra effekt som möjligt.
Detta beror också självklart på vilken setup man har.

Bild
Sprängskiss - Slutväxel 139QMA/139QMB
Nr 12 Sekundärdrevet
Nr 14 Primärdrevet

Då startar vi

Bild
Bild 1 – Demontera variatorkåpan


Bild
Bild 2 – Demontera variator och kopplingen

Bild
Bild 3 – Variator och koppling demonterade


Bild
Bild 4 - Tappa ur oljan från slutväxeln


Bild
Bild 5 - Demontera bakhjulet


Bild
Bild 6 - Demontera bromsvajern


Bild
Bild 7 –


Bild
Bild 8 – Demontera de sex bultarna som fäster växeln i motorblocket
Notera att en bult är längre än de andra se till att den hamnar på rätt ställe vid monteringen


Bild
Bild 9 – Var beredd på att fånga upp resten av oljan från slutväxeln


Bild
Bild 10 – Lossa lådan försiktigt från motorblocket


Bild
Bild 11 – Standard dreven är i 95% av fallen 52/15 Narakus drev är 52/14 som bör ge dig ca 10% högre toppfart utan att du mister någon accelleration

Bild
Bild 12 – Kullagren


Bild
Bild 13 – Narakus drevsats


Bild
Bild 14 –

Bild
Bild 15 – Det stora drevet glider av lätt som en plätt


Bild
Bild 16 – Andra drevet lika så

Bild
Bild 17 – Gamla dreven ute


Bild
Bild 18 – Glöm inte flytta över plastbrickan

Bild
Bild 19 –

Bild
Bild 20 – Brickan på plats

Bild
Bild 21 – Ta bort resterna av packningen från växellådan

Bild
Bild 22 – Montera dreven på samma sätt som du demontera dem

Bild
Bild 23 –

Bild
Bild 24 – Packning på tub

Bild
Bild 25 – Smeta ut lite packning på tub

Bild
Bild 26 – På med packningen

Bild
Bild 27 – Montera tillbaka växellådan på motorblocket se till att dreven linjerar med kullagren


Bild
Bild 28 – Använd lite gänglåsning på bultarna

Bild
Bild 29 – Dra åt bultarna fyll på olja I slutväxeln kolla efter läckage


Bild
Bild 30 – Montera hjulet

Bild
Bild 31 – Montera variator, koppling och bromsvajern

Bild
Bild 32 – Montera variatorkåpan


Klappat och klart!



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Scooterdrevning - Byte slutväxel Baotian
InläggPostat: tis 10 sep 2013, 01:45 
50 km/h
50 km/h

Blev medlem: mån 09 sep 2013, 14:25
Inlägg: 86
Körde lite enklare, behöll bakhjulet.
Hade visst redan "naraxus"? På min funkiskinamoped (vento)för strax över 5 kämpande lax original.

I stället för gänglåsning gör jag ren gängorna med e85.
Återanvände gamla packningen, har inte läckt än.

Bild



_________________
Skjut när du får chansen.
Här klappas ingenting.
Jag ser kosacker över allt.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: