Var sitter kopplingen? Vad är vad under variatorkåpan? Längst till vänster sitter startkransen bakom den sitter variatorn Längst till höger sitter kopplingen Kraftöverföringen mellan de två sker med hjälp av variatorremmen
Kopplingen Tryckfjädern i kopplingen – fungerar ungefär som en ”automatisk remspännare” den skall hjälpa och balansera upp variatorn tex vid uppförsbackar då skall den "trycka upp" remmen på kopplingen (bak) m.a.o växla ned
En hårdare fjäder trycker lättare upp remmen när du kommer till en uppförsbacke MEN en för hård fjäder släpper kanske inte ned den som den skall (du kör då med för låg växel) En för hårt spänd rem ger effektförluster (precis på samma sätt som om du spänner en cykelkedja för hårt) En kraftigare tryckfjäder spänner remmen mer och “driver ned” remmen lite mer I variatorn Detta gör att motorns varvtal ökar pga detta kan du behöva kompensera med tyngre variatorvikter
En mjukare fjäder KAN göra moppen seg och du tappar mycket fart i uppförsbackar En för löst spänd rem ger effektförluster genom att den slirar och inte överför kraften till hjulet ordentligt.
Sammanfattning - tryckfjäder En för kraftig tryckfjäder ger högre friktion vilket ger större effektförlust och mer slitage på remmen. En för mjuk tryckfjäder resulterar i remslir och en snabbt utsliten rem
Bikenets gula fjädrar (1500rpm) är utmärkt till avstrypta scootrar. Har du trimmat din scooter med större cylinder kan det vara lämpligt att använda röda fjädrar (2000rpm). Länk: Bikenet.se
OBS ! Generellt hårdare fjädrar i 2-takt än 4-takt pga de oftast är mer högvarviga
Kopplingsfjädrarna i kopplingen När kopplingen greppat in i kopplingsklockan och bakhjulet börjar snurra är kopplingsfjädrarnas uppgift slutförd Vid ett visst varvtal skall fjädrarna tillåta kopplingsklossarna slå ut greppa tag i kopplingsklockan och börja driva bakhjulet. Hårdare kopplingsfjädrar - gör att varvtalet måste vara högre innan de greppar in och börjar driva bakhjulet För hårda kopplingsfjädrar kan orsaka att kopplingen inte får ordentligt grepp och slirar när den skall driva bakhjulet Mjukare kopplingsfjädrar - kräver ett lägre varvtal innan de greppar in men ger ett jämnare ingrepp och en mjukare start För mjuka fjädrar kan göra så att kopplingen slår ut redan på tomgång vilket orsakar slitage på kopplingsklocka och remmen när du t.e.x. står och vänta på grönt ljus
Bikenets gula fjädrar (1500rpm) är utmärkt till avstrypta scootrar Har du trimmat din scooter med större cylinder kan det vara lämpligt att använda röda fjädrar (2000rpm). Länk: Bikenet.se
Kopplingen - övrigt Om du har en trimmad motor kan kopplingen slira när kör eftersom kopplingsbackarna inte "orkar" hålla emot. Då måste du byta till en koppling med tyngre kopplingsbackar Men ju mer vikt du har i backarna desto mer kraft stjäl kopplingen av motorn.
Sammanfattning - kopplingen Kopplingsfjädrarnas uppgift är att gripa in och överföra kraften till bakhjulet med minimal effektförlust utan att tillslaget upplevs ryckig eller släpig Kopplingsfjädrarnas påverkan är marginell när du balanserar din CVT. Man får inte ett högre varvtal när man KÖR med hårdare fjädrar utan man får högre varvtal INNAN moppen "drar iväg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori