Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 10:26




 Sida 1 av 1 [ 33 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: fre 15 mar 2013, 22:59 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
BildBild
BildBild

Hej, jag har nyligen inhandlat en PGO Ligero årsmodell 2012. Jag har några frågor, hoppas att någon kan hjälpa till. När jag köpte den så var killen som sålda snäll nog att ta bort variatorringen. Mopeden går upp i cirka 55 km/h på mätaren på raksträcka, detta motsvara cirka 50-51 km/h enligt gps. Eftersom den är ny så ligger jag mest på halvgas och pressar inte motorn. Men det går segt efter cirka 45km/h på mätaren. Jag tycket den är lite svag, vill ha mer kraft.

Först till den enkla frågan, kommer mopeden att bli starkare med tiden, efter att jag kört in motorn?

En annan fråga häller avgassystemet. Det sitter troligtvis en plugg vid mynningen till avgasröret, det sitter också ett blindrör på avgasröret, minst 15cm långt. Avgasröret har också ett ERG. Min fråga är OM det finns en plugg vid mynningen till avgasröret och jag tar bort den samt pluggar igen blindröret, kommer jag att få en märkbar effekt? Jag har hört att man kanske måste byta munstycke då man gör detta, behövs verkligen det?

En sista fråga är, om jag byter CDI-box till en trimm, utan at röra avgassystemet, vilket typ av effekt kan jag förvänta mig?

Jag vill trimma mopeden, jag är inte ute efter extremt hög toppfart, 60 km/h räcker, men jag vill gärna at den har en del kraft.

En sista fråga, bör jag vänta med att trimma tills jag kört in motorn? Isåfall, hur många mil är lämpligt? 30 eller 100 eller där emellan?

Med vänliga hälsningar
Erik


Senast redigerad av Bluetech tis 19 mar 2013, 01:47, redigerad totalt 2 gånger.

Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PGO Ligero 2012
InläggPostat: lör 16 mar 2013, 01:32 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1092
Ort: Lindome, gbg
du kan trimma direkt. du måste gå upp i munstycke när du tar bort pluggen. även vid pluggning av blindtarmen. tror inte du märker något om du byter cdi utan röret. men vet inte vid vilket varvtal cdi'n stryper. byt till lite lättare vikter för bättre axx.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PGO Ligero 2012
InläggPostat: lör 16 mar 2013, 01:59 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
viktor meck skrev:
du kan trimma direkt. du måste gå upp i munstycke när du tar bort pluggen. även vid pluggning av blindtarmen. tror inte du märker något om du byter cdi utan röret. men vet inte vid vilket varvtal cdi'n stryper. byt till lite lättare vikter för bättre axx.


ok tack, det verkar som att den stryper vid 6500 rpm, iaf enligt specifikationerna på mopeden

Max Power (HP/rpm)3.2/6500
Max Torque (Nm/rpm) 3.6/6250


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PGO Ligero 2012
InläggPostat: lör 16 mar 2013, 12:22 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
även jag har en ligero :D Har plockat v-ringen och satt i en +5% tryckfjäder men de gjorde ingen större skillnad, fortfarande rejält orkelös när de lutar uppför eller när man har stark motvind, tror det är strypningen i avgasröret som behöver åtgärdas för att den ska få lite ork.

Enl det jag hört sitter det bara blindtarm i PGO´s rör och ingen strypning i röret, jag ska plocka ur blindtarmen så snart jag hittar ngn som kan hjälpa mig svetsa igen hålet, så får man se hur det går, kommer eventuellt även köpa mig en ny cdi utan strypning.

edit: läste mig just till att pgo tydligen har liggande minarelli-kopior på sina moppar, så kommer nog bli att jag köper mig ett ostrypt rör och sätter på istället =)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PGO Ligero 2012
InläggPostat: lör 16 mar 2013, 15:49 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1092
Ort: Lindome, gbg
då köper du detta:

ostrypt cdi http://twostroke.se/product.asp?product=24490

diskret sportsystem http://twostroke.se/product.asp?product=7732 elr http://twostroke.se/product.asp?product=20953 elr http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 1f0ae1db63 elr http://www.cykelkraft.se/KGCY00373.phtml


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PGO Ligero 2012
InläggPostat: lör 16 mar 2013, 19:18 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
jag kommer nog satsa på gianelli go röret, det finns för 616 kr hos kgi import, 380 kr mindre än cykelkraft, och levereras dessutom opluggat :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PGO Ligero 2012
InläggPostat: sön 17 mar 2013, 09:32 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Afrokamel skrev:
även jag har en ligero :D Har plockat v-ringen och satt i en +5% tryckfjäder men de gjorde ingen större skillnad, fortfarande rejält orkelös när de lutar uppför eller när man har stark motvind, tror det är strypningen i avgasröret som behöver åtgärdas för att den ska få lite ork.

Enl det jag hört sitter det bara blindtarm i PGO´s rör och ingen strypning i röret, jag ska plocka ur blindtarmen så snart jag hittar ngn som kan hjälpa mig svetsa igen hålet, så får man se hur det går, kommer eventuellt även köpa mig en ny cdi utan strypning.

edit: läste mig just till att pgo tydligen har liggande minarelli-kopior på sina moppar, så kommer nog bli att jag köper mig ett ostrypt rör och sätter på istället =)


Intressant! Brätta gärna hur det går :) Jag har iaf beställt en CDI ska testa. Som sagt, antagligen ingen skillnad, men den är bra att ha om jag byter avgassystem. En fråga, om du köper ett ostrypt rör, hur gör du med ERG:n som sitter på nu?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PGO Ligero 2012
InläggPostat: sön 17 mar 2013, 11:41 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
Bluetech skrev:
Afrokamel skrev:
även jag har en ligero :D Har plockat v-ringen och satt i en +5% tryckfjäder men de gjorde ingen större skillnad, fortfarande rejält orkelös när de lutar uppför eller när man har stark motvind, tror det är strypningen i avgasröret som behöver åtgärdas för att den ska få lite ork.

Enl det jag hört sitter det bara blindtarm i PGO´s rör och ingen strypning i röret, jag ska plocka ur blindtarmen så snart jag hittar ngn som kan hjälpa mig svetsa igen hålet, så får man se hur det går, kommer eventuellt även köpa mig en ny cdi utan strypning.

edit: läste mig just till att pgo tydligen har liggande minarelli-kopior på sina moppar, så kommer nog bli att jag köper mig ett ostrypt rör och sätter på istället =)


Intressant! Brätta gärna hur det går :) Jag har iaf beställt en CDI ska testa. Som sagt, antagligen ingen skillnad, men den är bra att ha om jag byter avgassystem. En fråga, om du köper ett ostrypt rör, hur gör du med ERG:n som sitter på nu?


Absolut det skall jag, ska nog beställa hem en cdi jag med, finns en ostrypt för 134 kr hos kgi import :D Skall bli intressant att se hur den kmr gå med gianelliröret, för i nuläget känner man sig som något av en trafikfara när moppen inte orkar mer än 35-40 när det går uppför x)

Jag kommer plocka av slangen som leder luft till egr ventilen ur variatorn och plugga igen nippeln som sticker ur variatorn på ngt vis, möjliggen att jag kapar en bitav slangen och sätter i en bult av lämplig storlek i slangen för att täppa igen för att sedan sätta på slangen på nippeln.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PGO Ligero 2012
InläggPostat: sön 17 mar 2013, 12:42 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Bluetech skrev:
ok tack, det verkar som att den stryper vid 6500 rpm, iaf enligt specifikationerna på mopeden

Max Power (HP/rpm)3.2/6500
Max Torque (Nm/rpm) 3.6/6250


Det betyder inte att den stryper vid 6500 rpm.
Det betyder att de högsta uppmäta värdena finns vid dessa varvtal.

Istället för att köpa en avstrypt CDI på en gång så kan titta på insidan av variatorkåpan om du ser någon kabel med en avkännare där.
Om det gör det så kan du prova att koppla bort den kabel och se om den varvar mer.
Gör den det så koppla tillbaka kabeln och montera en brytare dolt någonstans på kabeln. Då kan du enkelt återställa varvtals-begränsingen.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PGO Ligero 2012
InläggPostat: sön 17 mar 2013, 23:58 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
wilds skrev:
Bluetech skrev:
ok tack, det verkar som att den stryper vid 6500 rpm, iaf enligt specifikationerna på mopeden

Max Power (HP/rpm)3.2/6500
Max Torque (Nm/rpm) 3.6/6250


Det betyder inte att den stryper vid 6500 rpm.
Det betyder att de högsta uppmäta värdena finns vid dessa varvtal.

Istället för att köpa en avstrypt CDI på en gång så kan titta på insidan av variatorkåpan om du ser någon kabel med en avkännare där.
Om det gör det så kan du prova att koppla bort den kabel och se om den varvar mer.
Gör den det så koppla tillbaka kabeln och montera en brytare dolt någonstans på kabeln. Då kan du enkelt återställa varvtals-begränsingen.


Tack för tipset!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: mån 18 mar 2013, 15:42 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
när jag skruvat med min har jag inte sett några kablar till variatorn eller pickups i variatorn som på baotian
Tror däremot det finns en varvtalsstrypning i cdi´n kring 8k rpm likt den på ex peugeot spf2.

Har nu lagt en beställning på gianelli go rör, ostrypt cdi samt nya huvudmunstycken, hör av mig när allt är här och sitter på så får vi se om det blir mer varv =)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: mån 18 mar 2013, 22:34 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Afrokamel skrev:
när jag skruvat med min har jag inte sett några kablar till variatorn eller pickups i variatorn som på baotian
Tror däremot det finns en varvtalsstrypning i cdi´n kring 8k rpm likt den på ex peugeot spf2.

Har nu lagt en beställning på gianelli go rör, ostrypt cdi samt nya huvudmunstycken, hör av mig när allt är här och sitter på så får vi se om det blir mer varv =)


Spännande! Blir det bra måste jag köra samma setup :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: mån 18 mar 2013, 23:22 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Jag kompletterade ditt första inlägg med en bild men jag vet inte om du har just den färgsättningen?
Tycker den var mycket snygg :tummeupp:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: tis 19 mar 2013, 01:45 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
HasSse666 skrev:
Jag kompletterade ditt första inlägg med en bild men jag vet inte om du har just den färgsättningen?
Tycker den var mycket snygg :tummeupp:



Jo, jag tog mig också friheten att byta ut din bild mot en bild på det exemplar jag faktiskt äger, det råkade vara samma färgsättning som den bild du lade upp :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: tis 19 mar 2013, 20:19 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Bild
Mycket snygg gillar färgsättningen påminner lite om den klassiska F1 JPS bilen :)



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: tis 19 mar 2013, 23:19 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
du hade på alla stickers du bluetech, när jag köpte min satt inga på men satte på en 77-sticker framtill.
Den svarta färgen var för övrigt stilig, själv kör jag runt på en vit =)

Bild

Bluetech skrev:
Afrokamel skrev:
när jag skruvat med min har jag inte sett några kablar till variatorn eller pickups i variatorn som på baotian
Tror däremot det finns en varvtalsstrypning i cdi´n kring 8k rpm likt den på ex peugeot spf2.

Har nu lagt en beställning på gianelli go rör, ostrypt cdi samt nya huvudmunstycken, hör av mig när allt är här och sitter på så får vi se om det blir mer varv =)


Spännande! Blir det bra måste jag köra samma setup :)


Jo de lär ju garanterat bli bättre än original iaf :P


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: tis 19 mar 2013, 23:57 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Ja med de stickers på så blir det ju lite pinsamt att puttra omkring i 30 km/h :) Speciellt om den liknar en F1 klassiker! :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: ons 20 mar 2013, 14:31 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
@Afrokamel

Har du kollat om det sitter någon plugg vid mynningen till avgasröret? Jag börjar luta åt att kapa blindtarm, svetsa igen (så slipper jag pilla med ERG), byta munstycke och kanske CDI. Går den bra med original CDI ser jag ingen direkt anledning att byta.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: ons 20 mar 2013, 18:48 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
har ej haft av avgasröret så vet ej om det sitter ngt i mynningen, men enl det jag läst ska pgo´s moppar vara strypta med blindtarm, v-bricka samt varvspärr i cdi´n.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: tor 21 mar 2013, 20:20 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Jag fick min avstrypta CDI idag. Tänkte testa köra med den för att se om det fanns någon skillnad. Jag upplevde att den var något starkare och ville varva "mer" vid låga hastigheter då jag gasade på. Men jag upplevde inte att den varvade mer under fullt gaspådrag på raksträcka i högre hastigheter. Det ska nämnas att jag körde utan kedjelåset under sadeln. Kanske de 5 kilona var orsaken till den marginella effekten. Men tyckte att den lät lite annorlunda. Kan inte avgöra om det förelåg någon faktisk skillnad. Blindröret nästa och munstycke!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: tor 21 mar 2013, 20:34 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
jag fick hem nytt rör samt ostrypt cdi idag me :D ska dra ut och slänga på den nya cdi´n och se om ja märker ngn skillnad :P

edit: körde en sväng men märkte inte av någon märkbar effektökning, imorn åker däremot mit gianellirör på och då räknar jag me mer drag :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: tor 21 mar 2013, 23:02 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Afrokamel skrev:
jag fick hem nytt rör samt ostrypt cdi idag me :D ska dra ut och slänga på den nya cdi´n och se om ja märker ngn skillnad :P

edit: körde en sväng men märkte inte av någon märkbar effektökning, imorn åker däremot mit gianellirör på och då räknar jag me mer drag :D



Väntar med spänning på resultatet! Det var antagligen att jag körde utan kedjan under sätet som var orsaken till den uplevda skillnaden.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: fre 22 mar 2013, 13:14 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
visade sig att gianelliröret var för liggande minarelli me 12" däck, så passar ej för våra ligero me 10", har däremot lagt en beställning på ett nytt rör som ser likadant ut som org-pipan, fast utan egr och blindtarm! fanns hos kgi för runt 1200


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: fre 22 mar 2013, 15:17 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Afrokamel skrev:
visade sig att gianelliröret var för liggande minarelli me 12" däck, så passar ej för våra ligero me 10", har däremot lagt en beställning på ett nytt rör som ser likadant ut som org-pipan, fast utan egr och blindtarm! fanns hos kgi för runt 1200


Trist! Har du länk till röret? När jag kollar på hemsidan så står det avgasrör (Udstødning), som ser ut som original under fliken "New Ligero". Men det står inget om att det skulle vara ostrypt, dock så ser jag att blindtarmen inte är där.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: fre 22 mar 2013, 15:31 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
Bluetech skrev:
Afrokamel skrev:
visade sig att gianelliröret var för liggande minarelli me 12" däck, så passar ej för våra ligero me 10", har däremot lagt en beställning på ett nytt rör som ser likadant ut som org-pipan, fast utan egr och blindtarm! fanns hos kgi för runt 1200


Trist! Har du länk till röret? När jag kollar på hemsidan så står det avgasrör (Udstødning), som ser ut som original under fliken "New Ligero". Men det står inget om att det skulle vara ostrypt, dock så ser jag att blindtarmen inte är där.


Ja de var lite segt att gianelliröret ej passa, iom att ingen blindtarm syns på bilden, och ingen plugg i mynningen så hoppas ja detta röret kmr va ostrypt.
Kan för övrigt meddela att jag ej såg någon plugg i mynningen på orginalröret när jag hade av det imorse, så tycks bara vara blindtarmen som orginalröret är strypt med.

är för övrigt detta röret jag beställt: http://kgi.se/product-16707-10187.php
Verkar som jag fick beställt det sista, la min order imorse och nu är de slutsålt hehe :D

edit: såg nu att när man valde danska som språk och gick in på röret står de
"Lovlig til både 30km/t og 45km/t.
Uden katalysator.
Original."

Kanske är strypt trots allt, men då får jag ta och choppa isär de och plocka ur strypningen (kanske ej sitter i mynningen) och få de ihopsvetsat sedan.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: fre 22 mar 2013, 16:25 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Afrokamel skrev:
Bluetech skrev:
Afrokamel skrev:
visade sig att gianelliröret var för liggande minarelli me 12" däck, så passar ej för våra ligero me 10", har däremot lagt en beställning på ett nytt rör som ser likadant ut som org-pipan, fast utan egr och blindtarm! fanns hos kgi för runt 1200


Trist! Har du länk till röret? När jag kollar på hemsidan så står det avgasrör (Udstødning), som ser ut som original under fliken "New Ligero". Men det står inget om att det skulle vara ostrypt, dock så ser jag att blindtarmen inte är där.


Ja de var lite segt att gianelliröret ej passa, iom att ingen blindtarm syns på bilden, och ingen plugg i mynningen så hoppas ja detta röret kmr va ostrypt.
Kan för övrigt meddela att jag ej såg någon plugg i mynningen på orginalröret när jag hade av det imorse, så tycks bara vara blindtarmen som orginalröret är strypt med.

är för övrigt detta röret jag beställt: http://kgi.se/product-16707-10187.php
Verkar som jag fick beställt det sista, la min order imorse och nu är de slutsålt hehe :D

edit: såg nu att när man valde danska som språk och gick in på röret står de
"Lovlig til både 30km/t og 45km/t.
Uden katalysator.
Original."

Kanske är strypt trots allt, men då får jag ta och choppa isär de och plocka ur strypningen (kanske ej sitter i mynningen) och få de ihopsvetsat sedan.


Fan det här med trimma moppe är så mycket jobbigare än jag trodde. JAg har en fråga angående EGR. Enligt vad jag läst så går meningarna isär om hur den fungerar på en moped. Vissa säger att avgaser leds från avgasröret tilbaka in i luftburken för att förbrännas en andra gång. Andra säger att detta är ett missförstånd och att det är så det fungerar på bilar men ej på mopeder. På mopeder så är det extra syre som leds in i avgasröret så att katalysatorn förbränner avgaser bättre, det når en högre temperatur. Det är irriterande att de flesta forum är översköljda med tonåringar som bara skriker ut sina intuitioner angående ämnen utan någon som helst grund för dessa. För om det är på det senare viset, dvs. att EGR leder in luft till avgasröret kanske man bara kan låta slangen hängra fritt efter man satt på ett ostrypt avgassystem?

Jag menar det absolut enklaste verkar ju bara vara att kapa bort blindtarmen och svetsa igen skiten :) då har man ju kvar EGR och dess funktion som är bra ur miljösynpunkt.

Konstigt att de har originalrör utan katalysator.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: fre 22 mar 2013, 16:40 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Och som du skrev förut, den här mopeden är ju svag original. I alla fall vad jag ha kunnat utläsa från andra som plockat variatorringen så helt plötsligt går moppen i 65 km/h. Denna ligger ju på runt 50 km/h på raksträcka med dragen v-ring, och det tar en liten stund att nå upp till 50, 45 km/h kommer man relativt lätt men det är ju vad den ska gå strypt! Iof så kanske många inte mäter med gps, då kan man kanske dra bort 5 km/h från deras utsagor om hastighet. Enligt honom jag köpte mopeden av så ska denna motor vara samma om i t.ex PGO T.-rex, kanske andra också. Så jag menar det borde finnas potential i mopeden. Kanske eftersom blindröret är så långt och tjockt har det en otrolig effekt att kapa bort det och gå upp i munstycke.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: fre 22 mar 2013, 17:18 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Bluetech skrev:
JAg har en fråga angående EGR. Enligt vad jag läst så går meningarna isär om hur den fungerar på en moped. Vissa säger att avgaser leds från avgasröret tilbaka in i luftburken för att förbrännas en andra gång. Andra säger att detta är ett missförstånd och att det är så det fungerar på bilar men ej på mopeder. På mopeder så är det extra syre som leds in i avgasröret så att katalysatorn förbränner avgaser bättre, det når en högre temperatur. Det är irriterande att de flesta forum är översköljda med tonåringar som bara skriker ut sina intuitioner angående ämnen utan någon som helst grund för dessa. För om det är på det senare viset, dvs. att EGR leder in luft till avgasröret kanske man bara kan låta slangen hängra fritt efter man satt på ett ostrypt avgassystem?


EGR betyder Exhaust Gas Recirculation och funkar på det viset att avgaser leds tillbaka in i cylindern igen.

SLS (SekundärLuftSystem) sitter vid avgasporten och tillför syre för att höja tempen på avgaserna. Finns även det på vissa bilar för att värma katten fortare..

Har pluggat EGR-slangen på vår moppe då jag bytte avgassystem till ett trimrör utan EGR, vill inte få in ofiltrerad luft i motorn.. :vissla:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: fre 22 mar 2013, 17:57 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
det är sls som sitter på våra mopeder, slangen som leder luft till den lilla luftreningsburken (som i sin tur leder en slang till avgasröret) får luft ur variatorn, så är inga avgaser som leds tillbaka i insuget på ligeron.
Tror nog egr-och sls används rätt synonymt på diverse fjortismoppesidor, trots att det är lite olika grejer.
och håller för övrigt me dig bluetech, ligeron är lite klurig att trimma iom att den har 10 tums däck, hade den haft 12 tums däck som vissa andra pgo modeller skulle man bara kunna köpa trimdelar från ex neos eller aerox, tillgången på trimdelar här i sverige till just våran modell är tämligen begränsad, i danmark finns de fler som säljer delar verkar de som men inte alla som skeppar till sverige.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: lör 23 mar 2013, 14:10 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
MechaniX skrev:

EGR betyder Exhaust Gas Recirculation och funkar på det viset att avgaser leds tillbaka in i cylindern igen.

SLS (SekundärLuftSystem) sitter vid avgasporten och tillför syre för att höja tempen på avgaserna. Finns även det på vissa bilar för att värma katten fortare..

Har pluggat EGR-slangen på vår moppe då jag bytte avgassystem till ett trimrör utan EGR, vill inte få in ofiltrerad luft i motorn.. :vissla:


Aha.

Afrokamel skrev:
det är sls som sitter på våra mopeder, slangen som leder luft till den lilla luftreningsburken (som i sin tur leder en slang till avgasröret) får luft ur variatorn, så är inga avgaser som leds tillbaka i insuget på ligeron.
Tror nog egr-och sls används rätt synonymt på diverse fjortismoppesidor, trots att det är lite olika grejer.
och håller för övrigt me dig bluetech, ligeron är lite klurig att trimma iom att den har 10 tums däck, hade den haft 12 tums däck som vissa andra pgo modeller skulle man bara kunna köpa trimdelar från ex neos eller aerox, tillgången på trimdelar här i sverige till just våran modell är tämligen begränsad, i danmark finns de fler som säljer delar verkar de som men inte alla som skeppar till sverige.


Då kanske det räcker med att plugga igen slangen med ett buntband runt något mjukt och tätande som man för in i slangen?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: lör 23 mar 2013, 14:23 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Ber om ursäkt, jag kanske skulle ha presenterat mig. 28 år, bor i Stockholm, pluggar teoretisk filosofi, jobber extra som mattelärare. Aspirerar till att få en doktorandtjänst på filosofiska institutionen på SU. På somrarna brukar jag jobba på Svensk Markservice, med trädgårdsarbeten, beskära träd är en av de mer intressanta sysslorna. Mentalt så är jag bra på att skruva, sedan är jag inte helt värdelös när det gäller den praktiska varianten, men saknar erfarenhet och kunskap. Hade moppe en DT50 när jag var yngre, den klarade jag i alla fall at byta cylinder på efter att jag kört och glömt att fylla på oljetanken :) Hoppas kunna utöka min kunskap och utveckla mina färdigheter och få lite fart på moppen, alltså Ligeron som jag har.

Mvh


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: lör 23 mar 2013, 14:38 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Ytterligare en "återfallsmopedist" ja det är svårt att få bensinen ur blodet :)
Välkommen!



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bluetechs - PGO Ligero 2012
InläggPostat: sön 03 maj 2015, 23:31 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: fre 01 maj 2015, 17:43
Inlägg: 1
Hej
Har en pgo 13. Har tagit bort pluggen i insuget fimpat både blindröret och lill röret för avgasreturen. Öppnat insuget och den går riktigt bra, dock inte mer än 60. Men stark, går lätt 50 i uppförsbacke. Sugen på en ostrypt cdi. Tips? :lol:


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 33 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: