Aktuellt datum och tid: tis 20 aug 2019, 14:12





 Sida 1 av 1 [ 30 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 28 aug 2011, 03:34 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Förutom att hjälpa Belenus med sin krånglande Vivacity så har jag börjat på ett eget projekt, som ännu är i sin linda men delar har börjat införskaffas - nämligen att sätta ihop en till utseendet fullständigt ospännande och men ändå stark och välfungerande Piaggio Ciao. Vill att det här ska raka motsatsen till ett flashigt projekt som drar till sig folks blickar, men ska ändå klämma i en del diskret trim så att den blir rolig att köra. Det blir inga "häftiga" ramförstärkningar, moderna cykelstyren, kapade stänkskärmar eller annat. Tilläggas bör kanske att detta blir mitt första egna mek-projekt. Har tidigare ägt en Speedfight 2 (för 10 år sedan) men saknade då intresse för att lära mig att göra saker själv.

Har alltid velat ha en Ciao, så när jag såg en Ciao P (från 1980 såvitt jag kan se) för några hundralappar en bit utanför Göteborg åkte jag och köpte den direkt. Spelade ingen roll att den var inkomplett och inte gick att starta, motorn var full med löv och skit och någon typ av gul gegga, kåporna spruckna och den dåvarande 15-årige ägaren hade klottrat ner styre, kåpor, tank, ram, fälgar, sadel osv. med spritpenna. Men originalskärmar, baklykta och pakethållare i ok skick medföljde, något jag tänker använda mig av när projektet är färdigt. När jag kom hem märkte jag att framgaffeln var rätt ordentligt skev, dessutom var tanken full av rost och det är en del bucklor och bulor här och var.

Gjort hittills: tvättat den ren, tagit bort allt klotter med lacknafta, monterat av alla delar, tömt tanken, slängt sidkåporna och börjat slipa ramen. Beställt ny framgaffel via italienska eBay.

Ramen som den ser ut nu (syntes direkt en massa gammalt spackel när jag börjat slipa lite):
Bild

Har även kollat motorn och kolv, cylinder och vev verkar ok, men ska antagligen köpa det mesta nytt. Har även fixat lite delar från en Piaggio Super Bravo: aluminiumfälgar, baknav, variator och lite annat. Gillar egentligen ekerfälgarna i Ciaons originalutförande men de jag fick med var skeva. Variator för att få den starkare, så att den orkar dra mina 90 kilon utan att bli alltför seg i start och backar.

Om Ciao-projekt inte är välkomna här så är det bara att säga till (sidan heter ju Scooter Doctors och Ciao är väl inte direkt en scooter), då får jag ta och försvinna till någon annan sida.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 28 aug 2011, 09:37 
100 km/h
100 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 13:04
Inlägg: 266
Ska bli kul att se hur det blir! Har själv vart sugen på en ciao ett tag men kommer nog bli en kines istället =)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 28 aug 2011, 09:40 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2333
Ort: Luleå
Det ska bli spännande att följa ditt jobb med Ciaoen :D
Jag tycker själv det är en snygg moppe original.
Tycker absolut du ska lägga upp ditt bygge på vårat forum!
Vi utesluter inte någon bara för att de har kedja och lite större hjul...
Våra moderatorer + våra "VIP´s" inklusive jag själv är ju inte precis 15 år vi var inte ens 15år på 2000talet inte heller på 90-talet.. :rulla:
Så du har nog ett par "bollplank" här som skruvat i det mesta från cyklar till vråltrimmade jänkare!
Lycka till



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 28 aug 2011, 13:59 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
jag ångrar att jag sålde min ciao i våras :cry: jag fick den av min gamla fröken. bakfälgen var spräckt men jag hade en i reserv för jag fick en moppe från polisen med som jag hittade :mrgreen: jag borrade upp förgasaren till 13mm köpte 80mm remskiva, malossi luftburk, 65 munstycke slipade ur blocket och lite på kolven. och öppnade röret och borrade några extra hål. den blev stark som f-n och gjorde 60 på raka. den drog min gilera :rulla: men så sålde jag den till en kompis för 4000. och den går än.

här är en film på när nuvarande ägaren kör med den. han håller halvgas.



här är lite bilder från när jag fixade med den

http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=38&t=9699&st=0&sk=t&sd=a


ska bli kul att följa projektet :mrgreen:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 28 aug 2011, 21:39 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Fin Ciao där i filmen! :) Hade tänkt bygga något liknande.

Så skönt att jag inte blev bortschasad. Uppskattar att kunna ha er som bollplank! Det är inte helt lätt att fatta vad som skrivs på forumen där de yngre förmågorna regerar har jag märkt - det är mycket märkliga meningsbyggnader, särskrivningar och tramserier. Verkar hållas mycket högre nivå här. :tummeupp:


Bild på Super Bravon jag köpt, och de delar jag vill åt:
Bild


Så här ser Ciaon ut i originalutförande (med remskiva):


Bild


Ciao med Super Bravo-variator monterad:
Bild


Det kommer helt klart bli en utmaning för en nybörjare som mig att få ihop allt. Just nu ligger allt i delar. Super Bravo har variator, CDI-tändning och kick, min Ciao saknar variator, har brytartändning och trampor, men i övrigt verkar de ha samma motor, bortsett från att ena blockhalvan på Super Bravo är anpassad för kick. Tanken är att jag ska flytta över fälgar, nav, variator och bakre koppling från Super Bravon.

Antar att det lättaste vore att flytta över CDI-tändningen och kicken till Ciaon också? Kan jag ens ha kvar den gamla tändningen och tramporna på Ciaon?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: mån 05 sep 2011, 15:48 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Vad gäller egentligen för att få mopeden laglig att framföra på väg? Saknar papper men har ramnummer och motornummer.

Ramnummer är i följande format (X=bokstav, 8=siffra):
XXX 88888 XX
X8X8X * 888888 *

Motornummer:
X8X * 8888888 *

Har kollat upp ram- och motornummer hos Polisen och de kunde inte se att den varit stulen. Har pratat med Transportstyrelsen och de påstår att typintyg är något man får från tillverkaren och att de inte kan ge mig några papper. Dock är den gammal och jag tror inte att det är så lätt att få tag på något från Piaggio eller någon återförsäljare. Enligt vad jag läst måste man ha typintyg, antingen ett äldre nationellt sådant eller ett EU-typintyg. Antar att jag skulle kunna ombesikta den som EU klass 2 (25-moppe) och få ett typintyg den vägen(?) men det är ju egentligen en gammal 30-moppe (nationell/gammal klass 1). Vad gäller egentligen? Vore det lagligt att bara försäkra den på ramnummer och köra utan typintyg? Tanten på Transportstyrelsen verkade förvirrad, visste varken ut eller in, och Polisen tyckte att "typintyg är bra att ha men vi vet inte hur du ska skaffa det" och hänvisade mig till Transportstyrelsen.

Vad jag i slutändan beslutar mig för att göra är en annan sak och beror på kostnad osv, vill bara veta jag ska göra i teorin för att få den laglig.

Nya framgaffeln ligger och väntar på Posten, för övrigt. :bananarock:


Senast redigerad av Heinz mån 05 sep 2011, 18:08, redigerad totalt 2 gånger.

Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: mån 05 sep 2011, 17:07 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Har ringt några samtal, bl.a. till trafikpolisen och Piaggios generalagent och fått reda på följande: för att få framföra 30-moppe så måste man enligt lag ha typintyg eller specifikationspapper, och riktiga sådana går bara att få om mopeden varit svensksåld eller svenskimporterad. Enligt en återförsäljare kunde vissa försäkringsbolag kräva sådana papper för att utfärda trafikförsäkring. Polisen verkar dock inte se avsaknad av papper för 30-moppe som någon allvarligare föreseelse, polismannen jag pratade med sa att de inte brukar kolla det utan att det viktigaste är att man har trafikförsäkring.

SPG (Svenska PiaggioGruppen) kunde fixa fram papper för mitt ramnummer för, om jag minns rätt, 250 kr exkl. moms. Min moped verkar vara svensksåld och av årsmodell 1995.

Numret de behöver för att kolla upp mopeden är det som har formatet X8X8X * 888888 *.

EDIT: Enligt ramnummerlistan som finns i Cykelkrafts sprängskiss är min Ciao från 1991.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: tor 08 sep 2011, 14:13 
80 km/h
80 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 08:31
Inlägg: 120
Ort: REFTELE
jag har aldrigt haft några papper må mina 30 moppar ring bara nått försäkringsbolag och ge dom ramnr så får du en trafikfösäkring


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: tor 08 sep 2011, 19:35 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Framgaffeln jag beställde via en eBay-butik i Italien var skev:
Bild
Bild

Dessutom rostig (och lacken var repad och avskavd på många ställen):
Bild

Grymt irriterande, särskilt med tanke på att det stod att den var i perfekt nyskick, stod inte någonting om några defekter. Beställde ny gaffel just för att den jag hade var skev. Är mitt uppe i en mailkonversation med försäljaren (Bimoto) som påstår att den visst är ny, bara att den stått i deras lager i många år.

Tror ni att den går att böja tillbaka på något smart sätt?

rapid114 skrev:
jag har aldrigt haft några papper må mina 30 moppar ring bara nått försäkringsbolag och ge dom ramnr så får du en trafikfösäkring

Tack, verkar ju onekligen som att polisen inte bryr sig om papper i alla fall.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: fre 09 sep 2011, 16:20 
20 km/h
20 km/h

Blev medlem: mån 08 nov 2010, 20:55
Inlägg: 31
blir nog jobbigt att få den rak men inget är omöjligt

hitta denna på tradera http://www.tradera.com/ciao--auktion_100701_138664368

100kr och 2dagar kvar :rockparty:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: fre 09 sep 2011, 16:43 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Masarus skrev:
blir nog jobbigt att få den rak men inget är omöjligt

hitta denna på tradera http://www.tradera.com/ciao--auktion_100701_138664368

100kr och 2dagar kvar :rockparty:

Stort tack! Testar att böja tillbaka gaffeln jag redan har först men den där håller jag helt klart ett öga på. :D


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: fre 09 sep 2011, 17:09 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Tänkt setup:
* Originalblock med filat insug (ev. Malossi MHR eller Polini Speed Engine)
* Förgasare Malossi 13/13 med Malossi-sportluftfilterbox
* Cylindersats 70cc, originaltopplock
* Tändstift NGK Iridium IX BR7HIX (på väg)
* Avgasrör Sito Plus (originalliknande, vill som sagt vara diskret)
* Snabbgashandtag Domino
* Alu-fälgar och nav från Super Bravo med breda slicks
* Variator från Super Bravo (ev. Malossi Multivar/Polini Speed Control med Dr. Pulley-vikter)
* Bakre koppling från Super Bravo
* Malossi Special Belt för variator
* Sidkåpor för variator
* Ny framlampa med inbyggd hastighetsmätare
* Ev. CDI och elsystem från Super Bravo, samt kick och elstart (måste lära mig hur allt funkar)

Att fixa:
* Ordna en rak framgaffel
* Rensa bort rost ur tanken
* Ev. bredda bakskärmen för att få plats med bredare däck
* Slipa & spackla färdigt ramen
* Grundmåla och lacka i BRG (British Racing Green)
* Köpa gasvajer, bromsvajrar, hastighetsmätarvajer, bensinslang, packningar, skruvar, styrlås, kåpor, tanklock, centralstöd
* Se över vev och alla lager, byta det som är dåligt
* Se över bromsarna
* Se över elen och lära mig hur den funkar
* Köpa alla övriga delar och sätta ihop allt

Lägger en beställning med det som behövs för att få igång motorn från Mopshop i helgen.


Färgmässigt är jag ute efter något som liknar:
Bild

Med fälgar och däck i stil med:
Bild


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: lör 17 sep 2011, 15:39 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Har varit och dissekerat en Super Bravo. Fick med mig variator, bakre koppling, nav, fyrekrade alu-fälgar, kickblock, kick samt lite blandade smådelar, allt från ett mer eller mindre misshandlat objekt fullt med skit, repor, rost, runddragna muttrar och spindelväv - kommer ta lite tid att få ordning på allt.

Funderar på vilket block och vilken cylinder jag ska köra på, har kollat på några olika alternativ. Många verkar köra på DR Evo 43mm-kitet som presterar bra och är prisvärt, fast det kräver portning av blocket för att funka optimalt eftersom portarna inte stämmer överens med varken originalblock eller något av trimblocken.

Om jag skulle köpa ett Malossi MHR-block med Malossi-cylinder (alt. Polini Speed Engine och cylinderkit från Polini), skulle jag då slippa portning? Tänker att det borde vara matchande portar och passform om jag köper block och cylinder av samma märke?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: lör 17 sep 2011, 18:50 
0 km/h
0 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08 nov 2010, 16:03
Inlägg: 8
Ort: Skellefteå
Snygg grönfärg :tummeupp:



_________________
Baotian Classic 80cc Naraku
Daelim 50cc
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 05:29 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
SAIK_2010 skrev:
Snygg grönfärg :tummeupp:

Tackar! Min favoritfärg på bilar (och moppar). :)

Vad som hänt sen sist: Jag har fått en Baghee helt gratis som tydligen har tändningsproblem (elektronisk tändning) och inte går igång men är komplett. Eftersom Piaggio-delar funkar till den ska jag se om jag kan hitta på något kul med den.

Håller samtidigt som mina projekt på och fixar en kompis Ciao (han blev inspirerad av mitt köp och skaffade en - i komplett men sämre begagnat skick). Beskrivning av huvudproblemet: När choken är i tänder den för det mesta, men varvar upp extremt långsamt och då och då får den för sig att dö. Tar man ur choken dör den nästan garanterat. Ibland får den dock för sig att funka fint ett tag (oftast några minuter, men någon gång upp till en halvtimme). Sedan börjar den sega sig och bli svårstartad helt plötsligt. Kan även dö när man gasar för mycket.

Vi har gjort:
- Hällt i ny bensin och olja
- Bytt tändstift
- Rengjort förgasaren
- Testat med annan kolv, cylinder och topplock
- Bytt cylinderfotspackning

Tänkte först att den läckte in luft vid cylinderfoten, men med bytt packning är det ingen skillnad. Ciao har ingen topplockspackning, så den enda packningen som återstår är väl den för vevhuset. Den ger vi oss på när jag fått svänghjulsavdragaren som borde vara på väg (gjort en stor beställning med Ciao-prylar från Holland). Finns det något mer ställe där det kan läcka in luft?

Fick för övrigt tillbaka hela summan inkl. frakten för den skeva framgaffeln, samtidigt som jag fick behålla den.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 13:02 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: mån 15 nov 2010, 00:11
Inlägg: 7
Heinz skrev:
Finns det något mer ställe där det kan läcka in luft?

Vevaxel tätningarna.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 14:15 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
finns bara en vevtätning på ciao. om den är före 2003 så är det nog brytarna elr kondensatorn. dom är väldigt kinkiga med brytarna. fick ställa dom ca 7 gånger :shock: med mitt trim så gick den som ett skott med 0.35 på brytarna :mrgreen: så kolla dom. skulle inte förvåna mig om det var lite korrosion elr groppar i brytarna. så testa det. sen kanske det blir åka av :bike1: :bike1: ps. har aldrig behövt avdragare på med muttern och slå några ordentliga slag på vevaxeln med stora hammaren. funkade på alla ciao jag har grejat med. eller så tar du bara bort gummipluggen på svänghjulet och jobbar där ifrån. funkar men lite trångt :mrgreen: lycka till.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 21:32 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Diesel skrev:
Heinz skrev:
Finns det något mer ställe där det kan läcka in luft?

Vevaxel tätningarna.

Du menar tätringarna/packboxarna för vevlagren?

viktor meck skrev:
finns bara en vevtätning på ciao. om den är före 2003 så är det nog brytarna elr kondensatorn. dom är väldigt kinkiga med brytarna. fick ställa dom ca 7 gånger :shock: med mitt trim så gick den som ett skott med 0.35 på brytarna :mrgreen: så kolla dom. skulle inte förvåna mig om det var lite korrosion elr groppar i brytarna. så testa det. sen kanske det blir åka av :bike1: :bike1: ps. har aldrig behövt avdragare på med muttern och slå några ordentliga slag på vevaxeln med stora hammaren. funkade på alla ciao jag har grejat med. eller så tar du bara bort gummipluggen på svänghjulet och jobbar där ifrån. funkar men lite trångt :mrgreen: lycka till.

Har testat att slå på vevaxeln och det har inte funkat, vågar inte riktigt ta i och vet inte exakt hur jag ska slå - har hört om folk som råkat slå sönder saker så jag väntar hellre på avdragaren. Tack för tipset om brytarna förresten, de ska kollas (genom titthålet med gummipluggen tills vidare)!

EDIT: Kompisens Ciao (som vi snackar om nu) är en -90. Hur kollar jag kondensatorn förresten?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: ons 28 sep 2011, 23:13 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
Heinz skrev:
Diesel skrev:
Heinz skrev:
Finns det något mer ställe där det kan läcka in luft?

Vevaxel tätningarna.

Du menar tätringarna/packboxarna för vevlagren?

viktor meck skrev:
finns bara en vevtätning på ciao. om den är före 2003 så är det nog brytarna elr kondensatorn. dom är väldigt kinkiga med brytarna. fick ställa dom ca 7 gånger :shock: med mitt trim så gick den som ett skott med 0.35 på brytarna :mrgreen: så kolla dom. skulle inte förvåna mig om det var lite korrosion elr groppar i brytarna. så testa det. sen kanske det blir åka av :bike1: :bike1: ps. har aldrig behövt avdragare på med muttern och slå några ordentliga slag på vevaxeln med stora hammaren. funkade på alla ciao jag har grejat med. eller så tar du bara bort gummipluggen på svänghjulet och jobbar där ifrån. funkar men lite trångt :mrgreen: lycka till.

Har testat att slå på vevaxeln och det har inte funkat, vågar inte riktigt ta i och vet inte exakt hur jag ska slå - har hört om folk som råkat slå sönder saker så jag väntar hellre på avdragaren. Tack för tipset om brytarna förresten, de ska kollas (genom titthålet med gummipluggen tills vidare)!

EDIT: Kompisens Ciao (som vi snackar om nu) är en -90. Hur kollar jag kondensatorn förresten?



hmm. det var en bra fråga :funderar: :lol: ska fråga på jobbet imån (går lärling) återkommer med det :tummeupp: meka försiktigt :meka:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 09 okt 2011, 13:11 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Ramen är nu inlämnad på blästring, dessutom har jag fått alla delar jag beställt, har det mesta jag behöver nu.

Har ett par frågor gällande kolvringar för Ciao.

1. Hur stora ska gapen mellan ringarnas spetsar vara i monterat läge?

2. Jag monterade ersättningskolvringar på min polares originalkolv igår. Fick dem precis från Q-Parts.nl. Dock ser ersättningsringarna inte ut som originalringarna. Har försökt illustrera hur de ser ut i genomskärning:

Bild

Ring 1 är alltså bredare än den andra, dessutom har den fasning hela vägen runt så att det endast är utsidan (som ligger an mot cylindern) som är bredare, ytan som ligger an mot spåret i kolven är smalare. Ring 2 ser helt vanlig ut och är smalare än ring 1. Jag satte ring 1 överst och ring 2 underst eftersom jag fått för mig att den bredare ringen ska vara överst. Gjorde jag rätt?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 09 okt 2011, 14:00 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 11:50
Inlägg: 402
Helt rätt, den bredaste ringen skall sitta överst. Den sk. kompressions-ringen.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: sön 09 okt 2011, 22:30 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Skönt att höra! Tack!


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: fre 14 okt 2011, 18:52 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Ramdelarna blästrade och fina:

Bild

Har beställt J-B Weld (extra stark kemisk metall) för att fixa lite småskavanker innan jag lackar.

Har tänkt modifiera och använda mitt vanliga standardblock till att börja med, lyckades klyva det:

Bild

Borrade och bankade ur pluggen och filade sedan upp hålet. Tror dock att jag råkat fila av lite för mycket:

Bild

Bild

Bild

Vad säger ni experter? Antar att det inte går att använda eftersom jag råkat fila sönder insugets "vägg" på insidan? Skulle man kunna fixa det med kemisk metall?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: lör 15 okt 2011, 02:11 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
man måste laga det. vet personer som har använt kemisk metall och det funkar (står om det på flera ställen i ciao-tråden på flashback). men använd i så fall J-B weld. går kanske att svetsa med. men testa J-B först :tummeupp:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: fre 21 okt 2011, 17:19 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Har precis fått igång polarens Ciao efter att ha bytt brytare och kondensator. Den går fint när motorn är kall, men blir klen och dör vid tomgång när motorn värmts upp. Vad kan det bero på?

Har kollat efter läckage med startgas men den varvar inte upp av det, dessutom har den nya packningar (samt rengjord förgasare, fräsch bensin och olja, nya kolvringar, nytt tändstift och som sagt genomgången tändning). Sätter man på choken när motorn är varm och den håller på att dö blir tomgången stabil igen. Låter man den stå ett tag så går den fint igen.

viktor meck skrev:
man måste laga det. vet personer som har använt kemisk metall och det funkar (står om det på flera ställen i ciao-tråden på flashback). men använd i så fall J-B weld. går kanske att svetsa med. men testa J-B först :tummeupp:

Tack, får bli så! Rapporterar om hur det gick sedan.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: fre 21 okt 2011, 21:55 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 11:50
Inlägg: 402
viktor meck skrev:
man måste laga det. vet personer som har använt kemisk metall och det funkar (står om det på flera ställen i ciao-tråden på flashback). men använd i så fall J-B weld. går kanske att svetsa med. men testa J-B först :tummeupp:

Är själv lite tveksam till att kemisk metall skulle hålla permanent.
Hade först satsat på att svetsa för att vara på den säkra sidan att lagningen verkligen skall hålla.


Ps/ Du vet väl om att det är 18 års gräns på flashback.. :vissla:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: fre 21 okt 2011, 22:55 
Moderator
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 18 maj 2011, 22:05
Inlägg: 1091
Ort: billdal, gbg
jaja. men hur många tror du är 18 där ;) jag läste bara där. finns en massa idioti där. tex hur man snor en moppe m.m

och var den bästa porren finns. det är ju 18 på det med fast det skiter jag i :lol:

skoja bara :rulla: :rulla: :rulla:

lite ot, men som sagt jag har hört att det funkar med kemisk metall men kan inte garantera nåt :tummened:

men som du sa, svetsa är det bästa alternativet


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: fre 28 okt 2011, 19:26 
80 km/h
80 km/h

Blev medlem: fre 12 nov 2010, 08:31
Inlägg: 120
Ort: REFTELE
Heinz skrev:
Har precis fått igång polarens Ciao efter att ha bytt brytare och kondensator. Den går fint när motorn är kall, men blir klen och dör vid tomgång när motorn värmts upp. Vad kan det bero på?

Har kollat efter läckage med startgas men den varvar inte upp av det, dessutom har den nya packningar (samt rengjord förgasare, fräsch bensin och olja, nya kolvringar, nytt tändstift och som sagt genomgången tändning). Sätter man på choken när motorn är varm och den håller på att dö blir tomgången stabil igen. Låter man den stå ett tag så går den fint igen.

viktor meck skrev:
man måste laga det. vet personer som har använt kemisk metall och det funkar (står om det på flera ställen i ciao-tråden på flashback). men använd i så fall J-B weld. går kanske att svetsa med. men testa J-B först :tummeupp:

Tack, får bli så! Rapporterar om hur det gick sedan.


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: mån 31 okt 2011, 23:56 
20 km/h
20 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 aug 2011, 23:12
Inlägg: 44
Ort: Göteborg
Fixade polarens Ciao så fint (bytte kolv och cylinder, satte på nya kolvringar), en vecka senare ser kolven ut så här:
Bild

Halva nedre kolvringen har knäckts av och är i hundra små bitar, kolven har som ni ser pajat totalt och cylindern är skuren. Toppen av kolven full med sot och fula jack. Dessutom hade det läckt ut en massa tjock, svart olja mellan cylindern och blocket. Vad kan ha orsakat det? Tändstiftet var för ljust (ljusgrått) i färgen.

Bytte kolv, ringar och cylinder igen, klöv blocket och plockade bort alla små metallbitar, bytte packningar och satte ihop allt igen. Nu funkar det bara att starta motorn med borrmaskin, springer man snurrar kopplingen men svänghjulet står still. Har testat med två olika kopplingar så det är inte kopplingen det är fel på. Några tips?


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heinz Ciaobygge
InläggPostat: tis 01 nov 2011, 01:10 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2333
Ort: Luleå
Kolla denna länk bild 4
lar-dig-lasa-begagnade-kolvar-2-takt-t599.html

Mitt tips om nållagret är trasigt så har den gått för snålt...
Antingen för litet huvudmunstycke eller för lite oljeinblandning :funderar:



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 30 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: