Aktuellt datum och tid: mån 20 nov 2017, 17:14





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Aerox guide: Byta slutväxel och räkna ut drevning
InläggPostat: mån 04 feb 2013, 00:23 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2325
Ort: Luleå
Aerox guide 17 : Byta slutväxel och räkna ut drevning

Primär och sekundärdrev
Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på,
byter man drev så blir det som en annan växel.
Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även acceleration).
När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen,
om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.

Bild
Vad är vad?
De blå markerade dreven är "Primärdreven"
De grön markerade dreven är "Sekundärdreven"

Räkna ut din scooters utväxling (RF)
För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel:
RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar)
eller
RF = (Blåa drevets kuggar 2 / Gröna drevet kuggar 3 ) * (Gröna drevets kuggar 4 / Blå drevets kuggar 1 )
Med denna formel kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.

Min Aerox originaldrevning bestod av följande (kontrollera din egen för säkerhets skull) :
Primärdrev : 13/52
Sekundärdrev : 14/43
Detta ger en utväxling "RF" på 12,3
(RF=Reduktions Faktor)

Här är en länk som hjälper dig med uträkningen
Länk: Pir4tens slutväxeluträknare

Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart,
eftersom mopeden måste orka använda den tyngre växeln.
Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen.

Generellt kan man säga
Högt RF = Bättre acceleration
Lågt RF = Högre toppfart
Lågt RF kräver mer av cylinder så den klarar av att dra runt dreven!

RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så optimal utväxling som möjligt på en trimmad scooter (moped).
Hur lågt du kan gå beror naturligtvis på hur starkmotor du har och vilken karaktär du vill ha på motorn
Dreva om är det slutgiltiga steget när du trimmar för att få ut de sista procenten och är nödvändigt om du vill få din scooter att nå de riktigt höga farterna...

Källa: Twostroke webbutik
Start Guide: Byta slutväxel AEROX

Bild
Bild 01
Malossi- Primärdrev 13/44
Tips - klicka på bilder för att komma till webbutiken

Bild
Bild 02
Malossi - Sekundärdrev 14/43

Bild
Bild 03
Polini - Växellådskåpa

Tips
- Du kan utföra jobbet med motorn monterad på scootern.
- Du måste dock lossa centrumbulten som sitter på bakhjulet för att få loss sekundär drevet.

Variatorkåpan och CVT´n måste även de demonteras (se tidigare guider)

Bild
Bild 04
Skruva loss bultarna på växelkåpan
Notera att två av bultarna är längre än de övriga
Notera
- Jag har tömt ur transmissionsoljan i förväg


Bild
Bild 05
Plocka bort de två brickorna från lilla sekundärdrevet
Notera
- Den tunna sitter ytterst


Bild
Bild 06
Lyft ur Sekundärdrevet
Original drevet har 43 kuggar

Bild
Bild 07
Sedan är det Stora Primär och lilla sekundärdrevens tur
Dessa drev sitter hoppressade

Bild
Bild 08
Rengör växellådan sedan är det dags för de nya dreven
Tips
Har motorn gått långt kan det vara läge att byta kullagren också
Eller om du hade förorenad transmissionsolja


Bild
Bild 09
Gamla dreven till vänster i bild och de nya Malossidreven till höger

Bild
Bild 10
Jag monterar först primärdrevet i nya växelkåpan
Tips
- Värm först kullagret till max 120grader med en värmepistol
- Kyl primärdrevet med kylsprej (eller låt det ligga i frysen över natten)


Bild
Bild 11
Sedan ska du enkelt kunna trycka axeln på plats
Notera
Viton packningen (packboxen) var förmonterad på växellådskåpan


Bild
Bild 12
Stora primär skall pressas på Lilla sekundär drevet
Jag var lat denna gång och använde en 100 tons press..
OBS!
Enligt Malossis instruktion skall det gå att utföra detta med hjälp av ett skruvstäd..
Men lämna in det till en cykelverkstad om du är osäker de hjälper nog dig för en billig peng


Bild
Bild 13
Montera lilla sekundär och stora primärdrevet i växellådan

Bild
Bild 14
Nu till "Stora sekundärdrevet"
Innan jag pressar loss drevet mäter jag "utsticket"
OBS!
21,6mm i detta fall men mät på din moppe för säkerhetsskull


Bild
Bild 15
Pressa loss Stora sekundärdrevet från axeln
Och pressa sedan dit det nya
OBS!
Enligt Malossis instruktion skall detta också att utföra detta med hjälp av ett skruvstäd..
GLÖM INTE ATT MÄTA IN "UTSTICKET" IGEN!


Bild
Bild 16
Sedan monteras "Stora sekundärdrevet"

Bild
Bild 17
Sedan de två brickorna (tunna ytterst)

Bild
Bild 18
Sedan Polini - Växellådskåpan med lilla primärdrevet

Bild
Bild 19
Sedan skruvar du bara fast kåpan
Tips
- Korsdra bultarna


Bild
Bild 20
Snurra på axlarna och lyssna efter missljud

Bild
Bild 21
Fyll på transmissionsolja

Bild
Jag använder Galp - Transvex TDL 80w-90 (125ml)
Tips - Klicka på bilden för att komma till butiken

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=5ZtDuNojm6Y" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=5ZtDuNojm6Y" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Starta en Youtubeprenumeration för att följ mitt fortsatta projekt för att lära dig mer om Aerox


Starta en Youtubeprenumeration för att följ mitt fortsatta projekt för att lära dig mer om Aerox



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerox guide: Byta slutväxel och räkna ut drevning
InläggPostat: mån 04 feb 2013, 22:32 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2325
Ort: Luleå
Aerox Guide 17: Replacing the secondary gear

Bild
What is what?
The blue highlighted drives are Primary gears
The green highlighted drives are Secondary gears


My Aerox original Gearing consisted of the following :
Primary Drive: 13/52
Secondary Drive: 14/43
This gives a ratio "RF" of 12.3
(RF = Reduction Factor)

A lower RF provides a higher gear, but it does not always give a higher top speed,
because the moped must cope using the heavier gear.
As always you get to try their way to find the ultimate setup.


Bild
Pic 01
Malossi-Primary gears 13/44


Bild
Pic 02
Malossi - secondary gear 14/43


Bild
Pic 03
Polini - Gearbox Cover


Note
- You can perform the job with the engine mounted on the scooter.
- However, you must loosen the center bolt that sits on the rear wheel to release the secondary drive.


Bild
Pic 04
Unscrew the bolts on the gear cover
Note that two of the bolts are longer than the other

Note
- I have emptied the transmission oil in advance


Bild
Pic 05
Remove the two washers from the small secondary drive

Note
- The thinner sits at the far end


Bild
Pic 06
Lift out secondary gear

Bild
Pic 07
Remove Large Primary and secondary small gears
These gears are pressed together


Bild
Pic 08
Clean the gearbox then it's time for the new gears

Note
Is the engine old, it may be time to replace the bearings also
Or if you had contaminated transmissionoil


Bild
Pic 09
Old gears on the left and the new at the right


Bild
Pic 10
I mount the first primary drive in the new gear cover

Note
- First heat the bearing to maximum 120 celsius with a heat gun
- Cool the primary drive with cooling spray (or put it in the freezer overnight)


Bild
Pic 11
Then you should easily be able to push the axle in place

Note
Viton seal (gland) was preinstalled on the gear cover


Bild
Pic 12
Large primary be pressed at Little secondary drive
I was lazy this time and used a 100-ton hydraulic press ..

Note
According to Malossis you could do this with the help of a vise ..
But leave it to a bike shop if you are unsure they might help you


Bild
Pic 13
Assemble small and large secondary primary gear in the gearbox

Bild
Pic 14
Now for the Big secondary drive
Before I presses off the gear, I measure how much end sticks out

Note
21.6 mm in this case, but the measure of your motorbike for safety's sake


Bild
Pic 15
Press off large secondary the gear from the shaft
And then there press the new in place

Note
According Malossis instruction shall also accomplish this by using a vise ..
DO NOT FORGET TO MEASURE HOW MUCH IT`S STICKS OUT!


Bild
Pic 16
Fit Large secondary gear


Bild
Pic 17
Then the two washers


Bild
Pic 18
Then Polini - gear cover with small primary gear


Bild
Pic 19
Then you just secure the cover with the bolts


Bild
Pic 20
Rotate the shafts and listen for abnormal sounds


Bild
Pic 21
Fill the transmissionoil




In Swedish ...



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Aerox guide: Byta slutväxel och räkna ut drevning
InläggPostat: mån 04 feb 2013, 23:53 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1534
Ort: Stockholm
:tummeupp:
Ännu ett bra jobb!



_________________
Bild
Suzuki GSX 750 ES
Offline
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron