Aktuellt datum och tid: mån 25 sep 2017, 15:35





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Motorrenovering/byta vevaxel QMB139/QMA139
InläggPostat: sön 31 okt 2010, 20:42 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2324
Ort: Luleå
Detta är Puttessons guide som jag fått tillåtelse att editera bilder m.m. på.
Puttesson gjorde denna guide när han behövde byta vevaxel.
Den kan vara lika bra att använda för kamkedjebyte m.m.
MEN all "cred" till Puttesson Länk till Puttesson
//HasSse666

__________________________________________________________________________________________________________________________

Puttesson Guide - Motorrenovering 139QMB

Då så, då är första kines-motorklyvningen och återmontering genomförd!
Tur att det var semester denna veckan, satt som handen i handsken.

Denna förklaring/guide har bara blivit genomförd "baklänges", d v s jag har dokumenterat från det jag började återmonteringen, men om du vill klyva din motor - använd denna, men börja längst ned!!

När begreppet "olja" används menas kvalitets motorolja av typen Castrol GTX eller liknade, 10w-40 eller motsvarande. INTE 2 takts olja - denna olja har inte i våra scootrar att göra alls!

O K, nu kör vi:

Bild
Bild 1
  • Börja med att hänga i kamkedjan uppifrån

Bild
Bild 2
  • Olja in lager-ringarna samt yttre vänstra packboxem mot utgående axel/CVT lådan - detta är mycket viktigt!
    Packboxen måste få olja i sitt spår mot vevaxeln för att glida lätt på vid återmontering!
  • Lirka försiktigt in den nya vevaxeln, droppa lite motorolja av finare slag, ex Mobil, Castol 10w-40, på vänstra ramlager.


Bild
Bild 3
  • Sätt dit den nya packningen försiktigt, sätt även dit de två styrhylsorna, en högst upp till höger, en längst ned till vänster enligt bild.
  • Klipp ännu inte av den del av packningen som hamnar "mitt" i cylinderfotshålet!


Bild
Bild 4
  • Smörj även högra, inre motorblockets lager-ring med olja!
  • Använd fingret för att fördela ut oljan ordentligt
  • Känn efter med fingret medans du fördelar oljan om det finns grader m.m.


Bild
Bild 5
  • Sätt försiktigt på det högra, inre motorblocket.
  • Passa in det mot de två styrhylsorna. Använd den bult som du lossade vid klyvningen, dra åt så att den håller i hop de två motorblocken!
  • Tänk på att inte dra så du får gäng-släpp! Följ de Nm moment som finns i 139QMB manualer som finns lite överallt. (Bl a här på detta eminenta forum)
  • Droppa lite olja på höger ramlager!


Bild
Bild 6
Dags nu för oljepumpen!
  • Börja med att lägga ett par droppar olja i de hålen där oljan har sitt inlopp/utlopp (detta för att de ska "fastna")
  • Droppa lite olja i de två hålen på baksidan av pumpen och vrid runt på axeln på motsatta sidan. Sätt nu dit oljepumpen. (Pumpen går bara att sätta på ett sätt, det rätta).
  • Var försiktig så inte o-ringarna flyttar sig.


Bild
Bild 7
  • Dra åt de tre bultarna.

Bild
Bild 8
  • Sätt på en andra packningen och de två styrhylsorna.
  • En i övre högra hörnet samt en i nedersta vänstra hörnet
  • Kontrollera så inte den första packningen du satte dit har flyttat sig utan sitter där den ska. När den gör det - dra åt bulten!


Bild
Bild 9
  • Sätt på drevet till oljepumpen och passa in det mot vevaxeln.
  • Sätt en mejsel som är ren och fin i vevstaken för att hindra att den åker in och dra åt drevet till oljepumpen!


Bild
Bild 10
  • Passa in den övre kamkedje-spännaren mot mothållet som du ser ovanför främre CVT/utgående axel!


Bild
Bild 11
  • På plats

Bild
Bild 12
  • Skruva därefter in bulten som låser den kamkedje-spännaren.

Bild
Bild 13
  • Smörj nu högra, yttre, motorblock packbox med olja så att vevaxeln glider fint och lätt på!


Bild
Bild 14
  • Det finns 5 lite kortare bultar och 4 lite längre.
  • De längre är de som är utdragna på bilden och där ska de sitta!
  • Dra åt dem korsvis för att hindra spänningar i godset/motorblocket.


Bild
Bild 15
  • Sätt på kolven, tryck dit kolvbulten och lås med knastret.
  • Det kan vara lite pilligt och är du ostadig på handen bör du trycka i en ren ny strumpa i hålet där vevstaken sitter för att undvika att "något" trillar ned där i!!


Bild
Bild 16
  • Droppa i olja i cylindern, fördela ut den med ditt favvo-finger.
  • Läge att känna så det inte sitter något främmande i cylinderfodret.


Bild
Bild 17
  • Droppa olja och gnidit runt
  • Se till att vrida öppningarna på kolvringarna så de står mellan 120 - 180 grader mot varandra!!


Bild
Bild 18
  • Se till att du har en fräsch cylinderfotspackning när du återmonterar cylindern(se till att den hamnar rätt).
  • Se till att vrida öppningarna på kolvringarna så de står mellan 120 - 180 grader mot varandra!!
  • Se även till att du får med styrhylsorna. Två nere vid cylinderfoten, två ovan på cylindern.
  • Sätt nu i den undre kamkedje-styrningen (de ska bli lika långa).
  • Topplockspackning sedan och därefter på med topplocket!


Bild
Bild 19
Topplocket på plats

Bild
Bild 20
Nu är det dags för stödet.
  • Lägg ut stödet under motorn och förbered fjädern.
  • Det är enklast om man tiltar motorn upp i vänster kant. (Sett fram-i-från).
  • Kroka i fjädrarna, ( 2 st ska det vara, i varandra)
  • Lirka i den högra bulten som fäster stödet, (sett fram-i-från),
  • Pressa sedan ned den vänstra sidan mot golvet och tryck i sista bulten.
  • Dra åt allt.



Bild
Bild 21
Tada....Stödet sitter som en smäck utan massa blåmärken!


Bild
Bild 22
  • Nu är det dags för magnetspolen och pickup:en. Sätt dit, och dra åt.
  • Se till att kabelstammen från magnetspolen inte kommer i kläm eller ligger emot!


Bild
Bild 23
Dags för svänghjulet
  • Som du ser på bilden finns det en liten styrklack/klämklack som ska sitta i spåret på axeln.
  • Motsvarande styrspår finns på på svänghjulet - se till att passa in de båda och de sitter som en smäck! (Andra gången idag smäcken sitter!!)
  • Dra därefter åt muttern och lås därmed svänghjulet så det inte sitter löst.


Bild
Bild 24
  • Dra därefter åt muttern och lås därmed svänghjulet så det inte sitter löst.


Bild
Bild 25
Nu skickar vi i/på startmotorn tycker jag!

Bild
Bild 26
Nu kör vi kamöverfallet
  • Se till att kolven är i övre läge och svänghjulet står på "T"
  • Stora hålet rakt upp mellan de båda pinnbultarna och de två mindre hålen i kamaxeln plant med toppen!
  • Använd dig av vår vän oljan för att olja in lagerbanor, lager e t c.
  • Sätt även dig de två resterande styrhylsorna. (De passar bara på rätt ställe så det är ingen fara för att sätta fel).


Bild
Bild 27
  • Jag passar på att dra åt kamöverfallet
  • Sedan justerar jag ventilerna så allt är O K.

Länk till mer detaljerad guide för ventiljustering (edit: HasSse666)

Bild
Bild 28
  • På med kylfläkten och backelitpackningen till förgasaren.
  • Först bulta fast den i cylindern, därefter i med fjäder och låsbult.
  • Vrid runt motorn några varv så får du ett korrekt och naturligt "spänn" på kedjan.
  • Sätt dit topplockskåpan och dra åt.


Bild
Bild 29
  • Fäst in motorn i den främre rambulten.
  • Man bör vara två här även om ensam är stark.


Bild
Bild 30
  • Upp med motorpaketet
  • Fäst bakfjädern/dämparen.


Bild
Bild 31
  • På med bakhjul och dra åt med mutter-dragaren.
  • Sätt dit övre och undre svarta ventilationskåporna inklusive tätningsringen till luftkåpan.
  • På med förgasaren, anslut slangen från vakumpumpen. Glöm inte att ansluta elchoken, vakumslangen som sitter i framkant på insugningsröret.
  • För de som kör med avgasreningssystemet ska det anslutas också och för de som inte gör det slipper!!


Bild
Bild 32
  • Ljuddämpare på, resten av fläktkåpan/luftintaget.
  • Skärmen och allt annat löst och smått som vi har mer eller mindre av.
  • Återmontera gaswiren, montera bromswire om du har trumbroms annars är det hög tid att montera på ditt bromsok till bakre skivbroms.

Nu börjar det att likna något man känner igen!

Bild
Bild 33
  • På med luftburken
  • Montera tillbaka CVT, d v s på med remmen, främre CVT/vikthållare, bendixdrev mm.


Resten, såsom kåpor, sadel, packbox e t c är lite olika från kines till kines, men den mekningen antar jag de allra flesta kan och är betrodda med.
Glöm nu inte att fylla upp med ny olja innan du startar upp den första gången!!!
Lätt att glömma i allt arbete.

Tänk på att nu sitter det en ny vevaxel i din scooter och det finns många olika skolor om hur man ska köra in en "ny" motor.
Det viktigaste i min mening är att aldrig köra hela tiden på samma varvtal och framförallt inte låta motorn gå för varm - då bränner man bort det uppbyggda oljelagret direkt på alla glidytor i motorn.

Hoppas denna guide har hjälp någon!
//Puttesson



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: