Aktuellt datum och tid: fre 22 sep 2017, 03:06





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Guide: Balansering CVT
InläggPostat: tis 28 feb 2012, 23:34 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2323
Ort: Luleå
Denna hade försvunnit på något sätt ... Publicerar den igen

CVT - Här kan du läsa mer om hur du gör en CVT-balansering (koppling + variator)
Hur funkar det?
Att ha en rätt justerad variator handlar om att hålla motorn vid det varv där den ger mest effekt.
En tumregel är att lättare variatorvikter ökar motorns varv och tyngre vikter sänker det,
tyngre vikter skapar även en högre centrifugalkraft.
Man kan även säga att lättare vikter växlar snabbare än tyngre vikter gör
Tryckfjädern ser till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar, detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar.
För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt (på samma sätt som om din cykelkedja är för hårt spänd),
samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt.
För lite tryck leder till att moppen tappar kraft i uppförsbackar när remmen börjar "slacka" (remfladder) eller att remmen slirar när du kör
Kopplingsfjäderns inverkan är nästan enbart i start ögonblicket hårda fjädrar låter motorn varva upp innan den slår till och börjar driva.
Mjuka fjädrar griper in tidigare och ger en mjukare start.

Tumregel
Lättare vikter ger högre varvtal och högre toppfart
Tyngre vikter ger lägre varvtal och lägre toppfart

Hur gör man enklast för att balanserar sin CVT ?
Ett enkelt och bra sätt är att testköra!
Mät upp en sträcka och testkör med olika setup.

Testkörning slätt
Sträckan skall vara slät och så lång att kopplingen precis hinner slå fullt ut (kanske en tur på 15-25 sekunder)
En tyngre chaufför är en fördel eftersom det gör att kopplingen tar längre tid på sig att slå ut och detta minskar felmarginalen beroende på tidtagningen.
Kör gärna varje test tex tre ggr och räkna ut en medeltid

Du får ha lite "motor öra" när du kör tycker du den varvar för mycket byt då till tyngre vikter.
Sedan skall turen kännas jämn och fin utan ryck skall variatorn kunna "växla upp"

Trix - Hur kollar jag om remmen gått ända upp på variatorn?

Bild

Innan testkörning - dra ett tuschstreck på variatorn.

Bild

Efter testkörning - kontrollera hur mycket av tuschstrecket som är bort suddat av remmen.
Här kan du se att remmen ej gått ända upp (du har för lätta vikter eller för stark tryckfjäder)
TIPS!
har du bytt till en variator med större diameter kan det vara så att remmen är för kort!


Exempel

Bild


Som du ser i diagrammet ovan så har du bäst tid med 6,0 gr vikter!

TIPS!
Om du istället väljer de 6,5gr vikterna kanske du får ett lägre varvtal som är skonsammare mot moppen och mer ekonomiskt ur bränsle synpunkt..
Men 5,5gr vikterna kanske ger ett bättre axx men då tappar du i toppfart...
DU BESTÄMMER VAD SOM ÄR VIKTIGAST FÖR DIG OCH DIN MOPPE!

Trodde du att vi var färdiga?
Nej tyvärr inte..

Testkörning uppförsbacke
Testa nu att köra i en uppförbacke (inte FÖR brant) kolla så att moppen inte tappar för mycket fart.
Tycker du att den tappar för mycket fart testa en hårdare tryckfjäder.
Om du tappar mindre fart med den hårdare tryckfjädern har du en OK fjäder.
Efter detta måste du nog sätta i tyngre variatorvikter för att optimera CVT´n
Och då är det bara testköra med olika vikter igen (gör om "Testkörning slätt")

Om det nya testet visar att du inte kommer "ned" till de tider du hade förut valde du en för hård fjäder.
Klart !



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron