Aktuellt datum och tid: tor 21 sep 2017, 02:01





 Sida 1 av 1 [ 18 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: tis 19 mar 2013, 18:06 
60 km/h
60 km/h

Blev medlem: sön 14 nov 2010, 19:10
Inlägg: 96
Har en Kymco Fever II från -01 som har fått ny vev för nått år sen, ny rem, sitter på 50cc sport cylinder för tillfället, slät variator hylsa, lättare vikter sen original så vitt jag vet i övrigt Kehnin 12 förgasare, original Avgasrör, cdi original. Idag ljummet ax och toppfart 60 k /h.
Mål: att få bättre ax och högre topphastighet.

Har ett smörgåsbord av trim. T ex trimrör, munstycke satser Naraku och Stage6, 19mm dellorto, malossi cylinder 70cc, vit Malossi fjäder, röda och vita kopplingsfjädrar, stage6, Malossi etc variatorvikter, Malossi Membran, insug, Naraku cdi från en PGO (?), m.m.
BildBildBildBildBildBildBildBild

Nu undrar jag om någon har förslag på bestyckning, tillvägagångssätt för att uppnå mina mål. Texten är från instruktionen på den stora Malossifjädern. Ska man vänta med den till sist?

Variatorvikterna som sitter i nu är 5,75 och jag väger ca 80 kg så frågan är om det är lönt att prova 4g? Det är väl för lättare människor.

Vad kan vara lämligt att börja med i munstycke på 19mm förgasaren?

:funderar:

Tänkte försöka tänja igenom det hör innan jag börjar. Kymcon är något seg startad dom det är redan nu.



_________________
OBS STULEN i juli -13!!!! Kymco Fever Super ZX -02, 50 cc sport cyl, Naraku trim CDI, Dellorto 19 mm, Munstyck : 75, Technigas effektrör, Naraku variatorhylsa, Stage 6, 16x13 5.75g vikter , Naraku variatorrem 729 mm

Baotian Retro -10, Varv.begr bort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: tis 19 mar 2013, 20:28 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2323
Ort: Luleå
Välkommen tillbaka :)

1. Cylinder 70cc
2. Trimrör
3. Förgasaren + insug (testa först med samma strl på munstycke som sitter original)
4. CDI´n
5. Reedsen
Allt ovanför gör du samtidigt sedan balanserar du enligt nedanstående ordning

6. Munstycken förgasare
7. Variatorvikter
8. Kopplingsfjädrar

Tror nog du får bra fart men det kan vara lite knepigt att balansera allt :)



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 14:39 
60 km/h
60 km/h

Blev medlem: sön 14 nov 2010, 19:10
Inlägg: 96
Tack så mycket! :)
Ska bli kul att komma igång! Min gamla set up med Keinin 12mm förgasaren har huvudmunstycke 80 original. Den nya Dellorto 19mm PHBG 19 DS har visst 75 som standard. Får väl börja med den så får vi se. Den har manuell choke. Kommer inte att fungera med mitt originalinsug uppenbarligen då dellorton inte har några gängor. :camera:
Bild



(1) Är det meningen att man ska köpa till vajer etc för att kunna använda choken? Att pilla upp den med fingret varje gång verkar opraktiskt. En höjningssats skulle onekligen hjälpa åtkomsten.

(2)Har upptäckt att det hemsvetsade insuget kommer att behöva en gummilslang och spännen om jag ska använda den med nya förgasaren. Ser väldigt långt ut dessutom. En slang och slängklämmor på det här blir ju svårt att få dit. Kanske kapa? Borde egentligen köpa en Stage6 insugskit. Men det kostar en femhundring och det är ingen prioriterad utgift just nu. Några idéer?
Bild

(3) En annan liten skitsak jag undrar över är hur jag ska få in dessa kolvbultsknaster i kolven. På Airsalen hade kolvbultsknaster små armar som gick att klämma ihop med en tång. Denna har icke det. Antar att man får klämma ihop hela kolvbultsknastret eller riskerar man att knäcka den?
Bild



_________________
OBS STULEN i juli -13!!!! Kymco Fever Super ZX -02, 50 cc sport cyl, Naraku trim CDI, Dellorto 19 mm, Munstyck : 75, Technigas effektrör, Naraku variatorhylsa, Stage 6, 16x13 5.75g vikter , Naraku variatorrem 729 mm

Baotian Retro -10, Varv.begr bort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 15:14 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1526
Ort: Stockholm
För att montera knastret gör så här:
Ta tag med tången i ena sidan och vinkla in knastret lite snett och tryck in den sidan av knastret i spåret där den skall sitta.
Sedan är det bara att peta in sidan du höll med tången i spåret med en skruvmejsel.

Öva innan du monterar kolven på vevstaken så kommer du att få till det.



_________________
Bild
Suzuki GSX 750 ES
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 17:26 
60 km/h
60 km/h

Blev medlem: sön 14 nov 2010, 19:10
Inlägg: 96
Tack Wilds. Det är så mycket lättare när man får lite tips! :lol:

Här kommer en tydligare jämförelse med mitt gamla insug. Börjar tveka på om det här insuget verkligen suttit på en Kymco Fever II.. :funderar: Ska man kapa och köra gummislang?
Bild



_________________
OBS STULEN i juli -13!!!! Kymco Fever Super ZX -02, 50 cc sport cyl, Naraku trim CDI, Dellorto 19 mm, Munstyck : 75, Technigas effektrör, Naraku variatorhylsa, Stage 6, 16x13 5.75g vikter , Naraku variatorrem 729 mm

Baotian Retro -10, Varv.begr bort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: sön 24 mar 2013, 23:03 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
insugnings kit ifrån Peugeot passar. tex detta: http://www.twostroke.se/product.asp?product=13590


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: mån 25 mar 2013, 13:06 
60 km/h
60 km/h

Blev medlem: sön 14 nov 2010, 19:10
Inlägg: 96
Tack Viktor Meck! Är den att föredra framför att använda konvereringssatstyp denna:
http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-monteringskit-foergasare-till-dellortofoergasare-p-40083-1.html?sessID=b499d4bc877231abc2fc418d9493f7fb
Jag är osäker på om det sitter någon strypning i originalinsuget.



_________________
OBS STULEN i juli -13!!!! Kymco Fever Super ZX -02, 50 cc sport cyl, Naraku trim CDI, Dellorto 19 mm, Munstyck : 75, Technigas effektrör, Naraku variatorhylsa, Stage 6, 16x13 5.75g vikter , Naraku variatorrem 729 mm

Baotian Retro -10, Varv.begr bort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: mån 25 mar 2013, 15:30 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
den du länka till är bara 18mm och originalinsuget är för litet. köp det jag länka till :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: mån 25 mar 2013, 15:55 
60 km/h
60 km/h

Blev medlem: sön 14 nov 2010, 19:10
Inlägg: 96
Ok då kan jag stryka konverteringen. Men den här då?
http://www.racing-planet.se/reservdelar-scooter-insugssystem-naraku-big-valve-honda-peugeot-kymco-st%C3%83%C2%A5ende-p-294087-1.html?sessID=b499d4bc877231abc2fc418d9493f7fb
Dock har jag en membranhållare redan. Skulle bli billigare med din lösning. Vad tror du? :meka:

alt denna stage6

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7560



_________________
OBS STULEN i juli -13!!!! Kymco Fever Super ZX -02, 50 cc sport cyl, Naraku trim CDI, Dellorto 19 mm, Munstyck : 75, Technigas effektrör, Naraku variatorhylsa, Stage 6, 16x13 5.75g vikter , Naraku variatorrem 729 mm

Baotian Retro -10, Varv.begr bort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 00:48 
60 km/h
60 km/h

Blev medlem: sön 14 nov 2010, 19:10
Inlägg: 96
Naraku insuget sitter på och dellorto 19mm. Snacka om storleksskillnad. Nu undrar jag över de två nipplarna på det gamla insuget. Båda för olja. Får väl plugga den ena. Vad använder ni för det? Borde kanske ta bort oljetanken och bara blanda i bensinen. Har kört dubbelt hittills.



_________________
OBS STULEN i juli -13!!!! Kymco Fever Super ZX -02, 50 cc sport cyl, Naraku trim CDI, Dellorto 19 mm, Munstyck : 75, Technigas effektrör, Naraku variatorhylsa, Stage 6, 16x13 5.75g vikter , Naraku variatorrem 729 mm

Baotian Retro -10, Varv.begr bort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: tis 16 apr 2013, 01:04 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Är nippeln i järn motsv så kan du väl bara loppa den tät med svetsen.
Annars får du sätta dit en slangstump som du lämpligen pluggar i änden med ett klammer å en skruv i lämplig storlek.

Många misstror separata oljepumpar, men dom är i det närmaste skottsäkra!
Problemen uppstår när "folk" byter gasare eller vajer och inte justerar in den riktigt sen..

Jag skulle behålla den iaf, inge slaffs med å blanda i dunk, å dom tenderar å sota igen i mindre utsträckning med pump som varierar mängden olja, blandar du i soppan så får den ju samma % oavsett..
För å inte tala om 2 takts lukten..

Mina 2 cent...



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: tor 18 apr 2013, 02:33 
60 km/h
60 km/h

Blev medlem: sön 14 nov 2010, 19:10
Inlägg: 96
Problemet är väl att oljepumpen levererar 1-2% medan jag kommer att behöva 3%. :?:



_________________
OBS STULEN i juli -13!!!! Kymco Fever Super ZX -02, 50 cc sport cyl, Naraku trim CDI, Dellorto 19 mm, Munstyck : 75, Technigas effektrör, Naraku variatorhylsa, Stage 6, 16x13 5.75g vikter , Naraku variatorrem 729 mm

Baotian Retro -10, Varv.begr bort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 00:21 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Varifrån kommer den uppgiften?

Jag vet egentligen för lite om din motor för att kunna ge ett korrekt svar.
Goda råd kan som bekant bli väldigt dyra....


Gör såhär då!?
Blanda 1% i bensinen och låt pumpen ta hand om resten.
Justera sedan upp pumpen och mät respektive åtgången volym tills du når 3%.
Sen kan du sluta blanda och enbart köra med pumpen.

Pumpen har garanterat tillräcklig kapacitet.

Varvtalet brukar ju öka med trimingsgraden och rimligtvis kommer pumpen öka flödet med varvet? :funderar:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 13:08 
60 km/h
60 km/h

Blev medlem: sön 14 nov 2010, 19:10
Inlägg: 96
Har äntligen haft tid att sätta fast den nya cylindern. Blev en Naraku. Malossin passade inte då flänsen var avsett för en SYM misstänker jag.
Bild
Insug på plats samt dellorton. Dock startar inte eländet utan startgas och då bara i en sekund. Vad ska man tänka på när så mycket är utbytt? Bensinslangen sitter där den ska på dellorton. En slang från oljetråget till Naraku insuget men den andra slangen kan jag inte sätta fast någonstans då Naraku insuget inte har någon andra ingång som Kymco originalet.
Bild
Antar att man "pluggar" slangen?

Tändningen kan det inte vara något fel på då den startar men frågan är väl om den får bensin? Tanken är nästan full. Här ser man slangen längst till höger. Kan väl inte ha satt den fel?
Bild



_________________
OBS STULEN i juli -13!!!! Kymco Fever Super ZX -02, 50 cc sport cyl, Naraku trim CDI, Dellorto 19 mm, Munstyck : 75, Technigas effektrör, Naraku variatorhylsa, Stage 6, 16x13 5.75g vikter , Naraku variatorrem 729 mm

Baotian Retro -10, Varv.begr bort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 17:08 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2323
Ort: Luleå
Det går två slangar från "bensinkranen" en med bensin till förgasaren en som skall sitta på insuget som öppnar bensinkranen när du kickar.
Om du inte har anslutit den senare så får förgasaren ingen bensin...



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: tor 16 maj 2013, 19:07 
60 km/h
60 km/h

Blev medlem: sön 14 nov 2010, 19:10
Inlägg: 96
Tack jag upptäckte det i dag. Satt en spruta i vakumslangen och sög och då kom soppan.
Bild
Så då sätter jag vakumslangen från "bensinpumpen" på Naraku insuget men då undrar jag om jag ska köpa en längre slang för att koppla oljeslangen från oljepumpen direkt på Dellorton som tidigare satt på originalinsuget. (den smalaste ingången mot hjulsidan) Kommer det att fungera?

Nedan min felkoppling från Oljepumpen direkt på insuget.
Bild



_________________
OBS STULEN i juli -13!!!! Kymco Fever Super ZX -02, 50 cc sport cyl, Naraku trim CDI, Dellorto 19 mm, Munstyck : 75, Technigas effektrör, Naraku variatorhylsa, Stage 6, 16x13 5.75g vikter , Naraku variatorrem 729 mm

Baotian Retro -10, Varv.begr bort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: tor 16 maj 2013, 23:36 
VIP
VIP
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 jul 2012, 03:32
Inlägg: 755
Ort: Värmdö
Slang kan man nog köpa på biltema



_________________
Ägare till en Baotian City, Årsmodell 2012, en peugeot speedfight 3 årsmodell 2011 inköpt ny 2012 och en Baotian Comfort årsmodell 2015.

Jag har dyslexi så det kan bli en del stavfel så jag hoppas att ni har överseende med det
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Marlon69s Kymco Fever projekt
InläggPostat: sön 19 maj 2013, 00:46 
60 km/h
60 km/h

Blev medlem: sön 14 nov 2010, 19:10
Inlägg: 96
Blev en genomskinlig PVC slang från Küntze i Västberga p ga tidsbrist. Skulle behöva ett metallrör till gasvajern från flottörlocket.



_________________
OBS STULEN i juli -13!!!! Kymco Fever Super ZX -02, 50 cc sport cyl, Naraku trim CDI, Dellorto 19 mm, Munstyck : 75, Technigas effektrör, Naraku variatorhylsa, Stage 6, 16x13 5.75g vikter , Naraku variatorrem 729 mm

Baotian Retro -10, Varv.begr bort
Offline
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 18 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron