Aktuellt datum och tid: fre 14 dec 2018, 14:48





Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Grundläggande felsökning - Varför startar inte min scooter?
InläggPostat: sön 31 okt 2010, 11:35 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2333
Ort: Luleå
Jag vet det är tråkigt med felsökningsscheman... :(
Men de kan vara till stor hjälp eftersom man systematiskt utesluter felen. :meka:
Det är ofta så att man tror det värsta först när man får problem. :skitarg:
Moppen stannar det första du tänker "den skar" för det gjorde ju Jeppes moppe förra året! :funderar:
Om man då "hals över huvud" börjar med att byta cylinder innan man kollat om man t.ex. har soppatorsk kan man bli ganska ledsen... :cry:
Så ta dig tid att läsa detta felsökningsschema innan du gör något överilat! :peka:

Detta är ett grundläggande felsökningsschema och bör användas innan du postar frågor i felsökningsforumet!
Denna felsökningsguide är huvudsakligen utformad för 4-taktsscootrar som har startproblem.
Men den går även att ha som stöd vid all felsökning på alla mopeder med startproblem.
Felsökningsschemat är uppbyggt efter principen att du skall hitta ETT fel har du flera fel kan du få börja om i felsökningschemat!

Ta dig också gärna tid att kolla om svaret på din fråga redan finns i felsökningsforumet

Felsöknings tips
- Startteknik om du är osäker på elstarten kanske pga dåligt batteri - Kicka istället!
- Gör felsökningen i den ordning som jag beskrivit! (jag utesluter de enklaste felen först)

När uppkom felet? Det är första frågan du bör ställa dig
1. Regnade det när du var ute och körde?
2. Hade du kört på fullgas i en längre tid?
3. Har du precis tankat?
4. Stuntade du och ramlade?
5. Har du ändrat något på scootern?
6. o.s.v


Vad är fakta och vad är gissningar!
Vid felsökningen skilj på "hårda fakta" och sådant som är "gissningar och upplevelser"
- Har moppen ingen komp? - Gissar du eller har du mätt med en kompressionstestare (minst 100 psi eller 7 bar)?
- Har moppen stark gnista? - Går du på synintryck? Bryt av elektroden på ett stift jorda och kolla om gnistan hoppar 6mm

Till sist
- Lås aldrig fast dig i en tankebana vid felsökning MEN undersök varje ledtråd grundligt!
- Börjar det gå tungt med felsökningen ta en paus (vet inte hur många problem jag löst över en kopp kaffe)!

OBS!
- Ställ inga felsökningsfrågor i denna tråd!
- Kör du fast i felsökningen starta NY tråd i felsökningsforumet!
- Har du synpunkter på felsökningsschemat posta dessa i denna tråd!


Detta bör du skriva i din felsökningsfråga
1. Om du har du ändra på något i scootern nyligen
2. Gjorde du något speciellet med scootern när du fick startproblem?
3. Går startmotorn runt?
4. Är det gnista på tändstiftet?
5. Kommer det bensin till förgasaren?
6. Kommer det bensin till tändstiftet?
7. Har motorn kompression?


Men om du gjort ovanstående och scootern ändå inte startar får vi börja vår felsökning.
----------------------------------------------------------------------------------
-------------------HÄR STARTAR FELSÖKNINGEN!--------------------
----------------------------------------------------------------------------------
Steg 1 - Går startmotorn runt?
NEJ Startmotorn går ej runt
Kolla detta
1.1 - Att du inte glömt slå på startnyckeln
1.2 - Håller du in bromshandtaget när du försöker starta?
Kolla att bromsljuset tänds om inte testa andra bromshandtaget och försök starta.
Länk: Felsökning bromshandtag
1.3 - Att sidostödet ej är nere kolla även avkännare för stödet under scootern
Länk: Felsökning avkännare sidostöd
1.4 - Att huvudsäkring är hel (sitter oftast nere vid batteriet och är oftast på 10 Amp)
Länk: Bild på huvudsäkring
Tips
- Lyser lamporna är säkringen OK
- Moppen går att kicka igång även om säkringen är trasig

1.5 - Kontrollera batterispänningen samt att kablar sitter fast på batteriet
Länk: Mäta batterispänningen
Tips
- Moppen går att kicka igång fast batteriet är slut

1.6 - Att kablar från startnyckel till CDI mm inte lossnat
1.7 - Startmotorn "hugger i" men orkar ej dra runt. (Motorn kan ha skurit gå till Steg 6)

Mer långsökta fel
1.8 - Trasig CDI
Länk: Felsökning CDI
1.9 - Trasig tändplatta
Länk: Felsökning tändplatta
1.10 - Trasigt startrelä (bör då starta när du kickar)
Länk: Felsökning på startrelä

JA Startmotorn går runt
Kolla detta
1.11 - Startmotorn låter svagare än normalt - Kicka! (ladda batteriet)
Länk: Bild på startmotor
1.12 - Det "surrar/klickar" bara från startmotorn - Kicka! (ladda batteriet)

Tips
Länk: Startmotor underhåll
Länk: Youtubeklipp kontrollera om batteriladdningen fungerar Metod 1 om du saknar ett mätinstrument
Länk: Youtubeklipp kontrollera om batteriladdningen fungerar Metod 2 om du har ett mätinstrument


Nej den startat fortfarande inte! Gå till Steg 2
__________________________________________________________
Steg 2 - Är det gnista på tändstiftet?

2.1 - Lossa tändstiftet och kolla
Länk: Kontrollera tändstiftet
Tips - Kontrollera först
- att tändstiftet är helt (inga sprickor)
- att tändstiftet har rätt elektrådavstånd
- att du har rätt tändstift

Länk: NGK välj rätt tändstift
- Kontrollera sedan
- att "Pick upen" sitter rätt (magnetavkännare svänghjulet)
Länk: Felsökning Tändplatta

LÄNK: Engelsk guide om du inte har gnista på din AEROX!

JA Stark gnista! Gå till Steg 3

JA Men svag gnista!
2.2 - Byt tändstift
2.3 - Ställ ventilerna (endast 4-takt naturligtvis)
Länk: Youtubeklipp justera ventilspel
Tips
- Testa att spruta lite "startgas" i luftfiltret eller direkt i insuget

Om detta inte löser problemet gå till "Mer långsökta fel"

NEJ - Kolla detta
2.4 - Att tändkabeln sitter som den ska på tändstiftet
2.5 - Att det ej finns sprickor på tändkabel och tändspole
2.6 - Att kablage ej lossnat från tändspole, CDI och tändningslås
Byt tändstift innan du går vidare med felsökningen
2.7 - Kontrollera att jorden är OK (jordnings pkt i ramen)

Tips
- Lossa "Cut out"/dödarkabeln på CDI´n
- Kolla denna för att se hur du lossar dödarkabeln på CDI´n
Länk: CDI


Mer långsökta fel
2.8 - Att tändspole,tändkabel och tändhatt är trasiga
Länk: Felsökning tändspole m.m.
Tips
- Montera en racingtändspole för en starkare gnista
Länk: Youtubeklipp montera racingtändspole
2.9 - Att tändplattan är trasig
Länk: Felsökning tändplatta

Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild
__________________________________________________________
Steg 3 - Kommer det bensin till förgasaren?
NEJ det kommer inget bränsle till förgasaren - Kolla detta
3.1 - Kontrollera att bensinfilter och slangar ej är igentäppta
Länk: Bild på bränslesystem (bensinens väg från tank till förgasare)
3.2 - Kontrollera bensinkranen
Länk: Youtubeklipp kontrollera vacuumstyrd bensinkran

JA det kommer bränsle till förgasaren - Gör detta
3.3 - Rengör förgasaren
Länk: Youtubeklipp rengör vacuumförgasare (4-taktare)
Länk: Youtubeklipp rengör slidförgasare (2-taktare)

Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild
__________________________________________________________
Steg 4 - Kommer det bensin till tändstiftet?
Länk: Bild på blött tändstift
NEJ! Gå till Steg 3.3

JA! Perfekt!
Länk: Bild på "perfekt" tändstift
Kolla
4.1 - Att du inte har gammal bensin
4.2 - Att du inte har vatten i förgasaren/bensinen
Misstänker du ovanstående töm ur och byt bensin

Gå sedan till Steg 5

JA! Men för blött!
4.3 - Kontrollera om chocken fastnat
Länk: Kontrollera din automatchoke
4.4 - Justera choken
Länk: Youtubeklipp justera din automatchoke
4.5 - Kontrollera att nålventilen i förgasaren stänger som den skall
Länk: bild på nålventil
Tips - För att vädra ur cylindern efter den blivit "sur"
Alt.1 Demontera och torka av tändstiftet och kör sedan en stund med elstarten
Alt.2 Låt moppen stå ett par timmar för att vädra ut bensinångorna

__________________________________________________________
Steg 5 - Har motorn kompression?
Kontrollera genom
5.1 - att ta bort tändstiftet och kolla att det "blåser" ur tändstiftshålet när du försöker starta med startmotor eller kicken
Tips
- Orkar du inte hålla kvar tummen i tåndstiftshålet när du drar runt elstarten är kompressionen OK

5.2 - att använda en kompressionsmätare (äger du en sådan behöver du förmodligen ej hjälp med felsökningen :D )
Du behöver en komp på minst 100 psi (7 bar eller 7Kg)
Länk: Bild på kompressionsmätare

NEJ - Kolla detta
5.3 - Kolla om kolven spruckit
5.4 - Kolla om ventilerna är "brända" eller står öppna (endast 4-takt)
5.5 - Kolla om reedventier är hela (endast vissa 2-taktare)

Ja
5.6 - Kolla om avgasröret är igentäppt

Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild
__________________________________________________________

Steg 6 - Skurit/värmenypt
Inte så vanligt på 4-takt om du har motorolja i motorn.
Vanligare på 2-takt om du har felaktig oljeinblandning.

Hur vet man att den skurit?
6.1 - Kicken går ej att trampa ned.

Kolla då
6.2 - Öppna variatorkåpan kolla att allt sitter som de ska (kickaxel,kickdrev och bendixdrev)
6.3 - Ta sedan loss toppen och cylinder och kontrollera dessa.

Övrigt
Länk: Byte cylinder/topp 4-takt
Länk: Byte cylinder 2-takt Peugeot SPF LC
Länk: Youtubeklipp byte cylinder 2-takt Peugeot Vivacity AC


Startar fortfarande inte :evil: Jaha då får du nog börja ställa lite frågor i felsökningsforumet Bild

Externa länkar
http://www.cyclepedia.com/four-stroke-m ... ing-guide/
http://www.cyclepedia.com/two-stroke-mo ... ing-guide/


Senast redigerad av HasSse666 ons 03 nov 2010, 14:58, redigerad totalt 1 gång.


_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Two-Stroke Motorcycle Troubleshooting Guide
InläggPostat: lör 04 jul 2015, 00:39 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2333
Ort: Luleå
Two-Stroke Motorcycle Troubleshooting Guide
NOTE:
This is not a comprehensive list, giving every possible

cause for each problem listed. It is designed as a general guide to assist in troubleshooting some of the

more common problems encountered. Also check out the spark plug troubleshooting guide from the good folks at NGK.

Engine Doesn’t Start; Starting Difficulty:

Engine won’t turn over:
Piston seizure

Crankshaft bearing seizure

Connecting rod small end seizure

Connecting rod big end seizure

Transmission gear or bearing seizure

Kick shaft return spring broken

Kick ratchet gear not engaging

No fuel:
No fuel in tank

Fuel tank vent blocked

Fuel tap turned off

Fuel tap clogged

Fuel line clogged

Float valve clogged or stuck closed

Engine flooded:
Fuel level too high

Float valve worn or stuck open

Starting technique incorrect
(when flooded, kick with the throttle wide open to allow

more air to reach the engine.)

No spark; weak spark:
Spark plug fouled, broken, or misgapped

Spark plug cap or high tension wiring faulty

Spark plug cap not in good contact with spark plug

CDI unit faulty

Ignition coil faulty

Magneto damaged

Loose wire connector

Engine stop switch stuck closed

Air/fuel mixture incorrect:
Idle air screw mis-set

Slow jet or air passage clogged or restricted

Air cleaner clogged, poorly sealed, or missing

Starter jet clogged or restricted

Incorrect fuel level

Incorrect jet sizes

Low compression:
Spark plug loose or damaged threads

Cylinder head nuts not torqued properly

Cylinder, piston or rings worn or broken

Piston ring/land clearance excessive

Cylinder head gasket not sealing

Cylinder head warped

Cylinder base gasket not sealing

Cylinder nuts not torqued properly

Reed valve damaged

Poor Running at Low Speed;

Weak spark:
Spark plug fouled, broken, or misgapped

Spark plug cap or high tension wiring faulty

Spark plug cap not in good contact with spark plug

Spark plug incorrect

CDI unit faulty

Ignition coil faulty

Magneto damaged

Loose wire connector

Ignition timing not set properly

Air/fuel mixture incorrect:
Idle air screw mis-set

Slow jet or air passage clogged
or restricted

Air filter clogged, improperly installed or missing

Starter plunger stuck open

Fuel tank vent blocked

Intake manifold clamp loose

Air cleaner duct loose

Incorrect fuel level

Incorrect jet sizes

Low compression:
Spark plug loose or damaged threads

Cylinder head nuts not torqued properly

Cylinder, piston or rings worn or broken

Piston ring/land clearance excessive

Cylinder head gasket not sealing

Cylinder head warped

Cylinder base gasket not sealing

Cylinder nuts not torqued properly

Reed valve damaged

Other:
Drive chain misadjusted

Drive chain not lubricated

Wheel bearings faulty

Brakes dragging

Tire air pressure too low

Poor Running at High Speed:

Incorrect Spark
Spark plug fouled, damaged, or misgapped

Spark plug cap or high tension wiring damaged

Spark plug cap not in good contact with spark plug

Spark plug incorrect

CDI unit faulty

Ignition coil faulty

Magneto damaged

Loose wire connector

Ignition timing not set properly

Air/fuel mixture incorrect:
Main jet restricted or wrong size

Jet needle worn

Jet needle clip in wrong position

Fuel level incorrect

Air jet or air passage restricted

Air filter dirty, improperly installed, or missing

Starter plunger stuck open

Fuel flow to carburetor insufficient

Water or dirt in fuel

Fuel tank vent blocked

Intake manifold clamp loose

Air cleaner duct loose

Low compression:
Spark plug loose or damaged threads

Cylinder head nuts not torqued properly

Cylinder, piston or rings worn or broken

Piston ring/land clearance excessive

Cylinder head gasket not sealing

Cylinder head warped

Cylinder base gasket not sealing

Reed valve damaged

Cylinder nuts not torqued properly

Engine does not rev up properly:
Starter plunger stuck open

Fuel level incorrect

Main jet clogged, restricted or wring size

Throttle valve does not fully open

Air filter dirty

Muffler or exhaust port restricted with carbon deposits

Water or foreign matter in fuel

Brakes dragging

Drive chain misadjusted

Ignition timing not set properly

Overheating

Transmission oil level too high

Transmission oil

viscosity too high

Crankshaft bearing worn or damaged

Knocking:
Carbon built up in combustion chamber or on piston crown

Pre-mix not correct

Low octane fuel

Spark plug not correct

CDI unit faulty

Ignition timing not set properly

Overheating:

Ignition problem:
Spark plug fouled, broken, or misgapped.

Spark plug

incorrect

CDI unit trouble

Ignition timing not set properly

Air/fuel mixture incorrect:
Main jet clogged, restricted or wrong size

Fuel level in carburetor too low

Intake manifold clamp loose

Air filter not installed properly or missing

Air filter duct poorly sealed

Compression high:
Carbon built up in combustion chamber

Carbon built up on piston crown
Aftermarket high compression piston

Excessive engine load:
Brakes dragging

Clutch slipping

Transmission oil level too high

Transmission oil viscosity too high

Drive chain misadjusted

Tire air pressure too low

Inadequate lubrication:
Pre-mix incorrect

Transmission oil level too low

Transmission oil poor quality or incorrect type

Incorrect coolant:
Coolant level too low

Coolant old

Coolant not mixed properly

Cooling component problems:
Radiator clogged

Radiator fins damaged

Radiator cap faulty

Water pump not working

Coolant passageways restricted

Clutch Not Working Properly:

Clutch slipping:
Inadequate clutch lever free play

Clutch cable misadjusted or not working smoothly

Friction plates worn

Steelplates warped

Clutch springs broken or worn

Clutch

release mechanism sticking

Clutch hub or housing

worn

Clutch not disengaging properly:
Excessive clutch lever free play

Clutch cable misadjusted or not working smoothly

Clutch steel plates warped

Clutch spring

tension uneven

Transmission oil deteriorated

Transmission

oil viscosity too high

Transmission oil level too high

Clutch housing bearing seized

Clutch release

mechanism faulty

Gear Shifting Problems:

Doesn’t go into gear; shift lever doesn’t return:
Clutch

not disengaging

Bent shift shaft

Shift fork bent or seized

Gear seized on

the shaft

Gear positioning lever binding

Shift return

spring weak or broken

Shift return spring pin loose

Shift

mechanism arm spring broken

Shift mechanism arm broken

Shift drum broken

Jumps out of gear:
Shift fork worn or bent

Gear groove worn

Gear dogs and/or dog holes worn

Shift drum groove worn

Gear positioning lever spring weak or broken

Shift fork guide pin worn

Drive shaft, output shaft, and/or gear splines worn

Incorrectly positioned transmission snap ring

Overshifts:
Gear positioning lever spring weak or broken

Shift mechanism arm spring broken

Abnormal Engine Noise:

Knocking:
CDI unit faulty

Carbon built up in combustion chamber or on piston crown

Poor quality fuel or incorrect pre-mix

Spark plug incorrect

Ignition timing not set properly

Overheating Piston slap:
Piston to cylinder clearance excessive

Cylinder or piston worn

Connecting rod bent

Piston pin or piston pin holes worn

Other noise:
Connecting rod small end clearance excessive

Connecting rod big end clearance excessive

Piston ring worn, broken or stuck

Piston seizure or other damage

Cylinder head gasket leaking

Exhaust pipe leaking at cylinder head connection

Crankshaft runout excessive

Engine mounts loose

Crankshaft bearings worn

Primary gear worn or chipped

Abnormal Drive Train Noise:

Clutch noise:
Clutch housing to friction plate clearance excessive

Clutch housing gear to primary gear backlash excessive

Metal chip jammed in clutch housing gear teeth

Transmission noise:
Transmission bearing worn or damaged

Transmission gear worn or chipped

Metal chip jammed in gear teeth

Transmission oil insufficient or incorrect

Kick ratchet gear not properly disengaging from kick gear

Drive chain noise:
Chain adjusted improperly

Rear wheel misaligned

Chain not lubricated

Chain worn

Worn sprockets

Missing teeth from sprockets

Abnormal Frame Noise:

Rear shock absorber noise:
Shock absorber damaged

Loose fasteners

Disc brake noise:
Pads installed incorrectly

Pad surface glazed

Disc warped

Caliper faulty

Master cylinder damaged

Loose fasteners

Other noise:
Bracket nut, bolt, etc. not properly mounted or tightened

Exhaust Smoke:

Excessive white smoke:
Throttle cable misadjusted

Brownish smoke:
Air filter dirty

Main jet too large or fallen out

Starter plunger stuck open

Fuel level too high



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Motorcycle Troubleshooting Guide – Four-Stroke
InläggPostat: lör 04 jul 2015, 00:40 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2333
Ort: Luleå
Motorcycle Troubleshooting Guide – Four-Stroke
Motorcycle Troubleshooting Guide

Motorcycle Troubleshooting Guide

While this Motorcycle Troubleshooting Guide is not a complete guide of every possible cause for each problem listed, it will help assist mechanics in troubleshooting some of the most common difficulties they will face. Also check out the Spark Plug Troubleshooting guide from our friends at NGK.

Engine Doesn’t Start, Starting Difficulty:

Starter motor not rotating:
Starter lockout or neutral switch trouble
Starter motor trouble
Battery voltage low
Relays not contacting or operating
Starter button not contacting
Wiring open or shorted
Ignition switch trouble
Engine stop switch trouble
Main fuse blown

Starter motor rotating but engine doesn’t turn over:
Starter motor clutch trouble

Engine won’t turn over:
Valve seizure
Rocker arm seizure
Cylinder, piston seizure
Crankshaft seizure
Connecting rod small end seizure
Connecting rod big end seizure
Transmission gear or bearing seizure
Camshaft seizure

No fuel flow:
Fuel tap vacuum hose clogged
Fuel tank air vent obstructed
Fuel tap clogged
Fuel line clogged
Float valve clogged

Engine flooded:
Fuel level in carburetor float bowl too high
Float valve worn or stuck open
Starting technique faulty
(When flooded, crank the engine with the throttle fully open to allow more air to reach the engine.)

No spark; spark weak:
Battery voltage low
Spark plug dirty, broken, or maladjusted
Spark plug cap or high tension wiring trouble
Spark plug cap not in good contact
Spark plug incorrect
IC igniter trouble
Neutral, starter lockout, or side stand switch trouble
Pickup coil trouble
Ignition coil trouble
Ignition or engine stop switch shorted
Wiring shorted or open
Main fuse blown

Compression Low:
Spark plug loose
Cylinder head not sufficiently tightened down
No valve clearance
Cylinder, piston worn
Piston ring bad (worn, weak broken, or sticking)
Piston ring/land clearance excessive
Cylinder head gasket damaged
Cylinder head warped
Valve spring broken or weak
Valve not seating properly (valve bent, worn, or carbon accumulation on the seating surface)

Poor Running at Low Speed:

Spark weak:
Battery voltage low
Spark plug dirty, broken, or maladjusted
Spark plug cap or high tension wiring trouble
Spark Plug cap shorted or not in good contact
Spark plug incorrect
IC igniter trouble
Pickup coil trouble
Ignition coil trouble

Fuel/air mixture incorrect:
Pilot screw maladjusted
Pilot jet, or air passage clogged
Air bleed pipe bleed holes clogged
Pilot passage clogged
Air cleaner clogged, poorly sealed, or missing
Starter plunger stuck open
Fuel level in carburetor float bowl too high or too low
Fuel tank air vent obstructed
Carburetor holder loose
Air cleaner duct loose

Compression low:
Spark plug loose
Cylinder head not sufficiently tightened down
No valve clearance
Cylinder, piston worn
Piston ring bad (worn, weak, broken, or sticking)
Piston ring/land clearance excessive
Cylinder head warped
Cylinder head gasket damaged
Valve spring broken or weak
Valve not seating properly (valve bent, worn, or carbon accumulation on the seating surface)

Other:
IC igniter trouble
Carburetors not synchronizing
Vacuum piston doesn’t slide smoothly
Engine oil viscosity too high
Drive train trouble
Brake dragging

Poor Running or No Power at High Speed:

Firing incorrect:
Spark plug dirty, broken, or maladjusted
Spark plug cap shorted or not in good contact
Spark plug incorrect
IC igniter trouble
Pickup coil trouble
Ignition coil trouble

Fuel/air mixture incorrect:
Starter plunger stuck open
Main jet clogged or wrong size
Jet needle or needle jet worn
Air jet clogged
Fuel level in carburetor float bowl too high or too low
Bleed holes of air bleed pipe or needle jet clogged
Air cleaner clogged, poorly sealed, or missing
Air cleaner duct poorly sealed
Water of foreign matter in fuel
Carburetor holder loose
Fuel tank air vent obstructed
Fuel tap clogged
Fuel line clogged

Compression low:
Spark plug loose
Cylinder head not.sufficiently tightened down
No valve clearance
Cylinder, piston worn
Piston ring bad (worn, weak, broken, or sticking)
Piston ring/land clearance excessive
Cylinder head gasket damaged
Cylinder head warped
Valve spring broken or weak
Valve not seating properly (valve bent, worn, or carbon accumulation on the seating surface.)

Knocking:
Carbon built up in combustion chamber
Fuel poor quality or incorrect
Spark plug incorrect
IC igniter trouble

Miscellaneous:
Throttle valve won’t fully open
Vacuum piston doesn’t slide smoothly
Brake dragging
Clutch slipping
Overheating
Engine oil level too high
Engine oil viscosity too high
Drive train trouble

Overheating:

Firing incorrect:
Spark plug dirty, broken, or maladjusted
Spark plug incorrect
IC igniter trouble

Fuel/air mixture incorrect:
Main jet clogged or wrong size
Fuel level in carburetor float bowl too low
Carburetor holder loose
Air cleaner poorly sealed, or missing
Air cleaner duct poorly sealed
Air cleaner clogged

Compression high:
Carbon built up in combustion chamber

Engine load faulty:
Clutch slipping
Engine oiHevel too high
Engine oil viscosity too high
Drive train trouble
Brake dragging

Lubrication inadequate:
Engine oil level too low
Engine oil poor quality or incorrect

Coolant incorrect:
Coolant level too low
Coolant deteriorated

Cooling system component incorrect:
Radiator clogged
Thermostat trouble
Radiator cap trouble
Thermostatic fan switch trouble
Fan relay trouble
Fan motor broken
Fan blade damaged
Water pump not turning
Water pump impeller damaged

Over Cooling:

Cooling system component incorrect:
Thermostatic fan switch trouble
Thermostat trouble

Clutch Operation Faulty:

Clutch slipping:
Friction plate worn or warped
Steel plate worn or warped
Clutch spring broken or weak
Clutch release mechanism trouble
Clutch hub or housing unevenly worn

Clutch not disengaging properly:
Clutch plate warped or too rough
Clutch spring tension uneven
Engine oil deteriorated
Engine oil viscosity too high
Engine oil level too high
Clutch housing frozen on drive shaft
Clutch release mechanism trouble

Gear Shifting Faulty:

Doesn’t go into gear; shift pedal doesn’t return:
Clutch not disengaging
Shift fork bent or seized
Gear stuck on the shaft
Shift return spring weak or broken
Shift return spring pin loose
Pawl spring broken
Shift mechanism arm broken

Jumps out of gear:
Shift fork worn
Gear groove worn
Gear dogs and/or dog holes worn
Shift drum groove worn
Neutral positioning pin spring weak or broken
Shift fork pin worn
Drive shaft, output shaft, and/or gear splines worn

Overshifts:
Neutral positioning pin spring weak or broken
Pawl spring broken

Abnormal Engine Noise:

Knocking:
IC igniter trouble
Carbon built up in combustion chamber
Fuel poor quality or incorrect
Spark plug incorrect

Overheating Piston slap:
Cylinder/piston clearance excessive
Cylinder, piston worn
Connecting rod bent
Piston pin, piston holes worn

Valve noise:
Valve clearance incorrect
Valve spring broken or weak
Camshaft bearing worn

Other noise:
Connecting rod small end clearance excessive
Connecting rod big end clearance excessive
Piston ring worn, broken or stuck
Piston seizure, damage
Cylinder head gasket leaking
Exhaust pipe leaking at cylinder head connection
Cran kshaft runout excessive
Engine mounts loose
Crankshaft bearing worn
Camshaft chain tensioner trouble
Camshaft chain, sprocket, guide worn

Abnormal Drive Train Noise:

Clutch noise:
Weak or damaged damper
Clutch housing/friction plate clearance excessive
Clutch housing gear worn

Transmission noise:
Bearings worn
Transmission gears worn or chipped
Metal chips jammed in gear teeth
Engine oil insufficient

Drive chain noise:
Drive chain adjusted improperly
Chain worn
Rear and/or engine sprocket worn
Chain lubrication insufficient
Rear wheel misaligned

Abnormal Frame Noise:

Front fork noise:
Oil insufficient or too thin
Spring weak or broken

Rear shock absorber noise:
Shock absorber damaged

Disc brake noise:
Pad installed incorrectly
Pad surface glazed
Disc warped
Caliper trouble

Other noise:
Bracket, nut, bolt, etc. not properly mounted or
tightened

Oil Pressure Warning Light Goes On:

Engine oil pump damaged
Engine oil screen clogged
Engine oil level too low
Engine oil viscosity too low
Camshaft bearings worn
Crankshaft bearings worn
Oil pressure switch damaged
Wiring damaged
Relief valve stuck open
O-ring at the oil pipe in the crankcase damaged

Exhaust Smokes Excessively:

White smoke:
Piston oil ring worn
Cylinder worn
Valve oil seal damaged
Valve guide worn
Engine oil level too high

Black smoke:
Air cleaner clogged
Main jet too large or fallen off
Starter plunger stuck open
Fuel level in carburetor float bowl too high

Brown smoke:
Main jet too small
Fuel level in carburetor float bowl too low
Air cleaner duct loose
Air cleaner poorly sealed or missing

Handling and/or Stability Unsatisfactory:

Handlebar hard to turn:
Steering stem locknut too tight
Bearing damaged
Steering bearing lubrication inadequate
Steering stem bent
Tire air pressure too low

Handlebar shakes or excessively vibrates:
Tire worn
Swing arm pivot bearing worn
Rim warped, or not balanced
Wheel bearing worn
Handlebar mounting bolts loose
Steering stem head bolt loose

Handlebar pulls to one side:
Frame bent
Wheel misalignment
Swing arm bent or twisted
Steering maladjusted
Front fork bent
Right/left fork legs oil level unbalanced

Shock absorption unsatisfactory:
(Too hard)
Front fork oil excessive
Front fork oil viscosity too high
Tire air pressure too high
Front fork bent

(Too soft)
Front fork oil insufficient and/or leaking
Front fork oil viscosity too low
Front fork, rear shock absorber spring weak
Rear shock absorber oil leaking

Brake Doesn’t Hold:

Air in the brake line
Pad or disc worn
Brake fluid leak
Disc warped
Contaminated pad
Brake fluid deteriorated
Primary or secondary cup damaged
Master cylinder scratched inside

Battery Discharged:

Battery faulty (e.g., plates sulphated, shorted through sedimentation, electrolyte level too low)
Battery leads making poor contact
Load excessive (e.g., bulb of excessive wattage)
Ignition switch trouble
Alternator trouble
Wiring faulty
Regulator/Rectifier trouble

Battery Overcharged:

Regulator/Rectifier trouble



_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 


Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

cron