Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 13:21




Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Glykol inte bara ett frysskydd!
InläggPostat: mån 19 dec 2011, 00:09 
Grundare
Grundare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 okt 2010, 10:09
Inlägg: 2332
Ort: Luleå
Bild
Glykol inte bara ett frysskydd!
Jag har hört många säga "Jag behöver ingen glykol i moppen jag kör bara på sommaren och glykolen är så dyr!".
Tycker man att det är för dyrt att spendera en "femtilapp" på glykol gäller det att börja spara pengar...
Du kommer nämligen snart att behöva pengarna till nya kylslangar, vattenpump och kanske till och med en ny kylare!
Jag kommer berätta varför i artikeln nedan.

Grejer jag använder i Youtubeklippet
Tips - Klicka på bilder för att komma till webbutiken

Bild
Galp - Kylarvätska (1L) - Glysantin (monoethylen)
- Utspädd med 33% avmineraliserat vatten
- Fryspunkt -40°C
- Höjer kokpunkten
- Innehåller korrotionsskydd och smörjmedel
Detta gör att livslängden på slangar,packningar,kylare och vattenpump förlängs!
- Bästa alternativet för hårt trimmade motorer!

Bild
Motoforce - Kylarvattenslang

Bild
Wurth - Flytande Packning

Etylen eller propylenglykol?
Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen.
Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angripa aluminiumet i motorn.

Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det!
I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler.
Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din motor när det är dags för byte.

Både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen
Dock är glykol är färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg de vill ha.

Blandningsförhållanden
Det bästa frysskyddet får man av en 60/40 blandning av glykol och vatten, en högre del glykol gör att frysskyddet minskar (ren glykol fryser vid -10 grader).
Blanda alltid glykolen med så bra vatten som möjligt.
Jag föredrar destillerat vatten på så sätt tillför jag inte salter, kalk, klor och survatten i systemet.
Tips - För bästa resultat köp färdigblandad kylvätska!

Varning!
Etylenglykol är mycket giftig och har en sötaktig smak som kan locka husdjur och barn att dricka det.
När det gäller utsläpp i naturen är etylen- och propylenglykol ungefär lika elaka
Viktigt Förvarar glykolen på ett säkert ställe 0,5 dl är en dödlig dos för ett barn!

Glykolens tre uppgifter i ett kylsystem
1. Frostskydd
En 50/50 blandning etylenglykol och vatten ger ett frysskydd på ca -38 grader
En 50/50 blandning propylenglykolen och vatten ger ett frysskydd på ca -33 grader.

2. Korrosionsskydd
Korrosionsskyddet i glykolen är anledningen till att man byter kylarvätska, det är nämligen det tillsatsmedlet som förbrukas och behöver fyllas på för att kylsystemet inte ska börja rosta/ärga och skapa en massa avlagringar i motor och kylare.
Vanliga etylenglykolen rekommenderas att man ska byta vartannat år (finns dock även "longlifeglykol")

3. Höja kokpunkten på kylvätskan
Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108 grader , detta är utan övertrycket som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt.
OBS!
Det är därför viktigt att inte skruva bort locket till expansionskärlet om motorn har gått varm och kokat.
Om temperaturen fortfarande är över 108grader så kommer det att börja koka igen med risk för skållning.


Sammanfattning
Bild
Typ 1 - Propylen glykol
KYLARGLYKOL PROPYLEN
- Inte lika giftig som etylenglykolen men inte hälsosam för det..
- Oftast Grön färg.


Typ 2 - Etylen glykol
- Det finns två typer av etylenglykol
- Oftast blå eller röd färg.
- Bättre frysskydd än propylenglykolen.
- Bättre korrosionskydd än propylenglykolen.
- Bäst för hårt trimmade motorer.
- Mycket giftig!

KYLARGLYKOL ETYLEN
- Kan blandas med propylen glykol (i nödfall).
- Oftast Blå färg.


KYLARGLYKOL G30 (longlife) ETYLEN
- Avsedd för nyare aluminiummotorer där glykol typ G30 eller motsvarande föreskrivs.
- Ej blandbar med annan glykol.
- Oftast Röd färg.


Källor
Bossebildoktor
Fordforum
Skogsforsk

<p>&nbsp;</p><p><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=vP3svrkDeDk" type="application/x-shockwave-flash" height="350" width="425"></embed> <br /><a href="http://www.youtube.com/watch?v=vP3svrkDeDk" target="_blank">L&auml;nk</a></p>
Kolla mitt Youtubeklipp där jag byter kylvätska och monterar en ny kylslang

Av HasSse666




_________________
Bild
Ställ inga frågor om felsökning i PM till moderatorerna!
Forumet är till för att lära ut till många.
Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: