Aktuellt datum och tid: lör 18 nov 2017, 04:58





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Byte variator + variatorvikter
InläggPostat: tor 30 mar 2017, 00:14 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2325
Ort: Luleå
Byte av variator

BildBild

Med en Polini Speedcontrol variator får du en"växling" som fungerar mjukt i hela registret
samt ger en högre toppfart tack vare att den har större diameter en de flesta originalvariatorer.

Klicka på produktbilden för att komma till webbutiken
_____________________________________________________________

Då startar vi demonteringen!
Bild
Bild 1 - Lossa skruvar på variatorkåpan

Bild
Bild 2 – Variatorkåpa bortplockad
Detta är en Peugeot Speedfight men skillnaderna mellan olika mopeder är ej så stora

Bild
Bild 3 – Variatorkåpa bortplockad på en Baotian
Enda skillnaden (layout mässigt) är att bendixdrevet är placerat på annat ställe än hos Speedfighten
Bendixdrevet placerat snett ovanför startkransen på Baotian

Bild
Bild 4 – Bästa sättet att lossa muttern på drivaxeln är att använda en mutterknack

Bild
UTFÖRS PÅ EGEN RISK
Det finns andra sätta att spärra startkransen och använda spärrskaft för att få upp muttern
Jag rekommenderar INTE att använda dessa metoder om du kan undvika dem.
Riskerna är stora att du skadar startkransen
Här använder man ett avklippt spikförband och en skruvmejsel på en Baotian



Bild
Bild 6 - Det finns specialverktyg (mothåll) att köpa istället för att använda spikförband

Klicka på bilden för att komma till webbutiken

Bild
UTFÖRS PÅ EGEN RISK - Träkloss spett och spärrskaft på en Baotian

Bild
UTFÖRS PÅ EGEN RISK - Här används en träkloss på en Peugeot
Man kan även använda en ”oljefilteravdragare” runt startkransen eller ett spännband som man sedan fäster i bakstötdämparen

Bild
Bild 7 – Startkransen bortplockad

Bild
Bild 8 – Plocka bort variatorn och glidhylsan
Ta tag på baksidan av variatorn med fingrarna och dra den rakt ut
OBS se till att inte tappa ut några delar!


Bild
Bild 9 – Peugeot variatorn isär plockad (delarna ligger i den ordning jag demonterat dem)
Du kan montera ihop variatorn utan de två ringarna till vänster (inringat med rött) och då har du ”avstrypt” din variator
Baotian gör du likadant med men den saknar de två ringarna till vänster i bild (variatorstrypningen)

Då startar vi monteringen!

Bild
Bild 10 - Lägg i de nya variatorvikterna i variatorn

Bild
Bild 11 - Montera ihop variatorn

Bild
Bild 12 - Sätt tillbaka variatorn på vevaxeln

TIPS
  • Rengör gärna variatorn med bromsrengöring innan du monterar.
  • Håll fast variatorlocket på baksidan med fingrarna så vikterna inte trillar ur.
  • Håll sedan ihop alla delar som ett paket variatorn inklusive glidhylsan och "trä" allting samtidigt på vevaxeln.


Bild
Bild 13 – Kläm ihop skivorna i kopplingsklockan och för ned remmen i nedersta läget.
Detta gör att remmen räcker lite längre och underlättar nästa moment

TIPS
  • Rengör gärna kopplingen med bromsrengöring innan du monterar remmen.


Bild
Bild 14 – Sätt remmen över vevaxeln

Bild
Bild 15 – Använd gärna gänglåsning
Detta förhindrar att muttern lossnar
Att notera Haynes servicemanual påpekar att man ej bör använda gänglåsning.
Jag gör det men det står dig fritt att välja.
Huvudsaken är att muttern inte lossnar och att du inte drar sönder gängorna när du monterar/demonterar
MEN nästa gång du monterar måste du rengöra splines/gängor från rester av gänglåsningen


Bild
Bild 16 – Sätt gänglåsning på vevaxeln innan du monterar muttern
Rengör motoraxel och bulten från rester av gänglåsningen när du demonterar nästa gång.

Bild
Bild 17 – Dra fast muttern ordentligt
OBS! det är viktigt att muttern är ordentligt monterad OM den lossnar riskerar du att behöva göra ett byte av vevaxeln.

Tecken på att muttern inte sitter fast ordentligt är
  • problem med att kicka igång den p.g.a att muttern är i vägen för kickdrevet
  • svårstartad med elstarten på grund av att bendixdrevet ej når fram till startkransen
  • missljud från variatorn (sista stadiet innan splines på vevaxeln försvinner)




Bild
Bild 18 – En ordentligt åtdragen mutter
Notera att vevaxeln sticker ut lite grand från muttern detta betyder att den sitter som den ska

Bild
Bild 19 - En klick fett där axeln på bendixdrevet fäster i variatorkåpan

Bild
Bild 20 – Montera tillbaka variatorkåpan

Starta – Var observant på missljud ifrån variatorn det är bättre att kolla en extra gång istället för att chansa

Länk: Kolla in mitt Speedfight projekt för mer tips :D

_____________________________________________________________
Hur gör man enklast för att balanserar sin CVT ?
Ett enkelt och bra sätt är att testköra!
Mät upp en sträcka och testkör med olika setup.
Sträckan skall vara slät och så lång att kopplingen precis hinner slå fullt ut (kanske en tur på 15-25 sekunder)
En tyngre chaufför är en fördel eftersom det gör att kopplingen tar längre tid på sig att slå ut och detta minskar felmarginalen beroende på tidtagningen.
Kör gärna varje test tex tre ggr och räkna ut en medeltid

Du får ha lite "motor öra" när du kör tycker du den varvar för mycket byt till tyngre vikter.
Sedan skall turen kännas jämn och fin utan ryck skall variatorn kunna "växla upp"

Trix - Hur kollar jag om remmen gått ända upp på variatorn?

Bild
Innan testkörning - dra ett tuschstreck på variatorn.

Bild
Efter testkörning - kontrollera hur mycket av tuschstrecket som är bort suddat av remmen.
Här kan du se att remmen ej gått ända upp (du har för lätta vikter eller för stark tryckfjäder)


Exempel
Bild

Som du ser i diagrammet ovan så har du bäst tid med 6,0 gr vikter!

TIPS!
Om du istället väljer de 6,5gr vikterna kanske du har ett lägre varvtal som är skonsammare mot moppen och mer ekonomiskt ur bränsle synpunkt..
Men 5,5gr vikterna kanske ger ett bättre axx men då tappar du i toppfart...
DU BESTÄMMER VAD SOM ÄR VIKTIGAST FÖR DIG OCH DIN MOPPE!


Trodde du att vi var färdiga?
Nej tyvärr inte..

Steg 2
Testa nu att köra i en uppförbacke (inte FÖR brant) kolla så att moppen inte tappar för mycket fart.
Tycker du att den tappar för mycket fart testa en hårdare tryckfjäder.
Om du tappar mindre fart med den hårdare tryckfjädern har du en OK fjäder.
Efter detta måste du nog sätta i tyngre variatorvikter för att optimera CVT´n
Och då är det bara testköra med olika vikter igen (gör om Steg 1)

Om det nya testet visar att du inte kommer "ned" till de tider du hade förut valde du en för hård fjäder.

TIPS - en hårdare tryckfjäder är att föredra framför en mjuk!

MEN NU ÄR VI KLARA!



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron