Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 15:46




 Sida 5 av 6 [ 258 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 30 maj 2013, 09:54 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Låter bra, har spånat med jobbarkompisen om lite trim till hans 150cc som knappt gör 95kmh som bäst.. En annan variator till att börja med och ev en större cylinder för mer ork. Får väl se om han "tar steget" ut i trimvärlden. :funderar:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 30 maj 2013, 10:03 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
MechaniX skrev:
Låter bra, har spånat med jobbarkompisen om lite trim till hans 150cc som knappt gör 95kmh som bäst.. En annan variator till att börja med och ev en större cylinder för mer ork. Får väl se om han "tar steget" ut i trimvärlden. :funderar:


Jag vet ju inte vilken typ av variatorn han har nu men skulle tro att den här variatorn och remmen kan vara ett bra alternativ!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 31 maj 2013, 00:26 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag började göra i ordning grenröret till den gamla ur-rensade ljuddämparen.
Original avgassystem startar med ett smalt rör med inner-diameter på ca:18mm för att steppas upp efter ca: 5cm till ett större som på den här bilden (inringat):
Bild

Döm om min förvåning när jag kapade det gamla grenröret ungefär mitt emellan fästet till cylindern och ljuddämparen.
Alltså, långt efter det att det steppats upp som i bilden ovan. Då såg det ut så här:
Bild

Det smala innre röret fortsätter hela vägen fram till ljuddämparen!!!
Det lite grövre röret utanpå är bara för syns skull!
De måste ju ha börjat med två raka rör och sedan kört allt i en bockningsmaskin, för det är omöjligt att peta in det mindre röret efteråt. Hållbart blir det men f-n inte bra!
Man kan verkligen undra varför i hel--te de har gjort så.
Inte undra på att original avgassystem känns som om någon tagit stryptag på motorn. Den kan ju inte andas ordentligt!

Blir väl klar med det "original liknande" avgassystemet i helgen hoppas jag...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 31 maj 2013, 10:12 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Onödigt att slösa 2 rör.. Men det såg ju iallafall bra ut från utsidan :vissla:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 31 maj 2013, 22:33 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu är avgassystemet klart.

Bild
Det är av step-up typ och första ökningen är strax efter lambda-fästet,
nästa är vid kröken ca: 20 cm. efter lambda-fästet.
Den tredje ökningen sker precis innanför själva ljuddämparen.
Första ökningen går från 19mm till 28mm, andra ökningen 28mm till 30mm och sista 30mm till 32mm.
Själva EGR-ventilen fimpade jag helt.

Det blev ganska diskret omgjort och nästan ingen skillnad mot original utseende...
Skall testa den sen någon dag när jag har tid o lust att skruva på systemet...

Det här avgassystemet går inte att använda på ett topplock som är 6mm högre.
Då kommer inte de två fästena bak att linjera med hålen i blocket.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 03 jun 2013, 19:30 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Wilds: gillar dig ;) (kul när folk lyssnar!)
Mec: tre stegs expantionsrör är ultimat för att gaserna skall expandera och öka avgashastig och där med skaffa ett sug i första konan i röret, som i sin tur suger in soppa i förbränningsrummet, men det tunna röret gör även att soppamixen inte drar rätt genom toppen om man kör kam med mycket overlap.
fast du har ju helt rätt om du kan valsa upp ett 18mm rör till 32mm i 3steg med böjar(mandrill) och allt!!

Wilds: Hur går det med akunar systemet då?



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 04 jun 2013, 08:25 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Systemet funkar bra, men jag måste få ner ljudnivån lite och inte lär ljudet bli mindre när jag sätter dit 183cc motorn.
Men det är ju ett trimmsystem och vill man ha kvar effekten så kommer det nog tyvärr att låta. Skall testa med någon typ av DB-killer för att se vad som händer...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 04 jun 2013, 11:45 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
C-man skrev:
Mec: tre stegs expantionsrör är ultimat för att gaserna skall expandera och öka avgashastig och där med skaffa ett sug i första konan i röret, som i sin tur suger in soppa i förbränningsrummet, men det tunna röret gör även att soppamixen inte drar rätt genom toppen om man kör kam med mycket overlap.
fast du har ju helt rätt om du kan valsa upp ett 18mm rör till 32mm i 3steg med böjar(mandrill) och allt!!


Nja, nu menade jag originalsystemets 2 rör i varann, då var det yttre röret bara "kosmetika" och hade ju ingen funktion alls.. Annars är jag med på varför man använder olika storlekar på rör.



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 05 jun 2013, 19:35 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
Hade ett answear system förut som hade en fjäderbelastad db-killer som funkade kanon bra,slamrade visserligen som en ducati med öppen torrkopling på tomgång,men vart tyst på mellangas och helt öppet vid fullt varv.



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 05 jun 2013, 20:41 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Idag så skulle jag "inspektera" insprutningen för att "lära" mig lite mer. Då pajade jag injektor-packningen :skitarg:
Så nu har jag kontaktat Matt på Ecotrons för att få en ny innan jag kan ut o köra igen. Får bli bilen tills den kommer.

Där får man för att man är nyfiken gul och vill kolla lite mer :oops:
"Don't fucking touch it if it works"



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 09 jun 2013, 11:15 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu ligger trim-motorn isär plockad på bordet igen i väntan på nya toppen och kammen.
Ny packning till injektorn är också på gång... :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 11 jun 2013, 12:54 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Fick precis den nya toppen jag skall testa...
30 mm insugsventil.
26 mm avgasventil.
Ventilvinkeln är annorlunda för att få i de större ventilerna vilket även gör att toppen måste vara lite högre.
Vilket i sin tur gör att pinnbultarna, lyftarna, kammen och kamkedjan måste bytas.

Bild

Snygg förpackning i alla fall...
Bild

Upptäckte dock att kittet levereras med nya lyftare endast, inte hela kamöverfallet.
Blir till att montera isär det gamla kamöverfallet och byta ut lyftarna...

Förbränningsrummet blir ju påverkat av större ventiler. Blev inte så mycket kvar av det hemisfäriska rummet...
Bild



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 16:30 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Packningarna till insprutningen kom idag!
Ecotrons levererade hela höljet i stället...
Bild
Då kanske man kan åka imorgon igen :D :D



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 12 jun 2013, 22:42 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har snart skruvat ihop trim-motorn igen med den nya toppen som skall testas.
Montaget av de nya lyftarna i gamla kamöverfallet var inga problem.
Avgasporten är ju betydligt större än på andra toppen så gamla avgas-packningar går inte att använda, de är för små.
I kittet ingår en ny avgaspackning som så här initialt känns bättre än original packningen.

Måste slipa bort lite på plastkåpan runt motorn för toppen är ju lite högre än original, men det är inte så mycket så det går väl snabbt det med...

Som jag vet finns det ingen annan topp till de här motorerna med större ventiler så lite intressant blir det att se om det blir bättre med denna topp och nya kammen.
Och blir det skillnad så blir det svårt att veta om det är kammen eller toppen som ger effekten.
Men blir det ingen skillnad eller blir det sämre så blir det till att klyva motorn igen för att montera tillbaka den andra toppen.
Mycket jobb bara för att byta topplock... :sova:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 05 aug 2013, 13:00 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har nu skruvat på 183 cc motorn med den nya toppen med de större ventilerna.
Tyvärr så är kompen lite för hög för att original startmotor skall orka med riktigt. Den går lite för sakta för att starta motorn lätt.
Får nog investera en startmotor som klarar lite mer.

GY6 Motor har ju denna startmotor för 49 € som skall orka lite mer:
Bild



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 07 sep 2013, 11:42 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Misstänker att styrboxen har pajat. :( :(
Får se vad Ecotrons support säger sen...

Så nu har jag monterat på 30mm förgasaren igen och varit ute på en sväng.
Helt klart träffade jag rätt med munstycken och CVT'n direkt (hade kvar anteckningar om vad jag testat innan).
Kompen är nu precis vad original startmotor klarar av. Kan inte vrida något alls på gasen när jag skall starta för då orkar inte startmotorn.

Motorn drar nu så in i hel--vte med den nya toppen och kammen, hur lätt som helst att hålla 100 km/h i uppförsbacke!
Accelerationen är otroligt bra upp till 90-95 km/h och behöver inte hålla mer än halvgas när jag åker i 100.
Men ni vet ju hur det är med sådana här förgasare, de tappar helt plötsligt ork. Efter ca: 110 händer det f-n inte mycket...

Toppen tillsammans med kammen är ju det som ger effekt nu.
Kan verkligen rekommendera kittet med toppen och kammen men det kräver tyvärr att man river isär hela motorn för att montera allt.
Har man då kvar original avgassystem så kommer nog inte fästena att passa eftersom toppen är lite högre.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 09 sep 2013, 20:41 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Tror eventuellt att jag börjar nå begränsningen för vad 125cc blocken klarar av... ;)

Idag när jag gav full gas för att testa ordentlig hur den accar så drog den iväg som aldrig förr. :D
Var uppe i 100km/h och den drog fortfarande riktigt bra, sen sa det bara "PLOFF" (som en lös brak-skit ungefär) och sen tvärdog den och läckte olja. :(
Ska skruva loss motorn när jag får tid och titta efter vad som hänt. Jag har ju iofs 150cc motorn nästan klar för att skickas på...

Jag är rätt säker på att 125cc blocken inte riktigt pallar med hög cylinder volym, strokade vevaxlar, hög komp och stora topplock.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 14 sep 2013, 12:32 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jaha, då har jag skruvat bort lite delar för att eventuellt kunna se vad som hände.
Är det någon som har behov av två sprängda blockhalvor?

Skruven som sticker upp är en av dem som håller ihop blockhalvorna.
Vet inte om cylinder tagit styrk också, får se mer när jag skruvar isär motorn.
Bild

Lite underligt att den även slog sönder startmotorn!
Bild

Det var som jag misstänkte, blocket gav upp... :o
Den drog ju i alla fall iväg som en skållad råtta när jag accade max, så motorn gav allt den hade och lite mer tills det inte höll längre! 8)

203cc ur dem här blocken är nog ingen idé att ge sig på :rulla:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 14 sep 2013, 19:43 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Lite kemisk metall och några varv silvertejp så är du snart på vägen igen.. :lol:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 15 sep 2013, 00:11 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Aj aj :(
Men "Thats racing..." vi gillar ju att utmana gränserna :cool_:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 15 sep 2013, 17:44 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Då vet jag vad som hände...
Vevstaken gick av. Tyvärr var det ju den strokade vevaxeln.

Det var "lite mer" skador på baksidan av blocket.
Bild
Cylindern och kolven slogs sönder också. :(
Var inte många delar man kunde spara från den motorn...


Skruvade klart och monterade 150cc motorn som inte alls är mycket trimmad.
Så nu är man en stoppkloss igen. :(
Bild

Det var ju relativt enkelt att se vilken motor jag körde med.
183cc var silverlackad och 150cc är svart lackad.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 15 sep 2013, 18:58 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Klarade sig toppen? Går det inte att köra med den på 150cc motorn.? Så du får riva isär bägge motorerna :lol:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 15 sep 2013, 19:04 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Toppen klarade sig som tur var.
Ska snart klyva motorn och montera toppen med de stora ventilerna på den här motorn.

Får se om jag hittar på nåt annat roligt då också,,, ::)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 15 sep 2013, 21:31 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
På det igen och lycka till
Ingen Scooter Doctor får vara en stoppkloss :)



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 26 nov 2013, 11:52 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har beställt lite prylar igen...

Bild
160cc hög komp. cylinder.
Valde den här för att jag inte orkar hålla på och borra upp motorblocket just nu.

Bild
Tyckte det var lika bra att byta ut oljepumpen och kedjan.

Senare blir det nog en ny strokad vevaxel igen ;)
Vill ju inte agera stoppkloss :rulla:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 07 dec 2013, 20:05 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har skruvat dit den nya oljepumpen, 160 cc cylindern och det stora topplocket igen.
Men som alltid så blir det lite justering när man monterar.

När man splittat motorn är det ju minst två blockpackningar man skall byta.
När man byter packningen i mitten av blocket är det något man skall tänka på innan man skruvar ihop blocket.
Den rödmarkerade delen är ju väldigt uppenbar att man måste kapa bort, den sitter ju precis i mitten av öppningen när man skall montera cylindern. Men den kan man ta bort efter man skruvat ihop blocket.
Men hur många tänker på att kapa bort den grön markerade delen som sitter längre in i motorn innan man skruvar ihop blocket?
Gör man inte det så kommer den senare att gå sönder och delarna kan täppa igen oljefiltret så att smörjningen blir nästan lika med noll!

Bild

Jag vill ju ha bra smörjning av motorn och då är det ytterligare en sak att som är viktig att kolla.
Bild
Som ni ser så är linjeringen av hålet på packningen mot motorblocket inte bra.
Det måste justeras!


Bild
Så där! Klippte ur lite så oljan inte bromsas på nåt vis här.


Bild
Kolven har ett bra och högt toppläge. Så högt att jag behövde fler cylinderfots packningar...

Bild
Ihopskruvad och klar. Snart kan jag ut och leka igen ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 08 dec 2013, 12:52 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Alltid lika spännande med kinesisk precisionstillverkning.. :lol:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 14 dec 2013, 13:37 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Ibland jävlas det...
Hade skruvat ihop motorn igår för att montera den idag. Jag fyller alltid på olja innan och låter motorn stå på bordet en dag.
Nu upptäckte jag ett litet oljeläckage :o så jag kommer att skruva isär den igen och gå igenom allt en extra gång.
Bättre att vara riktigt säker på att allt är som det ska innan jag startar upp den.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 22 dec 2013, 20:03 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Hittade problemet med oljeläckan. En bit av den gamla packning satt kvar på ena blockhalvan, SLARV! :oops:
Nu är det fixat och den läcker inte längre.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 26 dec 2013, 13:46 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Motorn startade helt OK. Men det var lite dåligt med kräm i batteriet så det står på laddning nu.
Oljan går också genom oljekylaren som det skall för kylaren blev varm efter 5 minuter.

Då är jag redo igen när det blir dags att ge sig ut på vägarna.
Får väl se sen hur den går men den kommer ju tyvärr inte att vara lika snabb som innan...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 24 jan 2014, 16:44 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10
Inlägg: 15
Ort: Åland
Tjena!

Man blir nyfiken på om du varit ut testat den ännu! Eller har du för mycket snö där du bor! Jag va ut igår med min original 125cc med sommardäck :oops:



_________________
Gillar när det går lite för fort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 24 jan 2014, 16:54 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har inte varit ute med den. För mycket snö och sommardäck är ingen bra kombination.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 01 feb 2014, 20:01 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Tänkte åka en sväng idag men jag kom inte ens ut från tomten... :o
Sommardäcken kändes som slicks så det var nog lika bra att jag ställde in den igen.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: lör 22 mar 2014, 14:27 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Då har jag varit ute på årets första sväng. :)
Den verkar fungera som den ska och det var inga problem att åka i 100 km/h i alla fall, trots att det är mycket mindre trim på nu. :D
Ligger fortfarande bra i varvtal och det beror nog mycket på variatorn och topplocket med nya kammen.

Behöver dock köpa nytt batteri. Batteriet är verkligen dåligt nu...
Det blir det första batteri jag köper under hela tiden jag haft 125:or...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: tis 06 maj 2014, 11:14 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Vill verkligen börja pendla med 125:an nu men det är ju svinkallt på morgonen fortfarande, minus 3 grader i morse!
Får väl vänta ett litet tag till...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: ons 07 maj 2014, 00:17 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 00:25
Inlägg: 14
Själv har jag kört i en dryg månad nu, men jag kan inte direkt säga att det alla dagar varit direkt skönt ;)
Vi får hålla tummarna för att det blir vår på riktigt snart!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: fre 16 maj 2014, 09:40 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu har jag fått medicin mot min pollenallergi så nu kunde jag ta scootern till jobbet utan problem.
Inga som helst problem att åka på motorvägen och hänga med i trafiken, 95-115 km/h. :bike1:

Man är ju alltid lite nojjig och lyssnar hur motorn arbetar och efter eventuella onormala ljud.
Men allt lät som det ska... :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: ons 28 maj 2014, 16:41 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Var o besiktade scootern idag.
Åkte på en ombesiktning då framhjulslagret var lite dåligt.
Jag böt blinkerslamporna bak igår för att ena var trasig. Tyvärr böt jag till vanliga vita istället för orange, så jag åkte på en anmärkning på det också för att det inte lös tillräckligt orange.

Han som provkörde den tyckte den gick riktigt bra och sa att han vart intresserad av att köpa en liknande 125:a för att ha till o från affären.
Jag kunde ju inte upplysa honom att dem inte går lika bra i original skick... ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: sön 01 jun 2014, 10:39 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har bytt framhjulslager nu och nya orange blinkerlampor.
De gamla framhjulslagren var verkligen helt slut, får vara glad att de inte skar och ställde till med nåt.
Lite underligt är att jag inte har känt nåt i styret när jag körde innan.

Ställde även ventilerna, insug var ganska OK men avgas, åt helvete för stort spel.

Ja ja, bara att beställa tid för ombesiktning...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: tis 10 jun 2014, 08:41 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu går "kinesen" perfekt och drar bra genom hela registret så jag är riktig nöjd med hur den beter sig nu.
Kan i alla fall köra om bilarna med lätthet om de åker i 90 km/h. Bensinförbrukningen ligger på 0,34 och det gör ju inte direkt några hål i plånboken.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: tor 12 jun 2014, 20:12 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Såg till att få framhjulet balanserat också, kostade bara 50:- och nu är den ombesiktad o klar.
2 år till nästa besiktning :D



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: fre 31 okt 2014, 22:44 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Den lilla "moppen" har knallat på bra hela sommaren o hösten nu.
Tyvärr börjar det bli lite för kallt på mornarna nu så den får stå tills det känns varmare igen.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: sön 23 nov 2014, 12:45 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har bytt växellådsolja och motorolja så den är klar för nästa säsong.

Passade även på att montera och testa en enkel varvräknare som visar gångtimmar när motorn är avslagen.
Installationen är enkel:
Man behöver bara linda avkännarkabeln fyra varv runt kabeln som går till tändstiftet och montera mätaren sedan är det klart.

Det negativa som jag kan se med den här är att avkänningskabeln är lite för kort så den går inte att montera uppe vid styret.
Jag monterade den på väggen ovanför golvplattan och man kan se den klart och tydligt när man kör om man kikar ner i alla fall.
Samt att den bara fungerar så länge det interna batteriet räcker, men för 127:- kan man inte begära allt ;)
Bild
Tomgången är tydligen på 1030RPM...

Den finns att köpa på Ebay:
Bild



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: tis 24 mar 2015, 20:48 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Petade i nya vikter i variatorn och startade upp den för säsongen.

Skönt när dem startar som de ska och allt verkar helt rätt, snart blir det till att börja åka med den fram & tillbaka från jobbet.
Fortfarande för kallt på morgnarna för mitt tycke...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: sön 05 apr 2015, 11:35 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Var ute på en längre tur för att se om variatorn är rätt balanserad med de nya vikterna.
Den har bra ork och drag i uppförsbacke och varvtalet när jag kör i 95 km/h är 4500 rpm så jag är nöjd...

Men hua! Vad kallt det var...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: sön 05 apr 2015, 15:49 
100 km/h
100 km/h

Blev medlem: tis 21 dec 2010, 15:52
Inlägg: 185
wilds skrev:
Var ute på en längre tur för att se om variatorn är rätt balanserad med de nya vikterna.
Den har bra ork och drag i uppförsbacke och varvtalet när jag kör i 95 km/h är 4500 rpm så jag är nöjd...

Men hua! Vad kallt det var...

Vad hade du för maxvarvtal tidigare?
På den trimmade allså, innan den ... "slutade fungera"...


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: sön 05 apr 2015, 17:35 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
125cc skrev:
Vad hade du för maxvarvtal tidigare?
På den trimmade allså, innan den ... "slutade fungera"...


Den här motorn är lite optimerad den också fast inte alls lika mycket...
Vet inte vad det var för varvtal på 183cc motorn eftersom jag inte hade varvräknare då.
Men det var i alla fall högre än på den här motorn.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: ons 15 apr 2015, 21:59 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Bestämde mig för att testa en annan varvräknare, 125:-
Är ju inga större pengar om den inte fungerar...
Bild
Får väl se om den visar samma varvtal, misstänker att de kommer att vara skillnad..



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: tor 23 apr 2015, 21:28 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu är mätaren monterad.
Inga som helst problem med funktion eller inkoppling.
Förvånande nog så fungerade mätaren direkt :o

Bild

Bild

Inkoppling
Kablarna till instrumentbelysning
Röd till +12V när tändning eller lyset slås på.
Svart till jord.

Kablar till varvräknaren
Gul till blå/gul från pickup.
Svart till 12V+ när motorn är igång.
Grön till jord.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GY6 125cc Trimning
InläggPostat: lör 25 apr 2015, 18:54 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Den här varvräknaren visar 6000 RPM vid 105 km/h vilket jag tror stämmer bättre.

När jag plockade bort den gamla varvräknaren upptäckte jag att avkänningstråden hade lossnat ett helt varv runt tändkabel.
Det kan var därför den visade så mycket mindre. Konstigt nog så verkade den visa ungefär rätt på tomgång...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 5 av 6 [ 258 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: