Aktuellt datum och tid: fre 22 sep 2017, 03:03





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Byte variatorvikter
InläggPostat: mån 01 nov 2010, 19:44 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2323
Ort: Luleå
Byte av variatorvikter

Bild
Länk:Bikenet.se Sportkit med munstycken filter och variatorvikter

Då startar vi demonteringen!

Bild
Bild 1 - Lossa skruvar på variatorkåpan

Bild
Bild 2 – Variatorkåpa bortplockad
Detta är en Peugeot Speedfight men skillnaderna mellan olika mopeder är ej så stora

Bild
Bild 3 – Variatorkåpa bortplockad på en Baotian
Enda skillnaden (layout mässigt) är att bendixdrevet är placerat på annat ställe än hos Speedfighten
Bendixdrevet placerat snett ovanför startkransen på Baotian

Bild
Bild 4 – Bästa sättet att lossa muttern på drivaxeln är att använda en mutterknack

Bild
Bild 5 - Det finns andra sätta att spärra startkransen och använda spärrskaft för att få upp muttern
Jag rekommenderar INTE att använda dessa metoder om du kan undvika dem.
Riskerna är stora att du skadar startkransen
Här använder man ett avklippt spikförband och en skruvmejsel på en Baotian


Bild
Bild 6 - Det finns specialverktyg (mothåll) att köpa istället för att använda spikförband

Bild
Bild 7 - Träkloss spett och spärrskaft på en Baotian

Bild
Bild 8 - Här används en träkloss på en Peugeot
Man kan även använda en ”oljefilteravdragare” runt startkransen eller ett spännband som man sedan fäster i bakstötdämparen

Bild
Bild 9 – Startkransen bortplockad

Bild
Bild 10 – Plocka bort variatorn och glidhylsan
Ta tag på baksidan av variatorn med fingrarna och dra den rakt ut
OBS se till att inte tappa ut några delar!

Bild
Bild 11 – Startkrans/Remskiva och variator
Variatorstrypningen förhindrar att startkransen och variatorn kan gå ihop helt och motorn kan inte arbeta med ”högsta växeln”.

Notera ringarna på variatorn dessa har uppkommit p.g.a variatorstrypningen.
Dessa slitskador förkortar även remmens livslängd


Bild
Bild 12 – Två olika variatorer den vänstra från en Baotian den högra från en Peugeot Speedfight
Peugeot har ett ”lock” som fungerar som en strypning av variatorn
Tips - variatorer från olika märken passar ofta mellan varandra förutom glidhyslan
Glidhylsan har ett större hål på Baotian jämfört med Peugeot däremot är längden densamma

Variatorstrypningar
Dessa strypningar har det gemensamt att de förhindrar att variatorn kan gå ihop helt och pressa upp remmen högst upp på variatorn.
Med andra ord variatorn lägger aldrig i sin högstaväxel.
Guide: olika variatorstrypningar

Bild
Bild 14 – Peugeot variatorn isär plockad (delarna ligger i den ordning jag demonterat dem)
Du kan montera ihop variatorn utan de två ringarna till vänster (inringat med rött) och då har du ”avstrypt” din variator
Baotian gör du likadant med men den saknar de två ringarna till vänster i bild (variatorstrypningen)

Då startar vi monteringen!

Bild
Bild 15 - Lägg i de nya variatorvikterna i variatorn

Bild
Bild 16 - Montera ihop variatorn

Bild
Bild 17 - Sätt tillbaka variatorn på vevaxeln

TIPS
  • Rengör gärna variatorn med bromsrengöring innan du monterar.
  • Håll fast variatorlocket på baksidan med fingrarna så vikterna inte trillar ur.[/
  • Håll sedan ihop alla delar som ett paket variatorn inklusive glidhylsan och "trä" allting samtidigt på vevaxeln.


Bild
Bild 18 – Kläm ihop skivorna i kopplingsklockan och för ned remmen i nedersta läget.
Detta gör att remmen räcker lite längre och underlättar nästa moment

TIPS
  • Rengör gärna kopplingen med bromsrengöring innan du monterar remmen.


Bild
Bild 19 – Sätt remmen över vevaxeln

Bild
Bild 20 – Använd gärna gänglåsning
Detta förhindrar att muttern lossnar
Att notera Haynes servicemanual påpekar att man ej bör använda gänglåsning.
Jag gör det men det står dig fritt att välja.
Huvudsaken är att muttern inte lossnar och att du inte drar sönder gängorna när du monterar/demonterar
MEN nästa gång du monterar måste du rengöra splines/gängor från rester av gänglåsningen


Bild
Bild 21 – Sätt gänglåsning på vevaxeln innan du monterar muttern
Rengör motoraxel och bulten från rester av gänglåsningen när du demonterar nästa gång.

Bild
Bild 22 – Dra fast muttern ordentligt
OBS! det är viktigt att muttern är ordentligt monterad OM den lossnar riskerar du att behöva göra ett byte av vevaxeln.

Tecken på att muttern inte sitter fast ordentligt är
  • problem med att kicka igång den p.g.a att muttern är i vägen för kickdrevet
  • svårstartad med elstarten på grund av att bendixdrevet ej når fram till startkransen
  • missljud från variatorn (sista stadiet innan splines på vevaxeln försvinner)




Bild
Bild 23 – En ordentligt åtdragen mutter
Notera att vevaxeln sticker ut lite grand från muttern detta betyder att den sitter som den ska

Bild
Bild 24 - En klick fett där axeln på bendixdrevet fäster i variatorkåpan

Bild
Bild 25 – Montera tillbaka variatorkåpan

Starta – Var observant på missljud ifrån variatorn det är bättre att kolla en extra gång istället för att chansa

__________________________________________________________________________________________________________________________
Youtube klipp
http://www.youtube.com/watch?v=hyb9NyR-Sjs
Weight change in Courier (GY6) CVT

http://www.youtube.com/watch?v=4o7MaM6tk9M
How CVT Works by Leon Li

http://www.youtube.com/watch?v=viWOOvy45wI
Baotian CVT Transmisson at Work

__________________________________________________________________________________________________________________________
Kommentar gärna om du blivit hjälp av min guide eller om du tycker jag bör lägga till eller ändra något.

Håll tillgodo!

Bild
HasSse666



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Byte variatorvikter
InläggPostat: tor 21 jul 2011, 00:37 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: lör 16 jul 2011, 14:06
Inlägg: 4
Är det någon som hat provat med att tillverka egna vikter? Resultat från det? :meka:


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Byte variatorvikter
InläggPostat: tor 29 mar 2012, 23:17 
Moderator
Moderator

Blev medlem: tis 20 mar 2012, 00:18
Inlägg: 575
kawwa skrev:
Är det någon som hat provat med att tillverka egna vikter? Resultat från det? :meka:


Har man tillgång till en svarv och en digitalvåg med hög upplösning ser jag inga problem, men håll marginalerna inom 0,05gram!
Och man behöver rätt små svarvstål för att greja det med den precisionen!
Jag har tillgång till maskinparken, men det e fan inte värt tiden det tar att få till 0,05gram!
Sen skall du ha teflonhylsor som passar med!
Mycket är värt att göra själv, men inte 6 variator vikter!



_________________
Bild
För personlig service på plats skicka ett mejl så gör vi upp om tid plats och pris!
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Byte variatorvikter
InläggPostat: fre 20 jul 2012, 07:15 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: fre 20 jul 2012, 07:09
Inlägg: 1
Jag har en piaggio bravo Allt original, ska köpa polini trimrör. Vad borde jag ha för vikter för bäst acc och toppfart? :)


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Guide: Byte variatorvikter
InläggPostat: fre 20 jul 2012, 10:29 
Administratör
Administratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 17:59
Inlägg: 1390
Blek skrev:
Jag har en piaggio bravo Allt original, ska köpa polini trimrör. Vad borde jag ha för vikter för bäst acc och toppfart? :)


Hur långt är ett snöre..?

Problemet är att det troligen inte finns nån som kan berätta exakt det då det beror på att olika saker spelar in som motorns effekt/varvtal, förarens vikt, variatorn och kopplingen. Det som gäller är att "balansera" CVT´n.

Läs här: guide-balansering-cvt-t950.html



_________________
Det är aldrig försent att ge upp..
63cc
Offline
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron