Aktuellt datum och tid: mån 22 okt 2018, 09:29





 Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: fre 24 jan 2014, 16:22 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10
Inlägg: 15
Ort: Åland
Hej alla!

Jag tänkte börja med att presentera mitt projekt!

Jag tänker trimma 125:an så att jag kan hålla 90-100-110 Km/h... gärna 110+. Vi får väl se hur det går ;)

Kom gärna med förslag och synpunkter, om jag inte svara på ett tag så beror det på att jag är ute till sjöss! Det kommer bilder och film vartefter projektet framskrider.

Jag tänker montera 58.5mm högkomps cyl, och en topp med större ventiler, kanske putsar upp kanalerna i toppen. Nått sport avgassystem och lite större insug+förgasare annat luftfilter högeffekts-spole, iridiumstift, annan cdi annan utväxling, oljekylare, vevhusluftning.

Detta projekt kommer att ta den tid det tar....... men jag hoppas på premiär till våren :mrgreen:

Här nedan kommer det att finnas länkar till delar jag köpt till motorn.

Cylinder: http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... ompression
Topplock 1 http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... 4-stroke_2
Topplock 2 http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... na-Scooter
Slutväxel: http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... na-scooter
Perfromance high-performance startermotor: http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... QMI-157QMJ
Aluminum spacer: http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... haft-160cc
Avgassystem http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... QMI-157QMJ
Insug http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... aser-GY6_1
Variator http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... qmi-157qmj


Senast redigerad av kamikaze tis 18 feb 2014, 13:53, redigerad totalt 7 gånger.


_________________
Gillar när det går lite för fort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: fre 24 jan 2014, 16:39 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10
Inlägg: 15
Ort: Åland
Vi kan snacka vidare i denna tråd wilds :)

wilds skrev:
Cylindern är OK!
Toppen skulle jag valt denna: http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/performance-Cylinder-Head-125ccm-large-valve-gy6-engine-152qmi-and-157-qmj
Tar man den toppen kan man i.o.f.s. inte använda original avgassystem.

Slutväxeln du valt kan ge lite höga varav när du får på allt trim. Det märker du när du är klar med motorn och provkör.
Varvar den för mycket så kan du gå upp till 37/18 och får då ner den lite i varv. Motorn måste också orka med den utväxlingen.

Hur mycket stroke har du tänkt på vevaxeln?


Jag tänkte att jag skulle porta toppen......men jag får se...kanske jag beställer en annan topp innan detta projekt är klart!
bra att du nämnde de där med utväxlingen... måste nog gå upp där.. Jag får väl testa mig fram!
Vilken stroke? Jag tänkte börja med 2mm+ eller 3mm+ Har ej bestämmt mig! Motorn ska hålla ihop oxå och kunna köras dagligen inte vara en streetracemaskin :mrgreen:



_________________
Gillar när det går lite för fort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: fre 24 jan 2014, 16:48 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1574
Ort: Stockholm
Jag testade ju portad topp men toppen jag länkade till var faktiskt bättre. Det beror nog i.o.f.s. på kammen som följde med.
Slutväxeln skall ju även balanseras med variatorn och vikterna.

Med 3mm stroke tror jag faktiskt du kan klara dig med original kamkedja.
Men motorn blir varmare när man kör strokat, fundera även på oljekylare.

Risken finns att det kommer att spåra ur för dig som det gjorde för mig. ;)
Jag sköt ju min motor...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 750
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: fre 24 jan 2014, 16:53 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10
Inlägg: 15
Ort: Åland
Jag glömde att nämna oljekylare! Klart jag ska ha oljekylare! ...Att det kommer att spåra ur... ja det är skrivet i sten :lol: Behöver nog en extra maskin att gå bananas på!! Och en helt original som man kan köra med när allt har rasat!

Funderar på att ta hem lite prylar från Taida! .......dom verkar ha kvalitets delar :cool_:


Senast redigerad av kamikaze fre 24 jan 2014, 20:09, redigerad totalt 1 gång.


_________________
Gillar när det går lite för fort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: fre 24 jan 2014, 16:59 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1574
Ort: Stockholm
Jaha, det har redan spårat ur! 8)
Ser fram emot att se om du får din motor att hålla...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 750
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: fre 24 jan 2014, 21:52 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10
Inlägg: 15
Ort: Åland
Ja bara man inte varvar dem för hårt så tror jag nog att det ska hålla... men som alltid.. mycket vill ha mer ....och I kväll spårade det ur..... slant på tangenterna :oops:

http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... na-Scooter
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... QMI-157QMJ
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139q ... haft-160cc

:cool_:



_________________
Gillar när det går lite för fort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: lör 25 jan 2014, 01:30 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1574
Ort: Stockholm
Du kommer absolut inte att bli besviken på toppen.
Det enda som kan bli är att pinnbultarna är så långa att de kan slå i ventilkåpan så att man behöver ta av dem lite. Det märker du.

Spacerplattan klarade jag mig utan och jag hade en 3,8mm strokad vevaxel.
Jag tog två extra cylinderfotspackningar istället för att få ut så mycket komp det gick.
Försök få kolven i så högt toppläge det går utan att den slår i toppen, tändstiftet eller ventilerna. Allt komputrymme som blir kvar från övre kolvläget är effektförlust och det vill vi inte ha.

Den starkare startmotorn tror jag inte du kommer att behöva.
Jag hade 183cc och det fungerade ganska okej med original startmotor.
Man behöver bara byta ut kablarna mot en med tjockare kärna så orkar startmotorn väldigt mycket mer än med original kablarna.

Du borde nå upp till ungefär 163cc med strokad vevaxel och ett statiskt komp på ca: 10kg.
Man ska då veta att med original vevaxel hade du haft 155cc men en 160cc cylinder och ett statiskt komp på ca: 9,5 kg.
Kompressionen jag nämner ovan är med en original kamaxel och den kanske inte stämmer exakt med ZV-kammen för den har inte mätt upp ännu.



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 750
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: lör 25 jan 2014, 13:48 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10
Inlägg: 15
Ort: Åland
Jo jag får kapa av pinnbultarna lite i såfa
Jag har förstått att det start-kopplingen som går sönder på gy6 med big bore! http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 0575572f9c Kanske får uppdatera den med en förstärkt. Jag ska byta ut kablarna till grövre som du gjort för säkerhets skull.
Kanske jag borde köra på +3mm stroke då så kanske min håller ihop :mrgreen:
Jag måste säga att jag är sugen på ett sånt där EFI som du har :cry:




wilds skrev:
Du kommer absolut inte att bli besviken på toppen.
Det enda som kan bli är att pinnbultarna är så långa att de kan slå i ventilkåpan så att man behöver ta av dem lite. Det märker du.

Spacerplattan klarade jag mig utan och jag hade en 3,8mm strokad vevaxel.
Jag tog två extra cylinderfotspackningar istället för att få ut så mycket komp det gick.
Försök få kolven i så högt toppläge det går utan att den slår i toppen, tändstiftet eller ventilerna. Allt komputrymme som blir kvar från övre kolvläget är effektförlust och det vill vi inte ha.

Den starkare startmotorn tror jag inte du kommer att behöva.
Jag hade 183cc och det fungerade ganska okej med original startmotor.
Man behöver bara byta ut kablarna mot en med tjockare kärna så orkar startmotorn väldigt mycket mer än med original kablarna.

Du borde nå upp till ungefär 163cc med strokad vevaxel och ett statiskt komp på ca: 10kg.
Man ska då veta att med original vevaxel hade du haft 155cc men en 160cc cylinder och ett statiskt komp på ca: 9,5 kg.
Kompressionen jag nämner ovan är med en original kamaxel och den kanske inte stämmer exakt med ZV-kammen för den har inte mätt upp ännu.



_________________
Gillar när det går lite för fort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: lör 25 jan 2014, 15:03 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1574
Ort: Stockholm
kamikaze skrev:
Jo jag får kapa av pinnbultarna lite i såfa
Jag har förstått att det start-kopplingen som går sönder på gy6 med big bore! http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 0575572f9c Kanske får uppdatera den med en förstärkt. Jag ska byta ut kablarna till grövre som du gjort för säkerhets skull.
Kanske jag borde köra på +3mm stroke då så kanske min håller ihop :mrgreen:
Jag måste säga att jag är sugen på ett sånt där EFI som du har :cry:


Startkopplingen hade jag inga problem med alls...
EFI kitet är kanon men jag skulle ta en sak i taget.
Först få motorn att fungera ordentligt innan man monterar insprutning.
Då vet man att eventuella problem inte sitter i motorn utan att det är eventuella inställningar i insprutningen som måste fixas.

Själv har jag varit riktigt sugen på att köpa en komplett Taida 232cc motor, men det blir ju det där problemet med trumbromsen.
Det blev i slutändan så j*vla dyrt att det fick jag strunta i. Det är ju bara en scooter man håller på med och man kan ju inte plöja ner hur mycket stålar som helst i en sån...



_________________
Bild
Suzuki GSX-R 750
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: lör 25 jan 2014, 15:23 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
byt ut cvk-förgasaren. den är värdelös. kör på tex en sån här www.racing-planet.se/reservdelar-scoote ... uOdr0PMAcw


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: lör 25 jan 2014, 22:11 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10
Inlägg: 15
Ort: Åland
Jag har tänkt byta till en 30mm flat-slide förgasare..eller va dom nu kallas :funderar: , Om det blir den där låter jag vara osagt, men nåt liknande blir det, Funderar om 30mm blir för stort för 160cc kanske blir 28mm :funderar:

viktor meck skrev:
byt ut cvk-förgasaren. den är värdelös. kör på tex en sån här http://www.racing-planet.se/reservdelar ... uOdr0PMAcw



_________________
Gillar när det går lite för fort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: lör 25 jan 2014, 22:16 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10
Inlägg: 15
Ort: Åland
wilds skrev:
kamikaze skrev:
Jo jag får kapa av pinnbultarna lite i såfa
Jag har förstått att det start-kopplingen som går sönder på gy6 med big bore! http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 0575572f9c Kanske får uppdatera den med en förstärkt. Jag ska byta ut kablarna till grövre som du gjort för säkerhets skull.
Kanske jag borde köra på +3mm stroke då så kanske min håller ihop :mrgreen:
Jag måste säga att jag är sugen på ett sånt där EFI som du har :cry:


Startkopplingen hade jag inga problem med alls...
EFI kitet är kanon men jag skulle ta en sak i taget.
Först få motorn att fungera ordentligt innan man monterar insprutning.
Då vet man att eventuella problem inte sitter i motorn utan att det är eventuella inställningar i insprutningen som måste fixas.

Själv har jag varit riktigt sugen på att köpa en komplett Taida 232cc motor, men det blir ju det där problemet med trumbromsen.
Det blev i slutändan så j*vla dyrt att det fick jag strunta i. Det är ju bara en scooter man håller på med och man kan ju inte plöja ner hur mycket stålar som helst i en sån...


Jo jag vet, samma här, har varit nära att beställa en 232cc jag oxå, men som du säger lite onödigt dyyyyyyyyyyyyrt!
Som du säger så borde jag nog få motorn att lira vettigt med en förgasare först innan man tar steget mot ett sprut.



_________________
Gillar när det går lite för fort
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamikazes 125cc-160cc projekt
InläggPostat: mån 03 feb 2014, 19:20 
10 km/h
10 km/h

Blev medlem: tor 08 aug 2013, 22:10
Inlägg: 15
Ort: Åland



_________________
Gillar när det går lite för fort
Offline
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: