Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 13:42




 Sida 4 av 6 [ 258 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 05 nov 2012, 14:02 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Däck beställt.
Bild

Fälg beställt.
Bild

Hållaren till skivbromsen och däckventil är också beställda.

När det är monterat så blir det Akunar-avgassystemet som skall få en bra passform...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 08 nov 2012, 12:55 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har fått prylarna men hållaren till skivbromsen är lite för kort...
Hålet för att skruva fast hållaren i motorblocket felar ca: 1,5 cm. Den ser även lite annorlunda ut mot originalet som sitter på. Det är mycket möjligt att den passar på en QT-/ Sport... men inte på min BT125T-2 i alla fall.
Pinalen ska skicka en annan modell, vi får se om den passar.
EDIT:
Den andra hållaren till skivbromsen som Pinalen skickade passade!

Hur som helst så satte jag dit däcket på fälgen och det gick utan problem, såg riktigt fett ut eftersom det jag köpte var ett 140/70 12" däck. Glad i hågen så skulle jag sätta dit det på motorn och märker då att fälgen inte passar. Fälgens centrum är alldeles för litet. Fattas ungefär 2cm i diameter för att det skall passa!

Idag så monterade jag Michelin däcket på 125:an istället för på trim-motorn.
Tog bort fälgen och plockade av det gamla däcket vilket till min förvåning endast 110 brett! När däcket var av så kollade jag blocket och hur det ser ut där fälgen skall fästas. Till min förvåning så är det mindre än på trim-blocket som jag fick från GY6! Jag misstänker att block-halvan kan vara till en 125:a med trumbroms och inte skivbroms som jag har.
Skall kontakta GY6 och höra vad de har att säga om det här.
Det är ju fan, måste riva isär hela trim-motorn. Den här blockhalvan har verkligen strulat, lagrets passning och nu fälgen.

Pinalens fälg skall egentligen passa men eftersom trim-blocket jag har är annorlunda än original så var det som felade!

Avgassystemet är nästan helt klart...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 11 nov 2012, 12:24 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag kollade specen på min 125:a och det ska tydligen sitta smalare hjul bak än fram?!!!
Är det skämt eller....



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 12 nov 2012, 09:15 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Det var inga som helst problem med att få dit 140 däcket.
Finns plats för lite mer bredd också!
Men det är svårt att hitta bredare däck till 12" och jag tror inte jag behöver bredare heller...

När det gäller diametern så är nya däcket 0,4% mindre



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 26 nov 2012, 22:16 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
En ny vänster blockhalva är beställd, den här skall då vara 12" och till en motor med skivbroms!
Tyvärr så är den inte borrad för större cylindrar så jag får väl slipa ur den så det fungerar med min set-up. Bara kul att ha något att göra.

Nu börjar man bli rätt snabb på att riva och plocka ihop en GY6 motor. ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 13:46 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Blockhalvan från http://www.4takt-shop.de/ kom idag

Blev positivt överraskad då blocket var komplett med alla lager och packboxar redan monterade! :tummeupp:
iofs så var det så på bilden på hemsidan men jag hade inte förväntat mig det!

Så nu har en extra uppsättning lager liggande för jag hade redan beställde de från GY6 ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 28 nov 2012, 21:51 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nya blockhalvan slipad och klar, så nu är 183cc motorn klar igen :)
Det ska bli riktigt roligt att testa den till våren med nytt avgassytem och C-mans topp



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 07 dec 2012, 00:46 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Fick lite prylar idag... Bland annat en A12 kamaxel som jag mätte upp.
Konstigt nog så ser det ut som om den lyfter mer än A14 kamaxeln :?: De kurvorna stämmer inte alls med vad den Franska siten anger på kammarna, ska dubbelkolla mina värden igen.
Sen kommer jag att införskaffa en A11 kamaxel också, det är den jag är mest sugen på att testa!

Har återigen sneglat på insprutning och varit i kontakt med Ecotrons http://www.ecotrons.com/Small_Engine_EFI_kit.html angående några frågor jag ville ha svar på.
De föreslog spjällhus på 28mm
Enda lilla problemet (förutom priset) är att bensinpumpen tar mellan 40-50W.
Har mina misstankar om att det kan vara lite för mycket även om Ecotrons säger att motorn skall klara det.
En lösning kan ju vara att byta till en tändplatta med 11 spolar för den ger mer kräm. Då måste man även byta svängljul och laddningsrelä också.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 07 dec 2012, 21:14 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Samma EFI-kit finns hos http://www.mbe-motorsports.com/catalog/index.php



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 09 dec 2012, 00:37 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag vet att MBE har en liknande men tydligen så suger deras support!
Ecotrons support lovordas i amerkanska forum. Jag märkte ju också själv hur snabbt de svarade på mail.
Har man problem med sitt EFI kit så skickar man över en logg till dem och du får tillbaka en uppdaterad mappning till ECU'n från supporten.

Det kommer med all säkerhet att bli ett kit från Ecotrons... :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 09 dec 2012, 01:07 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Akunars avgassytem info:
Grenröret börjar på 27 mm och sedan går det över till 30 mm för att steppas upp ytterligare precis innan ljuddämparen.
Jag kan använda 27mm för att jag har gjort om anpassningen av top-grenrör.
Avgassystemet kommer i alla fall inte att hindra avgaserna från att komma ut. ;)

Bild
Har inte gjort klart fästet för ljuddämparen ännu

Bild

Har inte startat upp den med det här systemet ännu.
Petade i A12 kammen också för skojs skull.
Så just nu är den här motorn 150 cc, A12 kam och 24mm förgasare och den toppar nog 110-115 km/h, gjorde det i alla fall med A8 kam...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 09 dec 2012, 02:16 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1092
Ort: Lindome, gbg
Riktigt snyggt :tummeupp:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 09 dec 2012, 10:37 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
wilds skrev:
Jag vet att MBE har en liknande men tydligen så suger deras support!
Ecotrons support lovordas i amerkanska forum. Jag märkte ju också själv hur snabbt de svarade på mail.
Har man problem med sitt EFI kit så skickar man över en logg till dem och du får tillbaka en uppdaterad mappning till ECU'n från supporten.

Det kommer med all säkerhet att bli ett kit från Ecotrons... :)


Låter bra, har läst en del om folk som haft problem med MBE, lång leveranstid och dålig support.. Har varit sugen på att skaffa sprut, men inte riktigt vågat.



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 10 dec 2012, 18:21 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 22 nov 2012, 14:57
Inlägg: 24
Jag har varit i kontakt med MBE jag också...........Vilken stolle....När jag började fråga om tekniska saker som hk med 180CC kit och sånt och vilka resultat hans EFI system har...då idiotförklarade han mej.......Och tyckte att det var inga som helst problem med något.

Han får inte mina pengar....


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 22:17 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Grenröret kommer att levereras till Akunar på tisdag.
Innan jag skickade ner det så var jag tvungen att provstarta lite grann för att lyssna på ljudet. Det lät riktigt bra och inte alltför högt heller. :D :tummeupp:

Har en diskussion med Akunar om vilken storlek vi skall ta på början av grenröret.
Det måste ju vara väldigt smidigt och enkelt så att alla kan köpa det utan att behöva göra om sin avgasport. Samtidigt så skall det vara ett riktigt vettigt trimrör som verkligen gör skäl för namnet trimrör. De har ju kunnandet så de måste ju kunna räkna ut om det skulle fungera med att använda ett första rör som börjar på 24mm och sedan steppa upp det i storlek så att flödet blir bra.
När jag sedan fått upp det nya och provmonterat och gett mitt godkännande så kommer ett riktigt bra GY6 125cc avgassystem att finnas till försäljning via deras hemsida.

De har en bra inställning måste jag säga.
Jag har ju skickat ner ett antal bilder och mått på mail och då svarar Ranunka så här: "Your wish is my command. I have printed it all and will go over it with you when it arrives before doing anything of course"



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 28 dec 2012, 11:46 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu tar vi nästa steg på denna motor

Installation av en elektronisk insprutning som även styr tändningen.
Kittet kommer från Ecotrons.
Ni kan följa det här: http://scooterdoctors.egetforum.se/guide-inkoppling-av-insprutning-till-gy6-motorer-t1470.html

Eventuellt hinner jag med en uppstart av motorn i helgen med insprutnings systemet.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 17:16 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har skjutit över den riktiga mappningen och startat upp.
Lät den stå på tomgång tills den blev varm och sedan testade jag gasen i olika lägen och responsen var absolut direkt.
Så fort man rörde gasen så reagerade den, mycket imponerande...

Fick besked från Akunar att de är klara med grenröret och skickar upp det nästa vecka. :D
Den slutgiltiga inställningen av elektroniken blir ju med Akunars avgassystem så det blir ingen testrunda förrän deras system sitter på.

Bild
Så här ser det ut nu för tiden när jag "mekar" :D
Hur ser det ut när ni mekar? :rulla:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 05 jan 2013, 18:26 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
Vill ha.. :cry:

Kanske vid ett annat tillfälle :vissla:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 17:04 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Så här direkt märker man hur jäkla snabbt motorn startar, startmotorn hinner knappt slå till förrän motorn är igång.
Reaktionen på gaspådrag är också markant mycket bättre. Ska bli kul att åka ut och testa på landsväg sen...

Det första steget är nu att få till en jämn och bra gång över hela registret och sedan koppla in lambda sensorn för den sista fininställningen av alla parametrar.

Nu är det nog bara oljekylare som fattas!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 28 jan 2013, 12:13 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu har grenröret från Akunar kommit! :D :hotpepper:
Nu skall det bara provmonteras så får vi se om passformen är lika bra som grenröret ser ut.
Är allt OK så meddelar jag Akunar och de lägger upp avgassystemet på deras hemsida (http://www.akunar.com) till försäljning.
De har gjort ett proffsigt jobb och följt mina instruktioner och bilder jag skickade ner.

Bild
Anslutningen vid topplocket är på 25mm som sedan gradvis steppas upp till 30, 32 och 35mm.

Bild
Flänsen för att fästa grenröret sitter löst vilket gör att man kan vrida grenröret vid montering.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 28 jan 2013, 22:14 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Grenröret passade perfekt, alla böjar och vinklar var rätt! :D

Bild
Nu ska jag bara göra ett stabiliserings fäste till ljuddämparen, men det är enkelt. Sedan skall hållaren för Lambda-sensorn svetsas dit.
Har ju inge bråttom med tanke på årstiden...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 03 feb 2013, 13:07 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu är avgassystemet till försäljning på Akunars hemsida.
Det är ett otroligt bra avgas-system. Jag vet inget annat system som skulle vara bättre för trimmade GY6 125cc motorer.

Härligt namn på systemet! 8)
Kul att det valde att döpa det efter mig. :D
Bild
GY6 Wilds Edition



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 05 feb 2013, 11:02 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har bytt lampan för bromsljus och lyset bak till en LED modell. Eftersom den lampan inte belyser nummerskylten så ordnade jag det också.

Monterade en LED-belysning för nummerskylten.
Bild
Fräste upp ett litet hål i glaset och tätade med limpistolen runt LED-lampan.

Bild
Blev klart bättre belysning på skylten än med originalet.

Nästa pryl blir oljekylare.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 06 feb 2013, 22:05 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Måste ha något att göra så jag förberedde för oljekylaren...

Bild
Tanken är att oljekylaren skall sitta mitt bakom framhjulet och fästas i has-"plåten".
Ungefär där markeringen är.

Bild
Men det kommer ju att spruta upp skräp och skit från framhjulet rakt in i kylaren i så fall...
Alltså fick jag förlänga framskärmen så att det inte blir så.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 17 feb 2013, 01:32 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Testade att starta den idag med nya avgassytemet och det låter ok. Tomgången blev också perfekt...
Nu är det bara oljekylaren som skall på plats och ett nytt bredare framdäck.
Framdäcket blir samma sort som bakdäcket fast lite smalare: Michelin Power Pure SC 130/70 12

Har under tiden roat mig med att ordna lite mer flöde i ett GY6-avgassystem jag har liggande.
Så nu har jag tre olika avgassystem hemma: Original, ett GY6 och trim-systemet som sitter på.
Alltid bra att ha några liggande om något händer. :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 21 feb 2013, 23:03 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Det är väl flera som vill veta hur mycket en oljekylare sänker tempen på oljan.
Så jag monterade en oljetempmätare så jag kan se vilken temp oljan har när motorn är varmkörd utan oljekylare.
Sen när kylaren är monterad så får vi se hur mycket det gör...

Bild
Byter ut oljepluggen till en adapter som tempgivaren passar i.


Bild
Monterade tempmätaren från Biltema på luckan till handskfacket.

Tempgivaren med adapter.
Bild
Satte på en krympslang över kablarna från givaren.

De kan vara en bra idé att testa givaren och mätaren innan ni gör några hål i kåpor eller annat.
Koppla in alla kablarna enligt bifogad monteringsanvisning.
Stoppa ner givaren i kokande vatten och vrid på tändningen. Nu skall mätaren helt klart reagera!
Gör den inte det så är det felsökning på montaget eller så är givaren trasig...

Jag köpte adaptern på Twostroke och mätaren på Biltema. Tyvärr så var gängorna på givaren inte samma som i adaptern.
Det löstes med Dremeln, fräste upp hålet i adaptern och sedan på lite JB Weld på givaren och petade ner den i adaptern. Sitter som berget nu. ;)

Testade och startade upp motorn (blir lika förvånad varje gång när de startar så där direkt!).
Lät den stå lite på tomgång och efter en stund började mätaren att röra sig som den skall.
Stängde av. Väntar verkligen på barmark nu så jag kan ut o köra in EFI-kittet.

En annan sak att tänka på:
Efter montaget, kontollera så att kablarna inte kläms av centralstödets dämpargummi!



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 25 feb 2013, 22:05 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nya framdäcket sitter på nu, Michelin Power Pure SC 130/70 12
Dexons hemsida klassar tydligen 130 breda däck som bakdäck :vissla:
Bild
Egentligen borde man ha lika stora däck fram och bak. För bakdäcket har 4,4 cm större omkrets än framdäcket.
(Bara så ni vet så var det samma skillnad på original däcken fast då var det framdäcket som var 4,4 cm större.)

Måste tacka HasSse för tipset om dessa däck!
Har i.o.f.s. inte hunnit ut och testa dem än men de verkar bra.
Skön yta på dem, nästan lite kladdig och det borgar ju för bra grepp!

När jag ändå plockade bort fälgen så passade jag på att byta bromsbelägg också.
Bild

Nu är ju däck och bromsbelägg bytt både fram och bak så lite säkrare borde det bli.
Har också bytt lamporna till instrumentbelysningen och positionsljuset till LED-variant.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 27 feb 2013, 14:20 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu när 125:an nästan är klar så börjar ju hjärnan fundera över vad jag skall hitta på sen.
Har funderat på om jag eventuellt skall klämma upp motorn till 205 cc...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 27 feb 2013, 21:48 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1392
wilds skrev:
Nu när 125:an nästan är klar så börjar ju hjärnan fundera över vad jag skall hitta på sen.
Har funderat på om jag eventuellt skall klämma upp motorn till 205 cc...


Jo, man blir ju lite skadad av det här.. :mrgreen:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 01 mar 2013, 23:21 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Måste ha något att pyssla med så jag åkte och köpte ett fyrkantsrör i stål idag.
Jag ville göra ett nytt och stadigare fäste till avgassystemet.

Lite kapande, svetsande, slipande och spraylackande senare så var det klart.
Bild

och monterat...
Bild

Att materialkostnaden bara blev 40:- gör ju inget. ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 21:58 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Skönt att inte ha kvar den fula luftburken längre.

Bild
Allt blir så mycket enklare att komma åt...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 08 mar 2013, 23:01 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Våra motorer går ju varmt så jag har monterat en oljekylare. :)

Här är en bild på det som finns i paketet:
Bild

Från överkant vänster
Verktyg för att skruva fast anslutningen i motorn.
Spruta för att fylla slangarna och kylaren med olja innan uppstart av motorn.
Oljefilter (ska sitta på den utgående slangen från motorn).
Oljekylaren.
Slangklämmor.
Adaptern till motorn (ersätter den befintliga pluggen och det befintliga oljefiltret tas bort).
Glömde tyvärr fota de metallomspunna slangarna som följer med…

Montaget var inga problem.
Skruvade av hasplåten och måttade noggrant var jag skulle göra hålet för att den skulle få rum mellan ramen och hasplåten.
Sedan fäste jag kylaren med fyra bultar i hasplåten.
Bild

Bild
Längden på slangarna som följer med är tillräckliga för att montera kylaren längst fram på hasplåten.
Sedan drog jag slangarna på vänstra sidan av batterilådan och längs med ramen. Allt är skyddat av hasplåten.

Hur vet man då vilken slang som oljefiltret skall sitta på?
Jo, när ni monterat adaptern och sedan fyller på motorolja så kommer det att rinna ut olja ur den utgående kopplingen på adaptern!
Klipp av slangen på ett vettigt ställe och montera oljefiltret. Tänk bara på att vända oljefiltret åt rätt håll!

Bild
Oljefiltret monterade jag precis i slutet och ovanpå hasplåten (sitter vid den röda ringen) för att den inte skall utsättas för stänk o skit från framhjulet.
Filtret är enkelt att komma åt genom att skruva bort den nedre sido-kåpan av plast.
Sedan säkrade jag slangarna med buntband för att hindra de från att komma nära grenröret.

Inkopplingen i själva motorn får vänta en stund då jag först vill veta vilken temp oljan har när motorn körs som vanligt innan oljekylaren kopplas in.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 11 mar 2013, 22:25 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Provmonterade adaptern till oljekylaren på trim-motorn som står på bordet och märkte då några saker som kan vara bra att veta!

1. Det följer inte med någon O-ring till adaptern. Man får alltså flytta över o-ringen från original oljepluggen.
Flytta över den här o-ringen:
Bild

som sitter på denna oljeplugg:
Bild

så att adapter ser ut så här:
Bild

2. Gängorna på adapter var lite grova så adaptern var lite trög att skruva i blocket.
Behövdes bara lite smärgelduk och lite putsade på kanterna av gängorna så funkade det perfekt.

3. Nippeln som sitter under hålet som är in-ringat i rött på nedanstående bild är för utgående motorolja till oljekylaren.
Det är på slangen som sitter på den nippeln ni skall montera oljefiltret.
Bild

4. När ni sedan skruvar i adapter så tänk på att den lilla lösa saken ovanpå fjädern skall ner i ett hål i adapter. Det sitter en o-ring på den som skall täta (allt in-ringat i blått).
Går det trögt så gänga tillbaka adaptern igen och lirka dig fram så att den går ner i hålet. Det känns ganska tydligt för det går då att gänga i adaptern för hand utan våld.

Om ni tittar noga ser ni att jag gjorde ett märke (en liten rund prick på sidan av adaptern) med en körnare så jag enkelt ser vilken nippel som är utgående olja.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 16 mar 2013, 17:19 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu har jag varit ute på en kort testrunda!
Motorn som sitter på nu är helt original förutom att det sitter en 150cc cylinder på den.

Det är ju klart bättre än med en förgasare, drar iväg helt okej. Känns även starkare i uppförsbackar och motorn går väldigt jämt och skönt. :D
Det är mer direkt respons vid gaspådrag och det känns som man inte behöver hålla mer än halvgas för att ligga i 80-85 km/h. Toppfart vet jag ännu inte om det ändrats något, har inte testat det riktigt ännu. Fick någon avgassmäll ibland när jag släppte av på gasen och den kom vid lite lägre varvtal. Styrenheten är ju fortfarande under "självinlärning" och jag tyckte mig märka att avgassmällarna var på väg att avta ju längre jag körde.

Ska bli intressant att följa utvecklingen av självinlärningen av styrenheten och vad som händer med bensinförbrukningen.
Måste nog köra en del innan programmeringen av styrenheten är helt klar och sedan skall filerna i styrenheten skickas till Ecotrons för ytterligare optimering. :)

Enda missödet idag var att oljetempen hann gå upp till 70 grader och sen helt plötsligt flög visaren upp till 150 grader :?:
När jag kom hem kollade jag sensorn och en kabel hade gått av vid själva sensorn och tyvärr så går det inte att löda ihop det igen.
En ny sensor kostar bara 50:- så nästa gång jag åker förbi Biltema skaffar jag en ny.
Oljekylaren kommer i alla fall att kopplas in.

Sen när jag sätter på trim-motorn så börjar arbetet med optimering av styrenheten om. Det är ju en helt annan mappning som används för den motorn.
Men sen när optimeringarna är klara för bägge motorerna så är det bara att skjuta över rätt mappning via laptopen när jag skiftar motor.
Skönt att inte behöva hålla på med munstycken eller några andra inställningar.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 16 mar 2013, 21:44 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu är oljekylaren inkopplad.
Får väl ut och testa någon dag och se om oljekylaren blir varm.

Bild
Här är adapter inskruvad i motorn och slangarna monterade.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 21 mar 2013, 00:11 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Nu väntar jag på en Bluetooth adapter till insprutningen.
Med den monterad kan man se och logga allt i en Android telefon medans man kör! :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 00:24 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Bluetooth adaptern inkopplad.
Vädret börjar ta sig också, förhoppningsvis blir det en lite längre tur till helgen. :)

Ska tuna in styrenheten ordentligt på 150 cc motorn och spara mappningen.
Sen byter jag till trim-motorn och börjar om inställningen av insprutningen på den motorn ;)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tis 26 mar 2013, 20:26 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Vill kunna koppla bort Bluetooth adaptern enkelt när jag inte använder den.

Bild
Så jag lödde dit snabbkopplingar på kablarna.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 18:04 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jaha, då har jag varit ute och testat oljekylaren ordentligt.
Inga läckor eller andra problem. Allt fungerade precis som det skulle! :)
Oljekylaren blir ganska varm vilket ju är precis som väntat.
Den ska ju bli det för varm olja sugs in kylaren och betydligt svalare olja tillbaka till motorn.

Den här gången fick jag bara två avgassmällar under hela turen och det tyder ju på att styrenheten anpassat sig ytterligare.
Som det känns så kommer bränsleförbrukningen att gå ner en del eftersom jag inte alls behöver hålla lika mycket gas som med förgasaren.

Bluetooth funktionen testades också och den fungerade.
Nu ska jag bara komma på hur jag får ut de loggade filerna... :blush:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 01 apr 2013, 16:10 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Matt på Ecotrons gick igenom loggen jag spelade in med telefonen.
Allt var OK förutom att han tyckte motorn går lite snålt över hela registret. Han rekommenderade att ändra lite på ett värde i styrenheten och testa om det blir bättre.

Skönt när man inte behöver byta några munstycken eller nåt sånt! Det är bara koppla upp laptopen och skriva in ett nytt värde och sedan spara :tummeupp: :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 01 apr 2013, 19:22 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
fasen va härligt o slippa pilla me förgasaren och bara fixa de me datorn =)
Ditt avgassystem ser för övrigt brutalt nice ut :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: lör 06 apr 2013, 19:23 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Efter lite fin-tuning av styrenheten så tog jag ut den på en lite längre testrunda idag och den går riktigt bra nu! :D
Ökade bränslet lite och det var tydligen det enda som behövdes...

Jag är väldigt nöjd med insprutningen. Motorn går så mycket jämnare, lättare att starta, accelererar bättre, den är starkare och toppfarten gick nog upp lite.
I sommar slänger jag nog på trim motorn och ställer in systemet för den också.

Det här systemet kan varmt rekommenderas! :tummeupp:



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: sön 07 apr 2013, 15:56 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Testade lite olika värden för bensinen idag, vilket motsvarar att hålla på och byta munstycken i en förgasare.
Det tar bara 1 minut ungefär att "byta munstycke" och inte blir man skitig heller. :D 8)

Jag är så jäkla nöjd med insprutningen och garanterar att om ni investerar i en så lär ni inte bli besvikna.
Nu ska jag lusläsa tuningmanualen och se om jag hittar nåt annat värde att testa...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 09 maj 2013, 12:51 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Har nu kört flera dagar fram o tillbaka till jobbet och har en bättre uppfattning om hur den beter sig.

Motorn är så mycket jämnare i gången, reagerar snabbt på gaspådrag och accet upp till 85km/h är betydligt bättre. När man nått 90-95 behöver men inte hålla mycket gas alls.
Bensinförbrukningen gick upp till 0,36/mil. Har ju dock inte lekt färdigt med inställningarna för soppan ännu...

Oljekylaren fungerar perfekt, när man stannat och lägger handen på den så känner man hur varm oljan blir innan den kylts av. Den läckte lite vid ena anslutningen i kylaren men det var bara jag som missat att dra åt bulten lite.
Märker dock att jag skulle behöva ställa in CVT bättre så att den ligger kvar i det varvtal man har bäst drag. Det är något som får komma senare...

Senare i sommar skiftar jag över till trim-motorn och leker vidare. :)



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: fre 10 maj 2013, 22:43 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Blev så inspirerad av Jarlingars avgassystem så jag skar upp mitt originalsystem som bara låg till ingen nytta.
Rensade ur ljuddämparen från allt skit och behöll bara katalysatorn. Svetsade på ett perforerat inner-rör och packade ljuddämparen med dämparull.
Fixade även ett spjäll (DB-killer) i slutänden så att jag kan variera motståndet/ljudet efter önskemål...
Kommer senare att ordna så att grenröret blir av step-up typ...


Bild
Här är en bild på spjället (DB-killer) vid slutröret som håller 32 mm i innermått.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: mån 13 maj 2013, 17:37 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Tycker dock den brölar för mycket nu när jag kör med sportluftfilter, ska testa att göra om originalburken så att den passar på spjällhuset.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 16 maj 2013, 00:06 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 103
Ort: Östersund
Smutt med spjäll :tummeupp:

Ska bli intressant å se hur det funkar?

Jag har nog hamnat i tankarna på å skippa katten helt..!

Inbillar mig att Eco'n blivit mera högljudd efter ett tag nu!?

Tror det beror på värmen från katten!?
Att dämparullen inte tål den höga temperaturen?

Behöver den lilla längd som finns att tillgå i dämparen för å försöka få ner ljudnivån ytterligare då jag valt en väg utan spjäll.


Kul att man kunde bidra med lite inspiration :)



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 16 maj 2013, 12:25 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Jag kör med den här dämparullen
Den är lite grövre och håller bra.
Men det är klart att om det blir tokvarmt så påverkas den också. Men den har fungerat i andra dämpare i alla fall, dock har dem inte haft någon katt.
http://www.karlstrommotor.se/sv/articles/2.1879.882893/dep-silent-sport-premium-250g-ps-e
Bild



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: ons 29 maj 2013, 22:30 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
wilds skrev:
Har också bytt variator till en ny modell som har en typ av "slitsar" på skivorna med 12,5 gr. vikter.
Får se hur den modellen är angående kyla/slitage på remmen.
Jag är lite skeptisk till att de fräst igenom hela skivan på sidan mot variator-vikterna. Dem spåren är precis där vikterna ligger.
Misstänker att det kan komma in "remrester" på vikterna till slut. Får de hur det blir med det sen men man måste ju testa nya prylar och se hur det fungerar...
Bild

Jaha, då är utvärderingen färdig... Det blev som jag misstänkte en del remrester inne vid vikterna och innanför kåpan överhuvud taget. :tummened:
Det verkar som om slitsarna på skivorna sliter på remmen och det ser också ut som om GY6 fått veta det för denna variator säljs inte längre. ;)

Nu testar jag denna variator
Bild
Vikterna är lite större än de brukar vara, dem här är 20X17 i storlek. Har petat i 3 st. 14gr. och 3 st. 12gr. vikter i första testen.
Så där spontant tror jag på lite större vikter men får väl se om det ger något.

GY6 rekommenderade även en lite längre variatorrem, 849 istället för 842. Så den sitter på nu...

För övrigt så gick motorn lite snålt så jag ökade insprutet lite grann så får vi se på stiftet lite senare hur det ser ut.

Hoppas bara det inte regnar imorgon...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 125cc Trimning
InläggPostat: tor 30 maj 2013, 08:30 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1720
Ort: Stockholm
Positivt överraskad!
Helt klart gjorde denna set-up att motorn varvar mindre och att motorn nu mer verkar ligga i det varvtal där effekten är bättre.
Drar iväg bra och lätt att ligga i 100-105 km/h och klart tystare med original luftrenare.

Skulle kunna leka med utväxlingen på den här motorn också med det får vara, ska snart byta till trim-motorn i alla fall.
Skall dock inhandla en till sådan här variator och rem till den motorn också.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 1000
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 4 av 6 [ 258 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: