Aktuellt datum och tid: tis 16 okt 2018, 06:39

Sida 1 av 1 [ 22 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mopeden dör efter några minuters körning
InläggPostat: mån 29 aug 2016, 13:23 
100 km/h
100 km/h

Gäller en kymco super 8 4 takt årsmodell 07.

Hör inget oljud från ventiler alls utan mopeden har gått klanderfritt ca 120 mil sedan vi köpte den. Problemet som uppstått är att så fort den blir varm så dör den, sporadiskt !! I bland när jag startar den på morgonen kan jag köra 2 km utan problem, sen kan den stått 2 timmar o jag skall iväg så dör den efter 100 meter. Har kollat tändning och bränsle. Hittar ingen förklaring annat än att ventilerna eventuellt är för hårt ställda. Men brukar dem inte bli för slaka? dvs att spelet ökar med tiden, finner det konstigt att det minskat o tajtat sig själva.

Inläggsrubrik: Re: Kymco dör !
InläggPostat: mån 29 aug 2016, 20:53 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

På din beskrivning skulle jag först försöka utesluta ett förgasarfel..
T.ex stänger nålventilen när du stannar moppen eller fortsätter den släppa in bensin vilket "flödar" förgasaren

InläggPostat: tis 30 aug 2016, 17:00 
100 km/h
100 km/h

HasSse666 skrev:
På din beskrivning skulle jag först försöka utesluta ett förgasarfel..
T.ex stänger nålventilen när du stannar moppen eller fortsätter den släppa in bensin vilket "flödar" förgasaren
Jag hittade felet till slut! det var slangen som går från insuget ner till vevhusventilationen " mot batteriet till" som var boven, den kläms ju av en fjäder via centralstödet då moppen är uppställd på de, sen öppnar den slangen när du sätter ner mopeden i marken. Det var då som den höll på att stanna! Lösningen blev att helt enkelt nypa slangen, så nu fungerar den igen. Frågan är om den är tät i vevhusventilationen då? sitter där något filter tro? där går 2 grova slangar samt denna vacum slang dit.

Vevhusventilation inringad i gult. Röd slang från förgasaren till vevhusventilationen via klämfjädern i anslutning till ramen!
Bild

Inläggsrubrik: Re: Kymco dör ! Uppdatering
InläggPostat: tor 01 sep 2016, 12:06 
100 km/h
100 km/h

Suck :tummened:

Nu har den plötsligt börja dö igen, allt oftare!!
Jag har rengjort förgasaren och kollat flottörnivå och allt är i ordning, choken funkar och jag har nu kört med den urkopplad. Samma sak, den dör efter 1 km o sen får man vackert vänta 1 minut o sen gå den igen 1 km till :funderar: Testade för skoj skulle 2 andra förgasare med samma resultat !

Jag misstänker tändspole eller tändstift, den gör ett litet ryckande och tappar kraft "sackar lite" sen tvärstoppar den som om du vrider av nyckeln.

Någon som vet, eller har tips?

InläggPostat: tor 01 sep 2016, 22:13 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Enklast är ju att byta tändstiftet
Jag har hört att sprickor i tändspolen kan få den symptomen som du beskriver...
Spolen blir varm och utvidgar sig och sprickan blir större och du har då ett brott i spolen

InläggPostat: lör 03 sep 2016, 10:47 
100 km/h
100 km/h

Hasse !

Det var tändspolen :tummeupp:

InläggPostat: lör 03 sep 2016, 10:58 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Vad bra att du hittade felet :)

Inläggsrubrik: Re: Mopeden dör efter några minuters körning
InläggPostat: mån 05 sep 2016, 12:03 
100 km/h
100 km/h

Dessvärre förhastade jag mig mig med min bedömning !! :funderar:

Samma problem uppstod igen, trots nytt stift och ny spole. Första dagen funkade det perfekt, andra dagen likadant men nu 3:dje dagen är vi tillbaka på ruta 1. Dvs den startar direkt och går ca 6 km innan den började sacka "40 km " o sedan dö helt / tvärt! vänta 1 minut så går den igen och så håller den på konstant nu. 6 stopp på 4 mil :skitarg:

Vad kan detta bero på? Är ju el relaterat i.a.f ! kan de vara cdi:n som ger upp, spänningsregulatorn? men då borde väl ljuset blinka eller batteriet bli varmt? cdi:n blir inte heller varm. kan det vara tändplattan trots allt som håller på att ge upp?

Blir trött på eländet o behöver verkligen bra tips!

InläggPostat: mån 05 sep 2016, 22:02 
20 km/h
20 km/h

Conny skrev:
Dessvärre förhastade jag mig mig med min bedömning !! :funderar:

Samma problem uppstod igen, trots nytt stift och ny spole. Första dagen funkade det perfekt, andra dagen likadant men nu 3:dje dagen är vi tillbaka på ruta 1. Dvs den startar direkt och går ca 6 km innan den började sacka "40 km " o sedan dö helt / tvärt! vänta 1 minut så går den igen och så håller den på konstant nu. 6 stopp på 4 mil :skitarg:

Vad kan detta bero på? Är ju el relaterat i.a.f ! kan de vara cdi:n som ger upp, spänningsregulatorn? men då borde väl ljuset blinka eller batteriet bli varmt? cdi:n blir inte heller varm. kan det vara tändplattan trots allt som håller på att ge upp?

Blir trött på eländet o behöver verkligen bra tips!

kan va cdi´n som muppar och tror du har mer varv så den motor dödar dig,
kolla regulatorn genom att voltmäta på batteriet när du gasar, ökar volten så funkar den, ser man även om lyset blir starkare vid gas,
har du "trimmat" cdi´n?

InläggPostat: mån 05 sep 2016, 22:23 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Kör du med rät stift?

Radioavstört eller inte, dvs ett stift vilket är anpassat efter tändhatt?

Blir det fel stift så kan det krasha gång på gång.

PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .

InläggPostat: tis 06 sep 2016, 09:15 
100 km/h
100 km/h

Okej, tack för tipsen, Vad gäller cdi:n så har någon före mig klippt bägge kablarna o lindat dem med eltejp. Detta åtgärdade jag och skarvade ena av dem och lät den andra vara orörd. "avklippt o lindad" Cdi:n blir inte varm, vad man kan känna på den.

Vad gäller regulatorn så så kan man inte se att ljusstyrkan ändrar sig vid gaspådrag. Däremot var batteriet snabbladdat, fulladdat på 1 timme med 6 amp laddare. Misstänker det är halvkasst!

Tändstiftet är ett cr7hsa som skall vara original. Nytt igår!

tänspolen var original, men bytte till 2 extrems racingspole. Ny igår, gjorde ingen skillnad!

Problemet har kommit krypande och ökat dagligen, i början dog den 1 gång i veckan på 40 mils pendling, nu dör den efter ett par km.

Kollade även stiftet i går och elektroden "den böjda bågen" var vit. stiftet är helt nytt så svårt att utläsa efter några km.

Jag tror ju absolut att det lutar åt elfel, för den gör likadant om jag sätter i större munstycken, ord 35/ 82 till 37/84. men sistnämnda blir den lite segare!

InläggPostat: tis 06 sep 2016, 10:44 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Har läst lite mer i tråden nu, missade ditt första inlägg med tändspole vilket nu gör att jag kommer med ett riktigt långskott ;)

Om det är lösningen så är skottet inte så långt iofs...

Nåväl:

Om resistansen från tändspole (med tändkabeln tastsatt) till öppen ände av tändkabel (alltså där tändhatten ska sitta) är fel inom en viss marginal, till ex: 4 till 6 KOhm ska fungera för radioavstört system, men om resistansen mäts till 1, ja.. då är det inte nödvändigtvis trasigt men avsett för system utan radioavstörning.
Samma typ av mätning görs sedan i själva tändkabeln endast, ände till ände, sedan är det dags att mäta tändhatten (Där brukar skurken vara) samt självklart hela vägen från tändhatt till tändspole och absolut sist tändstiftet samt med tändstiftet monterat, från stiftet till tändspole.

Jag ska kolla bland papperen här, eller någon annan kanske vet och hinner före, med värden och felmarginaler mätningarna ska visa.

Scenariot som kan uppstå om felaktigt motstånd lämnas av tändstift, tändhatt (undvik metall-hattarna... ), tändkabel samt tändspole (var för sig, två eller fler ihop samt alla ihop) kan då ge ett överslag till tändstiftet som i sin tur inte klarar ta emot den spänning den får, blir varmt och spricker. Detta leder till att den definitivt klarar att ta emot det som kommer från övriga systemet men då vänder det och tändhatt, tändkabel men framför allt tändspolen klarar inte det som "studsar" tillbaka från tändstiftet när det nu är trasigt men fungerande.

Detta kan då ge upphov till ett kraftigt överslag vilket förstör en eller flera av följande, tändstift, tändspole, tändhatt samt även tändkabel. Vid det överslaget som uppstår tvärdör mopeden och felet kan te sig omöjligt att komma på eftersom gnista kan finnas etc.

Så, multimeter och mätklar så ska jag kolla vad jag hittar. Eller om någon annan hittar rätt värden för radioavstörda tändhattar, kablar och stift. Kan till och med mäta lite svävande hur hårt stiftet fått gå, dvs för varmt (varvar mer än fläkten klarar att kyla) men det är en annan sak.

Hm, de kablar vilka är avklippta (till cdin nu), nu vet jag inte riktigt vilken "ände" som är öppen, om någon nu är det. Dock gör jag på detta sätt när jag klipper kabel på moped och tätar skarvar, lösa ändar:

På med lödtenn, endast någon millimeter koppar synlig (smält lödtenn på den biten vilket hindrar att koppartrådarna rör sig, slits och kanske tappar en och annan tråd som kan ge kortis eller ingen kontakt om det behövs. Sedan tar jag krympslang och tätar avklippt kabel, alternativt vulkband och värmer det (ett helsike att få bort men klippa kabel går ju, om man behöver ha den "fri" igen).

-----------------------------

Långskott nummer två för dagen blir:

Kolvringarna, hur är kompet i maskinen? Även om kompet är helt ok så kan kolvringarna, framför allt den översta, ta stryk över ovan beskrivet "överslag" på grund av värmen som uppstår just då. Själv har jag i ett ovan scenario faktiskt suttit vid vägkanten (har alltid mycket verktyg med mig), bytt stift, kabel, tändhatt och även tändspole för att sedan demontera topp och cylinder, lossat kolven och putsat den med 2500-papper våtslip och med nålfilar filat upp spåren där kolvringarna ska sitta samt även på själva kolvringarna.

Efter många timmars slit, vrålandes kroppsdelar, vanliga svordomar och försökt starta krig med skogen kring mig fick jag ihop det hela, startade och åkte hem.

PGO PMX SPORT/NAKED - PEUGEOT SPEEDFIGHT 2 - Peugeot Speedfight 100cc - DERBI GP1 (Piaggiomotorn...) - Kymco Agility 50 - Delmoped Sym Jet (?) - Zhongyu ZY50QT-7b - Lite enduro... "Crosscart" med 454 V8 ;) .

InläggPostat: tis 06 sep 2016, 14:31 
100 km/h
100 km/h

Tack så mkt "fullgas" för ditt väl genomtänkta svar, om än långsökt så :doctor1: en kontroll kan inte skada :tummeupp:

Nu har jag ytterligare 2 frågor, mina kablar som kommer från tändplattan 2+1 blir varma ! de ska dem väl inte? "rosa o gul" kan det vara så att tändplattan tagit skada av tidigare oljeläckage från packboxen? kanske blivit någon kortslutning i den?

Bild

Bild på tändplattan, den gula och rosa sladden blir varma.

Bild

Glömde uppge att det bara är ett fjuttigt 4 amp batteri som sitter i den, enligt katalog skall det vara 7 amp. borde ju inte spela roll annat än att belastningstiden minskar, tex vid drag på starten. spänningen bör ju vara densamma....eller?

InläggPostat: tor 08 sep 2016, 19:24 
20 km/h
20 km/h

Conny skrev:
Tack så mkt "fullgas" för ditt väl genomtänkta svar, om än långsökt så :doctor1: en kontroll kan inte skada :tummeupp:

Nu har jag ytterligare 2 frågor, mina kablar som kommer från tändplattan 2+1 blir varma ! de ska dem väl inte? "rosa o gul" kan det vara så att tändplattan tagit skada av tidigare oljeläckage från packboxen? kanske blivit någon kortslutning i den?

Bild

Bild på tändplattan, den gula och rosa sladden blir varma.

Bild

Glömde uppge att det bara är ett fjuttigt 4 amp batteri som sitter i den, enligt katalog skall det vara 7 amp. borde ju inte spela roll annat än att belastningstiden minskar, tex vid drag på starten. spänningen bör ju vara densamma....eller?

om regulatorn e kass så öppnar den inte för att ge ström ifrån statorn till batteriet, då kanske det blir varma kablar,, bara en tanke
mät volten på batterit samtidigt som du gasar

InläggPostat: tor 08 sep 2016, 20:55 
100 km/h
100 km/h

Den laddar i.a.f batteriet ! Så jag tror mer på en kortslutning eller brusten lindning på tändplattan / stratorn.

Hur mäter jag upp den? är det genom gul o rosa eller genom blå mot gul o rosa? vilka ohm skall där vara?

InläggPostat: fre 09 sep 2016, 19:42 
100 km/h
100 km/h

Bytte strator till en http://www.twostroke.se/product.asp?product=39457
Nu stannar inte mopeden när den blir varm, utan när batteriet tar slut :skitarg:

Jag är medveten om att batteriet inte är det bästa, de få ggr det blivit urdraget så startmotorn klickat så har jag laddat det med en 4 amp laddare och det räcker med 30 minuter så var det fullt igen. Tror någon eller några celler felar! men hur som helst så har den ALDRIG dragit ur batteriet under färd eller annat om inte förgasaren strulat förr. de få ggr jag dragit ut batteriet med startmotorn.

Nu idag efter jag monterat nya stratorn provkörde jag och det verkade fungera så vi tog en långrunda 2 mil kom vi när mopeden dog av batteribrist.
jag såg på stratorn att 2 spolar var mindre än alla andra o det skulle vara normalt!

Nu laddar jag ett nytt batteri o hoppas detta fungerar.

InläggPostat: fre 09 sep 2016, 20:21 
20 km/h
20 km/h

okej ,, men nu låter det som voltreggen iallafall 8) batteriet skall inte ta slut,och statorn är juh ihop med reggen, så dom kan ha tagit självmord tilsamans :P
fick byta min på jetforcen,, förra ägarn visste inte hur man fixa den så han hade laggt ett stort jävla bilbatteri hjälmhålan istället,, men så rätt som det var dog den efter 2mil, sedan fick man vänta å sedan startar den å sen dog den, å så höll det på tills jag köpte en regg och bytte batteri :tummeupp:

InläggPostat: lör 10 sep 2016, 00:00 
100 km/h
100 km/h

Jag vet till 100 % att stratorn inte är korrekt till denna mopeden, den ger nämligen inte laddning, den håller motor och pos ljus vid liv. halv o hel ljus eller blinkers på så slukar den batteriet och dör! Jag satte i ett helt nytt batteri som jag full laddade och tog en tur, 3.5 mil o sen var det stopp! bara köra i smålands mörka skogar i blindo :party:

Den laddar fullt med min gamla strator men då den blev varm så blev det ett avbrott i den så mopeden tvärdog! Felet ligger inte i regulatorn!

Bild

Bild

Första bilden är den jag beställde, dvs FEL strator. Den har 2 små spolar o dessa orkar inte ladda som den bör.
Original strator som jag hade! Alla spolar lika stora!

Bara för att vara 100 % säker på min kunskap och känsla så beställde jag även denna regulator som skulle passa kymcon.
Information om denna regulator :
- 5stift
- 12V
- 10A
- dc
Bild

Resultat !! Batteri torsk efter 2.1 mil från fulladdat :tummened:

Alla delar returnerade till Two stroke!
Beställer original strator från danmark i stället.

InläggPostat: fre 16 sep 2016, 17:24 
100 km/h
100 km/h

Problemet löst !!
Stratorn var kass.
:tummeupp: :tummeupp: :vissla:

InläggPostat: sön 09 apr 2017, 17:45 
100 km/h
100 km/h

Problemet återkom !

Bytte strator och laddrelä och mätte upp den, den laddar ju 13.8 volt vid gaspådrag. 11.6 vid tomgång så laddningen brister inte.

Nu kommer huvudbry igen, tänd lampan o den dör efter en stund pga tomt batteri :skitarg: Detta trots full laddning.

Står mopeden en dag så är den strömlös. Hittar inte vad som drar ut batteriet. Kan det vara så att det nya laddrelät är kass? eller felkopplat ?
Samma färger som original men i leverans i fel ordning. Så jag kopplade om dem så färgkoderna stämde mot det gamla. Testade och mätte laddning och fick värden enligt ovan.

Tips mottages tacksamt !

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 00:23 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Kom att tänka på den kymco jag har/hade/har... ah, (Hasse känner till storyn me mina scootrar etc heh), och jag fick den aallldeles gratis då jag lagade och "trimmade in" en 150cc kines-scooter och fick betyget -"Går ju mycket bättre nu än när den var ny!".

Iofs tror jag att han vant sig vid att den gick dåligt så när jag justerade det "vanliga" och bytte oljor, rem etc etc då det aldrig blivit gjort så tyckte nog lirarna att den gick bättre än när den var ny. Oavsett denna röda tråd-skip så var felet på kymcon det att någon hade tidigare hjälpt herrn att byta cdi till en sån däringa blå, dvs enligt specarna inte bara utan varvstopp utan även mer effektiv tändkurva.

Problemet var att efter det bytet gick den aldrig mer igång och stog i några år efter att ha rullat endast... alldeles för några mil.

Det skulle vara en cdi (benämningen här känns egendomlig men jag använder den benämning jag kommer på just nu) av så kallad "DC-cdi" och den blå trim-cdin var för AC, växelström. Kommer ej ihåg exakt vilka kablar som skiljer men det är lätt att se. Även storleken på original-cdi är olika om det är så kallad DC eller AC-variant, så var det då i alla fall.

Innan jag fick in det i mitt projektmatade huvud hade jag redan bytt näst intill hela elsystemet, varenda kabel nydragen, tändplattan (stator) utbytt till AC-variant och det enda som saknades var en vanlig kines-cdi, dvs AC-variant. Tyvärr ville en vänligt inställd bekant göra sitt bidrag och monterade en DC-cdi medan jag provkörde min då brutalt renoverade, blänkputsade kawa 250 enduro med glatt humör.

Det slutade med brända och smälta kablar i kymcon, som väl var hade jag alla mått på alla kablar, stator fanns en extra osv. Förvisso hade det blivit absolut billigare att köpa en kabelhärva, DC-stator och cdi eller AC-varianter. DC-varianten har dock ett svänghjul som avviker även om det passar på AC-stator-cdi (pust) rustade motorer.

Minns jag rätt så är DC-varianten mer lättstartad då den lämnar fullt kräm vid varje "gnist-punkt" medan AC-varianten lämnar mer ju kvickare motorn snurrar till (med kick eller startmotor) vid start. Ska väl även ge en jämnare gång.

Rätta mig gärna grabbs och .. hm.. tjejs? Lät fel... nåja, lite gaggig i scootersammanhang för tillfället så skjut gärna till om nåt fattas här, är helt fel etc..

Hm, ok.. hoppas detta inte blir läsning i onödan. Kort skrivet kan alltså lite hybrid-elsystem faktiskt fungera men tar slut snabbt.

Uppenbarligen ett av mina många långskott ser jag..

I övrigt är jag inne på Hasses linje, förgasaren (och/eller insuget).

Hm, ser nu att du skrev:

Bytte stator och laddrelä, funkar ok.
Tände lampan o den dör efter en stund pga tomt batteri (ilsken icon eller vad det nu kallas.. här) Detta trots full laddning... Där känns det återigen som att det har blivit en blandning av DC och AC-system.

Kolla upp vilken typ av system det ska vara till din kymco, jag har en drös scheman till olika kymcos, även samma modeller men olika årsmodeller skiljer sig mer och/eller mindre åt.

Hoppas det blir nån ordning i den här röriga texten... puuah, blir trött själv av att försöka läsa den. Pust, sorry ;)

Men lycka till.

Just de, min är en.. hm.. vad är det.. kymco 50... -har för mig -06 men vilken modell.. fa.. just de, språket.. Den man kan fälla upp bakre delen av sadeln till ryggstöd är det ;)

InläggPostat: ons 06 dec 2017, 22:48 
0 km/h
0 km/h

har du kollat reedventilen så den stänger som den ska, haft sanna fel på min kymco i somras och det glipade löjligt lite , men bytte och då fungerade det

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 22 inlägg ]