Aktuellt datum och tid: tor 21 sep 2017, 01:58





 Sida 2 av 3 [ 113 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 21:59 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Kul att ni uppskattar tråden grabbar :)

Obs obs obs..
Innan ni kollar på filmerna så måste jag nämna att min Xperia inte riktigt har någon värsting mikrofon..
Den är väldigt bra på att ta upp höga frekvenser, medans dom djupa bas frekvenserna inte riktigt kommer med :tummened:
Så det blir lite missvisande, den är betydligt mörkare i rösten :twisted:

För å inte tala om skrammlet från motorn.. låter inte så..

Vrid upp basen på max å håll i er hehe :lol:


http://s1298.photobucket.com/user/jarlingar/media/MOV_0027_zps8f0c985b.mp4.html
http://s1298.photobucket.com/user/jarlingar/media/MOV_0026_zpsdcf10566.mp4.html
http://s1298.photobucket.com/user/jarlingar/media/MOV_0028_zps4fbc9e8e.mp4.html

Fick inte till att "inkludera" filmerna direkt, så om någon moderator vet hur man gör så varsågod!



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 22:19 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Gjorde filmerna igår innan jag for ut på första långturen, blev väl en sisådär 6-7 mil i vårvädret :)

Prövade även en riktig herrejösses uppförsbacke med moppen, den orkade med den i 50km/h på halvgas :o :tummeupp:
Tänk snutjakt i San Fransisco så får ni lite hum om backen...


Anyway.. hade ju tejpat över regplåten för å inte skylta över hela Internet med den, upptäckte när jag kom tillbaka att jag glömt att slita bort tejpen.. :rulla:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 22:35 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Funderade lite på att det inte ger så mkt från halvgas och uppåt..
Kollade trotteln, och den lyfter inte fullt, bara till 3/4 ca!

Antar att vaccumet inte riktigt räcker till...

Var på skroten idag och hittade en lämplig slang för att tillverka en ny anslutning till luftburken :meka:
Räcker inte det till för å lyfta trotteln helt så kollar jag med fjädern från original fuggen!!

Kanske är olika fjädrar till 125cc vs 50cc :funderar:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 22 apr 2013, 23:05 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1526
Ort: Stockholm
Skulle mycket väl kunna vara fjädern som du är inne på.
Om de är lika hårda kan man testa med en reservfjäder som du kan kapa lite i taget på...



_________________
Bild
Suzuki GSX 750 ES
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 23 apr 2013, 11:03 
40 km/h
40 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 mar 2013, 21:21
Inlägg: 69
Ort: Stockholm
Brum brum! :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tis 23 apr 2013, 12:45 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
Lät ju riktigt härligt jarlingar, kineserna låter ju rejält fisiga me orginalröret men din låter inte alls dumt nu :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 24 apr 2013, 14:15 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Brum brum ja haha..

Den låter rätt ballt irl faktiskt, min ktm 625 sxc var nästan tystare.. :vissla:
Men original är dom nästan pinsamt tyst, något som direkt återspeglar i flödet.... eller saknaden av kanske :lol:

Funderade vidare på längder på avgassystemet lite, och det blir lite begränsade i utformningen på våra kinapuffar.
Man skulle lika gärna, om längden blir åt det hållet.. räkna på längden fram till ljuddämparen, om den är tilltagen och inte stryper allt för mkt.



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 24 apr 2013, 14:36 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Hade problem med att trotteln inte lyfte hela vägen, och misstänkte att det orsakades av att fuggen var helt öppen i bakkant.

Bild

Skaffade en turboslang från en donator Audi på skroten, nu ska den anpassas för å passa på moppen.
100 spänn med dom 2 rostfria slangklammer som satt på var ok pris.

Originalburken slipades upp för å ta emot en rörstump i lämplig storlek:

Bild
Bild


Liiiite större än original :p

Bild


Med det givna utgångsobjektet så blev det inte helt 100, slangen veckar lite.
Men inte mer än att innerarean förblir densamma:

Bild


Originallook är ju ledordet genom projektet!
Och originalfiltret räcker gott till med avseendet av flöde.
"Insugssidan" av filterboxen, den med skorstenen i hann inte med att åtgärdas just nu, men den ska få samma behandling vad det lider.



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 24 apr 2013, 14:47 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Resultat av denna operation då?

Ja till å börja med så minskade ju ljudet ordentligt på insugssidan :)

Målad lite försiktigt med tipex på trotteln för å kolla lyftet och nu lyfter den helt till topp :tummeupp:

Och nu märktes det att munstycket som satt i var på tok för stort haha
Nålventilen hinner inte med på full mutter med 125 :o i storlek på huvudmunstycke.

Köpte en sats så jag har från 100 upp till 125, ska pröva med 102 som rekommenderas till 85cc..



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tor 25 apr 2013, 01:23 
80 km/h
80 km/h

Blev medlem: sön 29 maj 2011, 03:39
Inlägg: 129
Ort: Lövånger
Jarlingar skrev:
När jag hade av variatorkåpan så passade jag på å ge lagringen till bendixdrevet lite kopparpasta:
Kopparpasta = bra skit :yes:


Aldrig kopparpasta i närheten av aluminium. Det blir galvaniska strömmar
som äter upp aluminiumet.



_________________
Baotian sport -05
trimkam. 72 cc. Naraku black edition 19 mm förgasare.
Naraku vevaxel. Justerbar cdi. Naraku tändspole
1270 mil
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tor 25 apr 2013, 01:58 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Blir det verkligen det?
Alla delar har ju samma noll potential!?

Kan ärligt säga att jag inte hade en tanke på det när jag gjorde det :blush:

Intressant iaf, får undersöka saken närmare!

Aluminiumet på dessa raketer håller inte högsta klass har jag iaf märkt..



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tor 25 apr 2013, 02:40 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Gör om gör rätt...

Bild


Wiki:

Bimetallkorrosion, eller som det tidigare kallades galvanisk korrosion är en forma av lokal korrosion. Om metaller med olika ädelhet (korrosionspotential) är i kontakt och utsätts för en elektrolyt skapas en galvanisk cell. Metallen med högre korrosionspotential blir då anod medan den med lägre potential blir katod. Dock krävs en skillnad i korrosionspotential på minst 50 mV. Bimetallkorrosion sker enligt: ianodAanod = ikatodAkatod, där i står för strömtäthet (A/cm2) och A för area (cm2). Utgående från denna ekvation ser man att bimetallkorrosion går mycket fort då anodytan är liten och katodytan stor.

För att vara på den säkra sidan så kommer det rengöras och ersättas med grafit fett.

Alu pasta skulle annars funka.

Tack för heads up'en svenne61 :tummeupp:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tor 25 apr 2013, 14:50 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
riktigt fint!

jag köpte ett rör ist. här är ett klipp tagit med mobilen.



Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tor 25 apr 2013, 16:57 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1390
Ser bra ut :tummeupp:

Kör med ett avstrypt Naraku Crossover avgas på vår moppe, det ger en del skillnad i acc jämfört med originalsystemet men fortfarande med en acceptabel ljudnivå och originallook. Skönt att se nån som använder lite kvalitetsbitar (Hardox..) tillverkar nämligen det ;)



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tor 25 apr 2013, 23:18 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Holy cannoli Viktor!!

Har du rensat lite i den där pipan..?
Tyckte den lät betydligt mer än andra Leo Vince...

Vad var setup'en i övrigt på den maskinen?

Fast jag jobbar ju lite åt andra hållet..
Vill få ner ljudnivån ytterligare hehe :?


MechaniX:
Jobbar man på ett ställe som tillverkar hardox, då jobbar man på ett manligt ställe!!! WORD... :party:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: tor 25 apr 2013, 23:43 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Blev lite pyssel idag också :)

Började med att sätta i 102 i huvudmunstycket.
Nu blev det lite annat liv maskin!
Soppaförbrukningen lär nog sjunka lite nu :tummeupp:

Trodde i min enfald att eftersom 24an var bestyckad med 125 i huvudmunstycke för 125cc, med det undertryck som kommer i förgasarventurit med det.

Att det skulle behövas ännu större för att 82cc skulle orka suga upp erforderlig mängd sås :funderar:

Iofs behöver inte 82cc lika mycket soppa heller..

Vart är det jag begår en tankevurpa här.. :?


Nån annan som har jettat in en 24a för 70-80cc???


Senast redigerad av Jarlingar fre 26 apr 2013, 00:08, redigerad totalt 1 gång.


_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 26 apr 2013, 00:06 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Skulle ju ändå av med variatorkåpan.. för å göra om göra rätt.. :blush:

Blev lite förvånad över detta:
Bild

Remmen har inte klivit helt upp nu heller :(

Misstänkte att vikterna skulle vara såpass nedslitna att dom inta kan trycka ihop primärvariatorn mer.

Skjutmått framåt!

Nja..
Samtliga låg inom 15.85mm till 15.92mm!

Hittade inget annat suspekt heller :funderar:


Starka misstankar om att det egentligen sitter i sekundärvariatorn!
Den är ju inte direkt precisionstillverkad.. :spank:
Den vobblar en god del :tummened:

Att det stjäl massor med effekt som blir till onödig värme å remslitage råder ingen tvekan om.
Kan mycket väl vara det som strular till det för primären också, med vobblet så ändras vinklarna ganska radikalt på remskivorna!!

Någon som sitter på en OK sekundär till vettigt pris?

Annars är det bara fjädern i sekundären kvar, att den är åt helsinki för stark!
Men nja, det är mindre troligt..



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 26 apr 2013, 00:27 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
Jarlingar skrev:
Holy cannoli Viktor!!

Har du rensat lite i den där pipan..?
Tyckte den lät betydligt mer än andra Leo Vince...

Vad var setup'en i övrigt på den maskinen?


den är inte rensad. det är 72cc med egenportad topp. 21mm dellorto phbg trottelförgasare (jädra skillnad i axx emot cvk) naraku sportvariator med 5g vikter.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 26 apr 2013, 00:32 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Anyway..

Fan skulle ju egentligen vänta med det här tills slutväxeln var bytt..

Men jag kunde inte låta bli.. drabbad av moppe ::)

Har läst att andra åker med 5.5g vikter, så jag plockade i ordning en uppsättning för å testa:
Bild

Märkte faktiskt igen skillnad av sexuell betydelse!!
Dom är lite "kornig" i ytan dom här, så dom kanske behöver lite inkörning..?

Skulle haft en våg för å kolla vad som egentligen satt där från början..

Den slungar fortfarande ihop primären för snabbt :tummened:

Har ju viktat om en del variatorer på skotrar (snö) genom åren, och matchar man inte variatorerna mot motorn så kan man lika gärna skita i å trimma om du frågar mig..


Finns MASSOR att vinna där :bananarock:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 26 apr 2013, 00:37 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Viktor meck var det 72cc toppen med större ventiler?

Fasen tror jag har en mikuni wm 24 i gömmorna..

Kanske måste testa den då hehe



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 26 apr 2013, 01:04 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Hann även med en till sak idag.

Intagsslangen till luftburken, den med skorstenen i.
Tänkte ju byta ut den till en grövre. Men...
Den är räfflad på utsidan, och kom ihåg.. originallook gäller!

Istället för att byta ut den så borrade jag upp 3 st 20mm hål i undersidan på burken, före filtret.

På så vis ökades intagsarean till lite över insugsarean :tummeupp:


Tyvärr togs inget kort på detta dock...



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 26 apr 2013, 01:09 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
Jarlingar skrev:
Viktor meck var det 72cc toppen med större ventiler?

Fasen tror jag har en mikuni wm 24 i gömmorna..

Kanske måste testa den då hehe


nej org toppen. hade inte råd med någon annan just då.

testa! du blir inte besviken!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 26 apr 2013, 01:15 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Det här med SOPPASNÅL pendlare sprack rätt fort :rulla:

Får leta fram wm 24an..



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: fre 26 apr 2013, 01:32 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
Jarlingar skrev:
Det här med SOPPASNÅL pendlare sprack rätt fort :rulla:

Får leta fram wm 24an..



Hahaha känner igen det där. fick en aerox gratis från 03 i bedrövligt skick. skulle "bara" putsa upp den lite och serice. slutade med totalrenovering. ramen rostskyddad och lackad. kåporna spacklade och lackade. polerade upp den. och det där med soppasnål... ombyggt rör. stage6 sport pro 70cc och 19mm förgasare.. håll i hatten, och plånboken.. :lol:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: lör 27 apr 2013, 18:18 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Nu ska jag inte påstå att jag har pengar i överflöd, för det har jag inte..

Men att tanka moppen är så gott som gratis om man jämför med båten..
Tanken tar 265 liter!!

Blir en sisådär 4000:- för å fylla upp den :vissla:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 00:14 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Ett litet tips å trix!

Hade ju pyspunka bak på min kinapuff när jag lade rabarber på den!

Pressade in ena sidan av däcket i skruvstycket, satte en planka på andra sidan för å inte skada fälgen.

Mellan däcket å fälgen satt någon oidentifierad massa som tätning!?

Massan hade torkat :? Och höll inte tätt längre..

Borstade rent både däck och fälg med en lagomt hård stålborste och smorde sedan ytorna med lagerfett.

Pumpade upp däcket till presspassning och upprepade behandlingen på andra sidan.

Resultat:

Däcket har fortfarande inte tappat ett enaste hectopascal efter en månad :tummeupp:
Har inte märkt några tendenser till att däcket har roterat på fälgen heller..



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 00:20 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1526
Ort: Stockholm
När jag böt däck så behövde jag ingen tätning mot fälgen alls.
Smetade bara på lite såpa för att däcket skulle glida på fälgen sen var det bara att blåsa i lite luft snabbt med kompressorn så att däcket trycktes ut mot fälgen.
Sen fyllde jag bara upp till rätt tryck...



_________________
Bild
Suzuki GSX 750 ES
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 00:46 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Tryck fungerar ju så finurligt att det verkar lika över alla ytor.

Ju högre tryck, desto mera kommer däcket trycka mot fälgkanten.

Jag körde fett för att täta ev rispor som blev av borsten.

Såpa är ett ypperligt val om det är ett nytt däck :tummeupp:

Vanligt Yes motsv fungerar lika bra!

9/10 fall så är det direkt onödigt att montera en innerslang!!!!



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 28 apr 2013, 17:58 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1390
Jarlingar skrev:
Nu ska jag inte påstå att jag har pengar i överflöd, för det har jag inte..

Men att tanka moppen är så gott som gratis om man jämför med båten..
Tanken tar 265 liter!!

Blir en sisådär 4000:- för å fylla upp den :vissla:


Sen beror det ju även på hur ofta man måste upprepa proceduren.. Vi räknade ut att jobbarkompisens båt drog ca 10 l per landmil.. Känns inte så kul att åka V8 båt då :funderar:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 29 apr 2013, 00:05 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Ca 2 liter distansen är ganska standard på planande båtar, om det inte är nån värre spis i pannrummet..

1 distans är ca 1.8km så 10 liter milen får man kallt räkna med hehe :vissla:

Jag brukar ha med 2 jeep dunkar när jag ska ut, då räcker det en sommar.

Min pulka är som en sommarstuga på sjön, bäddbar för 6 vuxna, kök med två plattor, kylskåp, vattentoa, uteplats osv :D

Bild



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 29 apr 2013, 10:58 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1390
Den där ser ut som en finlandsfärja i jämförelse, han hade 2 kojplatser och en motor modell större med raka rör.. Lät och gick duktigt, men inte så bekväm :lol:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 01 maj 2013, 13:52 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
härlig båt jarlingar, vad går en sådan bjässe på egentligen?
Är själv sugen på att köpa mig någon liten segelbåt kanske :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 01 maj 2013, 15:08 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Räkna nånstans mellan 120kkr för repobjekt och drygt 200kkr för fina ex med trailer.
Sedan finns det billigare äldre modeller och dyrare nyare, min är en 92as bayliner 2655.

Bayliner gjorde för båten vad Henry Ford gjorde för bilen.
Efterfrågan blev enorm och fabriken fick svårt att hinna med att leverera.
Eventuella fel å brister hanns inte med att åtgärdas, det skulle tas omhand av återförsäljarna istället..!

Det var i den svängen bayliner fick sitt idag oförtjänt dåliga rykte!

Men det är bara bra om du frågar mig, priserna hålls nere av ett dåligt rykte som hängt kvar sen 70 talet :p

Jämför man båtar i samma prissegment så får du ibland t.om gå in på 60 talet för å hitta båtar tillverkade i norden i samma storlek å utrustning :rulla:

Bara välja själv..
Nordiskt 60 - 70 tal eller jänkare av 90 - 00 tal, samma peng.. :rulla:

Afro: om du funderar på en instegsbåt av lakanstorktyp så får man ganska mkt båt för pengarna!
Du kommer långt med 30-40 lökar :tummeupp:


Nu blev det lite OT i tråden..
Men vafan, det är min tråd :p
Och jag tycker det är ok..



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 01 maj 2013, 19:43 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1526
Ort: Stockholm
Jarlingar skrev:
... Vrid upp basen på max å håll i er hehe :lol:
Fick inte till att "inkludera" filmerna direkt, så om någon moderator vet hur man gör så varsågod!


Jag tänkte på din modd av ljuddämparen...
Läcker det inte avgaser långst bak i skarven mellan ljuddämparen och den avtagbara slutänden där du har blindröret?



_________________
Bild
Suzuki GSX 750 ES
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 01 maj 2013, 22:11 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Jo det är riktigt att det läcker lite där!

Men inte något av väsentlighet, det höjer inte ljudnivån heller.

Tänkte att det kommer sota det tätt med tiden hehe :vissla:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 08 maj 2013, 02:56 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
VARNING!!!!!

Satt och läste igenom tråden och upptäckte då en sak som bör kommenteras närmare..!

Tidigt i tråden så nämner jag att montera cylindern utan fotpackningen för att höja kompressionen.

Om man monterar cylindern utan fotpackningen så tar du helt bort oljans kanal upp till toppen!!!!


Utvecklade aldrig det då för att jag då inte bestämt hur jag skulle lösa det med en ny oljekanal och dessutom saknade mätningar för att exakt beräkna kompressionsförhållandet.


Om någon nu redan hunnit med att testa detta stunt så de till att återställa oljans väg upp till toppen, typ nyss... :blush:
Kamkedjan kommer iofs att vispa upp en hel del olja, så toppen kan ha klarat sig utan skador om DU redan testat.

Här syns oljekanalen som helt enkelt består av ett urtag i packningen:
Bild
I packningens övre högra del syns spåret för oljan.



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 08 maj 2013, 03:16 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Har iaf hänt lite på moppefronten!

Mailat en del säljare på blocket om min blinkersknapp.

Vad tror folk egentligen..

Dyraste beggade på blocket skulle ha 300:- för skiten :?

Ja det blev iaf en komplett NY ljusomkopplare, inkl frakt från England för 137:- :tummeupp:

Lyckades även få tag på ett NYTT vevparti på tradera för 169:- inkl frakt! :p

Om man känner på ramlagerna så förstår man varför dom ger upp hehe :?

Blir till å pressa dit nya skf lager och rikta/balansera hela vevpartiet riktigt sen :meka:

Någon som gjort en dylik operation?



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 08 maj 2013, 19:01 
80 km/h
80 km/h

Blev medlem: sön 29 maj 2011, 03:39
Inlägg: 129
Ort: Lövånger
Jarlingar skrev:
VARNING!!!!!

Satt och läste igenom tråden och upptäckte då en sak som bör kommenteras närmare..!

Tidigt i tråden så nämner jag att montera cylindern utan fotpackningen för att höja kompressionen.

Om man monterar cylindern utan fotpackningen så tar du helt bort oljans kanal upp till toppen!!!!


Utvecklade aldrig det då för att jag då inte bestämt hur jag skulle lösa det med en ny oljekanal och dessutom saknade mätningar för att exakt beräkna kompressionsförhållandet.


Om någon nu redan hunnit med att testa detta stunt så de till att återställa oljans väg upp till toppen, typ nyss... :blush:
Kamkedjan kommer iofs att vispa upp en hel del olja, så toppen kan ha klarat sig utan skador om DU redan testat.

Här syns oljekanalen som helt enkelt består av ett urtag i packningen:


Finns ett spår under cylinderfoten så det är ingen fara att inte använda packning. Bara svårare
att få det tätt så det inte läcker ut olja.



_________________
Baotian sport -05
trimkam. 72 cc. Naraku black edition 19 mm förgasare.
Naraku vevaxel. Justerbar cdi. Naraku tändspole
1270 mil
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 08 maj 2013, 22:12 
80 km/h
80 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 08:31
Inlägg: 120
Ort: REFTELE
är det en sån här du behöver ?
http://www.aliexpress.com/item/Scooter- ... 61761.html


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 08 maj 2013, 23:06 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Misstänkte att det fanns ett spår, men ville ta det säkra före det osäkra då jag inte kollat själv..

Vågar inte säga att det är så på alla cylindrar dock..




Ja det var en sån där jag behövde!
Men nu har jag redan beställt en komplett från England för 137:- :tummeupp:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 22:26 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Har nu kollat och kan bekräfta att det mycket riktigt finns ett spår i cylinderfoten (originalcylinder) för oljan :tummeupp:

Något som kommer göra det lite lättare att ev justera kompet senare.


Har fått hem vevpartiet jag köpte på tradera:
Bild
Priset var inget å gnälla på iaf :)
Men ramlagerna är bara slänga i skrotbingen..

Köpte vevpartiet i förebyggande syfte hehe..
Ska vid tillfälle montera lite hederligt svenskt stål i form av skf lager istället.



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: ons 15 maj 2013, 23:47 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Har även hunnit med å fixa detta: :hotpepper:
Bild
Knappen för blinkersen hade ju trillat bort från min raket när jag köpte den.

Men vägen dit innan det var på plats igen..
Ay caramba..
Att man aldrig lär sig..
Snålheten bedrar visheten :vissla:

Trodde att även fast bromshandtaget inte ingick så skulle iaf fästet sitta där på baksidan!?
Det gjorde det.. inte...


Första tanken var ju att helt enkelt bara flytta över själva "framstycket" till det befintliga bakre på styret.
Men naturligtvis så var ju inte kabelstammen överensstämmande :x

Jaha.. vad skulle bli enklast då! :funderar:

Flytta över ledarna till dom gammla kontaktstyckena gick inte då antalet kablar inte stämde överens heller..
Hade isf fått öppna kabelstammen å löda dit dom extra kablarna.

Äh skit i det, jag flyttar bara över plastknappen istället. :tummeupp:

En inte alltför avancerad operation då den endast är låst med ett clips på insidan:
Bild

Nä den gubben gick inte...

Naturligtvis så var ju själva brytaren lite olika konstruerad, så den gammla nöp fast knappen helt enkelt :evil:


Jaha igen... vad göra nu då :funderar:

Äh jag får väl löda över brytaren också då :meka:
Bild

Den skarptsynte ser ju direkt att den nya brytaren har 3 ledare medans den gammla, som egentligen är två brytare således har 4.

Dom två gråa går ihop till en i stammen, så den ena slaktades helt sonika bort.


Såg nu lite dassigt ut med en grå/grön hel/halvljusknapp och en fräsch blå å vit blinkersknapp :tummened:

Äh vafan, jag hade ju fortfarande lödkolven igång.
Jag löder över hel/halv brytaren också.

:skitarg: naturligtvis så var ju knappen, om än lite, annan i formen än originalknappen.
Den passade alltså inte i själva hålet för knappen :skitarg:

Jaha.....
Fram med getingen å slipa till formen på hålet lite.

Nu äntligen passade bitarna ihop.. isch....

Kunde inte använda själva främre metallklumpen från det nya då den inte riktigt passade ihop med det äldre bakstycket.

Och med kombon av gammalt å nytt så löper inte knappen för blinkersen så lätt som jag skulle vilja..

Men nu sitter grejerna där iaf, får se om jag står ut med knappen i längden..


Summa summarum..

Gör rätt från början..
Dumsnåla inte på hundra spänn :peka:

Köp rätt prylar från början som du slipper fippla med i 2 timmar för å få grejerna å funka halvbra... :rulla:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: lör 18 maj 2013, 02:57 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Ljud i trumpeten..!



På en moped kan det vara riktigt bra med en vettig tuta.

Originalet är lite väl tyst kan jag tycka..
Men faktum är att även tutan precis som mopeden är strypt!

På baksidan så sitter det en skruv som det går att justera membranets slaglängd på:
Bild

Skruva ut den för å höja volymen :tummeupp:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: lör 18 maj 2013, 09:40 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 09 sep 2011, 10:14
Inlägg: 1526
Ort: Stockholm
Skruven på baksidan är en "stämskruv" för att få en så ren ton som möjligt.
Alltså inget en tondöv skall ändra på :rulla:



_________________
Bild
Suzuki GSX 750 ES
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: lör 18 maj 2013, 09:58 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1390
wilds skrev:
Skruven på baksidan är en "stämskruv" för att få en så ren ton som möjligt.
Alltså inget en tondöv skall ändra på :rulla:


Ju värre det låter desto mer reagerar folk och fä.. :mrgreen:



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: lör 18 maj 2013, 21:05 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
de är alltid feljusterade. på min baotian har jag en amerikansk polissiren på 107db. fattas bara en saftblandare på huvudet :rulla:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 19 maj 2013, 16:37 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Jo jag får ge wilds ett poäng..

Egentliga syftet med skruven är att justera tonen.

Men det går även höja volymen på tutan, iaf min blev betydligt mera högljudd..

Tänk T-Ford.. :rulla:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 19 maj 2013, 21:01 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 21:52
Inlägg: 38
Ort: Tumba, söder om Stockholm
På båda bilarna har vi den här. Har en till liggande i en kartong som var tänkt till moppen men inte hunnit bli monterade än.

http://www.berup.com/berup%20test2be5.html



_________________
/Erik
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: sön 19 maj 2013, 23:01 
MVP
MVP

Blev medlem: tor 21 mar 2013, 23:10
Inlägg: 102
Ort: Östersund
Nu snackar vi!
115 Db vid 2 meter :o

I Kosovo hade vi en sisuvagn med ett kompressorhorn som hade plockats från ett lok i Bosnien!

Gissa om folk flyttade på sig.. :rulla:



_________________
__________________________________________
Försök inte laga det som redan fungerar...
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jarlingars Viking Eco Bike
InläggPostat: mån 20 maj 2013, 02:28 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 21:52
Inlägg: 38
Ort: Tumba, söder om Stockholm
Den låter ordentligt, fungerar mycket bra i bilen. Jag har ett minne av att någon här har en sån tuta på moppen, han höll på att ordna hjärtattack på en dam vid ett övergångsställe när det blev kortis så tutan tjöt hela tiden.



_________________
/Erik
Offline
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 2 av 3 [ 113 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron