Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 16:10




 Sida 1 av 3 [ 114 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 12 apr 2013, 21:09 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Ja det blev ju så att jag köpte en 04as eco bike på en auktion av kronofogden..

Bild

Bild

Lade ett bud på 1675:- som jag vann moppen med :)

Förutom lite solblekt plast så är den i mycket bra skick, helt oskruvad :tummeupp:

Moppen skall användas som jobb pendlare är det tänkt.
Men den är lite väl slapp original..
Tuffar på jämnt och fint upp till 40 - 45 sen är det seeeegt att kräma ur det sista, minst sagt..

Målsättningen med projektet är mera kraft och toppfart utan att höja vartalet allt för mycket :funderar:

Samtidigt så skall den se ut att vara 100% original - sleeper så man glider under radarn.. :polis:

Projektet är startat - håll utkik efter en uppdatering nära dig.

Kommentera gärna, det gör tråden så mkt mera levande.



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 12 apr 2013, 21:15 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Otålig som man är så hade det beställts lite pryttlar från gy6-motor innan jag ens hade hämtat den från fogden..

82cc ÄKTA cc, 50 mm borr.
Har sett att vissa på ebay säljer dom som 100cc :lol:

72cc topp för att ha möjlighet att massera förbränningsrummet längre fram om det skulle behövas.

Slutväxel med packning för högre toppfart - här kommer varvtalssänkningen :tummeupp:

24mm förgasare handlades av wilds här på forat!

Organen upplagd på operationsbordet..
Bild



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 12 apr 2013, 21:23 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Cylindern åker på:

Bild

Man kan se den negativa vändhöjden på kolven här! :tummened:

Men då jag ej hann med att cc mäta toppen så avvaktar jag med att ev svarva av cylinderfoten tills senare, kanske räcker med att "köra utan" fotpackningen för att höja kompet lagom mycket ändå..



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 12 apr 2013, 21:34 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Av bara farten så flög även toppen på, fick inte med några bilder på det dock :blush:

Men en sak som är av väsentlighet för kompet är ju även kamaxeln!

Fram med prylarna:

Gradskiva monterad på svänghjulet.
Bild

Indikatorklocka monterad på toppen.
Bild

LCI 110
LCE 109.5
LCA 109.75

Durationer får jag återkomma med....

Här har jag inte monterat 24mm fögasaren jag köpte av wilds än.
Vill ta varje detalj stegvis, lättare att se vad som ger effekt då :bananarock:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 12 apr 2013, 21:40 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
I det här skicket så är moppen betydligt starkare än original, orkar med backarna mycket bättre :tummeupp:
Har ännu inte börjat labba med munstycken än..

Men karaktären är fortfarande densamma - Accar hyffsat i starten för att bli seg på topp sen :(
Ökade lite till på toppfart till följd av det högre vridet dock.

Här misstänker jag att den stora boven är avgassytemet och kamaxeln, återkommer till det senare i tråden.



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: lör 13 apr 2013, 22:56 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Trevlig läsning!
Lycka till :tummeupp:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 19:54 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Tack Hasse.

Jag spånar vidare..

Hade skrivit ett lååååångt utlägg om kompressionsförhållandet på min pjäs, men då behagade mitt wifi att krascha :evil:

Så här kommer den korta versionen..

Kamaxeln som sitter på stänger insugsventilen vid 115 grader BTDC eller 65 grader ABDC - same same.
Detta motsvarar ca 11mm av slaget.
Kvar blir då av totala slaglängdens 41.4mm ca 30.4mm.

Detta ger ett nuvarande teoretiska dynamiska kompressionsförhållandet på: 7.0:1 :o

Men det är högst teoretiskt då jag inte hann cc mäta prylarna innan det smälldes ihop :blush:

Så nu för stunden får det vara så.

Att svarva bort all negativ vändhöjd skulle teoretiskt ge 9.7:1 och då är vi lite för högt..
Att köra utan cylinderfotspackning kan m.a.o bli helrätt :)

Men som sagt, det får bli senare..


Senast redigerad av Jarlingar tis 16 apr 2013, 02:02, redigerad totalt 1 gång.


_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 20:03 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Den som säger att det inte finns någon strypning på ett original baotian rör kan ju titta på följande bilder.. :p

Här är röret itusågat precis vid den felaktigt kallade egr ventilen:
Bild
Att detta nerstick inte skulle strypa... :lol:
Dessutom är det alltför liten radie på röret, det är ganska duktigt ihopveckat i böjarna..

"EGR" ventilen är inte mer än ett reedventilblad som ska släppa in luft vid den negativa avgaspulsen för att förbränna avgaserna ytterligare i katalysatorn.
Men det är HELT felmonterat för att kunna göra så..



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 20:10 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
ja där ser man, jag som trodde de hade gjort det snyggare men det där sls-röret tog ju en del plats i avgasröret!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 20:18 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Iom att dessa kineser har en tendens att bränna avgasventilen så togs ett snabbt beslut att bygga ett eget avgassystem istället.
Målet är mycket bättre flöde och som reaktion på det kallare avgasventil, dessutom ska det fortfarande se ut som original..

Det optimala hade naturligtvis vara att bygga ett s.k stepped up header rör, men jag hittade inga lämpliga bitar att bygga av.
Så det blev en kompromiss istället 25*1.5 ger en innerdiameter av 22mm och det är inte helt åt skogen iaf..
För att förbättra flödet så har jag försökt räta ut radien på det nya röret för att minska turbulensen.

Här är dom tillkapade delarna ihoploppade:
Bild

Här ser man skillnaden på original radien vs min egna nya:
Bild

Man kan även se att det gamla röret har fått duktigt med spö från stenar som hammrat ihop det en del :(

Andra radien:
Bild


Viss skillnad kan man säga.. :)



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 20:24 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Afrokamel:
Sitter inte SLS'en vid toppen på dessa? eller iaf dom som den sitter monterad på?
Effekten ska väl iaf vara densamma, släppa in mer luft för efterförbränning..

Afterburner på moppen :party:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 22:09 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Här börjar man kunna se vartåt det bär:
Bild

Själva ljuddämparen är av klassisk flerkammar typ.

För att öppna den så börja med att kapa loss bakre gaveln, kapa mitt i svetsen:
Bild

Kapa sedan av ingående rör mitt över sevtsen vid ljuddämparen, ingen bild på det dock..

Sedan sitter det 3 "punktsvetsar" på dämparen, borra ur dessa:
Bild

Beroende på hur rostig dämparen är invändigt så kommer grejerna sitta fast därefter..
Jag var ganska brutal med glidhammaren innan innanmätet kom ut:
Bild



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 22:37 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
På föregående bild kan man följa avgasernas väg genom dämparen.

Den grövre biten efter 180 gradaren är själva katalysatorn.
Initialt tänker jag behålla den, flödet störs inte nämnvärt heller av den, den har dessutom grövre dimension än övriga systemet.

Här syns bikakemönstret i katten, och runt ytterväggen syns ljuddämparens verksamma del:
Bild

Här kan man se hur den glöder vid drift :
Bild
Någon verkan borde den ha iaf.. minskar den "doften" något så är jag nöjd..

Provkörde med endast instickspipan å katten först.
Det lät inte alls bra.. bara högt å burkigt, inte alls bra
Bild

Originalpipen ut ur dämparen är inte direkt krallig... här ser man min lösning där det betydligt grövre röret har den mindre originalbiten insvetsad:
Bild

Det ser ut som att den grövre biten är "blind" som original fuskburkar brukar vara, men den är högst aktiv här 8)



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 22:43 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Lite motstånd ska du nog ha kvar i systemet för att det skall fungera bra...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 22:49 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Wilds: du får gärna utveckla dina tankar kring detta lite, alltid intressant med andras funderingar :tummeupp:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 23:22 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Här syns hur jag har löst fastsättningen av gaveln igen, plåten är för tunn och rostig för att lägga en söm med migen som kan tas för original..
Det blev två självborrande skruvar i två plåtbleck som svetsades fast i burken via två borrade hål:
Bild
Bild
Här syns det bonnsmidda perforerade röret som jag svängde ihop i nästa försök att dämpa ljudet.

Röret vidgades i ändarna för att kunna glida över både stumpen på katten och utgående stumpen, sedan fylldes dämparen med, vad butiken kallade änglahår.
95 spänn för en påse hos lokala Yamaha nasaren.
Bild

Sedan skruvades gavel på plats och hela klabbet provmonterades på moppen för att punkta ihop rör och dämpare och dit med anslutningen för "EGR" ventilen, nu dock endast en blind anslutning, så likt som originalet som möjligt.. :vissla:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 15 apr 2013, 23:42 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Provmontering för att punkta ihop systemet:
Bild

Sedan helsvetsades systemet och hängdes upp för lack:
Bild
Köpte färg på jula, får se om den håller, var angiven till 650 grader har jag för mig, brukar vara 800 grader på avgasfärg...

Man kan ana temperaturen på denna bild som är tagen efter en testrepa:
Bild

Sedan var det dax för slutmontering:
Bild
Bild
Hyffsat likt originalet om jag får säga det själv :tummeupp:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 00:08 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Mycket fint :tummeupp:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 00:13 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Det jag nu ser att jag inte fick med på bild var hur jag löste anslutningen mot cylindern.

Flänsen från originalsystemet kapades loss och slipades upp invändigt tills det precis gick att trä över nya röret,
Sedan kapades en snutt, ca 4mm lång bit av ett rör med innerdiameter 25mm.
Denna träddes på över befintliga röret och svetsades ihop i änden, sedan slipades svetsen jämn så att den kan täta mot avgaspackningen.
Själva flänsen är alltså inte fastsvetsad utan går att vrida, den trycker helt enkelt mot det överträdda röret.


Har då allt arbete skapat något resultat?

Du... skiter hajen i havet.. halleluja :yahoo:

Accet har ökat ORDENTLIGT!
Och där den tidigare var seg efter ca 45km/h flyger den nu närmast uppåt i registret :yahoo:

Men toppen ligger kvar på 65 ca, misstänkt sliten rem, ny beställd!

Men nu är den rackarns så stark. Den tvekar knappt i backarna längre, och det fortfarande med originalförgasaren och utan att ha labbat munstycken.


Senast redigerad av Jarlingar tis 16 apr 2013, 00:51, redigerad totalt 1 gång.


_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 00:27 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Tack Hasse :)

Ljudet då?
Nja.. nu låter den som en ilsken endurohoj, milt sagt.. något som iofs skulle få många 15åringar att drabbas av spontanrunk känslor :roll:

jäkligt ballt ljud ur 82cc men det är på tok för högt för min smak, för å inte tala om vad farbror blå skulle tycka.. :polis:

Blir till å labba med lite olika insatser..
Var det det du menade med motståndet wilds?
Att man får offra det för att uppnå acceptabel ljudnivå?

För en sak kan jag säga till 100% .
Är det effekt man jagar ska där inte finnas något motstånd på en 4 stånka i avgassystemet, höghastighetszon i toppen är något annat..
Det bryter liksom mot fysikens lagar med något annat.



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 01:50 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
För att förtydliga:
När avgaspulsen lämnar motorn går det ut i avgassystemet i form av en tryckvåg, när denna puls går med hastigheten x genom systemet och når en areaökning / ett grövre rör så expanderar pulsen varvid hastigheten x minskar något.
När detta sker så skapas ett undertryck bakom pulsen som går i motsatt riktning tillbaka mot avgasventilen igen.

Det är detta undertryck man genom att stämma av rörets diameter och längd mot ett bestämt varvtal vill få att nå den öppna avgasventilen som då hjälper till att suga ut avgaserna, istället för att kolven ska arbeta mot avgastrycket i avgastakten, detta undertryck kan faktiskt bli för bra så att det suger ut bränsle luftblandningen under ventilernas overlap och därmed minskar effekten istället.

Ett så kallat step up system har vanligen tre areaökningar.
Generellt funkar det att sätta dessa så att längderna i procent blir: 25% 32% 43% varje diameterökning kan typiskt vara mellan 3 - 10mm.
Rörets effekt blir verksamt över 2000rpm varvid avstämningen typiskt bör ligga 1000rpm under max varv.
Vid övriga varvtal blir röret verkningslöst.


Den observante har sett på mina bilder att mitt rör expanderar på 2 ställen, precis vid ingången till dämpare ökar rörets diameter från 22mm till 25mm, sedan ytterligare en gång vid övergången till katten ökar det från 25mm till 28mm.

Detta är enbart en slump att det blev så, och huruvida det ger effekt och vid vilket varv vet jag inte. Men helt klart så har mitt system en mycket gynnsam effekt på min motor :yahoo:

Så att man skulle vilja ha ett motstånd i rörmeket på en 4 takt kan vi avskriva här.
Men tyvärr får man ofta göra avkall på detta för att dämpa ljudnivån :(


Även på insugssidan Jobbar man med att stämma av pulser, vissa hojjar har t.ex variabla insugslängder för att nyttja pulsera maximalt!

Som exempel så kan jag nämna att jag sett en csb 350 v8 där ventiltallriken lossnat på en cylinder, hammrat sönder den och sedan med pulserna så har resterna vandrat över till andra cylinderraden och hammrat sönder även den :o

Så det är ordentligt trycka när det lirar som det ska..

På våra små kineser finns det mer att hämta på avgassidan än insugsidan skulle jag tro, men effekt det ger det :tummeupp:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 09:06 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
När jag sa att man behöver ett visst "motstånd" så tänkte jag på det där med avgaspulserna och undertrycket. Du utvecklade själv svaret där! ;)
Är "motståndet" för litet så kan bränsleblandningen sugas rätt ut i systemet under overlapet.

Sen är det precis som du säger att man får försöka hitta en medelväg där ljudet är acceptabelt och att effekten är kvar.
Har märkt det på mitt avgas system, egentligen lite för högt ljud för att man inte skall dra till sig uppmärksamhet... Kommer inte att ha det på när jag besiktar.
Det går ju inte att ha ett tyst avgassystem som samtidigt är effektivt.


På bilden ser det ut som värmeutvecklingen på avgaserna är som störst precis innan ljuddämparen (blåneringen av röret).
De flesta system man ser har oftast blåneringen mycket tidigare. Att din ligger så pass långt bak tyder på att systemet fungerar bra.

Det lilla röret du satt dit vid utgången av ljuddämparen fungerar ju lite som en DB-killer.
Smart och diskret gjort. Ser ut som original om man inte böjer sig ner och tittar noggrannare!
Den rör-biten kanske man kan utveckla lite mer så att det blir någon typ av "ställbar" DB-killer...

Du lär ju inte få problem med bränd avgasventil för att systemet bromsar avgaserna. :rulla:

Snyggt jobbat!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 20:07 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Aha!
Då förstår jag vad du menade, då pratar vi samma språk :tummeupp:

Det skulle vara klart intressant att flytta första diameter ökningen till precis före blåneringen på röret :funderar:

Men som sagt.. if it a'int broken....



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 20:43 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jarlingar skrev:
Aha!
Då förstår jag vad du menade, då pratar vi samma språk :tummeupp:

Det skulle vara klart intressant att flytta första diameter ökningen till precis före blåneringen på röret :funderar:
Men som sagt.. if it a'int broken....


Om man flyttar första diameter ökningen så skulle i alla fall inte jag vara säker på vart blåneringen kommer att flyttas... Skulle kunna flyttas åt bägge håll!
Om jag hade material för att göra ett grenrör till så skulle jag göra exakt som du gjort fram till blåneringen (bevisligen fungerar det) och där göra ytterligare en liten diameter ökning. Bara för att ge avgaserna mer expansions-utrymme just där.
Men gör man det så bör man kanske göra den ännu lite större vid katten också, men då kanske katten blir för lite.
Om då värmeutvecklingen skulle flyttas in i dämparen finns ju risken att man får för mycket värme ute i dämparmaterialet och då pallar inte det materialet...

Samtidigt så är det precis som du säger: "if it a'int broken" (don't fuckin' touch it)!

Det är ju mycket "om och men" utan att man riktigt vet innan man testat. Men spännande att fundera på...
Idealiskt skulle vara om man haft ett kasserat avgassystem och testa.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 20:48 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Såg nu att den första ökningen är precis innan dämparen! Jag trodde du hade en ökning tidigare också.
Då skulle jag också tänka precis som du. Jag skulle testa att flytta den till precis innan blåneringen...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 22:03 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Ja man trimmar ju på lite annan nivå nu än när man var femton.. för å inte tala om vad plånboken medger nu än då :p

Det blir ju mycket, om än logiska gissningar..
Kanske skulle ta å köpa på sig pipemax :?

Men nånstans måste man ju inse att det är en moped trots allt..

Har ju egentligen inte tid att nörda in mig på det här.. lägenhet som ska renoveras klart å säljas, två båtar som ska göras klar inför sommaren, en med motorbyte.. å sambon ska kalva i maj dessutom.
Har man inte jobb så skaffar man sig brukar det heta :vissla:

Men det kommer ju en semester i år också :)



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 22:23 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Mycket roligt att följa ditt jobb!
Kul att du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter och kunskaper.
Vill bara påpeka att du är precis lika "galen" som vi andra här på forumet :lol:

Vi på på Scooter Doctors belönar din galenskap med en ny titel till MVP (se under ditt användarnamn) :rockparty:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 00:57 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Wow Hasse :)
Känns hedrande faktiskt, tack!!

Ja nog är man lite galen alltid :lol:
Och jag kommer naturligtvis att fortsätta dela med mig av mina galenskaper..

Väntar på lite pryttlar från racing planet nu i dagarna.
Sen kan jag skvallra om ett kommande projekt, ska mecka in en analog varvräknare i mätarhuset!
Originallook eftersträvas naturligtvis :tummeupp:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 01:07 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Fasen när en annan höll på så fanns ju inte Internet :rulla:

Trim det beställdes på postorder, i bäst fall kunde man få klämma på nån "femhalva" hos lokala cykelhandlaren....

Kunskap var inget som fanns ett klick bort..

Och om kunskap är makt.
Då är vi kungar allihopa :yes:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 01:19 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Femhalva? Du menar halvfeva? :o


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 08:14 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Bluetech skrev:
Femhalva? Du menar halvfeva? :o

Du är för ung. ;)
På vår tid (pre digital) hette det femhalva eller sjuhalva!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 11:58 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:04
Inlägg: 219
Ort: Göteborg
Hobbex sålde dessa trimdelar på denna tiden också.
//Per


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 17 apr 2013, 16:52 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
snyggt jobb me avgasröret jarlingar! =) Ska bli väldigt kul o se vad du kmr göra me moppen framöver =)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: lör 20 apr 2013, 11:36 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jarlingar skrev:
...
Ett så kallat step up system har vanligen tre areaökningar.
Generellt funkar det att sätta dessa så att längderna i procent blir: 25% 32% 43% varje diameterökning kan typiskt vara mellan 3 - 10mm.
Rörets effekt blir verksamt över 2000rpm varvid avstämningen typiskt bör ligga 1000rpm under max varv.
Vid övriga varvtal blir röret verkningslöst.


Jag har sett på en del ställen att vissa räknar med hela avgassystemets längd när de planerar in diameterökningarna.
Räknar du med hela systemets längd eller är det bara grenröret?



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 00:18 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Totallängden, dvs från ventilen till slut - öppna luften.

Men det är många variabler att räkna på som spelar in, avgasens temperatur bla som dessutom kommer variera genom systemet..

Börja med att räkna ut längden som för ett avstämt rör, anpassa sedan areaökningarnas placering efter det.
Avstämning för högre varv ger kortare rör än för lägre varv bla.

För att optimera på riktigt är det egentligen bromsbänken som gäller!



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 00:27 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Halvfeva?? Aldrig hört tidigare..
Hmm man hänger inte med i lingot längre haha.
Man kanske börjar bli gammal på riktigt :o



Pryttlarna från R-P dök upp i veckan:
Bild

I ett "insugningskit 24mm" kan man tycka att alla packningar ska ingå..
Backelitbrickan saknade urspårningen för o-ringen och ingen annan packning ingick! Så den som syns på bilden har jag snickrat ihop själv.



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 00:49 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Började med att kolla remmen då jag misstänkte att den var sliten:
Bild
Bilden luras lite, bägge remmarna är 17.7mm breda!

MEN..
På bilden syns att det blivit en radie på gamla remmen, det tyder på att den är alldeles för mjuk.
Och mäter man bredden på insidan av remmen så är den 3mm smalare än den nya!!!
Dvs: remmen har blivit mjuk och pressas ihop snarare än att slitas ned på utsidan och slits ner "inifrån" bara att byta mao.

Resultat av byte: ökning från 65km/h till dryga 70, ca 72km/h :tummeupp:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 01:09 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Passade på att köra tuschtricket när jag ändå hade isär primärvariatorn:
Bild
Man kan på bilden ana att gamla remmen inte har gått hela vägen ut!


Köpte även justerbara vikter, men tänker inte börja labba med det innan jag bytt slutväxel.

22 st "olika" uppsättningar med vikter för 200 spänn känns överkomligt :)
Bild
Allt från 2.46 gram till 8.54 gram borde räcka till :tummeupp:

Dessa är sk "long life" vikter, men efter att jag kommit fram till vilken vikt jag ska köra med så kommer jag köpa "riktiga"..



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 01:18 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
När jag hade av variatorkåpan så passade jag på å ge lagringen till bendixdrevet lite kopparpasta:
Bild
Kopparpasta = bra skit :yes:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 01:30 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Nu hade jag även fått insuget för å montera 24mm gasaren, lite skillnad hehe:
Bild
Bild

Btw tack för affären med 24an wilds :)
Du verkar jobba på ett intressant ställe om man kollar avsändar adressen...


Viss skillnad på gasarna också :rockparty:
Bild

Blev lite förvånad över att 24an verkar sakna accpump..?



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 01:57 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag har ganska roligt på jobbet ibland...
Inte alla som spelar PS3 och kollar på film på arbetstid om jag säger så ;) Kör jag online så blir det mest Call of Duty.

Handlar du inte på GY6-Motor, priserna därifrån brukar ju vara bättre än på RP?
Skriv in följande kupongkod vid köp på GY6: nordiskf458323 så får du 5%

Har aldrig tänkt på att 24:an inte har accpump...
Har ju alltid kört med 30mm's förgasaren.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 02:11 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Men naturligtvis så får ju ingenting gå smidigt...

Med 24an monterad så räckte inte längden till på gaswiren :x
Prövade först att vända på fästet, men det räckte inte till ändå, linjeringen blev inte heller ok då..

Jaha. Vad göra nu då?

Bygga eget såklart :meka:

Smidde till en passande bit av lite 2mm gammal hardox jag hade i gömmorna:
Bild

Blev riktigt bra faktiskt :)
Bild
Bild

Kabeln till elchoken gick nästan ändå upp till baklyset!
Röda kontakten på bilden:
Bild



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 02:16 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Hur menar du att det blivit en "radie" på remmen? När jag hör radie tänker jag mig radien i en cirkel, hur menar du? För övrigt väldigt rolig läsning, det praktiska kan man kolla på Hasses filmer, här får man lite mer av den teoretiska bakgrunden. Rena utbildningen :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 02:22 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Wilds: jo första grejerna beställdes från gy6, dock innan jag sett att "vi" hade rabatt där.. :blush:

Men dom hade inte vad jag kunde se den kombo av grejer jag skulle beställa, så med dubbel frakt blev det billigare att beställa hela klabbet från RP istället.

Du kanske kan sno ihop en rabatt därifrån också? ;)



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 02:42 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Bluetech:

Bild
Om du tittar på "utsidan" av remmen så kan du se att kanterna är invikta mot mitten, den skall vara platt.
Tänk om du tar ett vanligt platt A4 och för kanterna mot varandra så kommer papperet att böjas ändå tills det blir en cirkel.

Det är det som händer med remmen också, den pressas ihop och blir halvcirkelformad på utsidan!

Detta kan iofs bero på att sekundärvariatorn inte är helt linjerad, den "vobblar" lite och att remmen därför slits till fel vinkel..

Skulle behöva typ MS Paint motsv för att rita till min Samsung tab 2a för å förklara bättre..
Någon som har förslag på en bra app?



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 02:47 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
24an är lite större än original 18.5an i dom rent "yttre" måtten, inte mer än att den precis fick plats!!
Bild



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 03:42 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Kunde ju naturligtvis inte motstå att provköra med 24an monterad även fast jag inte fixat en ny anslutning till luftburken.. :bike1:

Resultat:
Blev ännu starkare i bottendraget och mkt finare gång i motorn, gick att ställa ner tomgången till en vettig nivå dessutom.
Nu accar den även uppför ordentliga backar :bananarock:
Original tappade den istället :lol:

Toppfarten flyttades till över 80 strecket :o nu räcker inte mätaren till längre :p

Blir till å plocka fram gps'en å kolla hur bra den stämmer egentligen....

Undrar hur bra vaccumlyftet av trotteln egentligen nu funkar när gasaren är helt öppen i arslet.. :funderar:

Blir till å raida bilskroten efter lämplig slang till luftburken.



Såg nu att det går å ladda upp filmer till Photobucket, någon som e sugen på å se/höra hur avgassystemet låter....?



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 13:07 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
kul att se att du jobbar på med din ecobike jarlingar =) alltid kul o sitta o kolla in bilder och läsa vad du gör =)

Skulle vara skoj o höra hur den låter :D lär ju inte låta dumt kan ja tänka mig :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 14:41 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Jag fattar nu :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 21 apr 2013, 15:53 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Vill höra! :yes:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 3 [ 114 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: