Aktuellt datum och tid: mån 22 okt 2018, 09:15

Sida 1 av 1 [ 27 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Planing och portning av topplock
InläggPostat: tis 10 apr 2012, 11:38 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Varför planar man ett topplock?
Planing av topp gör man av två orsaker:
1. För att få ytan mot cylindern helt rak.
2. För att öka kompressionen.

Varför portar man ett topplock?
För att flödesförbättra kanalerna på toppen och därmed fylla cylinder med mer bränsle/luft blandning och förbättra flödet ut ur cylindern.
Viktigt vid portning är man inte tar för mycket i portarna. På avgas-sidan bör man ta lite mindre jämfört med insugskanalen.
De här motorerna har en förmåga att generera mycket värme så jag skulle rekommendera att vara lite försiktigare här. Man brukar säga att 85% av ventilstorleken är max.
Målet är att det skall vara så jämt och fint som möjligt och sakta smalna av ju längre in mot ventilen man kommer.
Inga skarpa kanter någonstans, allt för att ge bra hastighet på bränsle/luft blandningen.

Demontera ventilerna innan du gör detta och var försiktig så att du inte förstör ventilsäten. Ventilstyrningen på avgassidan skulle jag nog låta bli att bearbeta.
När du är klar så rengör toppen ordentligt från allt slipmaterial som har en förmåga att leta sig in överallt i toppen.

Se upp med att ta för mycket på ovansidan av kanalerna.
Då kan det bli som för mig när jag testade ett nytt fräs-stift som var lite för bra ;)
Bild
Toppen ligger alltså upp och ner på bilden.
Den gula markeringen är ventilsätet, det inringade med rött är ett hål upp till ventilfjädern....
-----------------------------------------------------------------------
Start av guiden

I lördags påbörjas jobbet med att förvandla en medioker topp till en Pro-Stock variant! :meka:
Toppen på nedanstående bilder är helt orörd.

Avgas
Bild Bild
Bild Bild

Insug
Bild Bild
Bild Bild
-----------------------------------------------------------------------
Kan ni tänka er hur det skulle ha varit att studera Michelangelo när han målade Mona Lisa, att få ha sett det mästerverket växa fram?
Det var vad jag upplevde idag. Jag såg ett geni i arbete... 8)

Även när jag nu sett hur C-man gjorde så kan jag direkt säga att jag skulle ha svårt att göra samma sak själv nu direkt efteråt.
Jag har inte den kunskapen om hur luft i hög fart kommer att bete sig.
Att se hur han arbetade fram en kanal som är så genomtänkt var fantastiskt.
Att ha den känslan för att kunna se en kanal som inte finns där från början och att arbeta fram den ur materialet är imponerande!
Det märks att det ligger massor av timmars tankar och övning bakom det.

Hur gick det då med min idé jag skulle bolla med honom?
Den avfördes för att spåren som jag föreslog skulle ha sotat igen relativt fort. Tanken i sig var god, men det håller inte om man hela tiden skall ta bort toppen för att hålla spåren rena.

Här är första bilden från projektet:
Bild
Skydda ventilsätet innan du börjar!

Bild
Spån, och det är bara från insuget!!!!

C-man skrev:
Måste börja med att tacka för en rolig dag!

Det är jag som skall tacka!
Wilds

Resten av texten är C-man's egna ord!

Det hela med portning är att styra luftströmmen turbulensfritt som möjligt, och denna topp är "rätt" bra konstruerad, ok allt kan bli bättre!
Men då börjar jag med lite bildförklaringar:

Bild
Här har jag rätat ut den undre radien på kanalen så mycket jag jag kände mig trygg med, vilket är mycket rakt på denna topp!
Jag skar även lite i sätet och den kommer flöda hejdlöst luften har inte en möjlighet att fästa på något där.

Bild
Denna bild är för att ni skall kunna se hur mycket material jag har avverkat, och hur jag tvingar luften att gå den väg JAG tvingar den.
Jag tvingar flödet att mjukt dela sig med eggen jag slipar till av överskotts materialet kring styrningen(och det är mycket att jobba med på dessa toppar)
Men när bilden togs var jag långt från färdig med den sidan, sen handlar det om att få till exakt samma form och materialavverkan på andra sidan, blir det inte exakt kommer luften ta den lättaste vägen, och då når man inte önskad funktion!

Bild
Det som ser ut som en trekant är det jag kallar eggen, den är vass!
Den är där för att klyva luftströmmen.
Det gick år dryga halva tuben JB för att fylla upp grytan under ventilen, jag fattar inte varför dom alltid skall envisas att använda en dildo till gjutning av kanaler!?
Men mycket av JBn skall avverkas i morgon, det kan kännas lite märkligt att lägga upp så mycket JB för att sedan slipa bort den igen, men det beror på att jag behöver mycket material att jobba med, det är långt från att bara ta bort material ur toppen, ett stort hål flödar bra under statiska förhållanden men en motor är inte statisk, den jobbar med pulser och inte bara åt ett håll det är backpulsen som suger in soppa mixen.

Bild

Bild
Ja här har jag jag bara tagit bort rena stoppklossar för avgasflödet, inget är gjort åt kanalens diameter då dom som vanligt är för vida i min syn på det hela, jag vill ha ett visst mottryck på avgassidan så gaserna inte bara flödar rätt igenom toppen under overlapet på kammen.
Så mycket mer finns inte att förklara.

Jag vill avsluta med att säga att detta är en konstform som vi är rätt få att bemästra, visst det är en guide men jag rekommenderar ingen att göra detta själv då ni garanterat kommer sabba ett gäng toppar innan ni är i närheten av att lyckas, det är billigare att be mig göra det!
Visst ett portjobb kostar en hel del pengar, men man bör ha i åtanke att vi pratar ca 2arbetsdagar för att göra det rätt!
Skulle tippa på att slipstiftet snurrade i ca 6timmar idag!
Och jag känner mig fortfarande lätt domnad i handen av vibrationerna!
---------------------------------------------------------------------------------------
Här har vi bilder på färdigt resultat!
Eftersom det är en dyr erfarenhet att skaffa sig så har C-man valt att censurera bilder lite.

Kommentarer till bilderna kommer strax från C-man...

C-man här(jag kliver i i tråden och skriver direkt i den):
Censuren är för att det har kostat mig otroligt mycket pengar, och än mer tid att ta mig dit jag är i dag, hoppas ni har viss förståelse för det!

Bild

Här har ni en halv kanal, blank och fin men inte för blank jag slipar bort alla spår av frässtiftet med 240papper.
Och som ni ser är det inte mycket plast kvar, men formen är nu i full race utförande, med en knivskarp egg.

Bild
Här är avgaskanalen den har jag som tidigare sa inte gjort mycket åt, men nu är den blank och fin så gaserna kan flöda lite lättare.

Bild

Bild
Det är inte helt lätt att fota såna här saker, men ni ser på ett ungefär hur mycket/lite plast det är kvar, men det finns inga genvägar till att kunna få till radien på annat vis,pottan skall fyllas mellan ventilsäte och styrning, då går det åt plast!
Sen är det "bara" att jobba fram den form man önskar, det finns några olika skolor men denna är prostock som jag kallar den, tanken bakom det är att det är en variomat driven motor så den ska få smaka på MAX flöde, sen får justeringen av karaktären skötas av just varioatorn.
På en växlad motor styr jag karaktären med hjälp av kanalform och diameter på hålet.

Bild
Som ni kan ana här så är hela grytan borta och inga virvlar kan bildas runt ventilen.
Och även här följer den exakt samma milda radie som jag tagit redan från insugsfästet i toppen.
Så vill ni veta något så var inte blyga att fråga jag kommer svara så gått jag kan.(slutskrivet av C-man)

Det sista C-man sa till mig var att jag skulle polera upp förbranningrummet.
Ett jäkla putsande men ordern är utförd!
Bild
------------------------------------------------------------------------

Man kanske kan tycka att det är dyrt att lämna iväg en topp för portning, men om vi skulle kolla vad en sån här portning skulle kosta om du vill göra det själv?

Vi förutsätter att du redan har:
En bra kompressor. (och inget litet skit, minst 100l och då är vi uppe på 3-5000:-)
En bra slipmaskin till kompressorn. (200:-)
en Dremel (1000:-)

Nu skall du köpa in bra slipstift och det blir säkert 1000-1100:- (själv köpte jag stift för 1400:-)
Ett topplock (400-700:-)
JB Weld (ca: 400:-)
Skit det börjar redan dra iväg pengar och du har inte ens börjat...

Nu skall du försöka fixa till toppen själv och gör du bort dig så tillkommer kostnaden för en topp varje gång...

Slutsats: Det är nog fasen bäst att lämna bort den och få det professionellt gjort. Snacka med C-man!

Senast redigerad av wilds tor 12 apr 2012, 17:32, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik: Re: Guide: Planing och portning av topplock
InläggPostat: ons 11 apr 2012, 04:22 
Moderator
Moderator

Alla kina toppar jag sett saknar accelerationszon och är i kraftigt behov av lite plastning och bortslipning av vulgärt stora ventilstyrningar.

Min kines 125a ligger idag på 178cc och 23,47hk, vilket är över hållbarhets nivån för blocket, och detta med en simpel PE28 förgasare, men har en fcr28 liggandes om jag skulle behöva nå 25-27hk.
Men hållfastheten i Jumjum(kinaalu) är inte där ännu.

InläggPostat: ons 11 apr 2012, 10:19 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Det är ju inte precis en pendlarmotor du har och inte speciellt ekonomisk ur "spara pengar" synpunkt. :rulla:

Ventilsätena och styrningarna är ju inte roliga på de här topparna. Där finns det en hel del att göra där för att förbättra dem med slipstiften.
Men att ge sig på styrningarna tror jag igen inte är bra för den vanliga användaren. Risken är för stor att man förstör dem och står där med skägget i brevlådan och en värdelös topp.

Kan misstänka att du har delar som "vanligt" folk skulle drömma om, men för mig är det tyvärr inte aktuellt.
Prylarna du har är troligtvis raceprylar (Taiada) som vi andra inte kommer att använda för att det kräver att man även har andra delar för att det skall vara vettigt att man petar i dem i motorn.
Taida är ju "top-end" prylar och man får betala "lite" mer för dem. "Man får vad man betalar för" stämmer verkligen och vill man verkligen gå all-in så är det dem prylarna som gäller.
Det går ju att beställa en "crate motor" runt 200cc med Taiada prylar men då snackar vi mycket pengar, runt 11"! Man skulle ju i alla fall kunna göra wheelies med den då :)

23hk ur 178cc är ju för fasen skrämmande!!!! Jag skulle vara livrädd för att den skulle explodera om jag satt på den.
Jag fattar inte att prylarna håller... Hur långa är racen och hur mycket underhåll har du på den?

Bara för att stilla min egen nyfikenhet, vid vilket varvtal plockar du ur 23hk?

Kör du några race här i Sverige (i Sthlm-området), skulle vara intressant att komma och kolla en gång?

InläggPostat: fre 13 apr 2012, 23:46 
Moderator
Moderator

När det gäller mina race motorer så har jag aldrig tänkt på ekonomi, finns det något tråkigare?
En race motor e just en race motor Och när det krävs en förare på 100kg+ och 4man puttande för att starta med dubbla decomps så är man nära Max av vad som går att ta ut!

InläggPostat: lör 14 apr 2012, 00:09 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

C-man skrev:
När det gäller mina race motorer så har jag aldrig tänkt på ekonomi, finns det något tråkigare?
En race motor e just en race motor Och när det krävs en förare på 100kg+ och 4man puttande för att starta med dubbla decomps så är man nära Max av vad som går att ta ut!

Det är f-n ingen motor du har!
Det måste vara nånting som någon slängt flera burkar med steroider i och sedan matat förgasaren med samma sak fast i flytande form.

InläggPostat: mån 16 apr 2012, 22:28 
Moderator
Moderator

Planerna går vidare med Wilds topp, så här ser det ut i dag: Ny topp med största möjliga ventiler skall beställas av Wilds sen kommer jag massera den, och tillföra plast för att resa kanalen MAX, eliminera "grytan" under ventilen (beroende på hur hög) finjustera styrningen, och bygga upp en acc-zon i kanalen, sen får vi hoppas att vev och block håller!
Vi kommer göra en guide till det jobbet, och det är första gången jag delar med mig av mina kunskaper, och det tar imot en aning!
Dom toppar jag sålt har köparen fått skriva på ett kontrakt på att INGA bilder får publiceras på mina portningar
Men även om nu bilder kommer så måste jag säga att det är inte helt lätt att se hur ett flöde kommer te sig i en kanal, det kräver en heldel erfarenhet för att få det hela rätt, och med denna topp så är det inte helt omöjligt att jag kommer vara tvungen att justera den 3-4gånger innan den är perfekt! (första gången jag ser just denna topp!)
men kraftigt ökad effekt kan jag utlova ändå, trots att jag inte sett toppen IRL, men INGEN topp är gjuten för optimalt flöde, det är för dyrt att producera den gjutformen!
Inte änns CRF450 toppen är optimal, när jag grottade i en sådan så brann först kopplingen, sen när det va löst sprängdes lådan på bänken vid 57hk!(samma bänk med orginalmotor gav 38hk).

Hoppas att prylarna i övrigt håller, för här kommer jag jaga fyllnadsgrad!
Det som kan hämma mig är att Wilds kan hitta en vild kam nog för jobbet!(men det finns ju alltid Crower-cams som skräddarsyr för behovet!)
Och jag pratade just med min leverantör av plast, och det finns bara en tub att frambringa idag(brukar räcka till 3kanaler!).
Men sen måste jag köpa 6tuber i stöten, och dom kostar ca 300kr st!
Det funkar inte med någon annan plast, jag har provat alla sorter!
Det finns en annan plast som funkar, men den kostar 2500dollar för 2st 5gl hinkar(för v8 plastning a´la top-fule)

Men det kommer bli skit kul att se hur en variomat funkar med en maxad topp! (gissar att en del problem kommer uppstå!)

InläggPostat: tis 17 apr 2012, 00:16 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

C-man skrev:
(gissar att en del problem kommer uppstå!)

Det låter som ngt du är van vid problem alltså? ;)
Kommer att följas med spänning!

InläggPostat: tis 17 apr 2012, 00:34 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Ser också en del problem på horisonten...

Att jag skulle hämma honom!!! Kommer ju knapp att våga starta den. :o
När det gäller kamaxel så får jag nog ta det stegvis för att se vad som händer med motorn och variatorn. Känner redan nu lukten av brända drivremmar... :rulla:
Jag kan ju inte direkt säga att den kommer att vara en vanlig pendlar 125:a, till och från jobbet efter detta :twisted: .
Helst vill man att den skall vara körbar. Man vill ju inte gärna stå där med världens topp och känna att den går ju f-n inte att använda för att resten inte pallar med det!
Därför blir det nog en stegvis ökning för att se vad toppen kan klämma ur sig och vad resten pallar med.

InläggPostat: tis 17 apr 2012, 01:27 
Moderator
Moderator

HasSse666 skrev:
C-man skrev:
(gissar att en del problem kommer uppstå!)

Det låter som ngt du är van vid problem alltså? ;)
Kommer att följas med spänning!

Till dom motorerna jag e "van" att jobba med har jag ett 10tal vevar och block hemma till!
Och där vet jag mina begränsningar!
Men nu pratar vi en drivning jag har ytterst liten erfarenhet av, så det kan säga PANG vid första gaspådraget!
Jag har ingen ANING om vad prylarna håller för!
Allt jag vet är att det kommer bli en PRO-STOCK portning!
Sen e resten Wilds problem att få det att hålla!
Men jag rekommenderar att nolla veven och vara moderat på gasen dom första 10milen!
Och bra jävla lager e nog allt att rekommendera!
Men det e inga nyheter för Wilds skulle jag tro!
Det känns inte som att han e född igår!
Men som jag sagt tidigare, det handlar om att finna en kan som kommer nå toppen!
för toppen kommer flöda och packa som inget annat!
Men kammen kommer bli dyr, för crower är inte medlemmar på forat och ställer upp med gratis timmar!
Och för att maxa mina toppar krävs en redigt vass kam!
Det kan jag lova, glöm tomgång under 2500-3000rpm!
en orginaltändning kommer inte hålla måttet!(och ingen billig innerrotortändning för den delen) den billigaste som funkat för mig ligger på 700dollar!(Daytona/nippon-denso)
Men min fråga är vad kommer vika sig först??

InläggPostat: tis 17 apr 2012, 01:47 
Moderator
Moderator

jag ser ETT stort problem: HUR skall vi starta den?
Mina motorer brukar inte gå att kicka: då sticker blocket!
Elstart? 24V??
Om man kör elektrisk rullstart hur mycket behöver den rulla?
Jag skulle ärligt tro att du behöver fundera lite på en BRA dekomp lösning, det kommer behövas!
Eller rullstart i typ 50km/h!
Med fyllnadsgraden som mina toppar ger är dom MYCKET svårstartade, fast med startkablar och bilbatteri kan det ju gå????
Men nästan alla mina motorer har dött vid uppstart!
Fan vill inte döda tråden innan vi kommit igång, så jag får väl lova att inte gå all in! (men det e fan inte lätt! som att sätta på en 19årig blondin med halva skaftet)
Men det e klart med den kammen du har är vi nog där!(och börjar vi med orginalkam kan vi vara rätt säkra!)

InläggPostat: tis 17 apr 2012, 09:49 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Även om jag skulle vara Usain Bolt så kan jag ju f-n inte rulla igång den i 50km/h. :o
Den skall ju gå att starta enkelt och helst med vanlig elstart. Kickarna på dem här är ju inte precis kända för att hålla speciellt bra.

Citera:
Men det e klart med den kammen du har är vi nog där!(och börjar vi med orginalkam kan vi vara rätt säkra!)

:peka: Ja, du får nog hålla igen en hel del!
Och samtidigt är ju det bra för då avslöjas inte dina kunskaper i allt för stor grad.

InläggPostat: ons 18 apr 2012, 00:23 
Moderator
Moderator

Jo Jag lovar att hålla igen(HOST HOST)!
Ser inga som helst problem med det(förutom att jag har ingen som helst aning om vad dom orden betyder!)
Att bjuda in Breivik på lerduveskytte känns troligare att det lyckas än att be mig göra en snäll topp!
Men du står ju för kammen så du vinner :(
För ingen kedja är starkare än den svagaste länken :vissla:

InläggPostat: lör 21 apr 2012, 10:06 
80 km/h
80 km/h

Det finns på britalianracing . Är inte det något liknande.

http://www.britalianracing.se/index.php ... -weld.html

1270 mil

InläggPostat: lör 21 apr 2012, 15:32 
Moderator
Moderator

svenne61 skrev:
Det finns på britalianracing . Är inte det något liknande.

http://www.britalianracing.se/index.php ... -weld.html

Det är rätt sort, men i storpack!
Den håller i 25år och är grym till det mesta som i metall som behöver lagas!
Kan säga att jag fräste för djupt i en kolv natten innan en tävling och den kolven lagade jag med JB och den höll säsongen ut!

Inläggsrubrik: Re: Planing och portning av topplock
InläggPostat: tor 26 apr 2012, 20:09 
Moderator
Moderator

Kul att se vad man skall sätta stiftet i, det kommer bli en hel del avverkning av material och sedan en massa plast!
Å sedan kommer vi till den resta nya formen av kanalen, och va mycket alu det va runt styrningen, kan inte vara nå vidare flöde i den toppen i nuläget!
Men jag ser god potential för att få det riktigt bra efter massa arbete!
Det som kan vara ett problem är att jag tycker mig se att avgas kanalen är för stor för att kunna fräsa den rätt, det krävs ett visst motstånd i den kanalen för att få till bra fyllnadsgrad.
Men mer info och bilder kommer efter första dagen då det kommer slipas/fräsas och lägga plasten!

InläggPostat: sön 29 apr 2012, 01:04 
Moderator
Moderator

Tror mig ha funnit rullvippor och det yttersta i avgassystem till din motor med!
Håller den då äter jag min hatt!

InläggPostat: sön 29 apr 2012, 12:08 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Väldigt intressant läsning, jag har själv portat toppen på ena moppen här hemma och det ser inte riktigt likadant ut. :mrgreen:

Den toppen skulle C-man antagligen gråta över, men som sagt.. Nu går den moppen tillräckligt fort ändå, annars hade jag nog provat med en ny topp och mera följt anvisningarna här. Bra jobbat och snygga, informativa bilder grabbar. :tummeupp:

InläggPostat: mån 30 apr 2012, 00:28 
Moderator
Moderator

det är väl så!
Hade bara önskat att jag kunde börja ösa ur kunskapens brunn!

Men som du tidigare sagt så avråder jag folk från att följa denna guide, det blir billigare och betydligt bättre att kontakta mig kring detta!
Detta är inte lätt, fast det såg nog rätt lätt ut när jag gjorde det, men med några hundra toppar finns viss vana!

Och Wildes tycker du bilderna ger din topp samma känsla som när du ser den med ögat, jag är inte nöjd med bilderna, men jätte nöjd med toppen om jag uttrycker mig så!

InläggPostat: mån 30 apr 2012, 08:26 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

C-man skrev:
det är väl så!
Men som du tidigare sagt så avråder jag folk från att följa denna guide, det blir billigare och betydligt bättre att kontakta mig kring detta!
Detta är inte lätt, fast det såg nog rätt lätt ut när jag gjorde det, men med några hundra toppar finns viss vana!

Och Wildes tycker du bilderna ger din topp samma känsla som när du ser den med ögat, jag är inte nöjd med bilderna, men jätte nöjd med toppen om jag uttrycker mig så!

Toppen gör sig absolut inte rättvisa på bilderna! Den är dubbelt så bra i verkligheten....

Har nu fått svar från Akunar angående ett Mio avgassystem.
Om jag tar ett sådant system kommer det att krävas lite kapning och svetsning av mitt eget grenrör för att få systemet att passa min modell.
I och för sig kunde de modifiera ett Mio-system så att det skulle passa, men jag måste då skicka ner mitt eget system så att de får måtten...
Vi får se vart det leder...

Om jag får tid idag så kommer toppen att skruvas på, men jag vet inte om jag vågar starta den.
Skulle vilja ha en fjärrstart så jag kan stå 10m bort när den river igång ;)

InläggPostat: mån 30 apr 2012, 10:14 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Jag vet inte hur bevandrade ni är när det gäller portning...
Men alla som har hållit på med motorer på lite högre nivå och varit inne på portning av toplock vet vem "Grottis" var.

"Grottis" (R.I.P) var nog ansedd som lite av en guru när det gällde portning. Ville man plocka ut hästkrafter var det dit man skickade topparna.
Tydligen skall C-man ha fått en topp att flöda mer än Grottis fick, och det vill i så fall inte säga lite....
Inte för att förringa C-mans kunskaper men utvecklingen av portning har gått framåt. Men att slå Grottis i flöde på en topp är det fasen inte många som klarar!

InläggPostat: mån 30 apr 2012, 10:56 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Ventilfjädrar i titan är beställda nu.
Tror kanske det kan vara vettigt med denna topp.

InläggPostat: mån 30 apr 2012, 19:29 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Resultatet från provkörningen med nya toppen finns under 125cc Tuning :)

InläggPostat: lör 05 maj 2012, 23:36 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

hur portar jag toppen på bästa sätt utan att plasta och hålla på? går det ens elr kommer jag bara försämra flödet? kan ta bilder på toppen så ni får se hur den ser ut

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 00:56 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

det ska vara en pendlarmoppe med bra ork bara. om jag vill busa så har jag min aerox :tummeupp: :polis:

var ska jag slipa och var ska jag vara försiktig. måste få upp insugningsporten lite.

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 03:56 
Moderator
Moderator

Jag måste göra dig besviken Viktor, utan att plasta kommer man ingen vart!
Topparna är felgjutna!
som jag ser på det hela är alla kina toppar felgjutna!
Att göra om, och göra rätt kräver material!
Det är inte bara att öppna upp portarna, det gör att kinesernas fel blir större!

Vill du veta mer så tar vi det i moderatordelen av forat!

Jag må vara ett svin, men jag tänker inte sprida mina 10års arbete helt gratis, så är det!
Samtidigt kan jag säga att jag tänker inte överdebitera NÅGON här, men om jag säger 150kr/timmen är jag 200kr/timmen billigare än vad jag brukar ta, är det rabbat nog? (lägre kan jag inte gå, det kostar med maskiner och material med!)
Men det är smärtgränsen för vad jag gör det för!
Räkna med 15-1700kr, normalt tar jag 3800kr för att titta på en topp!
Men vill ni ha ett 100%igt jobb som Wildes fått så blir det dyrare! (räkna med ca 700-1200kr till!)
Det krävs en hel del i maskin väg och förbruknings materiel för att göra en topp, samt någon stans att göra den, och jag gör detta som en hobby!

Wildes har gått en snabbkurs, men tror inte han är redo att sätta igång och göra toppar, det krävs erfarenhet för att nå önskade mål!

Vill inte säga att inte någon skall försöka, det är kul att försöka, men jag vet vad jag gör!
Och det är skillnaden!

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 12:05 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Jag är inte sakkunnig inom ämnet men jag har i alla fall fått en 50cc cylle att bli bättre genom att bara ta bort skägget efter gjutningen samt polera upp insugen för bättre flöde.
Jag ökar alltså inte nämvärt utan bara rensar upp efter gjutningen.
//Per

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 15:41 
Moderator
Moderator

Pear skrev:
Jag är inte sakkunnig inom ämnet men jag har i alla fall fått en 50cc cylle att bli bättre genom att bara ta bort skägget efter gjutningen samt polera upp insugen för bättre flöde.
Jag ökar alltså inte nämvärt utan bara rensar upp efter gjutningen.
//Per

En för blank yta gör att luften går hela vägen ut mot metallen och bromsas av detta, man bör inte ha finare yta än vad man får av 280 slippapper det gör att det bildas microtubulens i kanalen och gashastigheten ökas då den inte möter på väggarna i kanalen.
Men det är helt rätt att ta bort gjutskägg och gjutporer, men där är det mycket små vinster att tala om, vad som ger effekt är att forma kanalen rätt så man får till accelerationszoner och sedan styra flödet rätt, se till att inga negativa virvlar kan uppstå osv.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 27 inlägg ]