Aktuellt datum och tid: fre 22 sep 2017, 03:08





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Översikt CVK aka Vacuumförgasare
InläggPostat: mån 01 nov 2010, 23:53 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2323
Ort: Luleå
CVK- förgasare
Bild
Detta är en CVK förgasare som sitter passar till de flesta 4-takts scooters.
Med en PD 19J förgasare från Bikenet kan du få fart på din scooter
Länk: Bikenet.se

Det är en så kallad Constant Velocity eller Constant Vacuum förgasare.
Förgasaren bygger på principen att då luft strömmar genom ett rör, med en förträngning,
ökar strömningshastigheten och trycket sjunker vid förträngningen s.k. venturi effekt.
Då lufttrycket som verkar på bränslet i flottörhuset är större än lufttrycket i bränslemunstycket
kommer bränslet att lämna munstycket och blanda sig med den inrusande luften
Gasregleringen sker genom att mängden luft genom förgasaren styrs av ett spjäll i
förgasarhalsen.
Bränslemängden styrs av en kolv som är försedd med en bränslenål.
Kolven styrs i sin tur av en vakuumklocka som känner av undertrycket i förgasarhalsen.
Genom att använda en rörlig kolv ändras också venturits tvärsnittsyta.
Nackdelen med en CV-förgasare är att membranet/kolven med bränslenålen styrs indirekt.
Det ger en viss fördröjning från gaspådraget till det att undertrycket lyfter bränslenålen.

Jag tänkte plocka isär en CV-förgasare och försöka förklara de olika delarna i den.

Bild
Sprängskiss
OBS! Ej helt identisk

CVK förgasare - Översikt
Bild
Bild 1
Röd ring - throttelhus
Läs mer i CV förgasare Del 1 - Throttelhus


Blå ring - automatchoke
Läs mer i CV förgasare Del 2 - Automatchoke


Grön ring - flottörhus
Läs mer i CV förgasare Del 3 - Flottörhus


Svart ring - inlopp för bensin

Lila ring - utlopp vid överfyllnad

Rosa ring - evakuerings slang


Bild
Bild 2
Röd ring under wiresträckaren sitter "Air cut off valve"
Läs mer i CV förgasare Del 4 - ACV

Grön ring här sitter accelerationspumpen
Läs mer i CV förgasare Del 5 - Accelerationspumpen

Bild
Bild 3
Bensin tillförsel

Röda slangen går från insug till vakuum styrda bensinkran
Grön slang från bensinkran till förgasare
Blå slang släpper ut bensin om förgasaren blir överfylld
Lila slang används när du släpper ut bensinen ur förgasaren vid underhåll m.m



Youtube klipp - snabb demontering


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Baotian CVK förgasare Del 1 - Throttelhuset
I throttelhuset sitter förgasarens vakuumklocka.
Bränslemängden styrs av en kolv som är försedd med en bränslenål.
Kolven styrs i sin tur av vakuumklockan som känner av undertrycket i förgasarhalsen.
Det är den s.k."venturi effekten" som gör att det sugs upp bensin genom munstycket in i förgasarhalsen.
Genom att använda en rörlig kolv ändras också venturits tvärsnittsyta.
Nackdelen är att kolven med bränslenålen styrs indirekt.
Detta ger en viss fördröjning från gaspådraget till det att undertrycket lyfter bränslenålen.


Bild
Bild 1
Förgasarlocket
Demontera de två skruvarna som sitter på locket

Bild
Bild 2
Förgasarlocket demonterat plocka bort fjädern
Fjäderns uppgift är att trycka tillbaka membranet

Bild
Bild 3
Plocka bort fjädersockeln
Sockeln håller fjädern på plats

Bild
Bild 4
Plocka bort bränslenålen
Bränslenålen reglerar hur mycket bensin som släpps in

Bild
Bild 5
bränslenål med bortplockad bricka
Flyttar du upp brickan får förgasaren mindre bensin
Flyttar du ned brickan får förgasaren mer bensin

Bild
Bild 6
Plocka bort membranet
Kolla att gummit inte är sladdrigt eller att det finns hål i det
Membranet fungerar även som kolv i throttelhuset

Bild
Bild 7
Delarna i den ordning jag plockat bort dem
Notera
Röd ring mässing skruv som stryper förgasaren
Grön ring gummitätning som ligger längst ned i membranet


Kolla in klippet hur du kan kolla din kolv och bränslenål
Se till så att bränslenålen inte är krokig eller att kolven kärvar

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Baotian CVK förgasare Del 2 - Automatchoke
Så här fungerar automatchoken
Vid kallstart behöver motorn mer bensin för att starta då det inte finns någon extra värme som hjälper till att förgasa bränslet.
Då hjälper choken till genom att släppa in extra bensin i förgasarhalsen.
I automatchoken sitter ett keramiskt element som värms upp av en ström och efter cirka 5 minuter har en bimetall fjäder tryckt ut pinnen i choken så att hålet som släpper in extra bensin täpps igen.
Vill du göra ett funktionstest på din automatchoke följ [LINK=http://www.webcar2000.com/countries/sweden/forum/topic_25236_moped.phtml]Länken[/LINK]

Bild
Bild 1
Ta bort automatchoken

Bild
Bild 2
Automatchoke demonterad


Bild
Bild 3
Flottörskålen
Röd ring bränsle kanal in till automatchoken
Grön ring hål för bränsleröret till automatchoken

Bild
Bild 4
Röd ring rör upp till automatchoke

Bild
Bild 5
Röd ring bränslekanalen in till automatchoken (täpps igen efter att motorn varit igång ca 5 minuter)

Bild
Bild 6
Grön ring vid pinne som skjuts ut av bimetall fjädern

Bild
Bild 7
Röd ring kanal in till förgasarhalsen från automatchoken
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Baotian CVK förgasare Del 3 - Flottörhuset inkl. munstycken

De olika munstyckena
Lågfartmunstycket arbetar från tomgång upp till mitten av varvtalsområdet.
Genom att öka storleken på luftmunstycket så ökas också mängden bränsle.
Det verksamma arbetsområdet flyttas då uppåt.

Huvudmunstyckets arbetsområde är vid högt varvtal

Bild
Bild 1
Blå ring huvudmunstycke
Röd ring hållare för huvudmunstycket
Grön ring lågfartsmunstycke

Bild
Bild 2
Röd ring kanal från huvudmunstycket in till throttelhuset.
I kanalen passas bränslenålen in från kolven i membranet.
Vid gaspådrag lyfts bränslenålen med hjälp av membranet upp och mer bensin kommer in i förgasarhalsen

Bild
Bild 3
Lågfartsmunstycke (strl 33)
Huvudmunstycke (strl 92)
Hållare för huvudmunstycke

Flottören justerar mängden bränsle i flottören.
Höjden skall vara sådan att man kan köra på fullgas utan att flottörkoppen blir tom.


Bild
Bild 4
Lossa skruven som håller fast flottören


Bild
Bild 5
Flottören demonterad
Grön ring inlopp bränsle från tank
Röd ring hål för nålventil utlopp till flottörkopp


Bild
Bild 6
Nålventil som styr bränsle påfyllningen till flottörkoppen.
Det fungerar så att när bränslet stiger i koppen till max nivå täpper den nålventilen igen kanalen från bränsleslangen.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Baotian CVK förgasare Del 4 - Air cut off valve (ACV)
Funktionen på denna ventil är att om du plötsligt släpper av från fullgas kommer det inte tillräckligt med luft till cylindern.
Då skapar denna ventil en genväg i förgasaren så att det kommer in extra luft till cylindern.
Utan denna ventil skulle det bli "avgas smällar" vid ett sådant tillfälle.


Bild
Bild 1
Plocka bort armen som du justerar gaswiren


Bild
Bild 2
Plocka bort locket på ventilen (två skruvar)


Bild
Bild 3
ACV membran och fjäder
Tips - Kolla så att membranet inte har sprickor

Bild
Bild 4
Röd ring genväg in till förgasarhuset

Bild
Bild 5
Röd ring genvägen från cylinder insuget via ACV

Bild
Bild 6
Grön ring hålet till ACV
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Baotian CVK förgasare Del 5 - Accelerationspump
Accelerationspumpen består av en pumpkammare och en pinne fäst i ett membran.
Vid hastigt gaspådrag pressar en fjäder ner pinnen och membranet i pumpkammaren och ger ett extra tillskott
av bränsle i förgasarhalsen. Under gaspådrag vrids en skiva undan och bestämmer hur
snabbt som pumpen ska arbeta.
Vid ett långsamt gaspådrag följer pumparmen skivan och bränsledosen sprutas in i takt med gaspådraget.
Vid snabbt gaspådrag vrids kammen undan och fjädern bestämmer hur snabbt
bränslet ska sprutas in.
Vid långsamma gaspådrag finns under tiden som förgasarspjället successivt öppnas ett
stort vakuum i förgasarhalsen och inloppet. Undertrycket ger en bra tillförsel av bränsle till
förgasaren. Vid snabba gaspådrag öppnar spjället snabbt. Den stora spjällöppningen relativt
motorns låga sugkapacitet ger låg gashastighet och lågt vakuum. Det innebär att vakuumet
i förgasaren är för lågt för att orka suga upp den stora bränslemängd som behövs för
accelerationen. Accelerationspumpen ger då ett bränsletillskott så att motorn kan öka varvtalet.
I takt med varvtalsökningen ökar gashastigheten genom förgasaren och vakuumet i
förgasaren ökar till den nivå där det kan suga bränsle till förgasaren.


Bild
Bild 12
accelerationspump på undersidan av flottörskålen

Bild
Bild 13
skruva loss flottörskålen tre skruvar gröna ringar

Bild
Bild 14
demontera lock på accelerationspump

Bild
Bild 15
accelerationspump demonterad

Bild
Bild 16
Grön ring kanal från flottörhuset för bränsle till acc.pump

Bild
Bild 17
Röd ring kanal från bränslebehållare in till accelerationspumpen
Grön ring ut kanal från accelerationspumpen till röret i förgasarhalsen


Bild
Bild 18
Grön ring pinnen till accelerationspumpen påverkas av fjädern vid gaspådrag
Röd ring en extra ”dusch” bensin kommer då från detta rör i förgasarhalsen



Youtube klipp - test av accelerations pump


Kommentar gärna om du blivit hjälp av min guide eller om du tycker jag bör lägga till eller ändra något.

Håll tillgodo!

Bild
HasSse666



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översikt CVK aka Vacuumförgasare
InläggPostat: lör 03 mar 2012, 01:32 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 03 mar 2012, 01:02
Inlägg: 4
Ort: Stockholm
Tack för en MYCKET utförlig genomgång av förgasarens (i princip) alla delar!!! Har tidigare kollat på andra klipp/guider, men i just denna överensstämde den förgasare du demonterade med den jag har till min Jinlun.

Även stort tack för all annan vettig info du postar på forum och YouTube!

/Relativt ny moppe-ägare och nya medlem på forumet.


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron