Aktuellt datum och tid: fre 29 mar 2024, 12:46




 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Det "gnisslar" fram... :-O
InläggPostat: tor 26 maj 2011, 23:02 
0 km/h
0 km/h

Blev medlem: tor 26 maj 2011, 22:27
Inlägg: 1
Har nyligen (1 månad sedan) införskaffat en begagnad "Baotian-klon" (Benzhou) årsm 2007 som är mycket lik en BTM (och allt vad de nu heter). Otrimmad :D men gör 50 km/h på slät väg och 60+ nerför backarna. Uppför känns den dock lite slö. :shock:

Men rätt så skönt att bara glida förbi alla bilköer och så går det fortare än bussen på väg till jobbet. En pendlingsmoped alltså och inte någon "busköra-astrimma".. :mrgreen: Totalt ca 40 km t.o.r 5 dagar i veckan på oftast 90% gas

Nu till min fråga: Det har efter ca 900 km körning (totalt har mopeden rullat ca 2000 km) börjat att "gnissla" oroväckande från framhjulet :roll: och jag tycker att det inte rullar lika "lätt" när jag snurrar det för hand.

Framhjulslager som måste smörjas? Hur gör man detta? Måste hela framhjulet demonteras?
Det var ju lätt att byta motorolja och transmissionsolja! :rockparty:

/F


Offline
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det "gnisslar" fram... :-O
InläggPostat: tor 26 maj 2011, 23:32 
70 km/h
70 km/h
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 apr 2011, 15:25
Inlägg: 113
Ort: Roslagen
Tycker det låter som att frambromsen kärvar och ligger på en liten aning, prova att trycka lite lite lätt på frambromsen under körning och hör om gnisslet upphör.

Upphör gnisslet är det dax att plocka isär bromsen för rengöring/kontroll/byte av bromsklossar om dom börjar bli utslitna :meka:


Offline
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
 Sida 1 av 1 [ 2 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till: