Aktuellt datum och tid: mån 20 nov 2017, 01:29





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: kontroll av pickup och tändplatta 139QMA/139QMB
InläggPostat: sön 23 jan 2011, 17:41 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2325
Ort: Luleå
Liten enkel guide för kontroll av pickup och tändplatta
OBS! se alla värden som "riktvärden" eftersom det kan skilja mellan olika årsmodeller och modeller.
Men oändliga motstånd och korslutningar är tydliga indikationer på att något är fel.


FÖRST LITE OM OLIKA FELSYMPTOM OCH EV. FELORSAKER

Pickup (blå ring)
  • Ingen gnista till tändstiftet - om pickup trasig (alt. "kabelbrott")
  • Misständer - om pickup sitter löst eller glappkontakt (alt. på fel avstånd)
Pickupen skickar tändpuls till CDI´n

Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
  • Batteriet laddas inte - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
  • Batteriet laddas inte - Magneten blivit avmagnetiserad
Spolarna matar automatchoken och lyset med spänning.
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn)


Spolar till tändning (grön ring)
  • Misständer eller ingen gnista - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
Spolarna matar tändspolen med spänning via CDI´n

Bild
Bild på tändplattan


Så här kan du kontrollera de olika delarna

Bild
Bild 1 - Ta bort fläktkåpan

Bild
Bild 2 - Demontera "pickupen"
Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1varv.

Bild
Bild 3 - Mät resistansen över "pickupen"
Mät mellan den blå/gula kabeln och "örat" på "pickupen"
Bör vara ca 80-160 Ohm

Bild
Bild 4 - Du kan även mäta "pickupen" direkt från CDI´n
Mät mellan röd/vita (alt. blå/gula) kablen och den gröna på CDI´n
Bör vara ca 80-160 Ohm
Notera att på min moped var den blå/gula kabeln skarvad till en röd/vit innan CDI´n

Tips- Kolla denna länk om du vill veta var kablarna till CDI´n leder

Bild
Bild 5 - Mät resistansen över "tändplattan"
Mät mellan svart/röd kabel och grön(jord) på CDI´n
Bör vara ca 500-600 Ohm
Notera att instrumentet är inställt på kilo ohm

Bild
Bild 6 - Mät ljus/laddningsspolen i magneten på vit och grön - bör vara mellan 0,2-1,2 ohm
Följ kablarna från magneten tills du kommer till kontakten och dra isär den innan du mäter.

Bild
Bild 7 - Mät spolarna för tändningen i magneten på gul och grön - bör vara mellan 0,1-1,0 ohm

Ge gärna kommentarer om ni blivit hjälpt i felsökningen

Bild
HasSse666



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: kontroll av pickup och tändplatta 139QMA/139QMB
InläggPostat: fre 05 aug 2011, 23:35 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2325
Ort: Luleå
Lägger in denna info som hjälp för andra som felsöker

ztrindberg skrev:
Hänger inte riktigt med på vad eller var du mäter.

Jag var ute nu och mätte på en moppe med endast FYRA kablar från tändplattan.

Tog isär kontakten (skarven). Mätte på tändplattans kablar.

I kontakten sitter bara två kablar, vit och gul.

På sidan om går blåvit (pickupen) samt en svart-röd kabel.

Så jag har mätt (ohm) mellan:

Vit-gul = 0,4
Blåvit-gul=155
Blåvit-vit=155
Svartröd-gul=416
Svartröd-vit=416
Svartröd-blåvit=590




_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron