Racingkoppling En Stage6 MKII i detta fall har fler inställnings möjligheter än en standardkoppling. Det går naturligtvis att byta kopplingsfjädrarna men du kan även spänna fjädrarna steglöst vid behov. Sedan följer det även med vikter du kan använda för att göra kopplingsbackarna tyngre. Men när behöver man göra vad? Tänkte gå igenom vad som går att göra och när man bör göra det. Men först lite grundfakta.
Kopplingsfjädrarna i kopplingen Vid ett visst varvtal skall fjädrarna tillåta kopplingsbackarna slå ut greppa tag i kopplingsklockan och börja driva bakhjulet.Kopplingsbackarnas uppgift är att gripa in och överföra kraften till bakhjulet med minimal effektförlust utan att tillslaget upplevs ryckig eller släpigt.
Hårda kopplingsfjädrar - Kopplingsbackarna hålls tillbaka av kopplingfjädern tills ett högre varvtal uppnås. För hårda kopplingsfjädrar kan orsaka att kopplingen inte får ordentligt grepp och slirar när den skall driva bakhjulet eller att kopplingsbackarna inte överhuvudtaget orkar slå ut. En 2-taktare behöver generellt hårdare kopplingsfjädrar än en 4-taktare pga de är mer högvarviga.
Mjuka kopplingsfjädrar - kräver ett lägre varvtal innan de greppar in men ger ett jämnare ingrepp och en mjukare start För mjuka fjädrar kan göra så att kopplingsbackarna slår ut redan på tomgång vilket orsakar slitage på kopplingsklocka och variatorremmen. Scootern kan också upplevas som "slö"
OBS! Man får inte ett högre varvtal när man KÖR med hårdare fjädrar utan man får högre varvtal INNAN kopplingsbackarna slår ut och scootern drar iväg!
Racingkopplingens inställningsmöjligheter Om du har en trimmad motor kan kopplingen slira när du kör eftersom kopplingsbackarna inte "orkar" hålla emot. På racingkopplingen kan du lägga in extra tyngder i kopplingsbackarna. Men ju mer vikt du har i backarna desto mer kraft stjäl kopplingen av motorn.Titta i mitt youtubeklipp hur jag gör för att göra kopplingsbackarna tyngre.
Kopplingsklockan Stage6 MKII har en "vingar" deras kopplingsskål som ger bättre kylning. Ofta kan kopplingar börja slira väldigt mycket om de blir för varma. OM en koppling blir överhettad förkortas livslängden avsevärt Den låga vikten på skålen är en fördel endast 395g (Malossi 575g, polini evolution 485g). Den låga vikten bidrar till bättre axx.
Ett litet klipp på hur du justerar Stage6 MKII kopplingen
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Svempa
Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur och varför man justerar en "racingkoppling"
Postat: mån 20 jun 2011, 21:45
0 km/h
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 21:25 Inlägg: 7
Tyngre backar slår ut snabbare pga centrifugalkraften och håller fast hårdare av samma orsak Så om du bara sätter mjukare fjädrar är det inte säker backarna orkar hålla fast utan att slira
HasSse666
Inläggsrubrik: Re: Guide: Hur och varför man justerar en "racingkoppling"
Tyngre backar slår ut snabbare pga centrifugalkraften och håller fast hårdare av samma orsak Så om du bara sätter mjukare fjädrar är det inte säker backarna orkar hålla fast utan att slira
+1
_________________
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna! Forumet är till för att lära ut till många.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori